Postcrossing.com-postzegels voor internationale post

13

Postcrossing.com, een platform voor liefhebbers van kaarten wereldwijd, is in een paar jaar een enorm succes geworden. In een periode van slechts enkele jaren zijn met behulp van postcrossing.com miljoenen fysieke kaarten verzonden door en naar mensen die zich op de site hiervoor aanmelden. Het postzegelvel Postcrossing.com besteedt aandacht aan dit initiatief met tien postzegels voor internationale post. De emissiedatum is 14 oktober 2011.

Het postzegelvel postcrossing.com bevat tien postzegels, waarvan vijf met de waardeaanduiding Europa 1 en vijf met de waardeaanduiding Wereld 1. Vier van de tien postzegels komen twee keer voor, zodat er zes unieke exemplaren zijn. Over het velletje heen zijn ruim vijftig verschillende afbeeldingen van ansichtkaarten als een collage opgenomen, ook op de velrand en over de perforaties heen.

De waardeaanduidingen op de postzegels worden omgegeven door blanco kaders met dezelfde lengte- en breedteverhouding (2:3) als de klassieke kaart. De afbeeldingen op de minikaarten zijn een natuurgetrouwe kopie van ansichtkaarten die doorgaans in winkels, waar ook ter wereld, te koop zijn. Onderwerpen variëren van toeristische trekpleisters (zoals de Big Ben, de Taj Mahal en de Eiffeltoren) en mensen in klederdracht tot schattige en grappige dieren (zoals een als cowboy verklede chimpansee) en bizarre vintage-foto’s (een Victoriaanse romance).

Naast elke postzegel is op de velrand het Priority-logo aangebracht. Ook staat op de velrand de slagzin van postcrossing.com vermeld, zowel in het Engels (send a postcard and receive a postcard back from a random person somewhere in the world) als in het Nederlands (stuur een ansichtkaart en ontvang er een terug van iemand ergens op de wereld).

Postcrossing.com is een initiatief van Paulo Magalhães uit Portugal, een liefhebber van het versturen en ontvangen van kaarten. Hij begon in 2005 een website – postcrossing.com – die aan deelnemers willekeurige adressen van andere ingeschreven postfans overal ter wereld beschikbaar stelt om een kaartje naar te sturen.

De ontvanger van een kaart registreert de bezorging op de website, waarna de computer het adres van de verzender weer beschikbaar stelt aan anderen die kaarten willen versturen. Op die manier ontvangt een deelnemer alleen kaarten als hij of zij deze ook zelf verstuurt.

De aantrekkingskracht van de postcrossing-methode is onder meer dat het elke keer weer als een verrassing komt uit welk land de kaart is verstuurd. Inmiddels hebben al honderdduizenden liefhebbers zich op de website geregistreerd en zijn er al vele miljoenen kaarten verzonden.

“Deceptively simple”, ofwel bedrieglijk eenvoudig, zo karakteriseert Garech Stone de postcrossing-postzegels. Met de schijnbaar willekeurig over het postzegelvel uitgestrooide pastiches van traditionele ansichtkaarten brengen de ontwerpers een eerbetoon aan een communicatiemedium dat onder druk staat.

Garech is samen met zijn tweelingbroer Declan Stone verantwoordelijk voor het ontwerp van dit postzegelvel. De twee uit Ierland afkomstige creatieven hebben zich in Nederland gevestigd en opereren sinds 1999 gezamenlijk onder de naam The Stone Twins. “Er is overigens een verband tussen onze komst naar Nederland en postzegels”, legt Garech uit. “Wij hebben allebei visuele communicatie in Dublin gestudeerd en in die tijd gold Nederland als hét mekka voor ontwerpers, onder meer dankzij het niveau van de ontwerpen van bankbiljetten en postzegels. Dat heeft zeker meegespeeld met onze verhuizing hiernaar toe. En het is een extra reden dat we heel erg trots zijn dat PostNL ons voor het ontwerp van deze postzegels heeft gevraagd.”

