Wereldprimeur: Pop-up postzegels voor Kinderboekenweek 2012 - Postzegelblog

Wereldprimeur: Pop-up postzegels voor Kinderboekenweek 2012

29

Vandaag begint de Kinderboekenweek 2012. En dit jaar staat de Kinderboekenweek ook centraal op twee unieke postzegels. Het postzegelvel Kinderboekenweek 2012 bevat, voor zover bekend, de eerste twee pop-uppostzegels ter wereld. Door de speciale papierarchitectuur verandert het 2D- karakter van deze twee postzegels in 3D na het uittrekken van een kartonnen schuifje.

Op de postzegels zelf en op de voor- en achterkant van het velletje zijn illustraties afgebeeld van planten, dieren en elementen die voorkomen in het Prentenboek van de Kinderboekenweek. Deze illustraties zijn van de hand van Fleur van der Weel. Op het gedeelte van de postzegels dat zich ontvouwd, staan een vogel en een vlinder afgebeeld die als het ware opvliegen.

In het horizontale vlak eronder worden de slurf van een olifant en de nek van een giraffe zichtbaar. Deze dieren spelen ook een rol in het Prentenboek van de Kinderboekenweek.

Het postzegelvel Kinderboekenweek 2012 wordt door PostNL uitgegeven op 8 oktober ter gelegenheid van de Kinderboekenweek 2012 en het bevat twee postzegels met een gomlaag en met de waardeaanduiding 5, bestemd voor het verzenden van brieven en pakketjes van 250 tot 500 gram.

Zowel de voor- als achterkant van het velletje is bedrukt. De illustratie op de achterkant is een detail uit de grote uitklappagina uit het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2012, gemaakt door illustratrice Fleur van der Weel. Op de voorkant zijn vrijstaande illustraties van elementen uit dit Prentenboek gebruikt.

De illustraties op de voorkant van het velletje (wolken, zon, bloemen) lopen deels door op de twee postzegels. Op de linkerpostzegel staat de illustratie van een vogel, op de rechterpostzegel de illustratie van een vlinder. De vleugels van beide fantasiedieren wijzen omhoog. Aan de onderkant van elke postzegel is een kartonnen schuifje zichtbaar, met een pijltje erop dat naar beneden wijst. Het schuifje van de linkerpostzegel bevat een stukje van een giraffennek, van de rechterpostzegel een fragment van een olifantenslurf.

Elke postzegel is opgebouwd uit drie lagen gevouwen, gerild en gestanst sulfaatkarton. De afbeelding van de vogel en van de vlinder bevindt zich op de bovenste laag (zowel op de voor- als achterkant). De middelste laag is het schuifje en de onderste laag is de drager, met aan de achterkant de gomlaag. Door het schuifje uit te trekken, ontvouwt de bovenste laag zich waardoor het lijkt alsof de vogel en de vlinder gaan vliegen. De illustratie op het schuifje wordt zichtbaar langer (de nek van de giraffe strekt zich en de olifant steekt zijn slurf uit) en sluit aan op een soortgelijke illustratie op de derde laag die pas zichtbaar wordt als de pop-up volledig ontvouwen is.

Samenwerking CPNB en PostNL

De succesvolle samenwerking tussen PostNL en de Stichting CPNB bij de Boekenweekpostzegel van 2010 was alle reden om ook samen op te trekken bij het project rond de nieuwe postzegel voor de Kinderboekenweek 2012.

Gijs Schunselaar, adjunct-directeur bij de Stichting CPNB: “Net als toen is er ook nu sprake van een technisch hoogstandje. Bovendien willen we altijd waar mogelijk een connectie leggen tussen boeken en andere relevante uitingsvormen. Zoals een postzegel. Dat levert meer aandacht op en dat is precies de reden waarom wij zijn opgericht. Ik verwacht dat de Kinderboekenweekpostzegels erg populair zullen zijn, zowel bij kinderen als bij hun ouders. Het zijn fantastisch mooie postzegels geworden – ik werd er stil van toen ik ze voor het eerst zag. Een ontzettend lastige ontwerpopdracht die door Bockting Ontwerpers en Fleur van der Weel tot een prachtig einde is gebracht. De techniek van de pop-up is op zich al indrukwekkend en voor dat kleine oppervlak hebben zij een prachtig ontwerp gemaakt. Een resultaat dat wij als CPNB met trots en liefde zullen uitdragen.”

