'Stop aids now!-postzegels' roepen om aandacht voor aids - Postzegelblog

‘Stop aids now!-postzegels’ roepen om aandacht voor aids

6

Om toch enig zicht en grip op de vormgeving van deze postzegelemissie te krijgen, lijkt het mij verstandig eerst aandacht aan de manier en stijl van werken van de reeds wereldberoemd geworden mode-illustrator Piet Paris (1962) te schenken, wiens werkelijke naam Pieter ’t Hoen is.


Illustratieve vormgevingstijl van Piet Paris

Zijn opvallend speelse, luchtige en opgewekt lichtvoetige tekenstijl komt vooral tot uiting in vrouwspersonen (op de catwalks bij modeshows), die hij altijd gezellig maakt met toeters en bellen. Hij voorziet de vrouwen bijvoorbeeld van grote grote bossen weelderig haar en laat ze veerkrachtig en gracieus op schoenen met fikse stilettohak lopen. De in strakke lijnen, tweedimensionaal en sierlijk opgezette, bewegende silhouetten (modellen) doen in hun vereenvoudiging (styllering) enigszins karikaturaal aan. Het essentiële komt overigens wel in de gezellig uitgevoerde personen overduidelijk en bijzopnder aantrekkelijk over.

Piet Paris omschrijft zijn illustratietechniek als ‘kleuterschooltechniek’. In tegenstelling tot anderen (bij hen wordt via inscanning de tekening op de computer bewerkt) ontstaan bij Paris al zijn commerciële producten handmatig met potlood, verf, lijm, snijmes, spatzeefje en tamponeren. “Deze unieke attributen en technieken zijn niet in computertaal te vangen”, aldus de illustrator. “Grote ontwerpen leg ik in de kelder van het atelier. Als je dan twee trappen oploopt, kun je door de opening tussen beide verdiepingen omlaag kijken. Zo controleer ik of het ontwerp op postzegelformaat nog overeind bleef.” Tussen haakjes: de postzegels zijn op A3-formaat getekend!

“Piet Paris droomde er destijds van ontwerper te worden, maar werd een gevierde mode-illustrator”, aldus de weekendbijlage van het Financieel Dagblad van 9 oktober 2010.  “Amper een jaar na zijn afstuderen kon Paris al leven van zijn tekenwerk. Met zijn eenvoudige technieken neemt hij de modewereld voor zich in. In alles is hij op zoek naar de juiste vormen. In lichamen en in kleding, maar ook in de ruimte óm de figuren, de restvorm, speelt een grote rol.”

“In welk vat giet je de problematiek?”

In de spreektaal kán een humoristische opmerking een zwaar beladen onderwerp bespreekbaar maken. Met de vormgevingstechniek van Piet Paris is een identieke uitwerking mogelijk.

Hij is door TNT Post gevraagd het zwaarwichige, trieste en beladen onderwerp van aids en hiv in zijn vrolijke en zwierige vormgevingstijl uit te voeren op een zestal postzegelafbeeldingen. In deze opbeurende verpakking kan de aids- en hiv-problematiek op een acceptabele manier aan/van een buitenstaander getoond én aandacht gevraagd worden. Aldus komt op een aanvaardbare wijze een schrijnend en pijnlijk onderwerp gevoelsmatig voor velen in het centrum van de aandacht en belangstelling te staan.

Zes postzegelafbeeldingen

1 PR-activiteit

Aandacht krijgen voor en geven aan de aids/hiv-besmetting wordt o.a. met het logo ‘Stop aids now!’ bereikt. Het logo wordt als last (zoals te doen gebruikelijk in Afrika) op het hoofd gedragen.

2 Hét probleemgebied Afrika

In het Afrikaanse continent breidt de aids/hiv-besmetting zich het meeste uit. Vandaar dat Piet Paris het silhouet van een Afrikaanse vrouw op vier (1, 2, 5 & 6) van zes postzegels heeft geplaatst. De voortsnellende Afrikaanse dame verbeeldt met rasse schreden (letterlijk en figuurlijk op te vatten) de uitbreidingssnelheid van de epidemie/ziekte in Afrika. Op een bijzonder vernuftige wijze draagt de dame een jurk, die van het rode lint is gemaakt.

3 Onderwijs & voorlichting

Op een ingenieuze wijze draagt deze dame uit India, een onderwijzers en/of voorlichtster, een wikkeljurk (sari, lange lap stof: rode lint mét een gele decoratieve rand), die bij wijze van gewaad om het lichaam en (eventueel) om het hoofd gedraaid wordt. Zij geeft met behulp van een schoolbord en aanwijsstok instructies. Deze Indiase dame vertegenwoordigt het land India, waar aids/hiv ook epidemische vormen heeft aangenomen.

4 Medicijnen

Op een sierlijk gracieuze manier pakt een gestileerde en gestrekte hand (met onderarm, waarom gele armbanden hangen) een in een cocon verpakt medicijn.

