Grenzeloos Nederland & Suriname - Postzegelblog

Grenzeloos Nederland & Suriname

12

Over de hele wereld verspreid zijn er landen waarmee Nederland eeuwenoude historische banden heeft. Deze banden vormen het onderwerp van de serie Grenzeloos Nederland van TNT Post, waarvan in 2008 de eerste drie postzegelvellen uitkwamen. 17 augustus worden er 3 velletjes uitgegeven in deze serie waarin de band met Suriname centraal staat.

Grenzeloos Nederland – Suriname bestaat uit drie velletjes die elk een aspect van de historische banden met Nederland uitbeelden. De uitgave omvat daarmee zes unieke postzegels. De twee postzegels die aansluiten op het speciale extra deel van de velrand beelden steeds het thema uit van het velletje. Op het extra deel van de velrand is ook veel plaats ingeruimd voor het thema. Alle postzegels hebben de nieuwe frankeeraanduiding en zijn bestemd voor post met wereldwijde bestemmingen.

Grenzeloos Nederland wordt uitgegeven naast de serie Mooi Nederland. Deze al langer bestaande en enthousiast ontvangen serie brengt interessante Nederlandse plaatsen voor het voetlicht. Grenzeloos Nederland voert het thema tot over de grenzen en geeft een nieuwe visie op bekende en minder bekende historische banden met telkens weer een ander land. Daarmee maken de postzegels verrassende wetenswaardigheden zichtbaar over deze landen én over Nederland.

Ariënne Boelens ontwierp de drie postzegelvellen Grenzeloos Nederland – Suriname. Ze was ook verantwoordelijk voor de eerdere postzegels in de serie, over Brazilië en de Antillen. Het lettertype en de kleur van de titel en de teksten op het Surinaamse vel zijn dan ook identiek aan de eerdere postzegelvellen. Daarmee blijven de vormtaal en eenheid van de serie behouden.

Toch kostte dit postzegelvel haar meer moeite, geeft ze toe. “Ik heb gezocht naar interessante culturele aspecten die beide landen met elkaar verbinden. Je zou denken dat Suriname en Nederland op dat punt veel overlap hebben. Maar niets is minder waar. Suriname is een multicultureel land. De Nederlandse invloed is slechts een van vele in die mix van culturen, en beslaat voor een aanzienlijk deel de koloniale periode, terwijl ik juist dat element minder wilde benadrukken. Ik heb veel onderwerpen in mijn hoofd de revue laten passeren en vervolgens weer verworpen, ik heb veel Surinamers en Nederlanders gesproken, kortom: het was een lastige opgave. Maar ook een uitdagende.”

Agricultuur

In het eerste postzegelvel komt de geschiedenis van Suriname op diverse plaatsen terug. De achtergrond toont hout, diverse soorten vruchten, gekleurde vogelveren, groente én zure augurkjes en uitjes. De Surinamers namen de gewoonte van het in zuur bewaren namelijk over van de Nederlanders.


De Surinaamse producten op het postzegelvel gaan naadloos over in de eerste twee postzegels. Boelens: “In de zeventiende eeuw raakten veel Europese landen zeer geïnteresseerd in Suriname. Het verhaal ging dat in het land zeer veel goud in de grond zat. Maar het lukte de kolonisten niet om het te vinden, en velen van hen verlieten het land weer. De Nederlanders bleven en zagen wél handel, bijvoorbeeld in de bovengenoemde goederen en in tabak, cacao en orleaan, een rode vrucht waarvan de kleurstof voor veel doelen kon worden gebruikt.”

Streekdracht

Het tweede postzegelvel toont klederdrachten uit Suriname en Nederland. “Ik vond de kotomisi, de enorme Creoolse jurk met opvulling, fascinerend”, vervolgt Boelens. “Er bestaan verschillende theorieën over de herkomst van deze jurken. De meest plausibele verklaring is dat ze uit de slaventijd stammen en dat slavinnen ze droegen om zich onaantrekkelijk te maken voor de avances van de plantage-eigenaar. Dat zou dan een parallel opleveren met de Nederlandse klederdracht, die vaak ook heel verhullend en vroom is.