Illustrator Fleur van der Weel

Fleur van der Weel heeft de afgelopen jaren naam gemaakt als kinderboekillustrator. De opdracht om het Prentenboek én de illustraties voor het postzegelvel Kinderboekenweek 2012 te maken, is voor haar een bijzonder eervolle.

Fleur van der Weel: “Er zijn een paar dingen die je als illustrator ooit hoopt te mogen maken, en in deze categorie valt een postzegel. Een droomopdracht! Deze postzegel is nog eens extra bijzonder omdat het een postzegel is die je rechtop kunt zetten. Een pop-upzegel, met een voorkant en achterkant, maar óók een geheime binnenkant. Van deze uitklap-3d-zegel raak je als maker aardig in de war. Daarom was het belangrijk dat het ontwerp eenvoudig zou zijn. De ontwerpers Hans en Sabine Bockting hebben de basis gelegd voor goed doordacht concept. De postzegel geeft een kijkje in het Prentenboek van de Kinderboekenweek: een blik in de dierentuin. Ik ben heel blij met het ontwerp en het resultaat. Het effect – je trekt aan het lipje, de pop-up komt omhoog – is erg verrassend!”

Fleur van der Weel over haar werkwijze: “Voor elke opdracht ben ik op zoek naar een nieuwe manier van illustreren. Iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. Voor de illustraties van het Prentenboek en het postzegelvel wilde ik veel kleur gebruiken. Dat is voor mij een vrij onbekend terrein, omdat ik graag in zwart werk. Tijdens deze ontdekkingstocht ben ik gaan zeefdrukken, monoprinten, krijten, knippen en plakken. Mijn atelier lag helemaal overhoop met gekleurde snippers en vellen papier. Je kon de vloer bijna niet meer zien. Er ontstonden kleurrijke illustraties, waarbij elke pagina een andere basiskleur draagt. Met als hoogtepunt een kleurexplosie op een grote uitklappagina. Uit deze pagina heb ik in samenwerking met de ontwerpers, Hans en Sabine Bockting, elementen gebruikt voor het postzegelvel. Voor de voorkant van de postzegels maakte ik speciale beelden. En natuurlijk heb ik het gebruik van zwart niet helemaal verbannen. Daar kom ik, met mijn voorliefde voor zwart, niet zo makkelijk vanaf!”

Bockting Ontwerpers

Het ontwerp van het postzegelvel Kinderboekenweek 2012 is gemaakt door Hans en Sabine Bockting. Deze twee ontwerpers hebben zich onder de naam Bockting Ontwerpers de laatste jaren mede toegelegd op het vormgeven van kinderboeken. Zij kregen de opdracht tot het vormgeven van zowel het prentenboek van de Kinderboekenweek als van het postzegelvel Kinderboekenweek 2012. In beide producties staan illustraties van Fleur van der Weel centraal. Voor Hans Bockting is dit een hernieuwde kennismaking met het ontwerpen van postzegels. In 1999 was hij samen met Will de l’Ecluse en David Smith verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegelserie Hoogtepunten uit de 20e eeuw.

Hans Bockting: “In onze optiek is het bij een postzegel, overigens net als bij een affiche, het beste om te kiezen voor absolute eenvoud. Je moet er dus voor waken dat je te veel wilt vertellen. Eerst zijn we uitvoerig gaan kijken hoe de pop-upconstructie van deze postzegel – een vinding van Joh. Enschedé – eigenlijk werkt. Deze noviteit moest zo goed mogelijk tot haar recht komen, net zoals de illustraties van Fleur van der Weel natuurlijk.”
Sabine Bockting: “Eerst hebben we eindeloos met een blanco model van de pop-upzegel geëxperimenteerd. Daarbij kwamen we erachter dat niet het opgeklapte deel zelf het meest interessant is. Maar juist wat daardoor in het platte vlak zichtbaar wordt. In ons ontwerp ligt het zwaartepunt dan ook op het schuivende gedeelte. Je kijkt immers ook op een postzegel – niet ertegenaan.”

Hans Bockting: “We zaten met een aantal stevige uitgangspunten. Eén ervan was dat het omhoog komende gedeelte een conische vorm moest hebben om ervoor te zorgen dat dit deel makkelijk uitklapt. Die vorm leidde als vanzelf naar onze keuze voor de vogel en de vlinder omdat hun vleugels daarin zo mooi passen. Bovendien krijgt het extra betekenis doordat je ze met de pop-up als het ware kunt laten opvliegen. Verder hebben we ons vooral geconcentreerd op wat erachter gebeurt, op de tweede en derde laag. Daarbij hebben we de verschillende illustratieve elementen zoveel mogelijk laten doorlopen tussen de drie lagen waaruit dit postzegelvel bestaat.”

