Wel en wee bij/voor PostNL! - Postzegelblog

Wel en wee bij/voor PostNL!

6

In een relatief korte tijd hebben zich verschillende onderwerpen van actuele aard zich aangediend, die op een of andere manier intern en/of extern met ons nationaal postbedrijf hebben te maken. Vandaar hierbij een caleidoscopisch beeldverhaal van PostNL.

Nú rijk worden door de koop van postzegels!

Het frankeertarief van poststukken tot 50 gram binnen Nederland bedraagt nu nog 0,46 euro. Vanaf 1 januari 2012 zal dat 0,50 euro worden. Door nu postzegels met het frankeercijfer ‘1’ in te slaan, bespaart u 0,04 euro per postzegel. De winst bedraagt maar liefst acht procent! Nergens bestaat op dit moment zo’n hoog winstpercentage!

‘Een vrouwelijke postbode’ betekent niet hetzelfde als ‘de vrouwelijke postbode’

Tijdens het lezen van onderstaand artikel (Leeuwarder Courant 29 november 2011) raakte mijn buurman (met wie we over en weer kranten ruilen) het overzicht geheel kwijt: “Een zoen geven aan je eigen dochter is toch niet verkeerd?” Het vervolg van het artikel was meer bedenkelijk. Na herlezing bleek het woordje ‘een’ de veroorzaker van de ontsporing te zijn: ’t veronderstelde ‘de’ bleek ‘een’ te zijn.

Er gaat niets boven citymarketing 2

Naar aanleiding van mijn oproep in het blog-artikel ‘Er gaat niets boven . . . citymarketing van Groningen!’ ( 1 december 2011) aan de heer Hospers, schrijver van het boek ‘Er gaat niets boven citymarketing’ ontving ik per post onderstaande brief, die ik u niet wil onthouden. Hartelijk dank voor uw medewerking en achtergrondinformatie.

Enschede, 2 december 2011

Geachte heer Hylkema,

Mijn uitgever wees mij op uw lezenswaardige artikel op Postzegelblog.nl. Een mooi verhaal met mooie foto’s! Postzegels en citymarketing zijn een interessant koppel en wel om twee reden:

  1. Steden en regio’s die op een postzegel willen uitkomen, moeten zich afvragen wat ze er willen opzetten. Dat is een goede en nuttige test voor een gebied, want het roept vragen op: “Wat zijn de belangrijkste beelddragers van de stad of regio? Je kunt immers niet alles op een postzegel kwijt. Zelf heb ik het vaak over de ‘ansichtkaart-test’, maar een ‘postzegel-test’ kan ook.”
  2. Het is moeilijk te zeggen wat het effect van ‘stadspromotie-postzegels’ op de beeldvorming van het betreffende gebied is. Voor buitenstaanders is het effect waarschijnlijk niet noemenswaardig. Er komen dagelijks tal van van steden en regio’s voorbij. Voor inwoners en anderen met een ‘sense of place’ bij het gebied zijn deze postzegels interessant. Ze dragen bij aan de trots op het gebied.

In november 2006 organiseerde Marketing Groningen bijvoorbeeld een postzegelactie. De zegels met de Groninger ‘G’ erop waren in een mum van tijd uitverkocht. *)

Naar ik hoop heb ik u hiermee een eerste indruk gegeven van de rol die ‘stadspromotie-postzegels’ bij citymarketing kunnen hebben. In mijn boek vindt u alle ‘ins-and-outs’ op het gebied van citymarketing en Groningen.

Met vriendelijke groet,
Gert Jan Hospers

*)
In twee weken na de lancering is de eerste druk van 20.000 zegels al zo goed als uitverkocht. Een tweede druk was noodzakelijk, die vooruitliep op de tariefverhoging voor 2007 met een frankeerwaarde van 44 cent. Dus een verschil tussen de eerste en tweede druk.)

In de bezuiniging komt niét het meesterschap uit verf!

