De treinbrief vanaf de Tweede Wereldoorlog - Postzegelblog

De treinbrief vanaf de Tweede Wereldoorlog

1

Op 18 september 2012 verscheen het eerste deel over treinbrieven en spoorwegzegels op de Postzegelblog.
Door de Tweede Wereldoorlog was het fenomeen ´treinbrief´ vanaf 1943 niet meer mogelijk. Maar na de oorlog, in 1951, werd deze dienstverlening weer hervat.

In een Dienstorder van de PTT werd op 19 september 1951 bekendgemaakt, dat het vanaf 7 oktober van dat jaar weer mogelijk zou worden om zogenoemde ´bagagebureaubrieven´ te vervoeren met de Nederlandse Spoorwegen. Ook met busdiensten die door de NS werden geëxploiteerd, was dit vervoer mogelijk. De mee te geven brieven mochten echter niet zwaarder zijn dan 500 gram en moesten een binnenlandse bestemming hebben. De NS vervoerde deze stukken tegen een tarief van 15 cent. Dit werd verantwoord met een treinzegel die op de achterzijde van de envelop werd geplakt.

In 1955 werd de benaming ´treinbrief´ voor het eerst gebruikt.
Dat gebeurde in een Dienstorder van 24 maart 1955. Men wilde de veelheid van termen die werden gebruikt bij deze dienstverlening een halt toeroepen door slechts één term te gebruiken. Zo werden namen als bagagebureaubrieven (zoals ze oorspronkelijk werden genoemd), perspakjes, brieven met spoorzegels en spoorbrieven gebruikt.
Ook werd geregeld, dat pers- en redactiebureaus de voor hen bestemde treinbrieven op het station konden afhalen. Maar dan moest men zich wel kunnen legitimeren.

Toen kwam in 1970 een grote reorganisatie tot stand bij de NS, waarbij het vervoer van treinbrieven ingrijpend werd gewijzigd. Dit werd bekendgemaakt in een Dienstorder van 14 mei 1970. Daarbij werd onderscheid gemaakt tussen treinbrieven en pers-treinbrieven. Treinbrieven mochten vanaf die datum maar aan de loketten van een klein aantal stations worden aangeboden. Naast de verplichte frankering met een gewone postzegel voor het dan geldende tarief, moest een NS-zegel worden geplakt. Het tarief daarvan was 45 cent. De pers-treinbrieven die bestemd waren voor redactiebureaus moesten ook worden voorzien van een felrode sticker waarbij de naam van het station moest worden ingevuld.

Maar de treinbrief zou het niet lang volhouden. In een Dienstorder van 18 april 1979 werd bekendgemaakt, dat het vervoer van treinbrieven en pers-treinbrieven met ingang van 1 mei 1979 werd gestaakt. Het is dan ook tamelijk moeilijk om mooie exemplaren van pers-treinbrieven te bemachtigen, zoals bovenstaand voorbeeld uit 1971.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Spoorwegen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (1)

  • Marc Pijnenburg op 23 december 2022 om 12:42

    Bestaat er een overzicht van de gebruikte stationsstempels (?), zoals het getoonde stempel van Arnhem met nummer 071 ?
    Ik heb links en rechts eens op internet gezocht, maar er lijkt nauwelijks informatie beschikbaar over deze stempels. Zelfs niet over de naam van dit type stempel…

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)