5 Moeder-kindrelatie

De hoofden van de silhouetten van moeder en kind (die beiden een andere kant opkijken) bezitten een (kleurige) om het hoofd gewonden hoofdbedekking.

6 Stigmatisering 2

De naar beneden gerichte ogen van deze dame met hoofdbedekking verbeeldt/symboliseert op een indringende wijze de stimatisering én de schaamte van de aidsbesmetting.

Aandacht voor totaalbeeld

a) Het rode lint, Red Ribbon, is hét internationale symbool van solidariteit met mensen met hiv/aids. De ‘Stop aids now-postzegels’ vragen zowel aandacht voor activiteiten én facetten van de aidsproblematiek, als het 10-jarige jubileum van de actiegroep ‘Stop aids now!’.

b) Piet Paris weet het rode lint  op een bijzonder creatieve én artistiek verantwoorde wijze multifunctioneel op de strak en speels uitgevoerde postzegelcomposities beweeglijk te gebruiken en toe te passen. Aan de rode balk hangen (aan onder- of bovenkant van de zegelafbeelding; geheel rechts op de velrand staan daarin de initialen “PP” van de ontwerper) allerlei verhaaltjes, die inhaken op de onderwerpen, die ‘stop aids now’ graag wil laten zien.

c) Het rode lint vervult op de zegelafbeeldingen of een functionele rol (als kledingstuk), of (als fragment daarvan) een decoratieve rol. De rode balk bezit of kleine, omhoog stekende, of naar beneden hangende deelfragmentjes van het rode lint, waarmee kleine en nog kleinere invloeden van de actiegroep ‘Stop aids now!’ worden verbeeld/gesymboliseerd.

d) Naar ik hoop komt dit postzegelonderwerp, waarin verstand en gevoel een grote rol spelen (bij het ontwerpen van deze reeks zelfs eveneens), door de gedetailleerde deelbeschrijvingen ook bij u in al zijn ‘hevigheid’ over.

Deze dame met ‘hoofddeksel-mét-decoratie’, echt in de stereotypische houding, zoals vrouwen in de Afrikaanse beeldende kunst ook meermalen worden afgebeeld, is quo Piet Paris’ stijl op de postzegelafbeeldingen terug te vinden. Wilt u meer (visuele) informatie over Piet Paris? Zie www.pietparis.com.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland A.I.D.S.



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • Arjan op 10 oktober 2010 om 10:03

    Erg fraaie zegels en met dit verhaal erbij nog interessanter.

  • dolores op 11 oktober 2010 om 23:06

    Helemaal mee eens. Knap werk, de zegels.

  • Laura C op 29 november 2010 om 19:15

    Echt, hele mooie zegels!
    Ik heb ze gebruikt voor mijn project op school :)

  • Per op 27 december 2010 om 13:41

    Hoewel het ontwerp relevant is, kan ik niet anders concluderen dat het geheel een laf ontwerp is omdat een zeer belangrijke kern van het probleem niet geraakt wordt. Dat had gekund zonder confromterende beelden.
    Jamer.

  • dolores op 27 december 2010 om 15:43

    Kunt u toelichten welke kern van het probleem niet wordt geraakt? Moet ik daarbij denken aan een totaal ontwricht werelddeel, of aan de hoge kosten? of aan het enorme leed? Ben daar wel benieuwd naar.

  • Per op 30 december 2010 om 19:09

    Ik moet iets corrigeren. Ik schreef het ontwerp laf te vinden. Dat is niet juist. De ontwerpen zullen waarschijnlijk goed aansluiten bij de opdracht van TNT. Ik zag dat Stop Aids Now vooral op Afrika gericht is. Alhoewel die aandacht volstrekt terecht is, is het probleem AIDS breder. Natuurlijk een hele generatie dreigt, vooral in Zuid-Afrika, weggevaagd te worden door deze vreselijke ziekte. Maar juist door het gebruik van de red ribbon had de aandacht voor het Aids-probleem breder neergezet kunnen en, naar mijn mening, moeten worden. De red ribbon is immers een universeel symbool. Dan heb je het toch ook over de weer toenemende verspreiding van het HIV-virus en AIDS in de westerse wereld. Enkele zegels wijden aan dat probleem zou niet misplaatst zijn (veilige seks, voorlichting) Ook dat had subtiel vormgegeven kunnen worden. Dat vind ik een beetje een gemiste kans en wat laf in de keuze van TNT. Kiezen voor aandacht voor AIDS en toch weer net niet helemaal. Jammer. Postzegels zijn immers bij uitstek ook een middel tot het bijbrengen van bewustwording bij brede lagen van de bevolking.

    De zegels zelf zijn wel bijzonder fraai./ Kritiek op de vormgeving is niet terecht geweest.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)