Van PTT via TPG naar TNT Post - Postzegelblog

Van PTT via TPG naar TNT Post

8

nvph-1810Het ontstaan van PTT Post: In de 18e eeuw werd de post in Nederland bezorgd door diverse kleine postorganisaties. Door de bundeling van deze bestaande postorganisaties ontstond in 1799 in Nederland een staatspostbedrijf: PTT Post.  Het 200-jarig jubileum hiervan werd filatelistisch in 1999 herdacht met een (mooie) antieke brievenbus op een postzegel (NVPH 1810 en 1841)).

nvph-1841(Noot: nu zien we de omgekeerde beweging: het ontstaan van kleine postorganisaties)

In 1928 werd de officiele naam van het postbedrijf: Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (afgekort tot PTT). Ook in naburige landen ontstonden er PTT-bedrijven en vaak was het PTT-logo een posthoorn, zoals te zien is op de postzegel uit 1943 van de Europese PTT-vereniging. (NVPH 404).

nvph-404

In die tijd werd de post nog vervoerd met postkoetsen, zoals we kunnen zien op de postzegel die in 1943 werd uitgegeven ter ere van de Dag van de Postzegel (NVPH 422).

nvph-422

Het Telegrafie/Telefonie onderdeel van de PTT zien we op grote satelliet ontvanger op van een PTT grondstation (NVPH 1034).

nvph-1034

In 1981 wordt het100 jaar bestaan van de PTT-diensten herdacht met 3 postzegels (NVPH 1220/22), waarop we achtereenvolgens zien: pakketpost, telefonie en de Rijkspostspaarbank.

nvph-1220nvph-1221

nvph-1222

Deze Rijkspostspaarbank en de Postcheque- en Girodienst werden in 1986 afgesplitst en geprivatiseerd onder de naam Postbank (eerst onderdeel van de ING groep en is in 2009 samen gegaan met ING, onder de naam ING)

De PTT verzelfstandigde op 1 januari 1989 tot Koninklijke PTT Nederland (KPN) met als belangrijkste werkmaatschappijen PTT Post BV en PTT Telecom BV. Deze verzelfstandiging zien we uitgebeeld op een postzegel (NVPH 1420), waarop met kleuren de werkmaatschappijen worden aangegeven.

nvph-1420

De overname van TNT

In december 1996 nam Koninklijke PTT Nederland (KPN) het Australische bedrijf “Thomas Nationwide Transport “ (TNT) over en voegde dit toe aan aan haar werkmaatschappij PTT Post. Hierdoor werd PTT Post een wereldspeler en werd het qua omzet even groot als PTT Telecom. In 1994 was het moederbedrijf KPN inmiddels naar de beurs gegaan. (NVPH  1615).

Het ontstaan van TPG (= TNT Post Groep)

PTT Post en PTT Telecom werden gesplitst in juni 1998, wat we kunnen zien op de zogenaamde “spitsingspostzegels” (NVPH 1768/69)  Samen met TNT werd PTT Post een onderdeel van TNT Post Groep (TPG). De andere werkmaatschappij PTT Telecom ging zelfstandig verder en heette voortaan KPN NV.

nvph-1768

PTT Post en TNT bleven de merknamen voor respectievelijk post- en expressactiviteiten van TPG. TPG werd het eerste beursgenoteerde postbedrijf ter wereld, met noteringen aan de beurzen van Amsterdam, Frankfurt, Londen en New York.

Ter gelegenheid van deze beursgang werd de zogenaamde 0-zegel uitgegeven. Deze zegel werd huis aan huis verspreid en was alleen geldig op de dag van de beursgang, namelijk 29 juni 1998 (NVPH 1768B).

0-zegel-pttpost

PTT Post heet voortaan TPG Post, maar toch maar weer TNT Post

Per 1 mei 2002 heeft PTT Post een nieuwe naam: TPG Post. Het bedrijf geeft hierover de volgende uitleg: “Dit omdat we vanwege onze internationale ambitie behoefte hebben aan een naam waarmee we ons op buitenlandse markten goed kunnen  positioneren”.  Omdat het Hare Majesteit de Koningin heeft behaagd om aan het postbedrijf het predikaat “Koninklijk” te verlenen, werd de volledige naam van ons nationale postbedrijf: Koninklijke TPG Post.

Echter, ook deze benaming is van korte duur. In 2006 komt er weer een nieuwe naam, namelijk TNT post. Ter ere hiervan geeft de PTT/TPG/TNT een nieuwe postzegel uit zodat het voor iedereen duidelijk is: TNT Post is de nieuwe naam! (NVPH 2444).

zegel-TNT-Post

Eén “historisch” postfeit mag in dit overzicht niet onvermeld blijven, namelijk de invoering van de postcode in Nederland in 1978, wat herdacht is met 2 postzegels (NVPH 1151/52).

nvph-1151nvph-1152

Bloggersvraag: Weet U welk land als eerste de postcode invoerde en in welk jaar dit was?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Brievenbussen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Willem Hogendoorn spaart de thema’s Leiden en politie en is erelid van de Leidsche Vereeniging van Postzegelverzamelaars.

Tags bij dit artikel

Reacties (8) Schrijf een reactie

  • Albert Haan op 27 augustus 2009 om 00:16

    Duitsland, ik meen in 1943.?!?!

  • JHA op 27 augustus 2009 om 09:01

    Ik mis in dit verhaal, dat het Australische bedrijf Thomas Nationwide Transport rond plm. 1996 door de Nederlandse PTT werd overgenomen. Het moederbedrijf draagt dus nu de naam van de Australische dochter.

