'Een autobus aan een draadje'; de trolleybus - Postzegelblog

‘Een autobus aan een draadje’; de trolleybus

7

Het is geen bus en het is geen tram, de trolleybus. Slovenië bracht in september de milieuvriendelijke ‘bus aan een draadje’ onder de aandacht. Op de postzegel is een trolleybus te zien uit Ljubljana, waar ze vanaf 1951 reden. De lage benzineprijzen zorgden ervoor dat de trolleybus in 1971 uit het straatbeeld van de hoofdstad verdween. De competitie met de gewone bus kon niet meer worden gewonnen. Tussen 1909 en 1911 reden er ook trolleybussen in Slovenië, tussen Piran en St. Lucia. In 2009 beeldde Slovenië zo’n exemplaar, met 15 zitplaatsen en 10 staanplaatsen, af op een postzegel.

Sloveense trolleybussen op postzegels

Werner von Siemens, ontwikkelaar van de trolleybus

De Duitse uitvinder en industrieel Werner von Siemens (1816-1892) ontwikkelde de trolleybus. Op 29 april 1882 werd in Berlijn de eerste proefrit met de ‘Electromote’ gemaakt. Het was een succesvolle proefrit, maar door een andere uitvinding van von Siemens, de elektrische tram, raakte de trolleybus in de vergetelheid. Pas in 1900 werden er op de wereldtentoonstelling in Parijs enkele gedemonstreerd. In datzelfde jaar werden ze in Eberswalde in gebruik genomen. De trolleybussen waren populair in Duitsland. In 1955 waren er zo´n 55 trolleybusondernemingen. De postzegel hieronder werd in 1973 door de Deutsche Bundespost uitgegeven.

Valparaiso, trolleybusstad in Chili

Ook in Chili reden er trolleybussen, vooral in de late jaren 1980 en vroege jaren 1990. In Valparaiso, de grootste havenstad van Chili rijden ze nu nog steeds. Chili bracht dit jaar 2 postzegels uit waarop de trolleybussen in Valparaiso te zien zijn.

´s Werelds langste lijn en de oudste postzegel

Er zijn nog ongeveer 345 trolleybedrijven in 48 landen. De meeste trolleybussteden bevinden zich in de landen die deel uitmaakten van de voormalige Sovjet-Unie.´s Werelds langste trolleybuslijn is de verbinding tussen Simferopol en Jalta in Oekraïne. De Oekraïense zegel komt uit 1995.

De oudste postzegel met een trolleybus die ik kon vinden, komt uit 1963 en werd door Hongarije uitgegeven.

Trolleybuspostzegels van overal ter wereld

Alhoewel hun aantal daalt, zijn er dus nog over de hele wereld trolleybussteden. In een flink aan aantal steden in Roemenië rijden nog trolleybussen, maar in Portugal alleen nog in Coimbra. De zegel van Roemenië komt uit 1971 en die van Portugal uit 2009.

Nog een Roemeense postzegel, uit 1963. En Sao Tomé en Principe bracht in 2008 een zegel uit met een Italiaanse trolleybus erop. In Uruguay reden slechts in 1 stad, Montevideo, tussen 1951 en 1970 trolleybussen. De postzegel komt uit 1998.

Nederland en België

In Nederland reden er in Groningen tussen 1927 en 1965 trolleybussen en in Nijmegen van 1952 tot 1969. Arnhem heeft op dit moment een van de grootste trolleynetwerken van West-Europa. Best bijzonder, maar toch is er (voor zover ik weet) door Nederland nog nooit een trolleybus op een postzegel afgebeeld. In België kende alleen Gent een trolleybuslijn. De laatste rit reed deze trolleybus op 14 juni 2009. België beeldde in 1983 een trolleyvoertuig af op een postzegel.

Nederlandse Persoonlijke Postzegels

Lezer J.S. liet ons in een reactie weten dat er wel Persoonlijke Postzegels zijn met een trolleybus erop. Hieronder de door J.S. gevonden postzegels met Oekraïnse trolleybussen erop.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch België Chili Duitsland Portugal Roemenië Slovenië



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Jacqueline van der Pas spaarde in haar jeugd fanatiek postzegels en schrijven is haar passie.