Daarnaast heb ik op de postzegels de hoofddeksels extra afgebeeld. Zoals de angisa, de Surinaamse hoofddoek. De patronen en vouwwijze van een angisa bevatten boodschappen. Ze staan bijvoorbeeld symbool voor een politieke uiting, een gebeurtenis in de familie of een sociale status.”

Architectuur

Het derde postzegelvel concentreert zich op de architectuur. Vooral houten huizen hebben een lange geschiedenis in Suriname, vertelt Boelens. “Veel van die panden zijn bewaard gebleven. Ik wilde graag deze houten bouwstijl benadrukken, omdat die veel meer kenmerkend is voor Suriname dan de koloniale baksteenarchitectuur. Tegelijkertijd zijn Europese invloeden wel degelijk aanwezig. Je ziet ze onder meer in de gietijzeren ornamenten, die ik op de postzegels naar voren heb gehaald als een lamp en een trapleuning. Dergelijke bouwdetails werden namelijk vaak in Nederland besteld. De bewoners plaatsten ze uiteraard bij hun huis, maar niet als vaste onderdelen. Sterker nog: ze namen de ornamenten meestal met zich mee als ze gingen verhuizen.”

Ariënne Boelens heeft diverse postprojecten op haar naam staan. Ze ontwierp niet alleen de eerdere postzegels uit de serie Grenzeloos Nederland, maar bijvoorbeeld ook de postzegel Weken van de Kaart en het boek Kunst per post. Volgens haar is het maken van een postzegel ‘een snoepje voor de ontwerper’. Overigens heeft ze ook een familieband met ‘post’: haar vader werkte zijn hele leven gewerkt voor de PTT, de voorloper van TNT Post. Ariënne Boelens woont en werkt in Rotterdam. Zij is opgeleid als grafisch ontwerper aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, en was van 1996 tot 1999 medeoprichter en lid van het ontwerperscollectief Flink. Sinds 1999 is ze zelfstandig ontwerper en werkt voor de culturele sector, de kunstwereld, musea, bedrijven en overheden. Zo werkt ze samen met kunstenaars als Jeroen Allart, Wapke Feenstra, Frank de Bruijn en Jeanne van Heeswijk.
Onlangs ontwierp ze de tentoonstelling De wereld van Carsten Höller voor het Museum Boijmans van Beuningen en Darwinkast en De gelukkige klas, twee tentoonstellingen van het Nationaal Onderwijsmuseum. Daarnaast deed ze projecten voor Witte de With (centrum voor hedendaagse kunst), de Centra Beeldende Kunst in Rotterdam en Delft, het Architectuurcentrum Aorta, MuseumgoudA en het Instituut Collectie Nederland. Ook ontwierp ze websites, zoals Myvillages.org en de kunstsite van het stadsdeel Westerpark.

De postzegel is, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen, via de Onlinewinkel op www.tntpost.nl/collectclub en bij de reguliere verkooppunten. De geldigheid van de postzegel voor de frankering is onbepaald.

Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer maar een cijfer. Op deze postzegels staat een 1 en ze zijn bedoeld voor wereldwijde bestemmingen.