De brievenbus enkele honderden meters van mijn huis voert in tegenstelling tot andere brievenbussen een verrassend onverwachte visuele ondersteuning bij de tekst: “De voordelige Decemberzegels zijn er weer! Koop ze nu bij Bruna, AH en Kruidvat.”


De actualiteit is in het geding. Als ondersteunende afbeeldingen worden niet de Decemberzegels van dit jaar, maar die van vorig jaar getoond!

Postcrossing-postzegels

Op de Postcrossing-postzegels komen plaatfouten voor. Tot op dit moment zijn er mij vier onregelmatigheden bekend.

1) Op één velletje komen twee plaatfouten voor:

  • op de zesde postzegel bezit de ‘d’ van wereld een zogenaamde spanjool: deze onregelmatigheid komt meermalen voor bij offsetdruk. Een vuiltje (papierstof, spuitpoeder, gedroogde inktrestjes) op de rol veroorzaakt tijdens het drukproces kleine vlekjes met halo’s (lichtkring) er omheen. In donkere tinten en egale vlakken zijn ze zichtbaar aanwezig.
  • op de vijfde postzegel bevindt zich geheel rechts een rode stip naast de gele achtergrond.

2) Ook op nog andere velletjes komen onregelmatigheden als een spanjool voor:

  • op de derde postzegel bezit de ‘r’ van Europa een spanjool.
  • op de achtste postzegel bezit de frankeerwaarde-aanduiding ‘1’ ook een spanjool.

Ik kan me heel goed voorstellen dat lezers op deze Postcrossing-postzegels ook op andere plaatsen nog onregelmatigheden hebben ontdekt. Medeverzamelaars zullen een uitbreiding van de inventarisatie zeker op prijs stellen. Een reactie op postzegelblog met een omschrijving van de positie zullen ze bijzonder waarderen. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking.

Traditiegetrouw geeft de Postgroep Fryslân ook dit jaar weer een postzegelvelletje uit voor de kerstpost met daarop tien voordelige pompeblêd-winterzegels. Als afbeelding voeren de zelfklevende zegels in pompeblêd-vorm: [1] paard met arreslee, [2] huis in wintertooi, [3] gezicht op Dokkum, [4] Bos van Ypey in Tietjerk, [5] ijsbaan van Buitenpost, [6] vlaamse gaai, [7] sluizen van Dokkumer Nieuwe Zijlen, [8] schapen in de sneeuw, [9] koolmees, [10] elektriciteitscentrale van Burgum.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • albert Haan op 12 december 2011 om 18:03

    Dit zijn geen “plaatfouten” maar druk toevalligheden.
    Deze moderne zegels worden niet dmv platen gedrukt maar via een cilinder, (rol).

  • bate hylkema op 12 december 2011 om 19:13

    Albert Haan, hartelijk dank voor de info: De gevleugelde uitspraak “Je bent nooit te oud om iets te leren” heeft voor mij ook deze keer wéér inhoud gekregen.

  • bate hylkema op 14 december 2011 om 08:43

    Het meesterschap van PostNL is tóch uit de verf gekomen. Gisteren is de Decemberboodschap op de brievenbus in Beetsterzwaag geactualiseerd! Beter laat dan nooit.
    De resonantiewaarde van Postzegelblog is toch geweldig groot.

  • Sjaak op 17 december 2011 om 09:14

    “Nú rijk worden door de koop van postzegels!
    Het frankeertarief van poststukken tot 50 gram binnen Nederland bedraagt nu nog 0,46 euro.”

    Ik neem aan dat dit “tot 20 gram” moet zijn?

  • bate hylkema op 17 december 2011 om 09:47

    Sjaak, inderdaad. Bedankt!

  • Tien op 20 oktober 2014 om 19:22

    Bestaat er van zegel nr. 1002 een stip te weinig in de Belgische grens of is dat een druk toevalligheid.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)