Hans Bockting: “Er is veel aandacht besteed aan de aansluiting tussen het schuifje en de derde laag die pas zichtbaar wordt als je aan het schuifje trekt. Je krijgt dan als vanzelf een langgerekt formaat – wat wij in de illustraties van Fleur terugvonden bij de giraffennek en de olifantenslurf. Het is natuurlijk voor kinderen erg grappig om aan de nek van een giraffe of de slurf van een olifant te mogen trekken. Sommige illustratieve elementen hebben we rechtstreeks uit die van het boek kunnen halen, andere heeft Fleur opnieuw gemaakt om het beter te laten passen. ”

Sabine Bockting: “Het was veel puzzelen om alles perfect passend te krijgen. Dat is vooral met de hand gebeurd, want de ruimtelijke werking is niet goed op het beeldscherm te beoordelen. Dus veel schetsen, printen, knippen en plakken. We hebben daarbij de oorspronkelijke verhoudingen van de tekeningen gehandhaafd. Anders zou je verschillende lijndiktes te zien krijgen.”

Hans Bockting: “Voor de typografie van het prentenboek en het postzegelvel hebben we gekozen voor de Grotesque Monotype Extended. Dat is een breedvette, enigszins onregelmatige schreefloze letter, die goed harmonieert met de collages van Fleur. De waardeaanduiding 5 is gezet uit een smalvette versie van dezelfde Grotesque. Voor de kleinere teksten op de postzegels en het postzegelvel is de DIN Pro toegepast.”

Sabine Bockting. “PostNL en de Stichting CPNB zijn er erg blij mee. Ook omdat we samen met Fleur en in goed overleg met Julius Vermeulen van PostNL in betrekkelijk korte tijd erin slaagden een passend ontwerp te presenteren en dit vervolgens drukgereed te maken. Het uiteindelijke resultaat past wel bij ons werk, waarin we helderheid en eenvoud nastreven. Dat geldt ook voor de kinderboeken die we ontwerpen – daarin kiezen we nadrukkelijk voor een volwassen benadering. Zowel in de vormgeving als in de typografie.”

Over de ontwerpers

Hans Bockting (1945) en Sabine Bockting-Reinhardt (1969) werken sedert begin 2007 samen onder de naam Bockting Ontwerpers. Beide partners verwierven talrijke nationale en internationale onderscheidingen voor hun werk. Een groot deel van hun tijd besteden zij – samen met uitgevers, auteurs, illustratoren en fotografen – aan het realiseren van bijzondere boeken, catalogi en tijdschriften. Uitgaven voor volwassenen, maar met name ook boeken voor kinderen. Naast redactionele vormgeving is de visuele identiteit van financiële en zakelijke dienstverleners, uitgevers, culturele instellingen en individuele professionals een belangrijk werkterrein van Bockting Ontwerpers.

De pop-ups op het postzegelvel Kinderboekenweek 2012 zijn een vinding van Koninklijke Joh. Enschedé, wereldmarktleider op het gebied van postzegelproductie. “Het idee voor een pop-uppostzegel werd enkele jaren geleden bij ons geboren”, aldus Paul Meijboom, salesmanager bij Joh. Enschedé Stamps. “Het wachten was op de juiste uitgifte. We hebben het concept verder ontwikkeld en uitvoerig getest om zeker te zijn dat de postzegel geschikt is voor het sorteerproces van PostNL. Wij hebben als grafimediabedrijf ontzettend veel ervaring met pop-ups, maar dan vooral toegepast voor reclamedoeleinden. Een pop-up als postzegel – op zo’n formaat is dat echt een wereldprimeur. Ik verwacht er dan ook veel internationale belangstelling voor.

Postbedrijven zijn altijd op zoek naar iets nieuws, dus ik denk niet dat het bij deze ene postzegel zal blijven. PostNL heeft de primeur, maar wij kunnen niet wachten om het concept verder uit te rollen. Ondanks al onze ervaring zal het straks natuurlijk wel spannend zijn als ze worden gedrukt. Het is toch wat anders dan het produceren van normale postzegels. Die worden meestal gedrukt op speciaal postzegelpapier van ongeveer 102 grams, terwijl de pop-ups zijn gemaakt van drie laagjes 240 grams sulfaatkarton. Dat betekent ook dat ze 7 keer dikker zijn dan normale postzegels. Het is daarom ook productietechnisch een heel interessante opdracht.”

