De laatste Deux Chevaux, postzegels met een Lelijke Eend

9

Vandaag op 27 juli is het 20 jaar geleden dat in Portugal de allerlaatste Deux Chevaux van de lopende band rolde. In deze eenvoudige kleine auto, het Lelijke Eendje, werd je tijdens het rijden gemakkelijk in slaap ‘gewaggeld’. Autofabrikant Citroën had namelijk bedacht dat de auto zo comfortabel moest zijn, dat wanneer hij over een stuk omgeploegd land zou rijden, zelfs eieren in een mand niet zouden breken. De auto werd oorspronkelijk ontwikkeld voor het Franse platteland.

Citroën 2CV

‘La 2Cv’ staat er op de postzegel van Frankrijk uit 2002. 2CV staat voor Deux Chevaux Vapeur. Dit betekent twee paardenkracht stoom en was een maat voor het vermogen en de berekening van de Franse wegenbelasting. Tussen 1948 en 1990 werden er ongeveer 4 miljoen gemaakt. Wanneer je de besteleenden en de zustermodellen zoals de Dyane meetelt, zijn het er zelfs 8,8 miljoen. Het uiterlijk van de Lelijke Eend werd ontworpen door Flaminio Bertoni.

Lelijke Eend, doelgroep: de boeren

De Citroën 2CV, hierboven afgebeeld op postzegels van Griekenland en Ghana. werd oorspronkelijk ontwikkeld voor het Franse platteland. Boeren moesten er aardappelen, een vat met wijn en zelfs een schaap mee kunnen vervoeren. Maar de auto moest ook zuinig, comfortabel, goedkoop en eenvoudig te bedienen zijn. Een boer moest er ‘s zondags met een hoed op in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. En een boerin moest ermee naar de markt kunnen. Het uiterlijk was niet belangrijk.

Uiteindelijk werd de 2CVdoor allerlei mensen in vele landen gebruikt. Een populaire auto en dat blijkt ook wel uit de vele postzegels met dit grappige karretje erop. Hierboven een Eend met aanhanger en een gepimpte Eend van Equatoriaal Guinea.

Groene eend! Auw!

Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Groene eend! Auw! Mijn zusje en ik zaten op de achterbank van de auto en we spotten Lelijke Eendjes. Groene Lelijke Eendjes.

Wie ziet er het eerst een? En diegene kneep dan keihard in de arm van de ander, onderwijl luid gillend: ‘Groene Eend’!. Het doel van deze ‘martelarij’ was dat je dan een wens mocht doen. Terwijl ik dit schrijf, vraag ik me af hoe dit spelletje nu eigenlijk de wereld is ingekomen….De enige groene eend die ik op een postzegel kon vinden, is er een van St. Marie en heeft zo’n geweldige uitgebouwde kofferbak.

Drie prachtige 2CV-postzegels

De drie postzegels hieronder vind ik erg mooi. Niet schreeuwerig gekleurd, maar rustig en evenwichtig.

De zegel van Frankrijk uit 1958 is waarschijnlijk de eerste postzegel waarop een 2CV werd afgebeeld. Op de zegel staat een 2CV AU (A-utilitaire) van de Franse Post. Op het dak zat een speciaal rek voor een fiets. Die fiets werd gebruikt op het platteland.

De postzegel uit Niger werd in 1972 uitgebracht in verband met de ‘Dag van de Universal Postal Union’. ‘De historie van de post’ is er op de zegel vermeld, de postzakken zijn net uit de 2CV AZU gehaald. Niger maakte vroeger onderdeel uit van de Franse kolonie Frans West-Afrika.

Ook Gabon was ooit een Franse kolonie. Deze postzegel komt uit 1978. Men gaf de zegel uit ter ere van de 100-ste geboortedag van André Citroën (1878-1935).

Lelijke eend op een Nederlandse postzegel

Ook op  Nederlandse postzegels is de Deux Chevaux terug te vinden. Willem Hoogendoorn merkte op dat het leuk zou zijn om de NVPH 2205 in het artikel op te nemen. Daar ben ik het helemaal mee eens! De zegel met de lelijke eendjes werd uitgebracht in 2003.