De briefing was duidelijk, vertelt Declan, namelijk breng postcrossing.com in beeld. “Maar dan begint het pas. Uit copyright-overwegingen mochten we geen echte kaarten gebruiken en daarom hebben we ruim vijftig kaarten ontworpen, geïnspireerd door de kaarten waarmee we zelf in onze jeugd zijn opgegroeid. Maar ook door toeristenwinkeltjes binnen te lopen en daar te kijken wat er tegenwoordig wordt aangeboden. Soms zijn we heel ver gegaan. Bij onze speurtocht bijvoorbeeld naar een ideale Mater Dolorosa voor een religieuze ‘postcard’ hebben we veel steun van de Universiteit Leiden gekregen.” Het ontwerpen was ook op een andere manier een uitdaging, vult tweelingbroer Garech aan. “Want dit soort kaarten kenmerkt zich doorgaans door kitschfotos en slechte typografie. Dat moesten we wel imiteren, maar met een knipoog”.

De plek die de kaarten op het vel innemen, lijkt willekeurig. Ze zijn kriskras over het postzegelvel heen uitgestrooid en soms bedekken ze elkaar zelfs. “Geen toeval”, aldus Declan, “want daarmee willen we tot uitdrukking brengen hoe deelnemers van Postcrossing op hun deurmat de kaarten aantreffen die ze ontvangen. Ik weet: dat wordt steeds minder door de concurrentie van sms en e-mail. Dat is ook heel jammer, want daarmee verdwijnt toch het tastbare wat een kaartje als medium heeft. In die zin is ons ontwerp ook een ‘celebration’ van de functie die post vervult in de contacten tussen mensen. En van de bijzondere manier waarop postcrossing.com dat stimuleert – met een combinatie van klassieke kaarten en een online social network.”

Biografie ontwerper

Declan en Garech Stone (1970) studeerden beiden Visuele Communicatie aan het National College of Art and Design, Dublin (NCAD). In 1999 richtten zij ‘The Stone Twins’ op, wat hen er niet van weerhield om tegelijkertijd voor verschillende andere bureaus te werken, onder meer in Amsterdam en New York. The Stone Twins is een creatief communicatiebureau dat zich bezighoudt met grafisch ontwerp, artdirection en tekst. De broers omschrijven hun portfolio als ‘quite schizophrenic’ omdat ze zich door hun natuurlijke nieuwsgierigheid met zoveel mogelijk uiteenlopende onderwerpen en toepassingen bezighouden. Voor hun boek Logo R.I.P. – A commemoration of Dead Logotypes ontvingen zij in 2004 een prestigieuze ADCN-lamp. In 2008 kregen The Stone Twins een Dutch Design Award uitgereikt in de categorie ‘beste huisstijl’ voor hun werk voor de geluidsstudio SoundCircus.

Technische gegevens

Zegelformaat : 36 x 25 mm
Tanding : 13 : 13
Papier: normaal met fosforopdruk
Gomming: synthetisch
Druktechniek: offset
Oplage: 313.000 velletjes
Drukkerij: Lowe-Martin Group, Canada
Drukkleuren postzegel: geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (8 stemmen, gemiddeld: 2,50 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (13) Schrijf een reactie

  • Jan van Tellingen op 8 oktober 2011 om 13:12

    Erg leuke “collage”-zegels, zeer toepasselijk ook.

  • spaarpostzegel op 8 oktober 2011 om 14:08

    Tsja aan kleur geen gebrek als velletje veel te druk als losse zegel ziet het er aardig uit .En die teksten op de randen wat voor functie hebben deze ,de zegels moeten toch gebruikt worden dus verdwijnt deze info .

  • toon op 8 oktober 2011 om 20:08

    geweldig voor mijn 2e hobby! ik heb al een stapeltje van deze velletjes gereserveerd bij onze Nieuwtjesdienst. de komende tijd plak ik dan uitsluitend deze toepasselijke zegels.
    trouwens, het zijn nog “doorlopers” ook, zowel horizontaal als vertikaal, dan moet ik zeker nog een compleet velletje bewaren!

  • Albert Haan op 9 oktober 2011 om 18:37

    Zoals eerder opgevallen geen 6 maar 8 zegels:
    Zegel 2 ziet er anders uit dan zegel 8.
    De “kaart” van zegel 6 loopt door de zegel 8 -boven-. Bovendien is op zegel 8 een stuk kader te zien van het woord “wereld” van zegel 6. En deze is op zegel 2 niet te zien.
    En op zegel 1 loopt geen “kader” door de foto die op zegel 7 -boven-, wel is.
    Bij zegel 7 boven de “1″ is nog een streep te zien van een kader van zegel 5. Dus geen 6 verschillende zegels van 10, maar 8 van 10.

