Postzegelvel 125 jaar ARCADIS & KNHM

3

De aanleiding voor de uitgifte op 28 januari 2013 van het postzegelvel 125 jaar ARCADIS & KNHM is de viering van de oprichting in 1888 van de Nederlandsche Heidemaatschappij. Deze vereniging werd door particulieren in het leven geroepen voor het ontwikkelen van landbouwgronden, het herbebossen van zandgronden en het verbeteren van werkgelegenheid.

Op elk van de tien postzegels van het postzegelvel 125 jaar ARCADIS & KNHM staat een foto van een prestigieus project van ARCADIS of KNHM. De tien projecten illustreren het brede terrein waarop beide organisaties actief zijn.

Het postzegelvel 125 jaar ARCADIS & KNHM bevat tien postzegels met de waardeaanduiding 1 voor bestemmingen Nederland. Op elke postzegel staat een kleurenfoto van een belangrijk project van ARCADIS of KNHM. De meeste foto’s zijn afkomstig van ARCADIS en KNHM. In iedere postzegel is een tekst met toelichting op het betreffende project geïntegreerd: op vijf postzegels op een wit vlak rechts, op vijf postzegels op een wit vlak links. Het gebruikte lettertype voor de verklarende teksten en de overige typografie is de Akkurat uit 2004 van de ontwerper Laurenz Brunner.

De op het velletje afgebeelde projecten zijn, van links naar rechts, van boven naar beneden:

  • het viaduct van Millau in Frankrijk (technisch ontwerp van de hoogste brug ter wereld)
  • de natuurbrug Zanderij Crailoo (ontwerp van een complex ecoduct)
  • de zwakke schakels (versterking Nederlandse duinen en zeedijken)
  • de Floriade in Venlo (ontwerp en bouw van het basispark voor de grootste tuinbouwexpo ter wereld)
  • het Olympisch Stadion in Londen (ontwerp, constructie en kostenmanagement)
  • de stormvloedkering in New Orleans (ontwerp van sluiscomplex, dijken en keermuren)
  • Tuin aan de Maas in Rotterdam (begeleiding bewoners bij het ontwerp van een tijdelijke buurttuin)
  • Kern met Pit (jaarlijkse wedstrijd verbetering leefomgeving door bewonersgroepen)
  • Station Amsterdam Bijlmer ArenA (ontwerp openbaarvervoersknooppunt )
  • Artcadia (jaarlijkse kunst- en techniekwedstrijd voor scholieren).

OVER ARCADIS EN KNHM

In 1888 werd de Nederlandsche Heidemaatschappij opgericht voor het ontwikkelen van landbouwgronden, het herbebossen van zandgronden en het verbeteren van werkgelegenheid. Deze van oorsprong ideële vereniging ging vanaf begin 20e eeuw steeds commerciëler opereren. Anno 2013 – dus 125 jaar later – is de nalatenschap van de Nederlandsche Heidemaatschappij in handen van twee organisaties. De eerste is ARCADIS, een internationale onderneming die projectmanagement, adviezen en ingenieursdiensten levert voor het verbeteren van bereikbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid. De tweede is KNHM, een vereniging die bewoners begeleidt bij de verbetering van hun buurt, wijk, dorp of stad.

Technische gegevens:

Zegelformaat:                           36×25 mm
Tanding:                                     13 ½  : 13 ½

Papier:                                        normaal met fosforopdruk
Gomming:                                 synthetisch
Druktechniek :                        offset

Oplaag:                                      240.000 velletjes
Drukkerij:                                Cartor Security Printing, Frankrijk
Soort postzegel:                   Velletje met 10 verschillende postzegels

Drukkleuren postzegel:      geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus
Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Spoorwegen

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 4,00 uit 5)
Loading...Loading...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • aadb op 30 januari 2013 om 20:59

    De perfofielen hebben hun werk weer prima gedaan na het scheuren blijft er weer een geweldig plaatje over tekst en een 1/2 afbeelding .Alleen de verzender die het opmerkt is misschien bereid de afbeelding in takt te laten maar de praktijk zal wel zijn dat het niet zo is .Tsja en belangrijke projekten moet je zeker amputeren zodat de ontvanger kan gaan raden waar de andere helft is gebleven .1/2 trein 1/2 tuin en een bootje wat te laat komt om nog op de postzegel te komen en schip zonder voorkant een brug die zijn einde niet kent .Kortom de vraag naar kompleetheid wordt nog steeds niet beloont .

  • Lars op 31 januari 2013 om 17:20

    En straks weer in de catalogus onder dit velletje zo’n balkje met de tekst “Zonder aanhangsel zijn de zegels minder waard”.
    De meeste van mijn dubbelen uit andere velletjes kan ik hierdoor niet meer met andere verzamelaars ruilen.

  • marco op 8 februari 2013 om 16:55

    Het lijkt meer op een mis-perforatie, het zit in het midden van de zegel i.p.v. tussen de zegel en de tekst.
    Of, de tekst zit aan de verkeerde kant van de zegel.
    Nu heb je dus halve zegel met tab-tekst, kortom, een enorme misser.
    Het zal me niet verbazen als de drukker heeft nagevraagd of het wel allemaal klopt kwa positie tekst / perforatie.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)