20 jaar Seasons: Beleef de seizoenen - Postzegelblog

20 jaar Seasons: Beleef de seizoenen

7

Seasons is al twintig jaar hét lifestyle-magazine voor lezers die van het buitenleven houden. Met de uitgifte van het postzegelvel Beleef de seizoenen besteedt PostNL aandacht aan het jubileum van dit populaire tijdschrift. Bloemen en planten vormen het uitgangspunt van het postzegelvel; zij zijn immers de barometers van de seizoenen.

Postzegelvel Beleef de seizoenen

Het postzegelvel Beleef de seizoenen wordt 16 juli uitgegeven en bevat tien postzegels met tien afbeeldingen van bloemen, bladeren en vruchten, gefotografeerd in de herkenbare stijl van het blad Seasons. Naast het postzegelvel met 10 verschillende postzegels verschijnen er ook twee postzegelmapjes en twee eerstedagenveloppen.

Het ontwerp

Het postzegelvel Beleef de seizoenen bestaat uit tien verschillende postzegels, voor bestemmingen Nederland, met de waardeaanduiding 1. Elke postzegel bevat een foto van een bloem, boomblad of vrucht, gefotografeerd in verschillende seizoenen. Op één postzegel zijn drie bloemen gecombineerd. De stijl van de fotografie, de typografie en het kleurgebruik sluiten aan op de formule van het blad Seasons.

Op iedere postzegel keert de dominante kleur van de foto terug in de sterk uitvergrote 1 rechtsonder op de postzegel. Zowel op de postzegel als op de velrand is het thema van dit postzegelvelletje vermeld: Beleef de seizoenen. Naast elke foto staat de naam van de plant of boom: lijsterbes, esdoorn, rode zonnehoed, ijsbloem, rimpelroos-rozenbottel-rozengeranium, peul, tulp, dahlia, blauwe bes en kievitsbloem. De velrand en de postzegels zijn versierd met schetsjes van bloemen, takjes en vogels. Ook wordt op de velrand de reden van de emissie herhaald: het 20-jarig bestaan van het tijdschrift Seasons.

De foto’s zijn gemaakt door vier fotografen van Seasons: Pieter Paul Koster, Eric van Lokven, Albert Roosenburg en Rob van der Vet. De gebruikte lettertypes zijn de Diotima, de Proxima en de Alana Pro.

Afbeeldingen en fotografen

Esdoorn – Eric van Lokven
IJsbloem – Pieter Paul Koster
Peul – Eric van Lokven
Dahlia – Albert Roosenburg
Kievitsbloem – Rob van der Vet
Lijsterbes – Istockphoto
Rode zonnehoed – Eric van Lokven
Rimpelroos Rozenbottel Rozengeranium – Albert Roosenburg
Tulp – Albert Roosenburg
Blauwe bes – Rob van der Vet

Tijdschrift Seasons

Seasons noemt zich hét lifestyleblad over buiten leven en buiten wonen. Seasons wil een inspirerend tijdschrift zijn waarin genieten van alle aspecten van het landelijke leven, kwaliteit en authenticiteit centraal staan. De artikelen in Seasons gaan over een landelijke manier van leven, met de natuur als uitgangspunt. Het blad volgt de seizoenen en straalt rust en ruimte uit naar de lezers. Belangrijke onderwerpen in Seasons zijn buitenleven, culinair, wonen en reizen.

De ontwerper

Bianca van der Veer (1961) stond twintig jaar geleden aan de wieg van het blad Seasons. Sindsdien is zij als artdirector bij de productie van het blad betrokken gebleven. “Vandaar dat ik de opdracht om deze postzegels te ontwerpen als een cadeautje beschouw – het is de bekroning van ons werk en een  eer om het te doen. En spannend, want op zo’n klein oppervlak gelden natuurlijk heel andere wetten en regels dan op het formaat waarmee ik gewend ben te werken. Ik heb altijd al veel belangstelling gehad voor postzegelontwerpen en nu mocht ik het zelf doen.”

In overleg met de redactie koos Bianca voor ‘bloemen en planten’ als uitgangspunt voor het velletje Beleef de seizoenen. “Daarmee kun je de verandering van de seizoenen goed laten zien. En het biedt de kans om de uniciteit en de puurheid die we met Seasons nastreven ook in de postzegels te laten terugkeren.” Uit het enorme aanbod aan foto’s voor Seasons selecteerde Bianca vervolgens zo’n vijftig aantrekkelijke opnamen met beelden van planten en bloemen uit de vier seizoenen. “Stuk voor stuk prachtige foto’s door onze huisfotografen. Allemaal beelden die het ‘beleven’ van de seizoenen uitstralen. Bij de uiteindelijke selectie en de volgorde heb ik me vooral laten bepalen door het totaalbeeld, door de compositie van het velletje en door de kwaliteit en de kleuren van de individuele foto’s. Bij mij staat het beeld altijd voorop, de grafische vormen en de typografie zijn ondersteunend en versterkend. ‘Less is more’ is daarbij altijd mijn leidraad.”

De gekozen foto’s werden voor verschillende reportages in het blad gemaakt, met uiteenlopende onderwerpen, van culinaire verhalen tot reisreportages. “Ik heb gestreefd naar een keuze waarbij elke foto’s op zich bijna een kunstobject is”, aldus Bianca. “Elke foto heeft weer zijn eigen unieke kenmerken. De ijsbloem die helemaal geen bloem is, het spannende kleurenpalet van de herfstbladeren, de vorst op het takje van de lijsterbes, de fantastische kleurschakelingen – echt wów – van de rode zonnehoed, de bijzondere opnamehoek om de dahlia eruit te laten springen tot aan de knipoog met de tulpen die eigenlijk van hout zijn – alles heeft zijn eigen verhaal.”

