Start Giro d' Italia voor 2e keer in Nederland - Postzegelblog

Start Giro d’ Italia voor 2e keer in Nederland

5

Vandaag de toerversie. Morgen … 9 mei 2010 de etappe van Amsterdam naar Utrecht op het programma. De lengte van de 2e rit is 209 km. Ook de tweede etappe gaat, net als de eerste, van start op het Museumplein.

Na de ploegen-presentatie en de proloog in Amsterdam vandaag, finisht op zondag 9 mei 2010 de 2e etappe van de Giro in de stad Utrecht.

Via o.a. Weesp, Loosdrecht, Soest, Doorn, Leersum, Veenendaal, Rhenen, Amerongen, Wijk bij Duurstede en Houten naar de finishplaats Utrecht. De renners komen in deze etappe de eerste “bergen” tegen, de Amerongse Berg en Zeisterweg. In Utrecht is de finish op de Croeselaan. Het parcours is een combinatie van al wat de provincie Utrecht te bieden heeft. Heuvels, water, historie, het komt allemaal terug in de etappe.

De GIRO fietslatelistisch bezien….

13 mei 1909 – Geïnspireerd op de ronde van Frankrijk organiseerde de eindredacteur van La Gazetta Dello Sport, Emilio Camillo Costamagna de eerste ronde van Italie. Luigi Gannan won de eerste Giro.

1996 – Giro d’ Italia

De Ronde van Italië (Italiaans Giro d’ Italia, vaak afgekort tot Giro) is een wielerwedstrijd, die na de Ronde van Frankrijk samen met de Ronde van Spanje als de belangrijkste rittenkoers van de wereld wordt gezien. De etappekoers werd voor het eerst verreden in 1909 en wordt sindsdien  ieder jaar -uitgezonderd tijdens de jaren van de twee Wereldoorlogen – gehouden. Net als deze andere twee Grote Rondes duurt de Ronde van Italië drie weken. In de meeste gevallen zijn er 21 etappes – inclusief de proloog – en twee rustdagen.

Hoewel de route van de Giro hoofdzakelijk door Italië loopt, worden er regelmatig uitstapjes gemaakt naar het buitenland. De Giro d’ Italia startte al één keer eerder in Nederland. In 2002 begon de wielerronde  in Groningen.

Giro d’ Italia in 1965. San Marino

1967 Giro d’ Italia

Giro d’ Italia in 1992

San Marino Giro d’ Italia 1997

De Belgische graficus Jean LIBERT (geboren 27 augustus 1954) ontwierp deze postzegel. Après des études, il entame une carrière dans la publicité. En 1973, il entre au service publicité de La Poste. Het is een postzegel zonder fiets ! Toch hoort de zegel thuis in mijn thema fietslatelie en in het bizonder mijn log over de Giro d ‘Italia.

Belgie presenteert de winnaar van 2006.: Ivan Basso

2009. 100 Jaar geleden werd de Giro d’ Italia voor het eerst gereden

Deze fietspostzegel is een heel mooie herinnering daaraan.

Ik hoop fietslatelistisch over de start en het verdere verloop van de Giro in ons land iets te kunnen toevoegen aan deze blog.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Fietsen en wielrennen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 4,25 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Jan van Tellingen noemt zich 'fietslatelist' omdat hij tegenwoordig alleen nog maar fietsgerelateerde postzegels spaart en erover schrijft op fietsminiatuur.punt.nl.

Tags bij dit artikel

Reacties (5) Schrijf een reactie

  • Jan van Tellingen op 8 mei 2010 om 08:06

    Wat heb je er een prachtige intro van gemaakt Lia! Vandaag gaan wij vanuit Wijk bij Duurstede voor de toerversie. Tussen de buien door zal het wel droog zijn!

  • Marc37 op 9 mei 2010 om 11:07

    Beste Jan. Ze komen ook een stukje door Driebergen-Rijsenburg. Binnenkomst bij de Traaij om ongeveer 14.00 uur en daarna gaan ze naar Doorn, Leersum, Amerongen(2x)
    en Overberg. Daarna verder naar Veenendaal. En uiteindelijk komen ze in Utrecht aan.

  • Jan van Tellingen op 9 mei 2010 om 11:21

    Dat klopt Marc37.Je hebt gelijk. Kan ook niet anders, Driebergen-R,Doorn,Leersum “liggen” aaneengesloten. Ik schreef over de route ook: via o.a..

  • Willem B op 10 mei 2010 om 11:22

    Beste Jan,

    Jammer dat je etappe van vandaag, maandag 10 mei,van Amsterdam naar Middelburg in je artikel niet vernoemd.
    Want in deze etappe zijn ook hele mooie
    gedeeltes van Nedeland te zien.

  • Jan van Tellingen op 10 mei 2010 om 17:15

    Zou mogelijk zijn geweest, Willem. Nu ging het echter om een intro op de dag van publicatie van een
    fi(ets)latelistisch artikel(tje)en niet om landelijk toeristische propaganda.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)