Contactadvertentie was 1e ontwerp Zomerzegels 2009 - Postzegelblog

Contactadvertentie was 1e ontwerp Zomerzegels 2009

3

van_harte_gefeliciteerd Het ontwerpen van de Zomerzegels 2009 is voor het vormgeversduo Carlo Elias en Edgar Smaling van bureau Smel een tijdrovende bezigheid geweest. Nadat beide heren de ins en outs van het postzegelonderwerp van de TNT Post-begeleider hadden aangehoord, gingen zij zich terdege verdiepen in het postzegelonderwerp.

Na verloop van tijd kreeg het over-all concept ‘Vergeet-ze-niet’ na de nodige dwaalwegen van vallen en opstaan, van keuren en afkeuren langzamerhand vorm en gestalte in een zwart-witte advertentie. Het ‘idee-van-contacten-leggen’ op een realistische manier werd hét uitgangspunt.

vergeet-ze-niet
Met een ‘echte’ contactadvertentie van een pagina uit krant of tijdschrift wilden de ontwerpers een zo aansprekend en werkelijkheidsgetrouw mogelijk ontwerp maken. Volgens de ontwerpers zou de postzegel op een pakketje of envelop triggeren om te lezen, waardoor het contact of de boodschap al gebracht wordt. Met andere woorden de postzegel functioneert deze keer als een ‘nadenkertje’.

vergeet-ze-niet2

In het finale ontwerp is hetzelfde concept aangehouden, alleen zijn de postzegels voorzien van beeld wat de zomerzegels toegankelijker maakt voor een grotere doelgroep. Hopelijk zal het Ouderen Fonds daardoor meer bijslaggeld kunnen ontvangen. De ‘kracht en trigger’ van het definitieve zomerzegelontwerp werkt even goed als bij het afgekeurde typografische ontwerp, alleen op een andere manier.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • Bate Hylkema op 7 april 2009 om 14:07

    Het is me deze keer weer gelukt met hulp van TNT Post u een blik te laten werpen op een deel van de kraamperiode van de nieuwe zomerzegelemissie.

    Welk ontwerp spreekt u het meest aan:
    [1] het niet-gekozen typografische ontwerp,
    [2] het gekozen beeld-tekst ontwerp.

    Voor zo ver mogelijk uw reactie van ‘afkeuring’ en/of ‘goedkeuring’ gemotiveerd onderbouwen.

  • Lia Vieveen van Postzegelblog op 7 april 2009 om 14:32

    Bate, ik vind de ontwerpen erg ver uit elkaar liggen. Ik vind de contactadvertenties erg goed uitgevoerd. En eerlijk gezegd zit er zelfs meer variatie in dan in de huidige versie Zomerzegels.

    Toch snap ik wel dat TNT Post meer voor het beeld gaat. Dat hoef je niet te lezen en het kleurgebruik spreekt erg aan.

    Ik zelf had echter voor de eerste versie gekozen. Dat is weer eens wat anders…

  • toon op 7 april 2009 om 14:39

    Bate, ik zou ook voor de eerste versie hebben gekozen. Dat is meer origineel dan een plaatje met tekst erop. overigens lijkt de uitvoering van de kale advertenties wel erg veel op het velletje Braille.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)