Postzegelvel Albert Heijn, 125 jaar vernieuwing - Postzegelblog

Postzegelvel Albert Heijn, 125 jaar vernieuwing

11

Het postzegelvel Albert Heijn 2012 dat op 27 februari 2012 wordt uitgegeven, staat in het teken van het 125-jarig bestaan van de supermarktketen. Albert Heijn is de grootste en bekendste supermarkt van Nederland en staat bijna synoniem voor Nederlanders die boodschappen doen. De van oorsprong Zaanse grootgrutter is tevens de oudste nu nog bestaande kruidenier van het land, met 125 jaar geschiedenis die bol staat van vernieuwingen.

Alles wat nu zo gewoon is in de supermarkt – van zelfbediening tot spaaracties, van kortingskaart tot bezorgdienst, van huismerken tot een eigen tijdschrift met recepten en boodschappentips – werd ooit door Albert Heijn in het groot geïntroduceerd. Om dat te verbeelden, is gekozen voor vier postzegels met afzonderlijke beelden en iconen, die samen het verhaal vertellen van de ontwikkeling die Albert Heijn sinds de oprichting in 1887 heeft doorgemaakt.

Naast het postzegelvel met 10 postzegels met 4 verschillende ontwerpen, verschijnen er ook een postzegelmapje en een eerstedagenvelop.

Ontwerp

Het postzegelvel Albert Heijn 2012 bevat vier verschillende postzegels en een bedrukte achterzijde. De vier postzegels hebben gemeenschappelijk dat ze allemaal een goudkleurig icoon in silhouetvorm tonen, tegen een achtergrond van een foto in zwart, sepia of cyanotype (blauwdruk). De foto’s vertegenwoordigen elk een tijdperk uit de geschiedenis van de supermarktketen. De gestileerde iconen vertegenwoordigen het nu, ook al hebben ze een voor een banden met het verleden. Door iconen en foto’s over elkaar heen te plaatsen, brengt het ontwerp de oorsprong en het heden van Albert Heijn bij elkaar.

De iconen zijn afkomstig uit het jubileumlogo van Albert Heijn, dat nog meer iconen bevat. De foto’s zijn afkomstig uit het rijke fotoarchief van Stichting Albert Heijn Erfgoed. Op de jubileumproducten die in 2012 in de schappen komen te liggen, verschijnen nog meer historische foto’s. De postzegels leggen zo een directe relatie met de jubileumcommunicatie in de winkels.

Zegel 1: het Zaanse huisje en bakfietsen

Op de eerste postzegel zien we het Zaanse huisje van Albert Heijn en een foto van de eerste transportfietsen. De foto symboliseert de beslissing van Albert Heijn om de boodschappen naar de mensen te brengen, eerst met bakfietsen, daarna door meer winkels te openen. Het ene huisje groeide zo uit tot een concern met honderden supermarkten in Nederland en inmiddels ook over de grens.

Eigen koffie op zegel 2

Op de tweede postzegel zien we koffiebonen en een foto van de dames in de koffiefabriek in Zaandam. Koffie was een van de eerste producten die Albert Heijn zelf ging importeren, om ze vervolgens ook zelf gaan te branden en verpakken en verkopen.

Zegel 3: symbool de hamster

Op de derde postzegel zien we de bekende hamster en een deel van een affiche dat bekendmaakt dat Albert Heijn zelfbediening introduceert, naar Amerikaans model. Albert Heijn was daarmee de eerste in Nederland en bracht daarmee een omwenteling teweeg in het kruidenierswezen. De hamster, bekend van de Hamsterweken, is een modern symbool van deze nieuwe manier van boodschappen doen.

Het moderne boodschappen doen op zegel 4

Op de vierde postzegel zien we de nieuwste boodschappenkar van Albert Heijn, voortgeduwd door een vader. Dat beeld laat zien hoe boodschappen doen in de laatste jaren een gezinsactiviteit is geworden en niet langer het domein van de moeder alleen. De achtergrondfoto toont een groep medewerkers van Albert Heijn, de mensen zonder wie het allemaal niet mogelijk zou zijn.