Reacties (7) Schrijf een reactie

  • J.S. op 5 november 2010 om 15:28

    Trolleybussen op Nederlandse persoonlijke postzegels zijn er in elk geval wel: op de aangegeven pagina tref je 2 verschillende trolleybussen aan:

    http://www.postman600.eu/index.php?page=3&cat_id=155

  • Jacqueline van der Pas op 7 november 2010 om 23:34

    @J.S. Dank voor de aanvulling! Ik heb de Persoonlijke Postzegels in het artikel verwerkt.

  • J.S. op 8 november 2010 om 09:43

    @Jacqueline

    Erg leuk om ze aan het artikel toe te voegen. Misschien inspireert dat andere lezers ook om meer trolleybussen op Nederlandse (persoonlijke) postzegels te krijgen!

  • maarten langelaar op 9 november 2010 om 01:22

    He Jacqueline, leuk artikel, ik kom uit Arnhem. De bussen met “bretels” rijden hier met bosjes tegelijk. Leuk die postzegels uit alle hoeken der aarde.
    Voor mij is het zo gewoon, laatst zaten er een paar vakantiegangers tegen over mij in de trolleybus en die vonden het prachtig om nu zelf ook eens in zo een bus aan draadjes te zitten.
    groet, Maarten

  • Theo op 9 november 2010 om 16:27

    In Groningen heeft men in 1965 de trollybus de deur uit gedaan vanwege de vele storingen en het dure onderhoud. Ik ben een geboren Groninger en heb vroeger vaak gezien dat de stroomgeleider, die aan de stroomkabels boven de weg vast zaten, er uit waren gelopen en dus de chauffeur de bus uit moest om die geleider weer op de stroomkabel te klikken want anders kon de bus natuurlijk niet verder.
    Die bussen waren wel heel erg stil, er zat immers een electromotor in. Nadeel was ook dat de bus altijd gebonden was aan een bepaald traject, men kon immers niet zomaar ergens afslaan.
    Groningen heeft tot aan 1949 ook een uitgebreid tramnetwerk gehad. Eerst moest men het doen met de paarsentram maar in 1910 werd deze langzamerhand vervagen door de electrische tram. Toen de tramlijnen in 1949 helemaal waren opgeheven werden deze dus vervangen door de trollybussen.
    Inmiddels heeft men in Groningen sinds 2006 het onzalige plan opgevat om weer een tram te laten rijden in de stad Groningen. Eerst één tramlijn, te realiseren tussen 2010 en 2014 welke tram in 2014 zal gaan rijden. Vervolgens zal er nog een trace worden aangelegd zodat er dan in Groningen twee uitgebreide tramlijnen zullen rijden en wel van Noord naar Zuid en van Oost naar West.
    De kosten voor deze grap zullen ongeveer (let op dat woord ongeveer)700 miljoen gaan bedragen.
    Op langere termijn wil men dan de tramlijnen tot aan buiten Groningen laten rijden. Maar dat zal niet eerder dan ná 2020 gebeuren.

  • Jacqueline van der Pas op 16 november 2010 om 10:07

    @Maarten, leuk is dat! Ik kan me herinneren dat ik als klein kind in Arnhem kwam en danig onder de indruk was van de trolleybussen. Sindsdien denk ik bij Arnhem altijd direct aan die “bussen aan een draadje” :-)

  • Freddy Poelmans op 25 april 2014 om 14:24

    Ook in Luik reden er trolleybussen, dat herinner ik me nog goed van mijn kindertijd in de jaren zestig, toen we praktisch wekelijks van Sint-Truiden naar Luik reden om daar op de “Batte” te kuieren en inkopen te doen (De Luikse “Markt” langs de kaden van de Maas)
    Hoe lang die nog gereden hebben kan ik niet zeggen, want vanaf 1976 ben ik er nooit meer geweest. Tegenwoordig zijn ze vervangen door de gewone stadsbussen, zoals in vele grotere steden

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)