Europapostzegels 2012, 'Aan de Amsterdamse grachten' - Postzegelblog

Europapostzegels 2012, ‘Aan de Amsterdamse grachten’

12

Nederland schaart zich dit jaar in de rij van landen die in de ontwerpwedstrijd Europa Stamp Best Design Competition de strijd met elkaar aangaan. Voor 2012 staat deze in het teken van “Visit”. De opdracht: ontwerp postzegels die Europeanen verleiden tot een bezoek aan een ander Europees land. Voor de Europazegels/Nederlandzegels 2012 is deze opdracht vertaald naar het thema het water van Amsterdam, wat symbool staat voor de positie en aantrekkingskracht van Nederland als waterland.

Op de postzegels is te zien hoe de rijkdom en de stedenbouwkundige ontwikkeling van Amsterdam gedomineerd worden door de historische grachtengordel en de Amstel (Visit Amsterdam) en het IJ en het Oosterdok (Bezoek Amsterdam). Zowel het velletje Visit Amsterdam als het velletje Bezoek Amsterdam bevat drie maal twee unieke postzegels met de respectievelijke waardeaanduiding Nederland 1 en Europa 1. De postzegels worden 26 maart uitgegeven.

Naast de twee postzegelvellen, verschijnen er ook twee postzegelmapjes en twee eerstedagenveloppen*.

Ontwerp

Op het velletje Visit Amsterdam 2012 is het thema het water van Amsterdam verbeeld met het 17e-eeuwse schilderij De bocht van de Herengracht van Gerrit Berckheyde en met een opname van de Magere Brug over de Amstel.

Op het velletje Bezoek Amsterdam werd gekozen voor foto’s van het Scheepvaartmuseum aan het Oosterdok (met het VOC-schip Amsterdam ervoor) en van het Muziekgebouw aan ’t IJ met het Bimhuis (met het cruiseschip MSC Lirica ernaast).

De grafische vorm van de uitsnede van de beelden is onder meer ontleend aan de knikvorm van de Amsterdamse grachtengordel. Bij de uitwerking is op verschillende manieren verbeeld hoe de stad zich in het water spiegelt. Achter elk beeld langs loopt een typografische band die de relatie met het Normaal Amsterdams Peil weergeeft, de referentiehoogte voor alle hoogtemetingen in Nederland.

Bij de postzegel van het Muziekgebouw aan ’t IJ is een peilschaal toegevoegd met de kenmerkende maatverdeling van het NAP. De horizon van de typografische band op deze foto staat precies op de markering van 0,4 meter onder NAP, het streefpeil voor de waterstand in Amsterdam.

Op de velrand loopt de grafische knikvorm door; ook uitsnedes van de foto’s keren hier terug. Het gebruikte lettertype is ITC Avant Garde Gothic. De begeleidende teksten op het velletje Europazegels zijn deels in het Engels, die op het velletje Nederlandzegels in het Nederlands. Door het velletje te scannen met een mobiele telefoon, wordt het lied Aan de Amsterdamse grachten afgespeeld.

Voucher Het Grachtenhuis

Op de beide velletjes is een voucher meegedrukt. Deze voucher geeft recht op 10 procent korting in de museumwinkel van Het Grachtenhuis in Amsterdam. Dit museum aan de Herengracht heropent in maart 2012 na een verbouwing zijn deuren. Bezoekers kunnen in Het Grachtenhuis de geschiedenis van de 17e-eeuwse Amsterdamse grachtengordel beleven met behulp van een interactieve multimediale tentoonstelling.

Ontwerper Michaël Snitker aan het woord

“Amsterdam is mijn stad”, zegt grafisch ontwerper Michaël Snitker, die vanuit zijn studio uitzicht heeft op het water van het Singel. “Dagelijks fiets ik langs de grachten. Ik heb dan ook niet lang hoeven na te denken om ja te zeggen tegen de opdracht om de Europazegels/Nederlandzegels 2012 te maken.” Zoals in al zijn opdrachten gaat hij in zijn voorbereiding, zoals hij het zelf noemt, “sterk analytisch en conceptueel” te werk. Michaël Snitker diept een onderwerp altijd inhoudelijk grondig uit voordat hij in vormen gaat denken. Een belangrijke factor voor de uiteindelijke vormgeving van de postzegels was een catalogus bij een fototentoonstelling uit 1961 waar hij tijdens zijn onderzoek op stuitte. “Het voorwoord van dit boek met de titel dag amsterdam was geschreven door Willem Sandberg, toen directeur van het Stedelijk Museum”, vertelt Michaël. “In de voor hem typerende stijl omschreef hij hoe de architectonische ruimte van Amsterdam – streng, stevig, soms rustiek – door het water wordt verdubbeld. Op basis van die spiegelgedachte ben ik op zoek gegaan naar beeldmateriaal en een bijbehorende grafische vorm.

