Beperkt zicht op 60 jaar Madurodam-postzegels - Postzegelblog

Beperkt zicht op 60 jaar Madurodam-postzegels

10

“De Haagse ontwerpers zijn de Randstad niet uit geweest”, is de meest rake reactie en/of passende constatering, die Lars (11-5-12, 19.10 u) op Postzegelblog heeft geplaatst. PaulV (11-5-12, 14.54 u) geeft een bondige verenging: “Alle zegelafbeeldingen passen in een strook van 30 km aan de Nederlandse westkust”.

Inderdaad, alle tien afbeeldingen van het velletje zijn in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland te vinden. Een buitenlander die met een vliegtuig op Schiphol landt, zal alle locaties met de ‘to-do-Holland-trip’ in een paar dagen kunnen bezoeken. Hij heeft dan de gedachte, uitgaande van dit velletje: “Ik heb alles van Nederland gezien!”

Tot nu toe heb ik vaak kunnen constateren dat het postzegelonderwerp ook behoorlijk goed overeenkomt met de geografische spreiding ervan over ons land. In het PostNL-persbericht staat zelfs: “LUST-oprichter en –ontwerper Jeroen Barendse heeft samen met zijn collega’s honderden foto’s van typisch Nederlandse taferelen aan zich voorbij zien trekken op zoek naar de beste tien beelden!” In hetzelfde persbericht staat over de postzegelafbeeldingen ook: “Er zit geen grote gedachte achter!”

Tweesporen beleid

Inderdaad dat klopt. Aansluitend bij de laatste opmerking: “De eenzijdige geografische onderwerpkeuze is het toppunt van regionaal denken en handelen! Het noorden, zuiden, oosten en midden van ons land bestaat kennelijk niet meer voor de ontwerpers! Overigens vraag ik me ook af, waar het ontwerpbureau bij het kiezen van de afbeeldingen op heeft geselecteerd.
Tijdens het bezoek aan de Miniatuurstad (de verbouwing was net begonnen) moet het ontwerperscollectief toch gezien hebben dat de collectie gebouwen een weerspiegeling geeft van ons land. Opvallend hierbij is wél, dat bij de kleurkeuze van de typografie door de ontwerpers gebruik is gemaakt van de Nederlandse driekleur, waarmee het typisch Nederlandse karakter van Madurodam kan worden weergegeven!”

Tijdens een ontwerpproces van een postzegelemissie worden op gezette tijden de ontwerpbenadering/-vordering een PostNL-ontwerpbegeleider voorgelegd en besproken. Op- en aanmerkingen worden naderhand verwerkt en toegepast. De beperkte regionale benadering van het onderwerp is deze persoon helaas óók ontgaan!!!”

Herhaling van postzegelonderwerpen

Bijzonder opvallend bij dit velletje is dat meerdere onderwerpen al eens eerder op een Nederlandse postzegel recentelijk en in het verleden zijn verschenen. De meest recente verschijning is het VOC-schip Amsterdam, dat op de Europa-emissie 2012 (Visit Amsterdam) vóór het Scheepvaartmuseum is afgebeeld.

Andere voorbeelden zijn o.a.: Schiphol KLM-vliegtuig (nvph 2673), Rotterdamse haven (nvph 2340), Maeslandkering in de Nieuwe Waterweg (nvph 1846 & 1361/62), Binnenhof Prinsjesdag (nvph 500 & 1778) en Rijksmuseum (nvph 1335).

De benadering van het postzegelonderwerp verschilt bij deze voorbeelden overigens wel duidelijk door een andere invalshoek, fotografische of getekende afbeeldingen en vormgeving bij deze voorbeelden van ‘over-accentuering-van-postzegelonderwerpen’. Het voorkomen van ‘duplicaat-onderwerp-postzegels’ zou gemakkelijk te voorkomen zijn, als de nvph-catalogus weer een register opneemt. Zelfs voor ‘niet-geregeld-bij-postzegels-betrokken-personen’ als ontwerpers is het een fluitje van een cent welk onderwerp wél of níét aandacht heeft gekregen op een Nederlandse postzegel.
In mijn beleving is het discutabel dat hetzelfde postzegelonderwerp meerdere malen op een postzegel terecht komt, terwijl er ander onderwerpen voor handen zijn. Dit geldt vooral voor de Madurodam-emissie, want Madurodam weerspiegelt (in het klein) geheel Nederland! Postzegelonderwerp én postzegeluitvoering komen hierbij in het geheel niet met elkaar overeen!

