Envelop: in een dag retour... - Postzegelblog

Envelop: in een dag retour…

11

Deze week stuurde ik onderstaande envelop. Gefrankeerd en wel met een Eindhoven-postzegels naar een vriend die postzegels verzameld. Helaas kwam de envelop de volgende dag in mijn eigen brievenbus… Weet een van jullie waarom TNT Post deze envelop naar mij terug stuurde?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (11) Schrijf een reactie

  • Gerko op 15 januari 2011 om 07:38

    Vreemd genoeg heeft de sorteermachine je eigen postcode “ingelezen”, die linksonder staat. Deze is terug te vinden in de afdruk rechtsonder. Blijkbaar kijkt de postbode (oh nee, “postbezorger” of zoiets…) verder ook niet naar het adres…

  • toon op 15 januari 2011 om 08:13

    @Gerko, de post wordt tegenwoordig voorgesorteerd door de sorteer/stempelmachines en afgeleverd bij de plaats van bestemming.
    @albert, je kunt je afzenderstickertje beter aan de achterzijde plakken.

  • Berry op 15 januari 2011 om 08:43

    Het adres staat erg laag als afzender en is beter te lezen dan het handgeschreven adres. Mogelijk dat er bij het scannen het laagstaande adres eerder gezien is als de daadwerkelijk geadresseerde adres.

    Ik heb zelf zo een pakket retour gekregen die ik verzonden had. Bij navraag konden ze alleen maar de schouders ophalen en zeggen weet ik niet

  • Arjan op 15 januari 2011 om 09:54

    Ik denk ook dat het inderdaad komt omdat het adres geschreven is en het afzenderadres getypt. Dat zal wellicht beter op te pikken zijn door een machine. En de plek van het afzenderadres is inderdaad vrij ongelukkig gekozen. Achterop of anders eventueel in de linker bovenhoek is een betere plek.

  • Jan1964 op 15 januari 2011 om 09:56

    Dit gebeurt mij ook wanneer ik mijn adres op de achterkant van de enveloppe schrijf en de sorteermachine de enveloppe aan de achterkant leest.
    De adressticker mag trouwens niet linksonder geplakt worden. Dan vraag je er zelf om. Het moet linksboven of aan de achterkant.

  • Marc37 op 15 januari 2011 om 10:17

    Ik zie de grap van wel in. (lol)

  • Marcel op 15 januari 2011 om 11:24

    Hier hoor je wel vaker van.

    Heel handig de machines en niet weg te denken meer maar ja nadenken kunnen ze niet hoor.

  • aadb op 15 januari 2011 om 13:07

    Jajaja het valt niet mee een brief verzenden al die regels en nadenken waar je de afzender plaatst .Volgende keer zegels aan de voor en achterkant plakken slaat die machine op hol !

  • willem hogendoorn op 15 januari 2011 om 13:53

    De sorteercode (officieel PRIC genoemd) bestaat uit: H05PP 6464 GE 5
    PRIC staat voor Proces Informatie Code en heeft maximaal 16 tekens.
    De eerste letter geeft het sorteerscentrum aan In dit geval is dit de H wat staat voor ‘s-Hertogenbosch.
    Dan volgt 05. Dit betekent dat de brief door de 5e sorteermachine van den Bosch is gegaan. Dan komen we 2x een P tegen. De eerste P betekent dat de postcode bij de eerste poging (primary coding device) is herkend. Zou er een S staan dan betekend dit Secundary (2e poging).
    De 2e P betekent dat het huisnummer bij de eerste pooging (Primary) is herkend.
    De rest van de code is de postcode van Albert.

  • Eddie IJspeerd op 3 februari 2011 om 16:51

    De reden is dat de sorteermachine-klein (dat is de machine die in de sorteercentra de poststukken tot en met C5 formaat automatisch sorteert)tijdens het zoeken naar de adresgegevens (postcode + huisnummer + eventuele huisnummertoevoeging) niet de gegevens van de geadresseerde (6367 HR 3) heeft gevonden, maar de adresgegevens van de afzender (6464 GE 5)
    Dat is te zien aan de printtekst vlak boven de rode streepjescode (de z.g. sorteer identificatie index, SIX)
    Die printtekst heet: PRocesInformatieCode, PRIC). Daarin staat informatie over het sorteerproces en wel: H05PP*6464GE**5* waarin:

    H = afkorting voor ‘s-Hertogenbosch, het sorteercentrum waar de brief verwerkt is.
    05 = verwerkt met sorteermachine nr. 5
    P = de postcode is herkend door het primaire (letter P) codeermiddel. Een codeermiddel is software die tekst kan herkennen.
    P = huisnummer is herkend door het primaire codeermiddel (letter P).
    * = spatie. In voorkomende gevallen kan de software ook een huisnummertoevoeging herkennen. Dan komt er op deze positie ook een codeermiddelletter.
    6464GE = de door de software herkende postcode
    ** = twee spaties. Hier komen cijfers al het huisnummer meer posities inneemt. Maximaal drie posities zijn beschikbaar in de PRIC voor het huisnummer
    5 = door de software herkend huisnummer
    * = spatie Hier komt in voorkomende gevallen de huisnummertoevoeging te staan.

    In de oranje streepjescode onder de PRIC staat versleuteld: 6464GE5

    Voor meer info over de geautomatiseerde postverwerking in ons land zie http://www.po-en-po.nl Kies dan de knop Postmechanisatie.

    Om een dergelijke “fout” te voorkomen, is het verstandig de afzendergegevens op de achterzijde van de brief te plaatsen!

  • willem hogendoorn op 3 februari 2011 om 17:34

    @ Eddie: Mijn uitleg van de Pric, die boven jouw uitleg staat, klopt geloof ik aardig. Altijd leuk om te lezen dat een amateur bevesting krijgt van een specialist.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)