Bedrukte achterzijde

Het is vrij uniek dat ook de achterzijde van het postzegelvel is bedrukt. De achterzijde toont het oude beeldmerk van Albert Heijn met de jubileumjaartallen 1887 en 2012, steeds doorlopend in het volgende beeldmerk. Deze achterzijde heeft dezelfde kleur AH-blauw als de foto van de medewerkers op de vierde postzegel.

Albert Heijn

In 1887 nam de toen 21-jarige Albert Heijn de kruidenierswinkel van zijn vader Jan Heijn over. De winkel in de Kerkbuurt in Oostzaan was al gauw niet meer groot genoeg voor Albert Heijn. Nadat de boodschappen eerst werden rondgebracht met de hondenkar, besloot Albert Heijn een tweede winkel in Purmerend te openen. Albert Heijn verhuisde in december 1899 naar Zaandam, waar al snel een eigen huisindustrie werd opgezet: er werd eigen koek gebakken en koffie gebrand. Ook begon men toen met het bezorgen van boodschappen met bakfietsen in plaats van de hondenkar. 40 jaar later, zeven jaar nadat zoons Jan en Gerrit en schoonzoon Johan Hille het bedrijf hadden overgenomen, kende Albert Heijn 107 filialen en werd het bedrijf het hofleverancierschap toegekend.

In 1945 overleed de oude Albert Heijn op 80-jarige leeftijd. Hij maakte het dus niet meer mee dat het bedrijf in 1948 naar de beurs ging, en evenmin dat Albert Heijn in 1952 in Schiedam zijn eerste zelfbedieningswinkel opende. Een stap naar verdere expansie werd in 1973 gezet met oprichting van Ahold, het moederbedrijf waarin ondernemingen werden ondergebracht die door Albert Heijn waren aangekocht. Albert Heijn jr. was toen al zeven jaar de nieuwe president-directeur. De bekendste supermarktketen van Nederland – met een spontane naamsbekendheid van 99% – kent inmiddels ruim 800 winkels (een mix van wijkwinkels, extra grote winkels, gemakswinkels en een webwinkel) en beschikt sinds 2001 over de bezorgservice Albert.nl. De principes van Albert Heijn sr. – betrouwbaarheid, kwaliteit en service – zijn nog steeds de ingrediënten voor het succes van vandaag.

Ontwerper

Voor Tahir Idouri, creatief directeur van ontwerpbureau Millford Brand-id, was het de eerste keer dat hij een postzegel ontwierp. Toch was het logisch dat de keuze op hem viel, want zijn bureau ontwerpt al meer dan 20 jaar de verpakkingen en het in-store-materiaal van Albert Heijn. Ook het jubileumlogo voor 125 jaar Albert Heijn is van zijn hand; de supermarktketen had specifiek gevraagd om dit logo als uitgangspunt te nemen.

“Toch is een postzegel anders”, licht Tahir Idouri toe. “Je hebt niet alle mogelijkheden die je voor een commerciële uiting hebt. Je moet het simpel houden en het beeld het verhaal laten vertellen.” De keuze van Albert Heijn om het jubileumlogo als basis te nemen, vindt hij dan ook heel begrijpelijk. “Ook een logo moet simpel zijn, eenduidig en makkelijk te reproduceren. Bovendien laat het jubileumlogo goed zien hoe trots Albert Heijn op zijn historie is. In het logo zie je producten die het bedrijf groot hebben gemaakt – koffie, thee, koekjes, kaas – tot uitingen van nu, zoals de hamster. Diezelfde beelden keren terug op de postzegels.”

