1914: l'Union Sacreé - Postzegelblog

1914: l’Union Sacreé

0

Kort geleden kocht ik op de club een gekleurde Franse prentbriefkaart , gebruikt in 1914. Afzender had deze kaart uit Parijs naar een dame in Brussel gestuurd. Hij/zij dacht porto te besparen door op de kaart te schrijven ‘Imprimé’ (drukwerk) en met drukwerktarief 5 centimes te frankeren, maar de Belgische PTT trapte daar niet in. Er werd   0,1 Bfr strafport ( 3 euro nu) geheven, dus de Brusselse dame zal niet blij geweest zijn met deze post. Zie afb., adreszijde briefkaart.

De kaart zelf toont een Parijse straatscene met een groot aantal automobielen. De meeste daarvan zijn Renaults AG1. Die waren zeer populair als taxi, gezien robuustheid en lage prijs. De aandrijving was een zuinig 8 pk twee cylinder benzinemotortje, (watergekoeld, radiator achter het motorblok) voldoende om mee te komen met het toenmalige verkeer. Op de gekleurde briefkaart zijn taxi’s te herkennen aan gele strepen op de motorkap.

Behalve de afbeelding, is ook de verzenddatum van deze briefkaart interessant. De brief werd in april 1914 verstuurd. Alles was toen nog pais en vree in Europa maar helaas. Onverwacht en ongewild brak in augustus 1914 de oorlog uit, die wij kennen als de 1ste wereldoorlog. In die oorlog streden het Duitse keizerrijk en bondgenoten tegen Frankrijk, Engeland en het Russische keizerrijk. De Duitsers werden dus bedreigd aan twee fronten.  Hun planning ging er van uit dat de eerste klap een daalder waard was en Frankrijk zou die eerste klap krijgen. Een enorm Duits leger trok Frankrijk binnen vanuit België en Luxemburg (Nederland werd gespaard en bleef neutraal).  Na zware gevechten stonden de Duitsers al 50 km verwijderd van Parijs – destijds een ommuurde vestingstad -. Een Franse nederlaag lag voor de hand, de Franse regering week uit naar Bordeaux. Maar nee: de bevelhebber van het Parijse garnizoen commandeerde taxi’s, bussen en particuliere auto’s om 6000 man infanterie naar het front te rijden, bijzonder in een tijd dat legers het met de benenwagen deden. Met deze onverwachte snelle versterking, kon het Franse 6e leger de Duitse agressors in hun ongedekte rechterflank aangrijpen, zie kaartje. BEF betekent British Expeditionary Force want de Engelsen vochten ook mee, en wel onder de generaal French.

Paniek brak uit bij de Duitse generale staf en de Duitse legers trokken zich terug. Zij groeven zich in voor een loopgravenoorlog.  Frankrijk was niet verslagen, de Duitse aanval dus mislukt. Het verhaal van de Parijse taxi’s kreeg mytische proporties, een Union Sacreé (heilig verbond) tussen natie en leger werd gevierd.  Een en ander staat in de geschiedenisboeken als de slag aan de Marne. Er werd een maand zwaar gevochten over een frontlengte van 250 km door bijna twee miljoen man. Het aantal casualties (doden, gewonden, vermisten) bij Fransen, Engelsen en Duitsers bedroeg 500.000 man, waarvan naar vermoeden 80.000 zijn gesneuveld.
Tegenwoordig is het al een krantenkop waard als een handvol militairen slachtoffer wordt van een bermbom, terwijl 100 jaar geleden elke veldslag tienduizenden doden eiste. Iemand schreef dat dit te danken is aan de Europese gezinnen toen en nu. Nu zijn die gezinnen klein. Een zoon is vaak de enige zoon, zijn dood dus extra smartelijk. Destijds waren de families groot, acht of negen kinderen niet ongewoon. Als een zoon sneuvelde, waren er altijd broers nog in leven.
Tijdens de loopgravenoorlog aan het Westelijk front vielen miljoenen slachtoffers maar het front veranderde amper van plaats. De Duitsers hielden dus tot 1918 een stuk Frankrijk bezet. Daarvoor werd een serie van twaalf opdrukzegels uitgegeven.


En dit hele verhaal dank zij een Parijse ansichtkaart uit 1914. De filatelie kent vele interessante hoeken en gaten, niet waar?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Philip Levert van Postzegelvereniging Haarlemmermeer schrijft verhalen over postzegels waarin de geschiedenis en de reizen die hij gemaakt heeft een grote rol spelen.

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)