Bijnamen van de Citroën 2CV

De Citroën 2CV had een flink aantal bijnamen. In Nederland noemden we hem ‘Eend’ of ‘Lelijke Eend’, in Duitsland werd dat ‘Ente’. In Frankrijk was de bijnaam voor de Deux Chevaux ‘La Deuche’ (de geit) en ook België koos voor ‘de Geit’ maar de Belgen noemden de 2CV ook wel ‘Het wippertje’. De Engelsen spraken over ‘Tin Snail’ (blikken slak) en de Friezen zeiden ‘Pyk’ of ‘Einepyk’. Voor zover ik heb kunnen achterhalen betekent ‘pyk’ kip en ‘einepyk’ eendkip. Zijn er lezers die dit kunnen bevestigen?

Met name dankzij zijn bijzondere uiterlijk behoort de 2Cv tot ‘de automobiele iconen’. Net als de Fiat 500 de Volkswagen Kever en de Mini. Tegenwoordig is het toch meer eenheidsworst als het om auto’s gaat. Of niet?

Gratis online postzegelcatalogus
Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Frankrijk Griekenland

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...Loading...
PrintSchrijf een reactie

Jacqueline van der Pas spaarde in haar jeugd fanatiek postzegels en schrijven is haar passie.

Reacties (9) Schrijf een reactie

  • Arjan op 27 juli 2010 om 11:02

    Heerlijke nostalgie! Moet wel de mooiste auto allertijden geweest zijn. Ik weet nog wel dat ik mijn geluk niet op kon toen ik voor het eerst hier in Schotland kwam, dat was alleen al zo geweldig, en dan ook nog rondgereden worden in een 2CV Charleston! Je weet wel, zo’n sjieke paars/zwarte! Moest wel de hele tijd de deur vasthouden want die sloot niet zo goed meer…. Het is altijd een droom geweest om een eend te bezitten, maar dat is er nog nooit van gekomen…
    Overigens is volgens mij (maar ik ben er al heel lang weg, pun intended) een pyk een kuiken en een einepyk dus een eendekuikentje. Mijn kleuterschool heette de einekoer (de eendenkorf). Da’s ook al lang geleden, die is al lang al gesloopt voor een rijtje lelijke huizen….

  • willem hogendoorn op 27 juli 2010 om 12:31

    Het zou leuk zijn om ook de 2CV op de Nederlandse postzegel uit 2003 (NVPH 2205) hier op te nemen.

  • Marc37 op 27 juli 2010 om 15:30

    Jacqueline, je hebt het geboorte jaar+tevens het overlijdens jaar van Andre
    Citroen omgedraaid(1978-1933)

  • dolores op 27 juli 2010 om 21:09

    Toen ik dit las moest ik inderdaad meteen denken aan de groene eend en het elkaar knijpen. Wij waren dus niet de enigen die dit spelletje kenden! ;-)

  • Jan van Tellingen op 10 augustus 2010 om 19:20

    De Franse 1958 2CV kende ik wel, uiteraard vanwege de (post)fiets. Ik vind de overige 2CV’s veeeeel mooier. Hoe kom je op het idee? Leuk!
    De fietslatelist.

  • Jacqueline van der Pas op 13 augustus 2010 om 12:54

    Marc37, dank voor je opmerkzaamheid. Ik heb het aangepast.

  • Jacqueline van der Pas op 13 augustus 2010 om 13:15

    @Willem, helemaal eens! Ik heb hem in het artikel verwerkt. Dank voor de suggestie.

  • Marc37 op 13 augustus 2010 om 14:51

    Jacqueline, ik heb nog een opmerking over jou artikel.
    Volgens Wikipedia is Andre Citroen geboren op 5 februari 1878 en is overleden op 3 juli 1935 aan darmkanker.
    Andre Citroen is dus 75 jaar geleden overleden.
    Ik citeer uit jouw artikel:

    Ook Gabon was ooit een Franse kolonie. Deze postzegel komt uit 1978. Men gaf de zegel uit ter ere van de 110-ste geboortedag van André Citroën (1933-1978).

    Dat kon gewoon niet Jacqueline.
    Gabon vierde in 1978 zijn 100e geboorte dag en niet zijn 110e geboortedag volgens jouw artikel.

  • Jacqueline van der Pas op 16 augustus 2010 om 09:56

    @Marc37, suf van mij. De juiste tekst moet natuurlijk zijn: “Ook Gabon was ooit een Franse kolonie. Deze postzegel komt uit 1978. Men gaf de zegel uit ter ere van de 100-ste geboortedag van André Citroën (1878-1935).” Nogmaals dank.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)