Kinderzegels 2009 laat kinderen leren: leren is leuk! - Postzegelblog

Kinderzegels 2009 laat kinderen leren: leren is leuk!

11

Pictogramachtige tekens *) verwijzen met woorden en voorwerpen op een redelijk levendige en indringende manier naar ‘leerwegen’, waardoor het opnemen van kennis aangenaam en aantrekkelijk kán zijn/worden voor leerlingen.

kinderpostzegels-paperclip

Door de analyse van het uitdagende kinderpostzegelvel van ontwerper Christian Borstlap op een drietal punten (met nevenpunten per postzegel), zal ik proberen de mij bijzonder aansprekende aantrekkelijkheid van deze nieuwe kinderzegelemissie voor u nader uit de doeken te doen.

kinderpostzegels-2009-boven

Analyse van het postzegelvel

1) Na lezing van de korte informatieve teksten onder of boven de kinderpostzegels:

  • Proberen is altijd goed.
  • Als je goed kijkt zie je meer.
  • Als je het even niet meer weet, gebeuren er vaak mooie dingen.
  • Iets saais wordt soms heel mooi als je het andersom bekijkt.
  • Samen is leuker.
  • Vergeet niet te dromen.

2) het herkennen van enkele redelijk tastbare voorwerpen (schematisch vereenvoudigd weergegeven) als

  • Een potlood en een krabbel.
  • Twee keer een vergrootglas, van boven en van onderen aangereikt.
  • Een schietende ster met lichtspoor.
  • Geen werkelijkheidsgetrouw voorwerp aanwezig, toch is er een maximale uitdrukking tot stand gekomen door de stand van de blauwe persoon.
  • Een open geslagen boek, waarvan bladzijden toch zichtbaar zijn.
  • Het Griekse fabeldier Pegasus, het gevleugelde paard van de muzen/dichters.

3) in combinatie met de ontdekking dat de twee stippen/punten de ogen van sterk gestileerde personen voorstellen, kán er enig zicht op de geabstraheerde vorm- en beeldtaal van de zes kinderpostzegelafbeeldingen ontstaan.

kinderpostzegels-2009-onder

Heeft de kijker deze drie ‘hindernissen’ eenmaal kunnen of willen nemen – dat wel enig doorzettingsvermogen vereist en de nodige inspanning kost –  dan ‘verschijnt’ er een ‘verhaaltje’ met daarin de nodige handvatten, waardoor het duidelijk wordt dat iedere postzegel een richtlijn of handleiding verbeeldt. Hiermee/hierdoor kan/wordt leren leuk, aantrekkelijk én/of geoptimaliseerd.

  • Al experimenterend, oefenend en onderzoekend met schrijfgereedschap (als een potlood) maak je vorderingen.
  • Met de nodige aandacht en interesse worden de ogen geopend en zie en ontdek je steeds meer rondom je.
  • Door toch nog eventjes door te zetten, kun je verbaasd met ontzag, vol bewondering van de ‘ontdekking’ genieten.
  • Door een andere invalshoek of blikveld kan iets toch aantrekkelijk én aansprekend worden.
  • Samenspel geeft voor ieder (meer) voldoening.
  • De in slaapstand liggende personen (je bent omgevallen) worden door het fabeldier der muzen bestuurd: je zweeft.

De vier afbeeldingen op de velrand ondersteunen op een of andere manier de zes tips van de postzegels

  • Het gevleugelde paard weet personen in hogere sferen te laten vertoeven.
  • Samenspel van de blauwe en rode persoon geeft de zittende blauwe persoon rust en bescherming.
  • Door de lach van een gevatte opmerking (humor) houd je de aandacht. **)
  • Met behulp van de ‘toverhoed’ kan een ieder op een originele en eigen manier uit de hoek komen. ***)

Tegenstelling

Door een minimum aan afbeeldingen, woorden en kleurige vormen/tekens wordt op deze postzegels een maximum aan uitdrukking bereikt. Niet het vele is goed, maar het goede is veel. Inderdaad, minder is méér (iedere postzegel beschikt over veel onbedrukt wit). Hoe vaker je deze origineel vormgegeven postzegels ziet, des temeer zullen de afbeeldingen je aanspreken. Je bouwt er als het ware een ‘relatie’ mee op.

Toch kan ik me heel wel voorstellen dat sommigen deze postzegels niet mooi vinden. Ze kunnen de ‘vertaalslag’ van de abstracte (en hen weinig aansprekende) beeld- en vormtaal in overdrachtelijke zin niet of moeizaam maken door gebrek aan kennis, fantasie, doorzetting en interesse. Zij haken vroegtijdig af l( te ‘vermoeid’ én te ‘inspannend’) en laten de afbeelding de afbeelding. De kinderpostzegels blijven voor hen dan een gesloten boek. Jammer!