”Op oude en nieuwe kaarten van Amsterdam is, zo vertelt Michaël, duidelijk zichtbaar hoe belangrijk water voor de stad was en nog steeds is. “Je ziet hoe de grachten de verbinding tussen het IJ en de Amstel vormen en hoe deze twee waterwegen naar buiten leiden. Voor de ontwikkeling van Amsterdam in de 17e eeuw is de sterke handelspositie van het gewest Holland van belang, onder meer dankzij de aanwezigheid van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. De VOC is met name verbonden met het Oosterdok, een afgescheiden deel van het IJ waar vroeger zeeschepen aanmeerden en waar ook ’s Lands Zeemagazijn zich bevond, het huidige Scheepvaartmuseum. Op basis van die vier wateren ben ik gaan zoeken naar iconen die daarvoor symbool staan: de Gouden Bocht voor de grachtengordel, de Magere Brug voor de Amstel, het Muziekgebouw aan ’t IJ met het Bimhuis voor het IJ en het Scheepvaartmuseum voor het Oosterdok. In mijn selectie van beelden heb ik enerzijds gezocht naar de verbinding met het verleden en anderzijds naar beelden die de voortdurende vernieuwing van de stad goed illustreren. Overigens heb ik met de Magere Brug ook een link willen maken met de posthistorie. Deze is eerder afgebeeld in de serie zomerzegels uit 1968, een ontwerp van Rein Draijer.”

Het was niet eenvoudig om de beelden te vinden die aan Michaëls eisen voldeden. “Ze moesten in sfeer en uitstraling op elkaar aansluiten. Ook zocht ik naar een heldere spiegeling van lucht en water, met een horizon en verdwijnpunten die door diagonale lijnen worden bepaald. Alle vier de beelden zijn ook gekozen vanwege dat bijzondere licht van Amsterdam, uitnodigend en warm. Door deze speciale combinatie van licht en water wordt de stad ook wel het ‘Venetië van het Noorden’ genoemd. Hoewel er in de opdracht sprake was van fotografische beelden, heb ik voor de postzegel over de grachtengordel toch een schilderij genomen: De bocht van de Herengracht van Gerrit Berckheyde. Dat beeld was zo veel sterker dan alle grachtenfoto’s die ik heb gezien, waar toch te vaak te veel details op staan die afleiden van de essentie.”

De stoerheid van de stad heeft Michaël Snitker laten terugkeren in de grafische vorm die de uitsnedes van de beelden bepaalt. “Daarvoor heb ik een geometrische structuur ontwikkeld op basis van de stedenbouwkundige ontwikkeling van Amsterdam. Je ziet er bijvoorbeeld de knikvorm van de grachtengordel in terug, maar ook heb ik me laten inspireren door de constructivistische vormentaal van de Amsterdamse School. Daarnaast heb ik de verdubbeling van de stad in het water – zowel letterlijk als figuurlijk – laten terugkeren door beelden te laten spiegelen. Bijvoorbeeld het oude VOC-schip voor het Scheepvaartmuseum, een oud gebouw, tegenover het nieuwe cruiseschip naast het Muziekgebouw aan ‘t IJ, een nieuw gebouw. De spiegeling – of verdubbeling zoals je wilt – is ook te zien in de positionering van de grafische vormen op de postzegels, zowel horizontaal als verticaal. Het is doorgetrokken op de velrand, waar in kleine driehoekjes uitsnedes van het beeld van de tegenoverliggende postzegel worden herhaald. En omdat het priority-logo op de Europazegels links van de postzegel moet staan, zijn de postzegels rechts op het velletje altijd op hun kop gedrukt. Deze keerdruk, ook wel ‘tête-bêche’ genoemd, sluit natuurlijk mooi aan op het verdubbelingseffect. Dat heb ik versterkt door de helft van de postzegels van beide velletjes om-en-om op hun kop te plaatsen.”

Ook andere aspecten van Nederland als waterland heeft Michaël in de grafische vorm van de postzegels laten terugkomen. “Zo zie je dat de aanduiding Nederland deels achter het beeld verdwijnt, net zoals Nederland een land achter de dijken is. Bij de typografie heb ik gekozen voor een heldere schreefloze letter, met een minimale stokhoogte die in overeenstemming is met de laagte van ons land. Het zijn zo postzegels geworden die in alle opzichten passen in mijn heldere én hermetische stijl van ontwerpen.”