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 5, bedoeld voor brievenbuspakjes tot 500 gram met een bestemming binnen Nederland.

Voor een 3D-beeld is het leuk om deze video te bekijken:

Technische gegevens

Zegelformaat : 40 x 40 mm
Tanding : geen
Papier : 240 g/m2
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 225.000 velletjes
Drukkerij : Joh. Enschedé Security Print, Haarlem

Soort postzegel: velletje met twee verschillende pop-up postzegel
Met frankeerwaarde 5 voor brievenbuspakjes tot 500 gram
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart

Artikelnummer : 321261

Voorstelling
Waarde 5 : vogel met giraffe
Waarde 5 : vlinder met olifant

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (29) Schrijf een reactie

  • Henricus op 3 oktober 2012 om 10:29

    Hoe bedenken ze het????
    Dit zijn toch geen postzegels meer!!!!
    Ik denk dat ik maar stop met het verzamelen van postzegels……..

  • gerdien op 3 oktober 2012 om 10:39

    Als je het stukje goed hebt gelezen Henricus,
    is het een wereldprimeur. Wat een geweldige postzegel. Ik ben er trots op Nederlandse te zijn en Nederland te sparen, absoluut voor mij een reden om door te gaan: hobby visvangen is duurder
    en nu zie ik gelijk wat ik aan de haak heb.IK vlieg 8-10 gauw naar Bruna.

  • toon op 3 oktober 2012 om 10:50

    Ik ben het geheel met Gerdien eens. Super ontwerp, super stunt, super interessant, super mooi, super apart, super ……
    Ik zie maar 1 probleem: de KNBF moet extra bollekaders bijbestellen, want die dingen passen opgepopt niet in de standaard kaders van onze tentoonstellingen. Laat ze maar komen!

  • Carpe Diem op 3 oktober 2012 om 10:50

    Prachtige postzegels!!! Geweldige vondst!!! Ik heb het postzegelvel alvast bij de Collect Club besteld. De vorige boekenweek postzegel was ook snel uitverkocht.

  • Henricus op 3 oktober 2012 om 11:21

    Mooi wel, maar wat heeft dit nou met een postzegel te maken?
    Als je deze op een brief plakt, en deze door de sorteer en stempel machine gaat, dan kom je er bekaaid vanaf.
    De zegels van nu worden al “geschoren” door deze machines.
    Leuke speeltjes!laat Post.NL deze maar veel verkopen, dan kunnen ze mischien de tarieven niet verhogen in januari.

  • Joost op 3 oktober 2012 om 11:37

    PostNl heeft wel een Griekse inslag: veel geld innen door ons te laten pinnen.
    De zegel verdient wel een 10 voor ontwerp en originaliteit. Met de waarde van zegels wordt daar al op gezinspeeld: 2 x 5 = een 10. Als je de zegel mooi gestempeld wilt hebben, dan kun je ook naar het verkooppunt gaan en daar handmatig de zegel van een stempel laten voorzien. Dan is iedereen blij :-).

  • gerdien op 3 oktober 2012 om 11:44

    qua tarief op een pakje plakken,
    pakjes worden met de hand gestempeld,wij hebben een speciaal foefje, en wel een plastic hoesje met gat overheen. Carice van Houten,schaatspostzegels en de Boekjes zitten netjes in onze verzameling. OF idee Joost.

  • b.hylkema op 3 oktober 2012 om 12:09

    Tot nu toe is er nog geen postzegel met de frankeerwaarde ‘5’ verschenen (bestemd voor een brievenbuspakje van 250 t/m 500 gram, dat door iedere brievenbus van ieder huis geschoven kan worden). De ‘5’ komt overeen met 2,20 euro; één velletje kost dus 4,40 euro.

  • gerdien op 3 oktober 2012 om 12:45

    Op zegel Carice van Houten en Boekenweekboekje staan een 5 op. Toen 2,20.Nu 2,50. Velletje kost nu 5 euro(na 1-1-2013 waarde 5,40.Mijn pakjes zijn 3 cm. dik, doosjes geboorte kaartjes, visitekaartjes,telefoonkaartjes,vervoersbewijzen,Een pond ruilmissie is best veel.En ik krijg o.a. (mijn) postzegels retour.Aangetekend 3 van deze zegels + 0,60.