Christian Borstlap

ChristianBorstlap

De ontwerper van deze kinderpostzegels, Christian Borstlap, is ook de tekenaar/ontwerper van de zoekmachine Ilse. Op bijgaande tekening met daarop een aantal sterk gestileerde, langpotige dieren tussen een aantal bomen, zijn de mensvormen van de nieuwe kinderzegels al enigszins aanwezig. Dus duidelijk stijlovereenkomst.

*) Deze pictogramachtige tekens komen door de ronde, gebogen en gekleurde vormen aantrekkelijk, zacht (vrouwelijk) en gevoelsvol over in tegenstelling tot die van de sportzegels uit 1993 (nvph 1563/64). Door de hoekige en brokkelige vorm- en beeldtaal komen deze pictogrammen hard, minder vriendelijk en aangenaam/aansprekend over.

kinderpostzegels-sok

**) De tekening (drie personen, waarvan één een sok over z’n hoofd heeft getrokken) die op het blaadje (leaflet) staat uit het mapje van de scholenactie (mét de infotekst “als je ergens om kunt lachen is het vaak goed”, is gedeeltelijk op de velrand geplaatst. De zeggingskracht is daardoor tot een minimum gedaald.

***) De begeleidende tekst van het leaflet hierbij luidt “Iedereen kan iets knaps”

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Kinderpostzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (11) Schrijf een reactie

  • JHA op 23 september 2009 om 14:10

    Ik mis wel de lolly-stokjes op de zegels. Maar ja, vrijheid van de ontwerper zullen we maar denken.

  • O J Kwats op 23 september 2009 om 20:46

    Prachtige beeldende taal, de wereld vanuit groot naar klein en andersom, vooral!!!

  • O J Kwats op 23 september 2009 om 20:52

    p.s. betreur de soberheid wat betreft, kleuren………

  • Albert Haan op 23 september 2009 om 21:20

    Integendeel eindelijk eens rustige kleuren en een rustig beeld.
    Tegenover de laatste velletjes mooi nederland.

  • Bate Hylkema op 23 september 2009 om 23:06

    Ter aanvulling nog het volgende uit het TNT Post-persbericht:
    “Er zit veel gevoel in de lijnwezens van Christian Borstlap. Het zijn echte karakters. Verwonderd reageren op de derde kinderzegel de wezentjes op een vallende ster. En ze doen dat op een onverwachte manier, namelijk door als groep dezelfde boog te vormen, die de vallende ster als baan doorloopt.
    Op de laatste kinderzegel volgen de wezentjes met hun ogen een soortgenoot, die vleugels en ledematen heeft gekregen en die als een vogel tot ongekende hoogten vliegt. Een poëtische uitbeelding van het verlangen naar groei, van dromen over een prachtige toekomst.”

    Nog enkele technische gegevens:
    * druktechniek: diepdruk
    * oplage: 4.800.000 postzegelvelletjes
    * drukkerij: De la Rue, Engeland

  • A. Taalman op 28 september 2009 om 17:33

    Dit jaar heb ik geen kinderen aan de deur gehad.
    Elk jaar heb ik 2 mapjes postzegels.
    Waar kan ik die alsnog kopen?
    Bij voorbaat dank.

  • Gerko op 28 september 2009 om 19:15

    Bij mij zijn ook geen kinderen aan de deur geweest, terwijl er anders zeker een stuk of drie achter alkaar kwamen…Toeval ????
    @ heer of mevrouw Taalman: U kunt de zegels vanaf 3 november bij het postkantoor of -agentschap bij u in de buurt kopen of bestellen via de website van TNT Post.

  • marc37 op 28 september 2009 om 21:48

    Of je kunt op internet kijken: http://www.kinderpostzegels.nl

  • Rob van Tooren op 25 november 2009 om 17:51

    Ik hoor links en rechts om me heen, dat de zegels al door de jeugd zijn gedistributeerd. Ook ik had in voorgaande jaren de zegels al hoog en breed binnen voordat ik de afschrijving binnen had. Op 25/11-09 is 15,84 euro van mijn bankrekening xxx afgeschreven zonder iets ontvangen te hebben. Het betalingskenmerkt is xxxx en het relatienr. is xxx. Verzoeke te bevorderen dat ik de zegels alsnog ontvang. b.v.d. R van Tooren

  • Lars op 25 november 2009 om 18:44

    @Rob
    Daarvoor moet u niet op deze site zijn.
    En zomaar al je nummers hier neerzetten kunt u beter ook niet doen. U weet maar nooit wie of wat er meeleest!

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 25 november 2009 om 20:21

    @Rob, Lars heeft gelijk vandaar dat ik je reactie enigszins bewerkt heb. Voor je vraag mag je mailen naar de Stichting KInderpostzegels: info@kinderpostzegels.nl of bellen naar (071) 525 98 00.
    Succes! Ik hoop dat je ze snel binnen hebt.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)