Over Michaël Snitker

Michaël Snitker is een in Amsterdam gevestigde grafisch ontwerper. Na zijn opleiding Grafische Vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag woonde en werkte hij enkele jaren in Rotterdam en New York. Daarna verhuisde hij naar Amsterdam waar hij zijn eigen studio begon. Hij werkt voornamelijk voor opdrachtgevers uit de culturele sector. Daarnaast realiseert en ontwerpt hij op eigen initiatief publicaties in directe samenwerking met uitgevers, architecten, kunstenaars en schrijvers. Naast zijn werk als ontwerper doceert hij regelmatig aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam.

Verkoop en geldigheid

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Waarde

Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1 en Europa 1 , bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming respectievelijk binnen Nederland en Europa.

Technische gegevens

Zegelformaat : 36 x 25 mm
Tanding : 13 ½ : 13 ½
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplage : Bezoek Amsterdam: 360.000 velletjes
Visit Amsterdam: 330.000 velletjes
Drukkerij : Cartor Security Print, Frankrijk
Soort postzegel: Twee velletjes met elk zes postzegels, beide velletjes hebben twee verschillende zegelontwerpen Drukkleuren postzegel: geel, magenta, cyaan, zwart en goud

*een product van NVPH

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland Europa CEPT Scheepvaart



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (12) Schrijf een reactie

  • Het Grachtenhuis Amsterdam op 22 maart 2012 om 14:03

    Wat zien ze er mooi uit!

  • b.hylkema op 22 maart 2012 om 15:19

    Magistraal aantrekkelijke postzegels in een ‘lappen-deken-uitvoering’. Een lust er naar te kijken!

  • aadb op 22 maart 2012 om 16:23

    @ Ach ja waarom de andsnaam niet ompleet gezet is dat de nieuwe rent ,het is wee een hoo bla bl waar je als gebruike weinig aan hebt .ook dit ontwer zal hoge ogen gooien bij de gelijkgestemd jury .En dan nog verbonden met een voucher voor korting leuk verscheuren zo,n elletje voor een korting van pak em beet 50 eurocent . De ongebruikte met voucher zullen wel apart in de catalogus moet verschijnen met de mededeling zonder voucher minder waar.Uitgaande van het verkoop praatje over het hoe en waarom ben ik blij dat ik niet in .sterda woon met minimale stokhoogte .

  • HugoB op 22 maart 2012 om 16:34

    Een mooie promotie van Amsterdam zou ik zeggen: passend verbeeld met mooie afbeeldingen. Conclusie: een mooie uitgifte.

  • aadb op 22 maart 2012 om 16:47

    Amsterda is Nederland 010 en 070 hebben het nakijken waarschijnlijk weinig te bieden op het liedje o o o denhaag na dan !!

  • willem hogendoorn op 22 maart 2012 om 19:23

    @Aad: En 071 dan: “Leiden wat ben je mooi”

  • Gerko op 23 maart 2012 om 08:21

    Jullie vergeten 050 !
    ER GAAT NIETS BOVEN…..

  • toon op 27 maart 2012 om 18:46

    Een beschrijving van deze velletjes voor de meer visueel ingestelde verzamelaar op mijn website:
    http://www.filavaria.nl/visit.htm

  • Lars op 30 maart 2012 om 13:49

    Op de zegels met ‘waarde ‘Nederland 1’ staat geen ‘Europa’ met logo. Op de zegels met waarde ‘Europa 1’ staat wel ‘Europa’ met logo.
    Zijn er dus maar twee Europa(CEPT)zegels ipv vier?
    Of hebben ze dit gedaan om verwarring over de waarde te voorkomen?

    Trouwens zijn de thema’s van 2013 en 2014 ook al bekend gemaakt:
    2013 Postvoertuigen
    2014 Muziekinstrumenten

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 31 maart 2012 om 07:35

    @Lars, de opdracht was: ontwerp postzegels die Europeanen verleiden tot een bezoek aan een ander Europees land. Daarmee zijn de Nederlandse postzegels toch al eigenlijk gelijk geen ‘echte’ Europapostzegels?

  • Marja Roele-Aertsen op 19 april 2012 om 09:43

    Alle lof voor Michaël Snitker,het is een schitterende zegel geworden…maar ik ben de fotografe van het Muziekgebouw aan ’t IJ met het Bimhuis,en dat word nergens vermeld …jammer!

  • stampy46 op 19 april 2012 om 16:43

    @Aadb, Denk dat je je toetsenbord eens moet uitkloppen….

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)