Nogmaals Boekenweekpostzegel 2010 - Postzegelblog

Nogmaals Boekenweekpostzegel 2010

5

Door een uitgekiend en spraakmakend promotiecampagne en/of persoffensief van TNT Post in de Telegraaf en in het NOS-journaal (met daarin een live-optreden van de schrijver Zwagerman) op maandag 1 maart is de boekenweekpostzegel (en wellicht ook de postzegel in het algemeen) al een week vóór de verkoopdatum in het centrum van de belangstelling van de Nederlandse consument/verzamelaar terecht gekomen. Daarmee is deze postzegel (met de status van een wereldprimeur vanwege uitvoering en vormgeving) meteen al verheven tot een verzamelaars-item (hebbedingetje).

Het ontwerperteam van Studio Richard Hutten bestaat uit Richard Hutten, Damian Tatangelo, David Schäublin, Michaela Tomiskova en Joep Huisinga.

Boekenweekpostzegel op postzegelformaat!

De postzegel heeft de vorm van een piepklein mini-boekje van drie bij vier centimeter met een kort verhaal ‘Wat is erger . . .’ op een zestal bladzijden van de schrijver Joost Zwagerman, dat aansluit op het boekenweekgeschenk ‘Duel’ dat hij ook geschreven heeft. Door het boekje (dat zelfs een ISBN-nummer en een colofon bezit) dicht te vouwen met een enkel voorgedrukt plakrandje, blijven de pagina’s bij verzending gesloten.

Het boekje kan met gemak los gemaakt worden om het te lezen. Als bijzonderheid kan nog worden gesteld dat het boekje ook geheel onafhankelijk van het boekenweekgeschenk 2010 kan worden gelezen.

Overeenkomstige diversiteit aan ‘relaties’

De unieke samenstelling én vormgeving van deze bijzondere postzegel is om overeenkomstige ‘relaties’ opvallend én spraakmakend vanwege de combinatie ‘postzegel-en-een-boekje-met-een-x-tal-bladzijden’. Echt een wereldprimeur!

1] Het woord ‘boekenweek’ bestaat uit een opeenstapeling van ‘boekenweekgeschenken’ (in de loop der jaren uitgegeven). De stapeltjes boeken (door de jaren heen steeds het zelfde formaat) variëren in hoogte. Deze driedimensionale, ruimtelijke opstelling is ook aanwezig in de frankeerwaarde-aanduiding ‘Euro 2,20′. De cijfers met euroteken zijn van lichtblauw isolatiemateriaal (piepschuim) gemaakt, dat in dunnere uitvoering ook als verpakkingsmateriaal voor postzendingen wordt gebruikt.

In werkelijkheid besloeg de ruimtelijke boekenopstelling een oppervlakte van drie bij vier meter. Dus precies honderd keer zo groot als de gefotografeerde weergave van de ongetande postzegel. Op bijgaande foto zit schrijver Joost Zwagerman al lezend temidden van de driedimensionaal opgestapelde ‘boekenletters’. “Met die verscheidenheid aan boeken benadrukken we tegelijkertijd de enorme diversiteit aan boeken”, aldus Hutten.

2] De tekst ’75 jaren’ (kartonkleurig) is uit dun karton vervaardigd, dat in bedrukte uitvoering in het omslag van ieder boekenweekgeschenk is verwerkt.

3] De letters van de landsnaam ‘Nederland’ – in de uitvoering van kistletters (d.m.v. de sjabloneer-verf-techniek op de vloer aangebracht) – komen door de deelfragmentering overeen met de deelfragmentering van alle letters van het woord ‘boekenweek’. Immers iedere letter bestaat uit een aantal verschillend vormgegeven boekenweekgeschenk-boekjes.

4] Met de frankeerwaarde van 2,20 euro (bestemd voor poststukken met een gewicht van 250 t/m 500 gram) kun je het boekenweekgeschenk 2010 versturen. De geadresseerde ontvangt dan twee boeken van dezelfde auteur!

5] Een bijzonder toepasselijke foto bij het korte verhaal in het boekenweek-postzegelboekje ‘Wat is erger . . .’, waarin een museumdirecteur net een van de kostbaarste schilderijen uit de museumcollectie heeft vernield (op een spannende en humoristische wijze beschreven), vormt de foto die omstreeks 20 januari 2010 in het Metropolitan Museum of Modern Art in New York is genomen. Een bezoekster, staande voor het schilderij ‘The actor’ van Pablo Picasso, verloor haar evenwicht. In een reflex greep ze zich vast aan het doek, waardoor er een scheur (winkelhaak) van 15 cm ontstond! Volgens de museumconservator kan het doek bijna onzichtbaar gerepareerd worden. Wie dat moet betalen is onduidelijk.

