Het Autopostkantoor van 1939 - Postzegelblog

Het Autopostkantoor van 1939

6

Het eerste autopostkantoor werd waarschijnlijk door de Franse Post in gebruik genomen. Dat was in 1929. Enkele andere landen volgden: Duitsland, Tjechoslowakije, Hongarije, Engeland, Zwitserland en Zweden. De Nederlandse P.T.T. kocht in 1936 een grote trekker van Chevrolet met oplegger. Hierin werd een autopostkantoor ingericht naar ontwerp van Nicolaas de Koo, samen met de Rijks Automobiel Centrale (RAC) in ’s-Gravenhage.

In afgekoppelde stand kon men aan de voorzijde acht schrijftafels uitschuiven.  Aan de achterzijde waren drie geluiddichte telefooncellen ingebouwd.  Aan de twee zijkanten waren een briefkaartenautomaat en twee postzegelautomaten aangebracht ten behoeve van de zelfbediening. Over de lengte van het felrood geschilderde autopostkantoor stond in gouden letters Post – Telegraaf – Telefoon.

Het Autopostkantoor werd voor het eerst in 1939 in Assen in gebruik genomen bij de T.T. races. Zowel de bezoekers als de coureurs maakten er voor hun postale zaken gebruik van. Daarna volgde een aantal andere grote evenementen, zoals de Vierdaagse te Nijmegen en de NCRV landdag in het Feyenoord stadion te Rotterdam.

Autopostkantoor Assen

Het eerste stempel dat gebruikt werd in het Autopostkantoor was op het T.T. terrein in Assen ten behoeve van de T.T. Races.

Een kaarttelegram van het hoofdbestuur der P.T..T. van 27 juli 1939 luidt: Bij gelegenheid van T.T.-races te Assen wordt autopostkantoor op 30 Juni en 1 Juli a.s. aldaar als tijdelijk bijpostkantoor in dienst gesteld. Ter post bezorgde correspondentie en aangenomen stukken worden van een afdruk van een speciaal voor het autopostkantoor vervaardigd stempel voorzien.

Gebruiksdata vrijdag 30 juni 1939 en zaterdag 1 juli 1939 in violette inkt.

Autopostkantoor Nijmegen 4-daagsche

Bericht nummer 3642 van den Pers- en Propagandadienst der P.T.T. van 19 Juli 1939 luidt: P.T.T.op de Vierdaagsche. Het autopostkantoor der P.T.T. zal tijdens de 4-daagsche afstandsmarschen van 25 t.m. 28 Juli a.s. op het terrein van de Prins Hendrikkazerne te Nijmegen worden opgesteld. Er zal een tijdelijk bijkantoor voor de post-, telegraaf- en telefoondienst in zijn gevestigd. De aldaar geposte correspondentie zal, als gebruikelijk, van het speciale stempel, van dit rijdend postkantoor worden voorzien.


Op hetzelfde terrein is ook een hangbrievenbus gevestigd. De tijdens de marschdagen in deze hangbrievenbus geposte correspondentie zal van den afdruk van een bijzonder voor de 4-daagsche afstandsmarschen vervaardigd gelegenheidsstempel worden voorzien.

Afdruk in violet (maandag 24 juli)

Afdruk in groen (dinsdag 25 juli en vrijdag 28 juli)

Afdruk in rood (woensdag 26 juli en zaterdag 29 juli)

Afdruk in zwart (donderdag 27 juli)

Autopostkantoor Feyenoord Stadion

Op 3 Augustus was het Autopostkantoor in het Feyenoord Stadion te Rotterdam opegesteld gedurende de N.C.R.V.- landdag. Hier werd gestempeld met rode inkt.

Autopostkantoor Olst Olanto

De Mededeelingen van het hoofdbestuur der P.T.T. nr: XXXII van 9 Augustus 1939: Tijdens de van 24 t..m.  27 Augustus a.s. te houden  Nationale Landbouw-, Tuinbouw-, Vee- en Industrietentoonstelling te Olst zal aldaar het autopostkantoor in dienst worden gesteld, waarin een tijdelijk bijkantoor voor den P.T.T.-dienst zal zijn gevestigd. De stukken, welke in de brievenbus van het autopostkantoor worden gepost, zullen van een afdruk van den dagteekeningstempel van dat kantoor worden voorzien. De stempel in het reeds bekende type vermeldt bovenin AUTOPOSTKANTOOR, in het midden de datum, bijv. 24.VIII.39.11 en beneden OLST – OLANTO. OLANTO betekent: Olst LANdbouw TenTOonstelling.

Wegens de oorlogsomstandigheden en de benzineschaarste moest eind 1939 het inzettenen van het autopostkantoor worden gestaakt. De enorme trekker met oplegger is gedurende de oorlog jarenlang goed verborgen gehouden, maar werd uiteindelijk in 1944 toch nog ontdekt. Het Autopostkantoor werd gevorderd en naar Duitsland afgevoerd. Het Autopostkantoor is in Kassel bij een bombardement verloren gegaan. Kassel ligt in het noorden van Duitsland in de deelstaat Hessen.

Daarmee viel het doek voor dit enorme autopostkantoor. Na de oorlog zou een nieuw autopostkantoor in gebruik worden genomen, die vooral het land doorkruiste om de verkoop van zomerzegels en kinderzegels te promoten.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 4,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • toon op 20 september 2010 om 10:27

    een foto van de latere auto nummer 2 en enkele stempels uit de 50-er jaren op
    http://postzegels.jouwweb.nl/stempels/autopostkantoren

  • Johan op 20 september 2010 om 12:16

    Echt te gek die autopostkantoren. We hebben het even meegemaakt tijdens de verkoop van de provincievelletjes.

  • Albert Haan op 20 september 2010 om 15:55

    Heeft ook op enkele WMC’s gestaan in Kerkrade.

  • Hans Kremer op 21 september 2010 om 21:50

    Als geboren Olstenaar doet het me goed een filatelistische verwijzing te zien naar deze plaats aan de IJssel.

  • Jos van den Bosch op 22 september 2010 om 11:59

    Met interesse je bericht gelezen over de autopostkantoren in Nederland voor de oorlog op Postzegelblog.

    Je sluit je artikel af met de vermelding dat na de oorlog een nieuw autopostkantoor werd ingezet.

    Nu heb ik in mijn verzameling een enveloppe met een stempel van een autopostkantoor en een poststempel van Maastricht uit 1948. (zie aanhang per aparte email verstuurd)

    Op de achterzijde staat het stempel Philatelica 40 Maastricht in rood.

    Als je het stempel bekijkt zie je exact de afbeelding van het autopostkantoor dat op de foto in jouw artikel staat. Het doet dus vermoeden dat ook in 1948 nog steeds hetzelfde autopostkantoor gebruikt werd.

    Ik ben benieuwd naar je reactie.

  • Cees Janssen op 24 september 2010 om 07:09

    Jos, dit vraagt om een vervolg: het autopostkantoor van 1948. Dit komt binnenkort op deze site!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)