Mijn conclusie over deze ‘Madurodam-emissie-miskleun’ is kort en bondig: “Het moet een haastklus zijn geweest. In ijltempo er doorgejaagd. Weinig betrokken, nadenkend en oppervlakkig samengesteld. Met z’n allen hebben ze zitten slapen! Jammer en . . . nogmaals jammer!”

Met kijken en vergelijken kan men zich verrijken!

Tien verschillende taferelen van het Miniatuurstadje Madurodam, dat op een schaal van 1 op 25 is uitgevoerd, behoren in de enge visie van het Haagse ontwerperscollectief tot de toptien van Madurodam. Het begrip ‘toptien’ komt in betekenis overeen met ‘hoogtepunt’. Naar aanleiding daarvan vergelijk ik het Madurodam-velletje met het velletje ‘Hoogtepunten uit de 20e eeuw’ (nvph 1842/51). Tussen beide velletjes zijn tal van overeenkomsten en enkele tegenstellingen.

  • Bij beide velletjes is sprake van het ‘doorloperseffect’:
  • Bij het 20e Eeuw-velletje zorgt de Nederlandse vlag als afbeelding in horizontale zin voor het verbindende element tussen de onderwerpen/afbeeldingen van de 20e eeuw. De Nederlandse vlag vloeit steeds in twee zegels over. Bij deze beeld-doorloper past een variant van een spreekwoord ‘De vlag dekt de fotografische lading’.
  • Bij het Madurodam-velletje zorgt het woord ‘Madurodam’ in verticale zin voor het leggen van een verbindende relatie tussen de deelafbeeldingen van de miniatuurstad (typografische doorloper).
  • Merkwaardig zijn de negatieve reacties op de plaatsing van het woord ‘Madurodam’: [1] “Geschonden tekst” (JHA 11-5-12, 7.38 u), [2] “Gehalveerd Madurodam” (AADB 11-5-12, 14.40 u), [3] “Je slaat internationaal een flater” (Willem van Hoogedoorn 12-5-12, 14.37 u).

Ik neem aan dat de reageerders destijds niet afwijzend op de ‘geperforeerde’ vlag hebben geageerd. Inderdaad, bij een vlag zou het kunnen en mogen (“Een lange en een korte vlag. Geen probleem. Beide keren blijft het een herkenbare vlag”) in tegenstelling bij typografie: “Nooit eerder vertoond! Onbekend
maakt onbemind.” Bedenk, hierbij is sprake van dichterlijke vrijheid.

Of er destijds na de uitgifte van de Jubileumserie 2010 (nvph 2708/12) met de typografische doorlopers van de ‘jubileum-getallen’ 125 (VVV), 100 (Instituut voor de Tropen), 75 (Duinrell), 50 (Euromast) en 25 ( Djoser) ook negatieve reacties binnen zijn gekomen, is me niet bekend. Met deze typografische doorloper wordt de ‘voortzetting-van-de-leeftijd’ van de jubilarissen aangeduid.

  • Het nationale Nederlandse karakter van beide velletjes wordt door de driekleur rood-wit-blauw op verschillende manieren nadrukkelijk nader gespecificeerd.
  • Bij beide velletjes ontvangt de postzegelafbeelding van de verticale postzegelranden een redactionele ondersteuning.
  • De geografische spreiding van de afbeeldingen komt bij het 20e eeuw-velletje aanmerkelijk beter uit verf dan bij het Madurodam-velletje.

Van apart naar bijzonder!

Reuze benieuwd ben ik wie als eerste van de lezers in de vijf vlaggen van het 20e Eeuw-velletje iets aparts weet te ontdekken. Als u eenmaal die afbeelding hebt gezien, zult u ongetwijfeld ook tot de ontdekking komen dat één vlag een uiterst bijzondere lading bezit. Vol verwachting klopt mijn hart!

