Jantje en de tram op Mooi Nederland Den Haag - Postzegelblog

Jantje en de tram op Mooi Nederland Den Haag

1

Op 15 augustus 2007 verscheen het velletje Mooi Nederland Den Haag. Wat valt hier nog over te vertellen na alles wat Bate Hylkema ons al heeft laten zien? Voor mij is dit een bijzonder velletje omdat het over mijn geboortestad gaat, maar ook omdat de ontwerpers van mij een idee en een foto hebben verwerkt in het velletje. Dus: ik wil graag nog mijn zegje doen over Jantje en de tram.

Op 20 maart 2011 schreef Bate op Postzegelblog het volgende:

Tijdens de presentatie van Mooi NL – Gouda op 29 januari 2007 voerde collega-postzegelblog-medewerker Kees Verhulst een geanimeerd gesprek met ontwerper Jeen Berting van Bureau Overburen. Daarin kwamen onder andere ook de verschillende deelafbeeldingen van Mooi NL – Den Haag ter sprake (uitgavedatum 15 augustus), waar de ontwerper op dat moment nog druk mee bezig was. Op de vraag of ‘Jantje’ ook een plaatsje op het velletje zou krijgen, vroeg Berting: “Wie is die ‘Jantje’?” Na de informatie heeft Verhulst de ontwerper beloofd hem een aantal foto’s van het standbeeld te sturen. Naderhand blijkt dat een frontaal opgesteld (en niet naar het regeringscentrum kijkend) ‘Jantje zónder pluim’ een plaats op de velrand heeft gekregen!

De gebruikte foto

Maar welke foto is er nu eigenlijk gebruikt voor het velletje? Dat is deze foto hieronder die ik op 12 februari 2007 maakte. Jantje staat erbij zonder bloemen in zijn mandje, maar dat ligt natuurlijk aan het jaargetijde van dat moment. Vaak wordt het mandje van Jantje gevuld met bloemen.

Wanneer we de Jantje van het velletje uitvergroten en we zetten die naast de Jantje van de foto, dan zien we inderdaad dat het deze foto is die is gebruikt. Maar waar is de pluim op het velletje? Ik vind dat de pluim best wel goed op de foto te zien is. Maar de ontwerpers van Bureau Overburen hebben de pluim eraf geknipt en over het hoofd gezien.

Laten we het velletje als geheel nog eens bekijken. Zo was het velletje te koop:

Maar het oorspronkelijke ontwerp was groter! Bij de velletjes is een deel van de onderkant weggevallen of afgesneden. Het gehele ontwerp was te zien tijdens de postzegelpresentatie in het stadhuis van Den Haag op een groot bord.

We zien dat de tram oorspronkelijk koplampen heeft en het nummer 3120 draagt. Maar wat is er nog meer “gek” aan de tram? De tram is gespiegeld op het velletje afgebeeld. Wist je dat, Bate? In je bericht van 15 augustus 2007 schrijf je er niets over. Normaliter heeft een Nederlandse éénrichtingtram uitsluitend deuren aan de rechterkant van de tram, maar op het velletje zien we de deuren aan de linkerkant. De ontwerpers hebben de afbeelding van de tram gespiegeld weergegeven, maar het lijnnummer 17, de bestemming Statenkwartier, het logo HTM (=Haagse Tramweg Maatschappij) en het nummer van de tram (3120) geknipt en gespiegeld geplakt, waardoor deze weer leesbaar zijn. Op de uitvergroting van een deel van het oorspronkelijke ontwerp is dit goed te zien.

Met het tramnummer 3120 is de “identiteit” van de tram duidelijk geworden. De tram is afkomstig uit de serie 3101-3147 met bouwjaar 1992-1993. Deze trams rijden nog steeds door Den Haag.

Op de postzegelvelletjes is het nummer niet te zien. Althans, ik heb zelf nog nooit een velletje gezien waarop het tramnummer zichtbaar is. Wie heeft er één?

Een laatste “weetje” over het velletje is het viaduct dat is afgebeeld. Dat is de zogenaamde Netkous. Zeer markant is de bovenkant van het viaduct dat lijkt op een grote uitgetrokken kous. De ontwerpers hebben echter voor de onderkant gekozen. Het viaduct ligt op de Prinses Beatrixlaan in Den Haag, pal voor het gebouw van PostNL.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Kees Verhulst werkt in het dagelijks leven voor de Rijksoverheid. Zijn interesse binnen de filatelie gaat met name uit naar de moderne poststempels vanaf circa 1980.

Reacties (1)

  • bate hylkema op 22 september 2011 om 11:45

    Kees, hartelijk bedankt voor deze aanvullingen. In het bijzonder de info over de tram. Door samenwerking is een optimale info-voorziening voor de bloglezer mogelijk.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)