'Groen bezig' nieuw basisassortiment postzegels - Postzegelblog

‘Groen bezig’ nieuw basisassortiment postzegels

22

De postzegels ‘Groen bezig’ illustreren en beschrijven de mooie groene initiatieven die Nederland neemt. Hiermee laat PostNL zien dat groen handelen belangrijk is voor een leefbare toekomst. De Postzegels bevatten positieve tegelwijsheden, tips en trucs om ‘groen bezig’ zijn te stimuleren in het dagelijks leven. Onder meer de volgende onderwerpen komen aan de orde: het nieuwe werken, het terugdringen van energieverbruik, de toepassing van alternatieve energiebronnen, woningisolatie, spaar- en led-lampen en biologische voedselproductie.

De emissie ‘Groen bezig’ omvat drie postzegelmapjes: een mapje met tien verschillende postzegels voor Nederland, een mapje met vijf identieke postzegels voor binnen Europa en een mapje met vijf identieke postzegels voor buiten Europa (Wereld). Voor deze emissie zijn door grafisch ontwerper Gesina Roters twaalf illustraties gemaakt. De illustratie op elke postzegel symboliseert een bepaald aspect van milieubewust handelen. De afbeeldingen zijn met de hand getekende combinaties van beeld en woord. Elke illustratie bestaat daarbij uit een simpel ‘iconisch’ symbool dat op het tweede gezicht is opgebouwd uit typografie: een zin die het geheel van inhoudelijke kracht voorziet. Elke postzegel is voorzien van een effen achtergrondkleur met een subtiel verloop. Bij sommige postzegels is ook in de illustratie zelf een kleurverloop zichtbaar.

Subthema’s postzegels ‘Groen bezig’

Tien postzegels voor Nederland

  • Lekker schoon met minder water en stroom.
  • Nederland bouwt aan een duurzame toekomst (groen bezig).
  • Groene post een goed bericht.
  • Mens en dier zijn gelukkig met biologisch.
  • Groene energie heeft de wind mee (zon, water, bio).
  • Isolatie voor een groen klimaat.
  • Het nieuwe werken: groene winst voor mens en natuur.
  • Bewust reizen laat het milieu ontspannen (klimaatneutraal).
  • Recycling geeft nieuw leven.Snel vooruit met elektrisch vervoer (hybride).

Vijf postzegels binnen Europa

  • Europa geeft groen licht.

Vijf postzegels buiten Europa (Wereld)

  • Denk groen voor een groene wereld.

Ontwerpers

Het ontwerp van de postzegels ‘Groen bezig’ werd gemaakt door Gesina Roters, creative partner van het bureau DAY uit Amsterdam. Het uitgangspunt voor het ontwerp was dat PostNL met de nieuwe postzegels duidelijk wilde maken hoe ver onze maatschappij intussen is gevorderd als het gaat om milieubewust en groen handelen. Dat mocht niet belerend of ingewikkeld zijn, maar tegelijk werden hoge eisen gesteld aan de frisheid en de inhoudelijke kracht van het ontwerp. “Niet de eenvoudigste opgave op 20,8 x 25,3 mm”, zegt Gesina met gevoel voor understatement, “maar wel een hele mooie. We zijn diep in het onderwerp gedoken – iets wat we altijd als bureau doen, wat voor opdracht het ook is – en we hebben verschillende alternatieven bedacht. Zowel voor de denkrichting als de grafische uitvoering en de beeldtaal. Na veel denken, praten, ideeën kaatsen, schetsen en opnieuw beginnen zijn we uitgekomen op de gekozen aanpak die ook de zegen van PostNL kreeg. Namelijk illustraties die aan de hand van twaalf subthema’s een bepaald aspect van ‘groen’ symboliseren. In elke illustratie is een ‘tegelwijsheid’ opgenomen als typografische verduidelijking van de inhoud. Niet met een drukletter, maar handgeschreven om het onderwerp ook echt persoonlijk te maken.”

Toen de aanpak eenmaal gekozen was, begon het echte voorbereidende werk. Hoe onderbouw je ‘groen bezig’ zijn, welke symbolen koppel je bijvoorbeeld aan welk subthema en in welke bewoordingen giet je de feitelijke boodschap die op de postzegel wordt opgeschreven? “Enerzijds zijn dat principiële keuzes”, zegt Gesina, “die we in overleg met PostNL hebben gemaakt, anderzijds komen er ook vaak praktische aspecten bij kijken. Een prachtige illustratie kan bijvoorbeeld te weinig ruimte voor de tekst bieden, terwijl sommige prachtige teksten weer lastig in een illustratie zijn onder te brengen. We hebben tot het einde daarmee lopen stoeien. Ook met de zinsbouw om ervoor te zorgen dat de belangrijkste woorden de meeste aandacht zouden krijgen. Bovendien maak je je schets op groter formaat – zeg 12 bij 15 cm – en je ziet pas bij verkleining tot postzegelformaat welke details zichtbaar blijven. Ook daarna voer je weer allerlei aanpassingen door. Maar het is gelukt, met heel veel schetsen en steeds opnieuw uitproberen.”
Alle illustraties en alle letters zijn met de hand getekend, er is geen computer aan te pas komen. Gesina: “Dat past ook wel bij mij, ik teken veel en graag. Dat heb ik ook tijdens mijn opleiding meegekregen. Ik heb gestudeerd in de tijd dat er nog net geen computers op de academie waren en ik heb dus heel wat lettertypes moeten natekenen. Met veel plezier overigens. “

