Het nog onverwachte leven achter of in een postzegelafbeelding - Postzegelblog

Het nog onverwachte leven achter of in een postzegelafbeelding

1

TNT Post/PostNL gaf/geeft postzegels uit die veelal te maken hebben met het actuele leven (attentie-postzegels) of het leven in historische tijden (herdenkingspostzegels). Recentelijk viel me op dat de pers onderwerpen aan de orde stelt, die ook op postzegelafbeeldingen aandacht hebben gekregen.

Met andere woorden postzegelonderwerpen herleven op gezette tijden weer geheel onverwacht. Postzegels bezitten dus nog steeds géén blanco achtergrond. Ze staan voortdurend in het centrum van het levendige leven voor degenen die er oog voor heeft of er oog voor zal kunnen opbrengen.

1) ‘Vergeten’ gebouwen Mooi NL – Enschede

In de gehele bovenste horizontale baan staan een aantal gebouwen, waarvan de Tetem-kunstruimte (2a), de Cultuurfabriek (2b) en de Stadshaard (3) beschreven zijn het artikel ‘Mooi NL – Enschede: weidsheid en blauwe luchten’ van 23 mei 2011. Al deze gebouwen staan in de wijk Roombeek (waar tien jaar geleden de vuurwerkexplosies zich voordeden), evenals het meest rechtse gebouw, dat nog geen beschrijving heeft gekregen.

Op de middelste horizontale baan bevindt zich een redelijk smal, verticaal, wit gebouwtje tussen twee grote paden (bijna aan het einde rechts). In dit voormalige kerkgebouw met de naam “Dansen in de zevende hemel” is nu in een disco-dancing veranderd!

2) Fanny Blankers-Koen in het Olympiapark

In de omheining van het één kilometer lange hekwerk rondom het sportpark op het Olympiaplein in Amsterdam van ontwerper Ruud Jan Kokke bevindt zich nabij een van de twee toegangspoorten een gedenkteken voor Fanny Blankers-Koen.

Het hekwerk is opgebouwd uit vierkante stalen buisprofielen, die ruitvormig in het toegangshek zijn aangebracht. Aan de bovenkant van het hekwerk en de omheining (met holle binnenzijde en bolle buitenzijde) staan figuurtjes in handstand. De puntige uiteinden daarvan ontmoedigen klauteraars.
Van de atlete staan in Hengelo en Rotterdam standbeelden, respectieve als hardloopster en hordenhardloopster.

Op bijgaande twee zomerzegels staan de handtekeningen van Mies Bouman en Willeke Alberti (dochter van Willy Alberti) als vertegenwoordigers van ‘Helden van toen en nu’.

3) Een ‘Japanse’ Nijntje’!

Het in Japan getekende konijn Cathy lijkt te veel op Nijntje van Dick Bruna. Nijntje bezit oorspronkelijke en karakteristieke kenmerken als verhouding hoofd – lichaam, vorm van het hoofd, oren en stand van de ogen, jurkje met kraagje, stand van handen en voeten en het kenmerkende neusje en mondje.

Het bedrijf Mercis dat de auteursrechten van Dick Bruna beschermt heeft geprotesteerd tegen de overtreding van het auteurs- en merkenrecht door het Japanse bedrijf Sanrio. Via juridische weg is een schikking bereikt: 150.000 euro gaat naar de slachtoffers van de aardbevings- en tsunamieramp van Japan.

De tekeningen van Dick Bruna zijn bijzonder populair in Japan. Nijntje is in Japan misschien wel een grotere held dan bij ons. Japanners houden van tekeningen met veel leegte, niet alles moet vol geschilderd zijn. Daarnaast vinden ze de zwarte contourlijntjes heel mooi.

Het Nijntjefiguur komt als illustratie in Japanse leesmethoden voor en zelfs op Japanse postzegels ter gelegenheid van de ‘Letter WritingDay’ in 2006.

4) Definitieve plaats voor Eschers Metamorfose III

Vanaf 20 april 2011 is de 7 meter lange Metamorfose van graficus Escher (1898 – 1972) op een ronde drager in ‘Escher in Het Paleis’ (voormalige Paleis Lange Voorhout in Den Haag) weer voor het publiek te zien. Tot en met januari 2008 hing het werk in de grote hal van het Haagse postkantoor Kerkplein achter het lokettenfront.

Maurits Cornelis Escher (een uit Duitsland stammende familie) is in 1898 in een patriciërshuis in Leeuwarden geboren, waarin nu het keramiekmuseum Princessehof is gevestigd (op 5-jarige leeftijd verhuisde het gezin Escher uit Leeuwarden naar Arnhem).

Aan een nevengebouw van het museum is een de muurplastiek ‘Regelmatige vlakverdeling met vogels’ bevestigd. Een deel daarvan is op de postzegel Mooi NL – Leeuwarden (nvph 2718) afgebeeld (zie ook artikel ‘Mooi Nederland – Leeuwarden/Ljouwert’).

