Da's toch een kaart waard 2011 - Postzegelblog

Da’s toch een kaart waard 2011

1

Van 18 april tot 8 mei 2011 staat de retailbranche in het teken van Da’s toch een kaart waard. Wie in die drie weken voor minstens vijf euro aan wenskaarten aanschaft op een van de duizenden deelnemende verkooppunten, krijgt een velletje met drie bijzondere postzegels cadeau. Het ontwerp is van de hand van grafisch ontwerper Nicole Martens uit Rotterdam.

TNT Post heeft zich aangesloten bij de initiatiefnemer van Da’s toch een kaart waard, de Stichting Wenskaart Nederland, om het persoonlijk contact door middel van geschreven wenskaarten te stimuleren. Het doel van de stichting is verder om gezamenlijk de markt te vergroten, de branche te professionaliseren en de belangen van de sector zo goed mogelijk te behartigen. Aan Da’s toch een kaart waard neemt een groot aantal kaartverkopende winkels deel. Daartoe behoren vestigingen van grotere ketens als AKO, Blz., Bruna, EXPO, Primera, The READ Shop en V&D. Daarnaast hebben honderden zelfstandige retailers – de betere wenskaartenwinkels – zich aangemeld. Het is voor de tiende keer dat deze jaarlijkse actie wordt gehouden.

Naast een postzegelvel van 3 postzegels met 3 gelijke postzegels verschijnen er een postzegelmapje en een eerstedagenvelop*.

Het postzegelvelletje voor Da’s toch een kaart waard heeft als motto maak van je kaart een cadeautje en om dat te illustreren staan op de drie postzegels vier gestileerde, veelkleurige bloemvormen afgebeeld. Twee van deze vormen lopen over de perforatie door op de velrand. Boven aan het vel staan in groene letters het motto van dit jaar vermeld: maak van je kaart een cadeautje.

De velrand is versierd met kleine bloemblaadjes waarvan de kleuren corresponderen met de blaadjes van de bloemvormen op de postzegels zelf. Rechtsboven op het vel is het logo van Da’s toch een kaart waard opgenomen.

Het postzegelvel Da’s toch een kaart waard bevat drie gelijke postzegels met de waardeaanduiding 1 en de vermelding NEDERLAND 2011.

Ontwerpster Nicole Martens

“Ik ben vrij experimenteel ingesteld”, aldus Nicole Martens in een toelichting op het wat en waarom van haar ontwerp van de postzegels voor Da’s toch een kaart waard. “Dat betekent dat ik los van conventies graag onderzoek wat er allemaal mogelijk is. Daarbij ben ik niet snel tevreden. Natuurlijk heb je bij het ontwerp van een postzegel te maken met technische voorwaarden – denk aan het formaat en de herkenning in het sorteerproces – maar juist dan is het des te uitdagender om grenzen op te zoeken.”

“De opdracht was duidelijk: maak een vrolijke en kleurrijke postzegel. Dat past echt bij mij: in mijn werken is de compositie van kleur altijd een heel belangrijk onderdeel. Zoals voor elke opdracht geldt: ik begin altijd blanco, heb niet direct een duidelijk resultaat voor ogen. Wel vorm ik naar aanleiding van de opdrachtbriefing vrij direct een paar uitgangspunten. Die ga ik procesmatig onderzoeken op inhoud en vorm. Ik laat me leiden door dit proces en me verrassen door de uitkomsten. Het is een proces van experiment, artistieke keuzes en inhoudelijke regie, dit uiteraard in afstemming met de wensen van de opdrachtgever. Bij het verder formuleren van de opdracht ben ik uitgekomen op het motto maak van je kaart een cadeautje en daardoor is eigenlijk als vanzelf de symmetrische abstracte vorm geboren. Die refereert nog het meest refereert naar een bloem, maar er zijn verschillende symbolen in te herkennen. Zo zag iemand er zelfs hartjes in. Cadeaupapier kan ook. De bloem is natuurlijk ook hét symbool voor de lente en echt een cadeautje om te ontvangen.”

“Zoals voor elke opdracht heb ik ook voor dit postzegelvel heel veel schetsen gemaakt. Met name is er veel aandacht besteed aan het kleurgebruik, ik ga dan eerst alle kanten op en haal altijd van alles bij elkaar. Dan ga ik wat ik noem ‘beeldhouwen’, de vorm weer terugbrengen tot het punt waarbij ik langzaam tevreden word. Het lettertype heb ik snel gevonden – de Nite Club – omdat ik behoefte had aan een duidelijke letter, maar wel één met beweging en elegantie erin. Ook op de velrand heb ik veel geëxperimenteerd tot de huidige oplossing ontstond, waarin de bloemvormen op de postzegels als het ware bloemblaadje voor bloemblaadje zijn gedeconstrueerd waarbij de vrijgekomen blaadjes als confetti – weer die feestelijkheid – luchtig over het witte vlak zijn gestrooid.”

“Het uiteindelijke resultaat past in mijn stijl van werken, waarin vaak caleidoscopische vormen met spiegeling en symmetrie terugkeren. Mijn aanpak is wel eens vergeleken met een schilderachtige manier van vormgeven. Ik laat het soms maar gebeuren, probeer dan eens dit uit en de volgende keer dat. Het is lastig om met het CMYK-kleurenpalet stralende beelden te maken, maar door intensief experimenteren met de beelden kun je door optisch bedrog het gewenste kleurresultaat bereiken. En dat is ook deze keer weer gelukt.”

Biografie ontwerper

Zelfstandig grafisch ontwerper Nicole Martens voltooide in 2005 cum laude haar opleiding aan het Instituut Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam, waar zij grafisch en audiovisueel ontwerpen studeerde. Met haar afstudeeropdracht “Functie van Gedrag verklaart niet het Mechaniek van Gedrag” definieerde zij haar positie en rol als betrokken ontwerper. Als zelfstandig ontwerper voert Nicole Martens sinds 2004 opdrachten uit voor klanten die voornamelijk afkomstig zijn uit de wereld van kunst en cultuur.De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen, via de Onlinewinkel op www.tntpost.nl/collectclub en bij de reguliere verkooppunten. De geldigheidstermijn is onbepaald.

Technische gegevens

Uitgiftedatum : 18 april 2011
Zegelformaat : 36 x 25 mm
Tanding : 13 ¼ : 13 ¾
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 420.000 velletjes
Drukkerij : Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart
Artikelnummer : 310463
Soort zegels : velletje met drie gelijke postzegels die gratis worden weggegeven bij aankoop van minimaal drie kaarten bij een minimaal te besteden bedrag van € 5,00.

Bron: TNT Post

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (1)

  • reintjedevos op 11 april 2011 om 14:51

    Het blijft alweer 10 jaar [?] een emissie waar verzamelaars achter het net vissen…

    Behalve bij de Collect Club dan waarbij de verzendenveloppe voorbeeldig wordt gefrankeerd! ;)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)