Het uiteindelijke resultaat – hoe ogenschijnlijk simpel ook – heeft meer lagen doordat de handgeschreven tekst ogenschijnlijk vergroeid is met de illustratie. “Op het eerste gezicht herken je de contouren van de illustratie”, legt Gesina uit, “een koffer, een T-shirt, een boom, een vlinder bijvoorbeeld. Daarna pas zie je dat de opvulling in de illustratie letters en woorden zijn die een hele zin vormen waarin de relatie met het groene thema wordt gelegd.” Verder zijn in de illustraties subtiele grapjes verwerkt door bijvoorbeeld woorden te verbergen in de waslijn waar het T-shirt aan hangt, in de staart van de vlieger en in de stroomkabel voor de elektrische auto. Actueel zijn de postzegels ook. Zo verwijst de illustratie van de spaarlamp en de tekst ‘Europa geeft groen licht’ naar de besluitvorming door de Europese Unie om de gloeilamp dit jaar weer verder terug te dringen. Zo verdwijnt op de dag van de emissie van deze postzegels de heldere gloeilamp van 60 watt uit de schappen.

Gesina is om verschillende redenen ontzettend blij met het resultaat. “Wat ik heel goed vind is dat PostNL hiermee een statement maakt over groen bezig zijn. Niet zomaar, maar echt met een onderbouwd verhaal. Natuurlijk kun je op dit formaat inhoudelijk niet zo diep gaan als je wel zou willen, maar we zijn een heel eind gekomen. Wat mij bovendien bevalt, is de directheid en de eenvoud van de postzegels, zowel door de illustraties als het kleurgebruik.”

Over de ontwerper

Gesina Roters is afkomstig in Berlijn, waar zij tussen 1985 en 1988 Grafik Design aan de Lette Akademie studeerde. In 1994 verhuisde zij naar Nederland, waar zij onder meer werkte voor Scargo & Young, FutureBrand, Millford Brand-id en QuA Associates. In 2007 richtte zij samen met Dennis de Rond en Louk de Sévaux het bureau DAY op. DAY creative business partners ondersteunt klanten bij het vertalen van hun zakelijke proposities naar de praktijk van alle dag. Ontwerp, zowel grafisch als ruimtelijk, wordt door DAY ingezet om ideeën van klanten tastbaar, inzichtelijk, relevant en daardoor commercieel succesvol te maken. Bij DAY, met vestigingen in Amsterdam, Dubai en New York, werken meer dan 30 mensen.

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen, via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub, bij postzegelhandelaren en bij reguliere verkooppunten. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Technische gegevens

Zegelformaat : 20,8 x 25,3 mm/25,3 x 20,8 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosfor opdruk
Gomming : zelfklevend
Drukkerij : Walsall Security printers, Engeland
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 3,67 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (22) Schrijf een reactie

  • toon op 16 augustus 2011 om 19:16

    Leuke zegeltjes. Daar kunnen we dan weer even mee vooruit, totdat ze in het buitenland gaan zeggen: daar heb je die lamp en die boom uit Nederland weer.

  • toon op 16 augustus 2011 om 19:20

    ik vind de Amerikaanse benadering van GROEN eigenlijk veel beter, veel dichter bij de mensen:
    http://filavaria.punt.nl/index.php?r=1&id=548740

  • aadb op 16 augustus 2011 om 19:27

    En wat kosten deze leuke zegeltjes !

  • stampy46 op 16 augustus 2011 om 20:29

    Leuk, eindelijk weer eens een kip in de aanbieding….
    http://stampsandchickenthings.blogspot.com/

  • Albert Haan op 17 augustus 2011 om 20:36

    En waneer is de uitgifte data?

  • Albert Haan op 17 augustus 2011 om 21:06

    Ik ben er al achter. 01.09.2011.
    Ze kosten resp. 0.46, 0.79, en 0.95 euro

  • Fer op 18 augustus 2011 om 08:40

    Ik vind ze lelijk, geen niveau.

  • Hans op 18 augustus 2011 om 23:39

    Zeer geslaagde uitvoering van dit thema.

  • reintjedevos op 31 augustus 2011 om 23:25

    Albert ,

    “Ik ben er al achter. 01.09.2011.
    Ze kosten resp. 0.46, 0.79, en 0.95 euro”

    Hoezo????

    In de omgeving van Leiden weet niemand iets van deze zegels af – er staat niets in Balienieuws noch in Businessnieuws…. Als ze ze morgen zouden moeten verkopen, hadden ze ze vandaag toch wel in de kluis?! Niet dus!!!!