De postzegels vallen onder meer op door het grote corps van het cijfer 1. Bianca: “Vanaf het begin wilde ik de verplichte waardeaanduiding 1 in het totale beeld integreren. Door dit formaat was het ook mogelijk daarbinnen weer de aanduiding Nederland 2012 op te nemen. De verschillende pasteltinten van het cijfer 1 zijn ontleend aan de foto’s. Zoals ik al zei: het beeld is voor mij altijd bepalend. Het wit rechts en onder de foto laat dit er nog beter uitkomen. Bovendien ontstond zo alle ruimte voor de schreef van het cijfer 1 en om het thema van het velletje en de naam van de flora uit te laten komen. Ook dat past in mijn stijl van vormgeven: duidelijkheid, geen gefrutsel en altijd kritisch op kwaliteit.”

Bianca van der Veer

Bianca van der Veer studeerde aan het Nimeto Utrecht en grafisch ontwerpen aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Vervolgens werkte zij voor Reclamestudio Hans van Middelkoop, de Telegraaf Tijdschriften Groep en VNU. In 1992 was zij betrokken bij de lancering van het blad Seasons. Op dit moment werkt zij als freelance artdirector voor dit blad en voor het magazine FietsActief, allebei uitgaven van Sanoma. Daarnaast werkt zij vanuit haar eigen bedrijf BvdV Vorm & Smaak aan grafische en culinaire producties voor uiteenlopende opdrachtgevers. Bianca van der Veer is verder onder meer bestuurslid van Vive l’Initiative, een organisatie die zich bezighoudt met het ondersteunen van in West-Afrika geïnitieerde lokale projecten.

C-code

Op de velrand van het postzegelvelletje staat de afbeelding van een kameleon. Dit geeft aan dat elke postzegel een C-code (Chameleon eXplorer) bevat. Door deze code te scannen met de bijbehorende app op een mobiele telefoon (iPhone of Android), krijg je alle informatie te zien over de activiteiten rond het jubileum. De app is gratis te downloaden via www.post.nl/apps.

Verkoop en geldigheid

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna vestigingen, de reguliere verkooppunten, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Waarde

Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

Technische gegevens

Zegelformaat : 36 x 25 mm
Tanding: 13 ½ : 13 ½
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming: synthetisch
Druktechniek: offset
Oplaag : 415.000 velletjes
Drukkerij: Cartor Security Print, Frankrijk
Drukkleuren postzegel: geel, magenta, cyaan en zwart

Artikelnummer: 320962

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (7) Schrijf een reactie

  • Lars op 6 juli 2012 om 13:16

    Met welk bedrag sponsort dit tijdschrift (waar ik nog nooit van gehoord heb) postnl?

  • Arjan op 6 juli 2012 om 21:39

    Kom toch Lars, zelfs ik heb van het tijdschrift gehoord…
    :-)
    Maar politiek even daar gelaten, ik vind die 1 erg leuk gedaan en zou best geneigd zijn een velletje te kopen en te gebruiken op m’n post.

  • Albert op 7 juli 2012 om 19:00

    Gesponsord of niet, het zijn mooie zegels, De afbeeldingen compleet op de zegel, je ziet wat het voorsteld, een zegel om vrolijk van te worden:-)

  • b.hylkema op 12 juli 2012 om 12:55

    In de plaatselijke supermarkt heb ik zojuist al de Seasons-postzegels kunnen kopen (overigens enkele dagen te vroeg!

    Bij het nauwkeurig bekijken van de postzegelafbeeldingen viel me een inconsequente, onlogische benadering op. In de weinig opvallende ‘1’ (met daarin landsnaam en jaartal) is
    * soms een deel van de zegelafbeelding mét schetsjes zichtbaar (zegels 1 & 4),
    * soms alleen schetsjes (zegel 8),
    * soms alleen deel van de zegelafbeelding (zegel 9),
    * bij de resterende zegels (2, 3, 5, 6, 7 en 10) is niets zichtbaar.

    Met de verplichte aanwezigheid van het cijfer ‘1’ heeft ontwerpster Bianca van der Veer op een aantrekkelijke manier van de nood een deugd weten te maken door:
    [1] het cijfer heel bescheiden rechtsonder te plaatsen, waardoor de postzegelafbeelding feitelijk niet ‘beschadigd’ wordt,
    [2] gebruik te maken van de aan de postzegelafbeelding gerelateerde kleur.

  • aadb op 12 juli 2012 om 21:14

    @Weer zo,n tenenkrommend gedoe verkoop 4 dagen voor uitgifte wat een aanfluiting ondanks toezeggingen dat de Bruna verkopers zich moeten houden aan de verkoopdatum nu dus weer .Ook in Denhaag zijn de zegels gesignaleerd .Voor de rest een vrolijk velletje wat weer een voorbeeld is wat de verzamelaar /gebruiker wil .

  • stampy46 op 13 juli 2012 om 23:46

    Wanneer nu zegels van de Margriet, Libelle, Panorama, en bladen die al langer bestaan dan dat Seasonsblad ??
    Ben het met Aad eens dat het wel fleurig is. Of die lui zich “ingekocht” hebben in deze uitgifte blijft een ??. Ze waren blij met de opdracht, ja ja zo lust ik er nog we enkele…..

  • paulv op 14 juli 2012 om 11:13

    @Stampy Of zegels van Filatelie, Mijn Stokpaardje, Postzegelrevue, De Philatelist, De Posthoorn enz enz

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)