  • J.S. op 3 oktober 2012 om 12:48

    Inderdaad een prachtig ontwerp zoals velen voor mij al terecht hebben opgemerkt. Afgezien van het feit dat ze waarschijnlijk snel uitverkocht zullen zijn (al is 225.000 velletjes wel een hele berg) heb je na 1 januari al meteen € 0,40 voordeel te pakken op het tarief voor zwaardere brieven tot 500 gram, een rendement van 8%. Dat is dan toch weer mooi meegenomen. Het gemiddelde rendement van veel pensioenfondsen ligt immers lager!

    Bovendien is het velletje ook zeer aansprekend voor jeugdige verzamelaars en dat is wat mij betreft ook erg relevant. Ik roep dus iedereen op om niet alleen dit velletje te kopen, maar vooral ook om het veel te plakken op zwaardere brieven, zodat met name ook jeugdige verzamelaars de kans gaan krijgen deze zeer mooie en bijzondere zegels in hun collectie te krijgen zonder dat ze daar dan de volle mep voor hoeven te betalen!

    Verder misschien een idee voor PostNL om een partijtje ontwaarde (afgestempelde) exemplaren beschikbaar te stellen aan organisaties voor jeugdfilatelie. Dat moet in het kader van de promotie van deze zegel toch wel mogelijk zijn…???!!!

  • Lars op 3 oktober 2012 om 13:20

    @b.hylkema,
    Ik dacht dat u altijd zo up-to-date was als het ging om nieuwe Nederlandse zegels?!

  • Klaas op 3 oktober 2012 om 13:50

    Leuk idee, nieuw, aansprekend.
    Goed om onze hobby in het nieuws te krijgen, dat willen we allemaal.
    Meer verzamelaars? Vooral meer jeugd!
    Dan is dit een stap in de goede richting!
    Goed gedaan PostNL!
    Ik als postzegelgek ben heel nieuwsgierig naar deze uitgifte, nog maar vier nachten slapen :-)

  • aadb op 3 oktober 2012 om 14:14

    @Worden net zo goed als C.V.Houten en het uittrekboekjes nog steeds volop verkrijgbaar .Een echt gelopen zal schaars worden maar ja dat geldt voor alle moderne uitgifte,s .Qua ontwerp zou dit in het stedelijk Amsterdam niet misstaan!! .Als mijn kleine broertje met zijn tekening niet tevreden was begon hij er maar door heen te krassen .De opmerking in het verhaal dat de kindertjes het leuk vinden om aan de slurf van de olifant te trekken is duidelijk niet van een verzamelaar van postzegels .Er is geen kind of ouder die aan de slurf van mijn voor 5 euro aangekochte postzegels komt Af blijven met je fikken is het credo .Als we postzegels gaan maken om mee te spelen dan lijken mij zegels in de vorm van een knikker een beter oplossing (PLUSMARKT ?ACHTBAAN)Een probleen diend zich dan aan maar dat geldt ook voor deze uitgifte niet handig bij gebruik ,maar ja daar maken ze zich bij postnl geen zorgen over daar hoef je niet aan de geldla te trekken deze staat altijd al open .

  • b.hylkema op 3 oktober 2012 om 14:38

    Op http://www.arendlandman.nl/2012/09/lancering-van-kinderboek staat een afbeelding van de kinderboekenweek-postzegel in de ‘uitschuifbare’ positie!

  • b.hylkema op 3 oktober 2012 om 15:05

    Zojuist heb ik informatie op You Tube vergaard.
    Als de postzegels in de ‘uitschuifbare positie’ terecht zijn gekomen, is zichtbaar:
    * de uitstekende, naar boven gerichte slurf van de olifant,
    * de lange nek van de giraffe. Deze afbeelding komt overeen met de giraffe naast Dikkertje Dap op de 20 cent kinderpostzegel 1967 (nvph 896).

  • gerdien op 3 oktober 2012 om 15:35

    B.Hijlkema: dank voor de site!

    Klaas, : woon jij in Australie of zo. Ik moet nog 5 nachtjes slapen, of ga je de laatste nacht wakend voor de deur bij Bruna liggen:
    net als bij Harry Potter boeken?

  • Henricus op 3 oktober 2012 om 19:59

    Ik dacht dat brief porto omhoog ging van 50 naar 54 ct.
    Van pakjes werd niets gezegd deze blijven toch 5 x 50 ct = 2,50 of zie ik dat verkeerd.
    En een brief zwaarder als 20 gram blijft toch 2 x 0,50 = 1 euro
    Er word toch duidelijk alleen gesproken van briefporto tot 20 gram!!?? van 50 naar 54 ct!!??