4 postzegels een bewuste keuze

Het was een bewuste keuze om met vier verschillende postzegels te werken. Elk tonen ze een iconisch beeld in silhouetvorm op een achtergrond die wordt gevormd door een foto. “We wilden graag toen en nu bij elkaar brengen, door ze over elkaar heen te leggen, op elke postzegel op een verschillende manier”, vertelt Tahir Idouri. “Elke foto vertegenwoordigt een tijdperk, het icoon vertegenwoordigt het nu. Zo worden twee tijdperken met elkaar verbonden, in een soort wiel van de tijd.”

De foto’s werden ter beschikking gesteld door Albert Heijn en zijn afkomstig uit het omvangrijke fotoarchief van het bedrijf. “Die fotocollectie bevat zo’n culturele rijkdom”, stelt Tahir Idouri. “Daar moesten we wel iets mee doen, want zulke beelden zie je niet vaak. Het is geschiedenis die het waard is om getoond te worden. De historische foto’s keren ook terug op de jubileumproducten die in 2012 in de winkels verschijnen, waarmee de relatie tussen de postzegels en de supermarkt verder wordt verstevigd.”

Kleur en lettertype

Kleurgebruik en typografie staan in dienst van het geheel. Het goud van de iconen en de tekst is feestelijk en geeft waarde aan het jubileum. Het blauw van de moderne foto, dat ook op de bedrukte achterzijde is te vinden, is het blauw van Albert Heijn. Het zwart-wit en sepia van de historische foto’s spreekt voor zichzelf. “De tekst moest zo simpel en onopvallend mogelijk”, legt Tahir Idouri uit, “om geen onrust te creëren en de aandacht naar de foto’s en de iconen te leiden. Het lettertype is de Hamburg, het officiële AH-lettertype.”.

Heeft Tahir Idouri zijn eigen stijl in de postzegel kunnen laten spreke? “De icoontjes, die je dus ook terugziet in het jubileumlogo, zijn door mij getekend, dus in die zin kun je zeggen van wel. Maar je moet het ook zo zien: ik werk al jaren voor Albert Heijn. Mijn persoonlijke stijl is ook de Albert Heijn-stijl geworden.”

Over ontwerper Tahir Idouri

Tahir Idouri volgde eerst een modeopleiding, maar hoewel hij die voltooide, besloot hij toch om iets anders te doen met zijn creatieve geest. Hij koos voor de Design Academy in Eindhoven en rondde daar de grafische richting Mens & Informatie af. Vervolgens ging hij bij Millford Brand-id aan de slag als packaging designer. Daarna kreeg hij meer verantwoordelijkheid in de vorm van corporate design van huisstijlen en logo’s. Nu is hij creatief directeur bij Millford, wat betekent dat hij met een team samenwerkt aan alle ontwerpuitdagingen van grote vaste klanten als Albert Heijn.

In zijn vrije tijd is Tahir Idouri betrokken bij Fields of Wonder, een collectief van theatermakers, beeldend kunstenaars, dansers, VJ’s, vormgevers en muzikanten die samen ervaringsvoorstellingen op locatie creëren, met oog voor milieu en maatschappij.

Millford Brand-id

Millford Brand-id is een multidisciplinair ontwerpbureau met vier specialisaties: packaging design, corporate design, retail design en brand design. De visie van Millford is dat design sterk kan bijdragen aan ambitieuze communicatie- en verkoopdoelstellingen. Millford onderscheidt zich door scherp advies, sterke ideeën, onderscheidende oplossingen en een perfecte uitvoering. 40 creatieve denkers staan daarvoor aan de basis, in co-makership met de opdrachtgever, en helpen daarbij van strategie en creatie tot implementatie.

Verkoop en geldigheid

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Waarde

Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming respectievelijk binnen Nederland.