  • Rein op 27 augustus 2009 om 09:27

    http://www.koordinaten.de/informationen/plz_geschichte/

    Geschichte der Postleitzahlen

    Zum ersten Mal wurde 1853 von der Postverwaltung der Thurn und Taxis mit Hilfe von Ringnummernstempeln ermöglicht, Orte aus einem Zahlencode zu erkennen. Carl Bobe gliederte 1917 Deutschland in Großräume, regionale Bereiche und örtliche Bereiche in einem Organisationsschema.

    Das 2-stellige PLZ-System

    Am 5. Juli 1941 wurde von der Reichspost die Einführung von “Päckchenleitgebieten” bekannt gegeben. Diese wurden durch 2-stellig, numerische PLZ gekennzeichnet (siehe Detailbild), z. B. 21 für die Provinz Westfalen; unterteilt in 21a für Nordwestfalen (die Reg.Bez. Münster und Minden) und 21b für Südwestfalen (den Regierungsbezirk Arnsberg). Allgemein verbindlich im zivilen Postverkehr eingeführt wurden die Postleitzahlen mit 32 Leitgebieten am 19. Oktober 1943 mittels einer “Anweisung für den Briefverteildienst”.

    Das 4-stellige PLZ-System
    Obwohl auch nach dem Ende des Zweiten Weltkriegs weiterhin die Regelung der Deutschen Bundespost galt, in den vier Besatzungszonen Deutschlands die Postleitzahl in der Anschrift aufzuführen (2-stellig, numerisch mit 1-stelligem Buchstabenzusatz) hielten sich immer weniger Briefschreiber daran. Deshalb wurde 1961 von dem damaligen Postminister Richard Stücklen die Einführung des Postleitzahlensystems vorangetrieben. Bei “runden” Postleitzahlen für große Städte (zum Beispiel 5300 Bonn) wurden üblicherweise die Nullen nicht geschrieben. Dies sollte sich 1974 mit Einführung der ersten automatischen Verteilanlagen ändern.

    Das 4-stellige System ging von einem geeinten Deutschland aus und reservierte die Bereiche 1000 bis 1999 und 9000 bis 9999 für den Osten Deutschlands. Daher wurden Postleitzahlen aus diesem Bereich nicht zugeteilt. Lediglich die 1000 wurde von Berlin (West) benutzt.

  • willem hogendoorn op 27 augustus 2009 om 12:37

    @ JHA: Klopt helemaal. Het stond ook in mijn verhaal, maar Lia heeft dit niet opgenomen. Ik denk dat er een stuk tekst is weggevallen, want het “kopje” staat er wel. Mijn titel was oorspronkelijk ook Van PTT via TPG naar TNT, maar daar is in mijn concept wat weggevalen.
    @ Albert: allereerst gefeliciteerd met je nieuw bondsfunctie. Leuk dat jij dit gaat oppakken. Het antwoord geeft Rein in het Duits. In het Nederlands: Duitsland was het eerste land dat de postcode invoerde. In 1941 voor pakketpost en in 1943 ook voor de gewone brief. De reden hiervoor was dat er in Duitsland veel buitenlandse arbeidskrachten op de sorteerafdeling van Deutsche Post werkten, en die hadden geen benul van de Duitse geografie, zodat het sorteren veel problemen gaf.

  • Rein op 27 augustus 2009 om 13:56

    @Willem

    Leuke aanvulling – vooral dat over de “gastarbeiders’ daar ;)

  • WALTER DE ROOIJ op 27 augustus 2009 om 20:00

    DE NIEUWE POST: STUUR EENS EEN PAKJE VAN DUITSLAND NAAR NEDERLAND…

    Willem schreef over de omgekeerde beweging: grote postbedrijven worden opgesplitst. Met soms heel vervelende gevolgen. Eén voorbeeld:
    Men biedt op het postkantoor in Duitsland een pakje aan voor Nederland. Het Nederlandse adres is een postbusadres. Alleen maar makkelijk, denk je dan. Gewoon van de Deutsche Post naar TNT Post. Twee gerenommeerde bedrijven die dat wel even kunnen.
    Nee, dus. Hoewel het pakje door de Deutsche Post op het postkantoor wordt aangenomen, vervolgt het pakje zijn weg bij dochterbedrijf DHL. Eenmaal in Nederland ontfermt Selektvracht (stiefdochter) zich erover. Postbussen komen daar niet in het stratenbestand voor, dus het pakket wordt als onbestelbaar betiteld. Het moet dus terug naar de afzender, maar dat duurt dan weer enkele weken. De afzender moet vervolgens 10 euro ‘straf’ betalen en heeft z’n spullen weer terug.
    Ongelooflijk dat
    1. op het postkantoor in Duitsland niet wordt gezegd, dat postbusadressen niet mogen.
    2. de klant niet weet dat het vervoer niet door de Deutsche Post geschiedt.
    3. Selektvracht niet de moeite neemt het huisadres achter het postbusnummer te achterhalen (kleine service).
    4. de afzender ongeveer 30 euro betaalt om een pakje drie weken later terug te krijgen.
    De waanzin ten top!

  • Albert Haan op 27 augustus 2009 om 20:47

    Hij heeft tenminste zijn pakje terug.
    Gewone post, van duitsland naar Nederland.
    Deutsche post-> selekt mail-> weg tijdschrift (duitse Filatelie of AIJP bulletin, of mededelingenblad Polen).
    Hoe vaak ik dit jaar al gebeld heb, om een nieuw tijdschrift te mogen krijgen is niet meer te tellen. Klacht melden bij wie??? Niemand voelt zich verantwoordelijk ervoor.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 28 augustus 2009 om 14:26

    @Willem & JHA, ik heb de titel gewijzigd en bij de inleiding een zinnetje toegevoegd. Excuses voor de foute plaatsing!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)