    Overigens moeten de huidige groene zegels eerst worden uitverkocht…..

    “Zeer geslaagde uitvoering van dit thema”????

    Logistiek is vreemd nu bij PostNL!

  • toon op 1 september 2011 om 09:48

    Vandaag, 1 sept, mijn eerste brieven voorzien van de nieuwe GROENE zegels. Ik vind ze wel prettig.

  • reintjedevos op 1 september 2011 om 17:12

    Toon,

    hoe kom je aan die zegels?????

    Ook vandaag niemand die ze heeft!!!!

  • Lia op 1 september 2011 om 17:27

    @Rein, gewoon bestellen bij Collect Club en/of AadB :)

  • toon op 1 september 2011 om 18:08

    @REIN, onze vereniging in Zeeuwsch-Vlaanderen verkoopt de nieuwe Nederlandse zegels aan onze leden. De voorraad wordt altijd 1 dag voor de officiele uitgifte aangevuld door PostNL (Groningen). Zo ook in dit geval. Ik had de nieuwe groene zegels gisteren, 31 augustus, al in voorraad.

  • reintjedevos op 1 september 2011 om 19:56

    Kijk die zegels zijn er speciaal voor ons verzamelaars via de voor ons geeigende wegen!

    Dus niet geen nieuwe zegels ten behoeve van de eigen bedrijfsvoering! En vanwege de promotie van het nieuwe bedrijfslogo!

    We worden bedonderd! En dat vinden we nog fijn ook, masochisten als we zijn ….

  • aadb op 1 september 2011 om 21:31

    Toon @altijd fijn dat er vrijwilligers zijn die deze job op zich nemen .En de vereniging verdiend er ook nog wat aan mooi toch .Krijgen de leden ook allemaal een kadootje in de vorm van bekers en onderzetters of wordt dit kado op de vereniging veiling aangeboden .Ieder krijgt vanzelfsprekend ook het blad collect en dat andere wereldblad dan kunnen ze er fijn uit bestellen makkelijker kan je het de leden toch niet maken .Zijn de eerste reizen naar Turkije al geboekt !

  • JHA op 2 september 2011 om 15:44

    PostNL is inderdaad GROEN bezig:
    We kunnen onderscheiden:
    Europa 1 en Wereld 1 in blokje van vijf zegels.
    Van beide ze3gels een gestanste versie in mapje nr.442
    Hier zijn van elke zegel twee versies te onderscheiden:
    afwijkende tanding (voornamelijk in de hoek van de zegel)
    afwijkende “slittanding”tussen het zegelbeeld en de priority-tab
    Europa 1 met links op de priority- tab een groene streep van de zegel ernaast
    Wereld 1 idem, maar met een blauwe streep op de priority tab van de linkerzijde van de zegel ernaast
    Zo krijgen we van elke zegel drie varianten

  • Prins op 11 september 2011 om 12:34

    Heeft een van u al geprobeerd de nieuwe “Groen bezig”-zegels af te weken?

    Het lijkt erop dat tussen de zelfklevende laag waarmee de zegel aan de envelop vast zit en laag van de afbeelding geen tussenlaag meer is aangebracht, zodat de zegels in water vanzelf loslaten van de envelop.

    Van de 1-zegels voor binnen NL laten bovendien delen van de afbeelding los bij het in water liggen.

    Wat zijn uw ervaringen?

  • JHA op 11 september 2011 om 14:36

    Dan maar weer geoon Wasbeznine gebruiken met het afweken van de “Groene” postzegels.
    Lekker Mileu-vriendelijk

  • reintjedevos op 12 september 2011 om 00:29

    Wie weekt er nog postzegels af??? Eeen beetje filatelist laat ze toch gewoon op de enveloppe zitten?

    Kunnen we op z’n minst aantonen dat er nog postzegels voor frankering nodig zijn…

    Aan hergebruik deden we al niet; en voorzover PostNL uit milieuvriendelijke overwegingen het afstempelen heeft afgeschaft … krijgen we er ook niet meer de kans voor!

    In het VK hadden ze al de tussenlaag gom laten vallen [!?] en vervangen door een leuke binnen-slit. Zover is het hier niet gekomen omdat dat ze veel te duur is! Alhoewel, een nieuwe slit is niet zo duur, maar zolang je de oude nog kunt gebruiken…

  • Yvonne Twisk op 25 november 2011 om 14:38

    Waar steeds meer geloof gehecht wordt aan technische innovaties weet ontwerper Gesina Roters ons van binnen te raken. Prachtige zegels die het abstracte thema van ecologie en ‘groen’ menselijk en maatschappelijk vertegenwoordigen.

  • Jan1964 op 25 november 2011 om 16:58

    Laat ze eerst de post maar op tijd bezorgen.

  • Kick op 8 juni 2012 om 17:13

    Die groene krengen laten zich echt niet afweken!
    Iemand een idee behalve wasbenzine?

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)