Een metamorfose is een gedaanteverwisseling van dik naar dun, van grijs naar blond en van vis naar vogel. Nederlands bekendste graficus, M.C. Escher, heeft dat in een houtsnede voor elkaar weten te krijgen. De twee grote onderwerpen van Escher zijn eeuwigheid (tijd) en oneindigheid (ruimte). De mooiste vorm die hij hiervoor gebruikt, is de metamorfose: de voortdurende verandering van vorm. ‘Escher in het Paleis’ kan voor het eerst de grootste Metamorfose, die Escher in 1967/68 maakte, laten zien. Het enorme werk met een lengte van 7 meter is op een ronde drager aangebracht en is vanaf 20 april 2011 in het Paleis te bewonderen. Nu vallen vallen begin en einde vrijwel samen.

Dit is de ‘Escher koppeling’ van eeuwigheid en oneindigheid: tijd en ruimte kunnen letterlijk worden afgelopen in een eeuwigdurende ronde. Steeds weer vallen andere dingen op. De veranderingen worden al lopend duidelijk, soms komen ze voort uit de vorm van salamander naar zeshoek, of uit een vrolijk gedachtenspel: de insecten die uit honingraten vliegen veranderen in vissen. Escher kan door zijn perfecte techniek wolken, zelfs bijenvleugels maken.

Escher maakte een Metamorfose I en Metamorfose II. Beide zijn in de tentoonstelling opgenomen. In 1967 gaf de Esthetische Dienst van de PTT Escher de opdracht deze tweede metamorfose van vier meter uit te breiden tot 7 meter. De werken hebben alle 3 dezelfde hoogte van bijna 20 centimeter. Het was een heel gepuzzel de nieuwe motieven in het oude verhaal te verwerken.

Zoals al eerder vermeld, heeft deze Metamorfose eerst in postkantoor Kerkplein gehangen (zie ook artikel ‘Escher ‘Metamorfose III’ hangt sinds 17 januari 2008 op Schiphol’). Tijdens de officiële onthulling van het kunstwerk op 20 februari 1969 is een foto genomen met daarop een drietal heren met graficus Escher in het midden.

Deze Escher-postzegel (nvph 1770, uitgegeven t.g.v. zijn 100e geboortedag op 7 juli 1988) toont een detail van deze zwart-wit foto. Andere ontwerpen op Nederlandse postzegels van Escher zijn de Luchtvaartfondspostzegel (nvph 278) en 75 jaar Wereldpostvereniging (nvph 542/43), waarin de vlakverdeling ook een rol speelt.

5) Papiervisje in postzegelalbum

Het overlast-gevende én moeilijk te bestrijden papiervisje (staat met stip als nummer één in de toptien van de huiselijke insecten-overlast) blijkt zich bijzonder goed thuis te voelen in oude boeken en postzegelverzamelingen in onze moderne huizen. Deze ‘potdichte’ woningen van de laatste twintig jaar zijn beter geïsoleerd en geven daardoor een uitstekend milieu voor het visje.

Het vleugelloze, zespotige insect bezit een wortelvorm, heeft twee lange sprieten aan de voorkant van het lichaam en drie aan de achterkant en de lichaamsschubben zijn zilverkleurig. Het diertje leeft in droge en donkere locaties. Ze vreten gaten in papier, behang, boeken (cellulose vezels) en kleding (plantaardige vezels). Hun verblijfplaats bevindt zich in boeken (vooral de rug), postzegelalbums en/of vouwen van een bladzijde. Ze kunnen zich vliegensvlug verplaatsen/wegglippen.

6) Dat is pas service!

De speciale PostNL-postzegel (met afstempeling, geen datum alleen jaartalvermelding) was tot en met 15 juni 2011 op een envelop met daarin een dubbele kaart via Kaartenservice PostNL gratis verkrijgbaar. De picturale stempelafdruk geeft twee afbeeldingen, namelijk een golfstempel en een envelop. Opvallend en vermeldenswaardig is de tekst TNTPOST (in drievoud) in de stempelafdruk. Vanaf 31 mei 2011 voert het postbedrijf toch de nieuwe naam, terwijl dit speciale stempel nog de oude naam voert. Een bijzonder speciaal ‘speciaal-stempel’!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (1)

  • Lars op 26 juni 2011 om 14:05

    Papiervisjes, ook ik ben ze thuis wel eens tegengekomen. Gelukkig maar 1 maal in de rug van een insteekboek. Ze zijn inderdaad erg vlug. Ik probeer ze daarom altijd zo snel mogelijk te doden, ook al moet ik het met me blote handen doen.
    Ze kunnen 2 tot 8 jaar oud worden en maanden zonder voedsel. Dus je moet ze wel doden, anders kom je er niet van af.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Papiervisje

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)