125 jaar grootgrutter Albert Heijn (1887 – 2012) - Postzegelblog

125 jaar grootgrutter Albert Heijn (1887 – 2012)

0

Bij de voorbereiding van een jubileum is het gebruikelijk dat men zich verdiept in het verleden, waardoor een jubilaris, een bedrijf groot is geworden. Creatief directeur Tahir Idouri van het multidisciplinaire ontwerpbureau Millford Brand-id heeft dat ook gedaan bij het ontwerp van het jubileumlogo van de 125-jarige grootgrutter Albert Heijn. Producten als o.a. koffie, thee, koekjes, chocoladereep en kaas hebben het bedrijf groot gemaakt.

De 125-jarige supermarkt heeft PostNL (en daarmee ook het ontwerpbureau van Idouri) specifiek gevraagd om het feestelijke Albert-Heijn jubileumlogo als uitgangspunt voor het postzegelvelletje te nemen, dat vier verschillende zelfklevende postzegels bevat.

Aan het logo zijn het Zaanse huisje, koffiebonen (linksboven), hamster (rechtsboven) en vader met het winkelwagentje in goudkleurige icoonvorm ontleend.

Het gemeenschappelijk én verschil van deze postzegels bestaat uit:

  • een gestileerd icoon in silhouetvorm. Dit simpele en ‘gestroomlijnde’ beeldteken is eenduidig op te vatten en efficiënt te lezen. Past daardoor ook uitstekende bij het jachtige en hectische van deze tijd.

[1] Zaanse huisje aan de Zaanse Schans, waarin het winkeltje van Albert Heijn was gevestigd, [2] koffiebonen: een van de eerste producten die AH zelf importeerde, brandde, verpakte en verkocht, [3] hamster symboliseert de zelfbediening, [4] winkelende vader met winkelwagentje en kind er in.
De goudkleur ervan is feestelijk, geeft zelfs waarde aan het jubileum. Een andere opvallende eigenschap
van de goudkleur is dat ze op de voorgrond treedt.

  • De achtergrondfoto’s zijn in verschoten grijs, bruin en lichtblauw (AH-blauw) uitgevoerd. Dit bleke, wijkende en/of terugtredende kleurgebruik verwijst naar het verleden en de oorsprong van de supermarkt. De foto’s, die zoals vroeger de nadruk leggen op het detail, vertegenwoordigen elk een tijdperk uit de historie van de Albert Heijn-supermarktketen.

[1] met transportfiets en bakfiets voor de boodschappenbezorgdienst,

[2] dames in de koffiebranderij in
Zaandam, [3] interieur met klanten in een zelfbedieningswinkel; rechter midden gedeelte met de tekst
‘zelfbediening’ is ontleend aan bijgaande tekening,

[4] groep AH-medewerkers zonder wie het allemaal niet mogelijk zou zijn.

  • Op de achterkant van het postzegelvelletje (met zelfklevende postzegels) staat een beelddoorlopend jubileumlogo in AH-blauw, waarmee het doorgeven-in-de-tijd van de AH-formule van de ene naar de andere Albert Heijn-generatie wordt verbeeld.

Tussen de eerste twee aandachtspunten (icoon & foto) zijn talrijke tegenstellingen te ontdekken, die te maken hebben met de oorsprong en de actualiteit van de AH-supermarktketen. De tegenstelling tussen het heden en verleden van het bedrijf wordt uitgevoerd en verbeeld door

  • twee afbeeldingsvarianten (icoon – foto),
  • twee vormgevingsvarianten (gestileerd – gedetailleerd) en
  • twee kleurvarianten (volle kleur – bleke kleur)

Het icoon is over de foto heen geplaatst, waardoor de AH-werelden uit het heden en verleden bij elkaar samenkomen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)