George Maduro

George Maduro is van Joodse afkomst en op Curaçao geboren als enig kind van een welgesteld echtpaar. Tijdens de Meidagen 1940 bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog heeft hij een persoonlijke aanval op Duitse stelling In Leidschendam uitgevoerd. Enkele keren is hij vrijgelaten en ontsnapt uit Duitse gevangenissen. Uiteindelijk belandde hij toch in het concentratiekamp Dachau, waar hij vlak voor de bevrijding ervan op 28-jarige leeftijd overleed aan vlektyfus. Zijn ouders hebben na de oorlog een startkapitaal beschikbaar gesteld voor een miniatuurstad. Zijn ouders zien Madurodam als een monument voor hun zoon.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (10) Schrijf een reactie

  • aadb op 20 mei 2012 om 10:20

    Ach ja het moeite hebben met gehalveerde teksten kan ook voordelen hebben ,ik zie een artikel van Bate met gehalveerde teksten graag op dit blog verschijnen,Kan ook ruimte besparend werken de gebruiker van de postzegel mag duidelijkheid verwachten ,waarde ,landsnaam,en laat ik het noemen propaganda voor je land zo simpel kan het zijn .Het uitgeven van komplete velletjes is vooral bedoeld voor het binnenhalen van euro,s de toerist die Madurodam bezoekt zal de zegels nooit gebruiken uitgaande dat de meerderheid uit het buitenland afkomstig is . Als meeneem souvenir is het nog aanvaardbaar maar dan houd het ook helemaal op .Uitgaande van de marketing zal in Madurodam wel een mooie verpakking voor de toerist klaar liggen of is dit een te optimistische blik om een artikel te promoten .!!

  • toon op 20 mei 2012 om 12:26

    Bate, ik zie vier hondenkoppen in de vlaggen. Soort Rorschach dan. de vijfde vlag is me niet duidelijk. misschien een keeshond?

  • toon op 20 mei 2012 om 18:55

    Bate, het is verbijsterend! op de onderste vlag van het vijftal staat het spiegelbeeld van de achterste schaatser afgebeeld. je ziet het niet als je er niet op bent geattendeerd. leuke puzzel.

  • willem hogendoorn op 20 mei 2012 om 19:00

    @ Aad: Ik ben bang dat het een miniatuur verpakking is.
    @ Toon: Ik zie in de bovenste meer een apekop.

  • toon op 20 mei 2012 om 19:38

    Willem, ik zit er ook een tijdje op te turen, maar nu zie ik Donald Duck met koptelefoon.

  • b.hylkema op 21 mei 2012 om 08:50

    Een van de reacties zit redelijk goed in de buurt. Welke??? Ik moet nog enige informatie inwinnen en zodra ik dat beeldend materiaal beschik, kom ik in een artikel met uitvergrotingen terug op dit onderwerp. Dus nog even geduld. Mocht er alsnog toch nog een goede ‘oplossing’ geplaatst worden, dan geef ik direct openheid van zaken.

  • willem hogendoorn op 21 mei 2012 om 12:39

    Het is Bate zelf?

  • b.hylkema op 21 mei 2012 om 13:55

    Willem, prachtig idee (zal nooit gerealiseerd kunnen worden behalve op een Persoonlijke Postzegel), maar je zit met jouw opmerking (in combinatie met een reactie van een voorganger) heel dicht bij het juiste antwoord.
    Een eigenschap van mijn persoon (een voor de hand liggende) en je hebt het antwoord gevonden.
    Inderdaad, het is wel een cryptische aanwijzing en hulp.

  • Ronald op 25 mei 2012 om 20:54

    Bate, ik heb het velletje in zijn geheel omgedraaid en zag dan op 4 zegels in het rood/oranje gedeelte het portret van een oudere Escher met baard. Zeker één van de beroemdste kunstenaars die Nederland in de 20ste eeuw heeft voortgebracht. Voor hem geen plaats meer op de zegels. Kunst ontbreekt op deze zegels. Wellicht op die manier toch een plekje gegeven.
    Escher is in Leeuwarden geboren, heeft een scherpe neus (letterlijk) en een scherpe pen(letterlijk). Wat voor overeenkomst wil je nog meer met Bate Hylkema. Ook een Fries, een scherpe neus (letterlijk) én een scherpe pen (figuurlijk)

  • willem hogendoorn op 3 juni 2012 om 22:31

    Leuk gevonden Ronald. Ik ben benieuwd naar de (Friese) reactie.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)