Technische gegevens:

Uitgiftedatum: 17 augustus 2010
Zegelformaat: 36 x 25 mm
Tanding: 14 ½ : 14 ½
Papier: normaal met fosforopdruk
Gomming: synthetisch
Druktechniek: offset
Drukkerij: Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel: geel, magenta, cyaan en zwart
Oplaag: 350.000 velletjes
Artikelnummer: 301262
Soort zegels: 3 velletjes met op alle velletjes dezelfde 6 verschillende postzegels

Copyrightvermeldingen:
© vogelveren: Ask A Biologist, Arizona State University School of Life Sciences
© klederdracht Hindeloopen, Nationale Beeldbank/Klara Schreuder
© klederdracht Suriname: Hollandse Hoogte, Amsterdam
© Surinaamse angisa: Getty Images, Amstetrdam
© Architectuur en bouwcultuur in Suriname, KIT, Amsterdam
© gebouw Coronie: Klaaas-Douwe B. Dijkstra, Leiden
© detail trapleuning: Architectuur en bouwcultuur in Suriname, KIT, Amsterdam
© De Waag: www.cityofparamaribo.nl
© Sluis: Hollandse Hoogte, Amstetrdam
© Kruithuis: Architectuur en bouwcultuur in Suriname, KIT, Amsterdam

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Nederland Nederland Architectuur



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Reacties (12) Schrijf een reactie

  • toon op 7 juli 2010 om 07:07

    wat ik nou niet meer begrijp is dat hier de zegels de code 1 krijgen, en ook nog een priority aanhangsel. dat wil dus zeggen dat alle post naar het buitenland priority is. daar trekken ze zich in het buitenland echt niks van aan hoor! post naar belgie doet er uberhaupt 4 dagen over……..

  • Arjan op 7 juli 2010 om 09:22

    Ja maar, er is toch allang geen non-priority tarief meer? Volgens mij is dat een paar jaar geleden afgeschaft.
    Er is alleen nog maar een non-priority handelswijze, hetgeen zeggen wil dat alle post hetzelfde tarief heeft maar als je er geen prioritystickertje op doet, komt de post toch met vertraging aan. Hier wordt alle non-sticker post naar een TNT depot gestuurd (met opplak van extra label dus allemaal extra werk voor ze), ook al is voldoende gefrankeerd, waarna het zo’n twee weken later pas verstuurd wordt (of het ligt eerst twee weken in Nederland en wordt dan pas naar het depot hier in GB gestuurd, daar wil ik van af zijn). Wonderbaarlijk.

  • linda op 7 juli 2010 om 10:32

    Ik vind deze zegels erg mooi
    net als vorig jaar lekker kleurrijk.
    Ook leuk dat het elk jaar weer terug komt.
    Maar waarom in vredesnaam weer drie vellen met zes de zelfde zegels???
    Het zou mooier zijn geweest als het om twee velletjes gaat
    met 12 verschillende zegels en twee verschillende tabs.
    De mens die niet verzameld scheurt de tabs er toch van af,
    voor die groep kan het niet bedoeld zijn.
    De Nederlandse verzamelaar koopt ze alle drie
    en dan gaan ze postfris in het album.
    (vorig jaar dacht ik al, waar ben ik mee bezig)
    Houd TNT wel eens rekening met de Nederlandse zegel verzamelaar?
    Echt een gemiste kans !!! Om een goeie relatie op te bouwen.
    Het zou mooi zijn als er meer jeugd (Nederland) gaat verzamelen
    maar op deze mannier kun je dat wel gaan vergeten.
    Het kost een Gods vermogen en gestempeld zijn ze niet veel goedkoper.
    Ik begrijp wel dat er mensen zijn die de Nederlandse zegels hebben geboycot.
    Helaas ben ik verknocht aan de Nederlandse zegels.
    En vanuit mijn eigen illustratieve achtergrond
    kan ik het werk van de illustrators en grafische vormgevers erg waarderen.
    Maar qua kosten kan het ook wel wat minder :(
    En natuurlijk ben je er zelf bij wat je koopt
    maar gaten in de verzameling is ook niet wenselijk………..

  • Gerko op 7 juli 2010 om 11:43

    @Linda: TNT houdt in zoverre rekening met de verzamelaar, dat ze diezelfde verzamelaar gebruiken als melkkoe (inderdaad, de “allesverzamelaar” wordt gedwongen 3 vellen aan te schaffen…)
    Ik heb nu in elk geval besloten om mijn aankopen drastisch te gaan beperken !