Technische gegevens

Zegelformaat: 30 x 40 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfklevend
Druktechniek: offset
Drukkerij: Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Soort zegels: velletje met 10 postzegels, waarvan 4 verschillende ontwerpen
Artikelnummer: 320264

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 4,67 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (11) Schrijf een reactie

  • willem hogendoorn op 13 februari 2012 om 18:52

    Smaken verschillen. Ik vind het 4x niets. Totaal geen uitstaling. Ik mis enige frisse kleur op deze commerciële zegels. Ik vraag me af waarom het zo voor een ieder herkenbare blauwe AH-logo niet in de zegels is verwerkt. Het gaat toch om naamsherkenning?

  • spaarpostzegel op 14 februari 2012 om 02:05

    Willem@de achterkant staat er vol mee ,een onzinnig iets waarin wordt aangegeven dat het niet meer om het gebruik van de postzegel gaat maar om het verzamelen ervan .Ik ben benieuwd of alle vestigingen van AH de velletjes gaan verkopen Zal men met dit ontwerp de klant verleiden om ze aan te schaffen ,zal de jeugd in de ban raken en massaal deze zegels gaan verzamelen nee.Waarom geen serie met 10 verschillende afbeeldingen van Harry waarbij hij als manager in diverse spotjes te zien is geweest .Waarom geen albumpje van het 125 jarig jubileum waarbij er series worden geleverd die de historie in beeld(geluid) brengen Men zal massaal de filialen bezoeken en er zal een enorme ruilhandel ontstaan met diverse winnaars het mes zal aan alle kanten snijden .Één spot op de tv en heel Nederland gaat weer aan de postzegel maar ja zo als met alles je moet wel willen.

  • Lars op 14 februari 2012 om 03:49

    “Het is vrij uniek dat ook de achterzijde van het postzegelvel is bedrukt.”
    Het moet niet gekker worden daar op de persafdeling van PostNL. Ze zijn zomaar alle decembervelletjes van de afgelopen 16 jaar vergeten!

  • JHA op 14 februari 2012 om 09:19

    De bedrukking op de achterzijde is zo uniek, dat dit al jaren voorkomt op de Decemberzegels.
    Een uniek geheel dus.

  • toon op 14 februari 2012 om 09:41

    bedrukking van de achterkant van postzegels is helemaal niet uniek. vooral in de USA hebben ze er ook de slag van te pakken. maar dan is het meestal een uitleg of toelichting van wat er op de zegels is afgebeeld. zie bijvoorbeeld mijn site:
    http://www.filavaria.nl/USflags.htm

  • Cees Prins op 14 februari 2012 om 12:46

    Wel een flets geheel inderdaad. Zijn die tekstletters straks wel te lezen? Misschien een bril halen bij AH, of hebben ze die niet in het assortiment?
    Is het misschien wel uniek dat ze zelfklevend zijn en geen december of definitieve zegels?
    je mag op mijn naam klikken ;-)

  • Marc37 op 14 februari 2012 om 14:05

    Spaarpostzegel, ik citeer: De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op http://www.postnl.nl/collectclub.
    Of erbij Albert Heijn velletjes verkocht gaat worden, dat weet ik niet.

  • spaarpostzegel op 14 februari 2012 om 15:20

    Marc@ ja dat is bekend ik verkoop ze zelf ook ,maar de vraag is verkoopt AH zijn eigen jubileumzegels !

  • Jan van Tellingen op 15 februari 2012 om 10:30

    Als de smaken niet zouden verschillen waren er nu al niet zoveel reacties. Ik heb mooiere zegels gezien. Toch heeft de zegel met de eerste bakfiets mijn interesse gewekt. Maar ja, daar ben je dan ook fietslatelist voor. Ik duik eens in mijn boeken op een regenachtige dag.!!

  • Jan1964 op 16 februari 2012 om 06:27

    Heb je de Deense Europapostzegel al gezien, Jan ? Pagina 5 van deze PDF : https://www2.postdanmark.dk/images/articles/frimaerkeprogram_2012_da.pdf

  • JHA op 16 februari 2012 om 11:04

    @Jan 1964
    Neen, Ik heb deze (nog) niet gezien.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)