IGPC - Postzegelblog

IGPC

7

Wat is dat nu weer, vraagt u zich misschien af. Ik zal het u uitleggen. IGPC staat voor Inter-Governmental Philatelic Corporation . Toen op 8 februari mijn artikel over “United we stand” hier gepubliceerd werd, zal het u ongetwijfeld ook opgevallen zijn dat de getoonde postzegels van verschillende landen veel overeenkomsten vertoonden. Ik weet nu hoe dit komt, namelijk door de IGPC.

De IGPC is een particuliere Amerikaanse maatschappij (www.igpc.net), die haar klanten, postadministraties helpt hun zegels te produceren en uit te geven. In 1957 zocht Ghana naar een inkomstenbron en bedacht het plan om postzegels uit te geven ten behoeve van verzamelaars. De IGPC kreeg van Ghana de opdracht te helpen bij het afzetten van postzegels en de gehele postadministratie van Ghana te beheren. Het jaar daarop sloot de  IGPC een akkoord met Togo en vervolgens met Caribische landen. Bij het uiteenvallen van de Sovjetunie droegen talrijke nieuwe landen hun postzegelproductie over aan de IGPC. Tegenwoordig heeft zij zeventig staten als klant. Deze (zwarte) lijst van klanten van de IGPC is te vinden op www.igpc.net/client.

De IGPC ziet zich zelf als marktleider op het gebied van de postale industrie. Zij bevestigt de helft van de jaarlijkse postzegelproductie te verzorgen.

De IGPC was de eerste die eer heeft betoond aan beroemde personen als Elvis Presley  en Marylin Monroe.

De IGPC geeft prioriteit aan de thematische filatelie in de USA. Begrijpelijk, want de USA geeft de meeste thematisch zegels uit. Zo zijn bijvoorbeeld alle zegels die de verkiezing van Barack Obama uitbeelden door deze maatschappij uitgegeven.

In daarom is het dus ook niet vreemd dat de IGPC de zegels “United we stand” heeft uitgegeven. Bij tentoonstellingen noemt men deze zegels “schadelijke uitgiften”. Dit zijn postzegels die NIET zijn uitgegeven om als een betalingsbewijs voor een door de post te verrichten dienst te dienen.

De IGPC stelt zelf de filatelie te hebben vernieuwd en een positieve publiciteit te hebben gegeven aan haar postale klanten. Mijns inziens is de IGPC een instantie die er alleen maar op uit is om haar zakken te vullen. Aan u om hierover te oordelen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Elvis Presley



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Willem Hogendoorn spaart de thema’s Leiden en politie en is erelid van de Leidsche Vereeniging van Postzegelverzamelaars.

Tags bij dit artikel

Reacties (7) Schrijf een reactie

  • toon op 7 mei 2010 om 09:52

    De IGPC zorgt ervoor dat heel veel mensen, en daarmee ook veel kinderen, belangstelling krijgen voor postzegels door de toch fraaie ontwerpen. Hoe meer men echter van postzegels gaat afweten, des te meer gaat men beseffen dat de IGPC uitgiftes alleen maar mooie “plakplaatjes” zijn. Begrijpelijk dat ze op tentoonstellingen als “schadelijke uitgiftes” worden betiteld. De echte tentoonstellers zullen zich er niet aan wagen (en dat zijn maar 200 mensen in Nederland?). Maar verenigingen, buurtveilingen, internetveilingen en jeugdclubs varen er wel bij. Dat hebben ze bij de IGPC goed begrepen. Daar horen ze alleen de kassa maar rinkelen.

  • aadb op 7 mei 2010 om 10:57

    TNT is dus op de zelfde weg met uitgiftes van kastelen .oude kunst ,de jaren … de bloemen en onze vriend D.Duck. Niks mis mee om postzegels onder de mensen te brengen ,gebruik zou dan ook gestimuleerd moeten worden ,maar frankeren op brieven van deze .zg schadelijke uitgiftes is prijs technisch fout .Men betaald gewoon te veel . De postzegel is voor frankering bedoeld en je betaald bij uitgifte al meer !!!Dus duidelijk 1 richting verkeer naar tnt toe wel geld geen dienst Mooier kan je het toch niet hebben .

  • willem hogendoorn op 7 mei 2010 om 21:29

    @ Aad: Wel geld, geen dienst: Ik denk dat ik het mijn baas ook eens ga voor stellen. :)

  • aadb op 7 mei 2010 om 21:57

    @Willem Helaas is dit niet voor een ieder weggelegd er zijn weinig bedrijven die dit voorelkaar krijgen ,maar reclame is net alcohol het maakt meer stuk dan je lief is .

  • Lars op 8 mei 2010 om 04:28

    @ Willem
    Ik heb uw artikel gelezen en graag wil ik op een aantal punten reageren.
    U heeft het over een (zwarte) lijst van 70 klanten.
    De lijst bestaat uit 80 landen waarvan IGPC de uitgiften verzorgt van ongeveer 25 van die landen. Van de overige landen doen ze de in- en verkoop van de nieuwtjes (groothandel).
    Vervolgens heeft u het over “schadelijke uitgiften” die NIET uitgegeven zijn als betalingsbewijs.
    Daar heeft u voor een klein gedeelte gelijk in, maar alleen als het gaat over Sint Vincent.
    Alle door de IGPC uitgegeven zegels zijn frankeergeldig in het vermelde land. Ze zijn daar ook in (zeer) beperkte mate te koop geweest. In mijn collectie heb ik een aantal gestempelde exemplaren.
    Dit bovenstaande geldt alleen niet voor Sint Vincent, omdat de posterijen van Sint Vincent het contract al jaren geleden hebben opgezegd wegens een conflict over de betaling van hun deel van de verkoopopbrengsten. De ‘postzegels’ van de afgelopen jaren van Sint Vincent én die Grenadinen zijn dus in feite illegaal.
    Tot slot wil ik nog graag melden dat ik absoluut geen voorstander ben van de praktijken van IGPC als het gaat over hun uitgiften.
    Ik vind 99% van de door hun uitgegeven zegels, blokjes en velletjes verschrikkelijk lelijk en ik heb ze daarom ook niet nodig in mijn verzameling.
    Laatst zag ik hun stand op de Antverpia 2010. Helaas was het er best druk met verzamelaars die graag die Obama, Elvis, Marilyn en andere postzegels wilden hebben.

  • Lars op 8 mei 2010 om 04:31

    En ja, de IGPC een instantie die er alleen maar op uit is om haar zakken te vullen. Daar ben ik het voor 100% met u eens!

  • aadb op 8 mei 2010 om 09:05

    Lars@dat dat die organisatie geld wil verdienen lijkt mij logisch daar is hij voor opgericht .Er zullen heel wat personen werkzaam zijn die betaald moeten worden . Bij 10 duizenden gaan mensen naar de auto Rai waar volop auto,s worden aangeboden ook daar zal niet iedereen in de mooie praatjes(voor postzegels mooi plaatjes ) trappen.Ieder heeft zijn eigen budget en kan er mee doen wat hij wil. Zoals gezegd reclame maakt meer kapot dan je lief is hoeveel mensen trappen niet in de reclames op TV van o.a het muntenhuis en de knm met hun prachtige waardevolle munt verhalen ,ook daar zitten dus de z.g zakkenvullers .Geld verdienen is van alle dag en daar is niets mis mee .De manier waarop is een andere zaak de z.g graaicultuur en dat is ff wat anders .

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)