  • Theo op 7 juli 2010 om 12:13

    Heel leuke serie, schitterende kleuren en interessante ontwerpen.
    Hopelijk komt er nog zo’n serie, er zijn tenslotten nog veel meer interessante landen die zeer mooie plaatjes kunnen opleveren (Cuba?)
    Theo

  • Klara Schreuder op 7 juli 2010 om 12:32

    Het is een mooie serie geworden. Leuk dat een van mijn foto’s gebruikt is! Bij de vermelding staat echter: klederdracht Hindeloopen, maar dit is Spakenburgse klederdracht!! En in Spakenburg gefotografeerd.
    Klara Schreuder

  • arpiefinch op 7 juli 2010 om 14:23

    Na de uitgiften in 2008 (Antillen en Aruba) en 2009 (Brazilië) vind ik de ‘plaatjes’ weinig verrassend. Het is weer meer van hetzelfde. Wat verder niet duidelijk wordt, is of Suriname eenzelfde velletje uitgeeft. Als verzamelaar van gemeenschappelijke uitgiften (joint issues) heb ik me destijds laten verleiden tot het nemen van een abonnement op Grenzeloos Nederland, ook al omdat je het betreffende Davo-album er gratis bijkreeg. Vorig jaar bleek er geen blad voor het velletje van de Braziliaanse Post bij te zitten. Dat gaf te veel gedoe met de Brazilianen, zei men bij Davo toen ik naar de reden vroeg. Beetje raar. Afspraken over gemeenschappelijke uitgiften worden ruimschoots van tevoren geaakt en Brazilië is heus geen Bananenrepubliek.
    Het zou me niet verbazen dat TNT Post weer eens steken heeft laten vallen.
    Vorig jaar kondigde de Indonesische Post officieel een gemeenchappelijke uitgifte met Nederland aan. Ging niet door. Voor dit jaar stond de uitgifte opnieuw gepland. Gaat weer niet door.
    Met in het achterhoofd het gedonder met de Duitse Post in 2006 (Rembrandtzegel) en de Oostenrijkse Post in 2007 (zegels met bloemenzaadjes)lijkt het er op z’n minst op dat TNT een weinig gelukkige hand heeft als het gaat om het uitgeven van joint issues.

  • Lars op 7 juli 2010 om 22:01

    Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van de velletjes?
    Vorig jaar zat er 1 velletje in de jaarcollectie en moest je de andere 2 los bijbestellen.

  • Gerko op 8 juli 2010 om 09:07

    @Lars: Aan het overzicht in de laatste “Collect” te zien, is dat nu wederom het geval. In de jaarcollectie zit nl. van elke uitgegeven zegel maar één exemplaar.

  • Lars op 8 juli 2010 om 21:58

    @Gerko, Bedankt!
    Vorig jaar had ik de jaarcollectie postzegels met daarin 1 velletje. Ik had ook de jaarcollectie velletjes, maar daar zaten de andere 2 niet in!
    Is dat dit jaar ook weer het geval? In de Collect staat in dat overzicht een leeg vakje. Moet ik nu weer die 2 andere velletjes bijbestellen? Of zijn ze ook in de postkantoren/agentschappen/winkels te koop?

  • Jos Dickmann op 21 augustus 2010 om 17:33

    Op het velletje met de klederdrachten is bij het aanhangsel de tekst ‘zij- en achte aanzicht’ de letter r vergeten of verplaatst naar boven. Zou dit opzettelijk zijn gedaan en had de ontwerper dit met een speciale bedoeling zo ontworpen? of is het inderdaad een drukfout?
    Op mijn website heb ik dit nader toegelicht met een voorbeeld.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 21 augustus 2010 om 20:59

    @Jos, toevallig zal Bate hier morgen ook met een kort artikel op in gaan.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)