Extreem hoge frankeerwaarden

Postzegelsparend Nederland klaagt steeds steen en been als TNT Post een postzegel uitgeeft met een extreem hoge frankeerwaarde. Hierbij denk ik aan:

* 2001 Zilveren verrassingpostzegel (nvph 2009), frankeerwaarde 12,75 gulden,
* 2006 Rembrandtblok (nvph 2434), frankeerwaarde 6,45 euro,
* 2007 200 jaar Koninklijk (nvph 2519), frankeerwaarde 6,45 euro,
* 2008 125 jaar vereniging Rembrandt (nvph 2578), frankeerwaarde 6,65 euro,
* 2009 Drie generaties Koninginnnen (nvph 2642), frankeerwaarde 7,00 euro,
* 2010 Boekenweekpostzegel 2010 (nvph ****), frankeerwaarde slechts 2,20 euro.

Al deze postzegels vallen op door hun vormgeving, verschijning én de aanmaakkosten. Met andere woorden het exceptionele van al deze bijzondere postzegels móét betaald worden d.m.v. de hoge frankeerkosten door de verzamelaar. De niet in postzegels geïnteresseerde consument gebruikt deze postzegels sporadisch voor frankering. De aanmaak- en productiekosten van deze Boekenweekpostzegel is ook hoog. Het is prijzenswaardig dat TNT Post bij deze emissie het onkostenplaatje níét verhaald op verzamelaar en/of filatelist. Hulde voor TNT Post voor de aanmaak van deze bijzonder innovatieve postzegel voor 2,20 euro!

Tot slot

Zie voor nog meer informatie over de Boekenweekpostzegel deze artikelen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Boeken



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (6 stemmen, gemiddeld: 4,50 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (5) Schrijf een reactie

  • Frits op 16 maart 2010 om 16:54

    Deze zegel is helaas uitverkocht bij de tnt gelukkig kon ik er nog eentje kopen bij http://www.verzamelaarsmarkt.nl een tip die ik andere verzamelaars ook niet wil onhouden.

    Frits

  • Bours op 17 maart 2010 om 13:48

    Waarom is er maar een uitgave van 250000 stuks. Dit is een verzamelobject voor Philatelisten en voor lezers van boeken/boekenweekgeschenk.
    Bij TNT en Bruna winkels uitverkocht.
    Waarom hebben handelaars wel in grote aantallen en moet de verzamelaar duur betalen.

  • aadb op 17 maart 2010 om 15:18

    Handelaren hebben geen grote aantallen en zijn ook gekort, na bestellen kon niet . De zegels zijn waarschijnlijk en dat blijkt uit het verleden te koop bij de eerstvolgende beurs waar tnt aanwezig is . Bijvoorbeeld in Antwerpen .De grote reclame campagne is bedoeld 0m de mensen te attenderen dat ze beter een abonnement kunnen nemen zodat men niets meer hoeft te missen Ook de KNM is op deze toer schaarste creeren en klanten binnenboord halen met de slogan heeft u een abonnement dan hoeft u niets te missen .Het is zaak om bij de eerste volgende beurs direkt bij opening naar de tnt stand te stuiven om de zeldzame !! boekenweek zegel aan teschaffen .Een oplage van 266000 stuks moet normaal gesproken meer dan genoeg zijn maar ja na zo.n reclame campagne willen ook ander mensen die niets met zegels hebben deze wereld primeur .Het merendeel van Nederland verzamelaars heeft een abonnement en wordt dus gewoon geleverd .Tevens is tnt bezig mensen naar de Bruna winkels te lokken daar worden steeds meer filatelistische artikelen verkocht vaak met een voor verzamelaars interessante aanbieding .Op zich is de aandacht voor het verzamelen van postzegels natuurlijk niet zo gek uiteindelijk moet er geld in het laadje komen en er zijn genoeg verzamelaars die daar een bijdrage aan willen leveren .

  • willem hogendoorn op 17 maart 2010 om 17:45

    @ Aad: Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Je verhaal is (in ieder geval voor mij) zeer herkenbaar. Door de reclamecampagne heb ik van 2 buitenlandse postzegelcontacten de vraag gekregen: “Willem, kan jij deze zegel voor mij regelen?” Gevolg: ik heb alle Bruna winkels in de regio van binnen gezien. Geen zegel meer te krijgen, maar wel het boek Vogelvrij van Sytze van der Zee gekocht. Ach, je moet ergens je geld aan uitgeven en als je geen postzegels kan kopen is het alternatief om een goed boek te kopen. :)

  • aadb op 17 maart 2010 om 20:48

    Willem de zegels zijn inmiddels geregeld en komen voor het weekend naar je toe mocht je er nog een klein aantal willen hebben dan kan dat en natuurlijk betaal je de gewone prijs 2,20 , ik zie je mail tegemoet!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)