  • Shelly op 3 oktober 2012 om 21:33

    @ Henricus
    Alle brievenpost tarieven tot 2000 gram gaan per 1 januari 2012 omhoog. Zie de bijlage bij de ‘Toets tarieven universele postdienst’ van de OPTA.

  • Shelly op 3 oktober 2012 om 21:33

    @ Henricus
    Dat moet natuurlijk per 1 januari 2013 zijn…

  • JHA op 4 oktober 2012 om 16:08

    Het wachten is nu nog op de blow-up postzegels. Postzegels, voorzien van een ballonnetje.
    Het wordt steeds gekker

  • b.hylkema op 4 oktober 2012 om 20:11

    JHA: de blow-up postzegels zijn in 2007 al verschenen. Op beide beelddoorlopende zomerzegelvelletjes (nvph 2497/98) staat in het midden nog het overtuigend bewijs, namelijk een strandbal. In 2007 kon men bij aankoop van deze velletjes gratis een echte strandbal krijgen.

  • Henricus op 6 oktober 2012 om 00:45

    Net als of deze zegels geplakt worden!
    Heb je de vingerende Cariceop een pakje gezien?
    Wel in de albums van de vakjesvullers.
    Deze dikke zegels verschuiven ook nog eens tussen de klemstroken van je album, zodat ze er steeds weer uitvallen.

  • JHA op 6 oktober 2012 om 10:27

    @Henricus
    Jazeker woren deze zegels geplakt.
    Aangezien ik de komende week een brievenbuspakje van plm. 500 gram moet versturen, komt deze zegel uiterst gelegen.

  • postbezorger op 6 oktober 2012 om 10:33

    @Henricus,
    Carice op een pakje: ja is door mij ooit bezorgd, hoewel veel later dan de datum van uitgifte. Was een briefpakje met standaard busbezorging.

  • Henricus op 7 oktober 2012 om 00:47

    @postbezorger, En hoe was deze gestempeld?
    Stempel?
    Rolstempel?
    of pennestreek?

  • Reintejdevos op 9 oktober 2012 om 17:08

    Wie durft zo’n postfris zegel te openen???

    Eenmaal ge-up-pop-t (of ontpopt?) is die toch niet meer postfris!?!?!?

    En verder is die veel te duur om mee te experimenteren! 2x een riks! Wat denken ze wel!

  • J.S. op 10 oktober 2012 om 09:45

    Wat ze denken weet ik niet, maar als je de zegels gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn (als frankering) krijg je ze pas twee dagen later ONGESTEMPELD) retour met een (TNTpost-)sticker “frankering gecontroleerd”. Daar heb je als verzamelaar dus wat aan.

    Als PostNL dergelijke zegels uitgeeft, die kennelijk niet geschikt zijn voor gebruik in de eigen sorteer- en afstempelmachines, dan vraag ik mij af waar men dan toch mee bezig is. Wat mij betreft is het dan ook geen primeur, maar een FLOP als je als postbedrijf zo op de trom slaat voor een nieuwe zegel, daarop het predikaat wereldprimeur plakt en het vervolgens een stukje papier blijkt te zijn dat in het postale verkeer niet eens als postzegel wordt herkent, kennelijk omdat het daarvoor bepaalde eigenschappen mist. Wat mij betreft staat PostNL hiermee voor paal en ontstijgen deze zegels niet het niveau van enig freubel/knutselwerk. Postaal is het in elk geval wat mij betreft PRUTSwerk en geen reden voor zoveel ophef.

  • Jos Dickmann op 15 oktober 2012 om 17:29

    Leuke zegel maar tegenkomen op een brief of pakketje zal ik wel niet meemaken. Dit heeft niets met de gewone postzegel te maken. Alleen filatelisten zullen hier interesse in hebben, of nu juist niet meer. PostNL moet elke keer wel iets nieuws verzinnen, dit om te proberen geld uit de filatelistische zakken te kloppen. Dit zal zeker er steeds vaker gebeuren. Geen wonder dat steeds meer postzegelverzamelaars er mee stoppen.

  • postbezorger op 18 oktober 2012 om 23:44

    @Henricus,
    dat weet ik niet meer, in ieder geval geen pennenstreek. Had er een foto van kunnen maken als ‘bewijs’ maar dat botst met briefgeheim denkt ik.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)