  • toon op 9 oktober 2011 om 21:17

    Wat een gepuzzel Albert. Maar het klopt!

  • Jan op 10 oktober 2011 om 18:43

    Emissiedatum: 14-10-2011?
    In Harderwijk had Bruna de zegels in een fraaie envelop vandaag al te koop!

  • toon op 24 oktober 2011 om 16:00

    Is het U ook al opgevallen dat de bekende “winkelhaakjes” in de hoeken die een indicatie moeten zijn voor de frankeerwaarde en de bestemming, hier weer totaal zijn verdwenen?
    Alleen de klein gedrukte woordjes “Europa” en “Wereld” maken een verschil.

  • Keith Burton op 12 februari 2012 om 18:35

    Postcrossing is fun en het uitgeven van deze postzegels is een leuk initiatief – maar waar koop ik ze tegenwoordig? Ik heb bij verschillende Bruna vestigingen in de regio Den Haag geprobeerd, maar de meeste hebben niet eens van gehoord laat staan ze verkopen!! Heel jammer, wat nu?

  • spaarpostzegel op 12 februari 2012 om 20:35

    @ Er is één groot kantoor waar alles nog bijna te koop is welliswaar is het handig om voor 15 euro aan te schaffen anders betaal je porto kosten .Voor de rest is het één pot ellende voor de verzamelaar om aan zegels te komen .Men heeft geen flauw idee wat de verzamelaar doormaakt ,de verzamelaar die van het ene naar het andere adres wordt gestuurd en het uiteindelijk maar opgeeft . Als postnl het goed wil doen pak dan een aantal vaste adressen waar alles te koop is je kan daar zelfs de postzegelhandel in betrekken die als uitzondering de zegels voor de zelfde prijs verkopen en hier door meer klanten in zijn winkel krijgt De ervaring die men nu op doet is er een van niet geintresseerde verkopers die van toeten nog blazen weten en je liever zien komen dan gaan .Moeilijke vragen stellen over postzegels,kom zeg buiten dat ik er niets van snap het brengt ook weinig verdienste in mijn kassa .Dat is de realiteit en die is heel anders dan de theorie uitgedacht door snelle jongens met even snelle pakken die er niets maar dan ook niets van begrijpen of willen begrijpen De Bruna,s en Primera,s zijn zaken waar snelheid de euro,s binnenbrengt een stelletje filateleuten die beginnen over nieuwe logo,s van een velletje bijplak zegels van 2 cent en ook nog even de voorraad willen door spitten ,daar zit men niet op te wachten .

  • toon op 22 februari 2012 om 15:07

    Hiep Hiep Hoera! De postcrossing zegels zijn wel de mooiste geworden van 2011. In de Collect nr 71 (voorjaar 2012) staat de uitslag van de verkiezing. Van de totaal uitgebrachte stemmen van 2308 kreeg het postcrossing velletje er wel 1079, en dat is mooi 46%.
    Dus nogmaals: Hiep Hiep Hoera!

  • P. Keuning op 7 maart 2012 om 10:38

    Wie weet waar deze zegels te koop zijn in Rotterdam. In zuid heb ik zowat alle verkoopplaatsen al gehad zonder resultaat.
    Bij voorbaat dank.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 7 maart 2012 om 10:48

    @P.Keuning, voor zover ik weet zijn ze bij de Bruna’s uitverkocht. Een mogelijkheid is nog om ze online te kopen bij de Collectclub: http://collectclub.postnl.nl/pages/detail/s1/10220000001247-2-21010000000080.aspx

  • spaarpostzegel op 7 maart 2012 om 11:31

    Ja of gewoon bij de postzegelhandel een postzegelvereniging met een nieuwtjes dienst .Houd ook rekening met de verzendkosten van 2,95 als je bij collect onder de 15 euro besteld ook is er momenteell een wachttijd van 5/6 werkdagen .

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)