Inventarisatie van het 'voordelig saldo' van mijn kerstpost - Postzegelblog

Inventarisatie van het ‘voordelig saldo’ van mijn kerstpost

4

Het viel mij op dat mijn kerstpost verscheidenheid bezat en een gevarieerde uitvoering en (deels) behandeling had ontvangen. Heeft u bij het vergelijken van de Decemberzegels 2008 ook de kleurverscheidenheid geconstateerd van flets, vet/intensief en/of meer/minder paars of bruin? Hangt deze kleurvariatie misschien samen met de aanmaak van Decemberzegels 2008 voor TNT Post, Albert Heyn of Kruidvat (zie logo rechtsboven)? Heeft u ook kerstpost ontvangen waar een filatelistische verhaal aan kan zijn verbonden?

Verscheidenheid in frankering

De kerstpost op mijn adres omvatte dit jaar 55 poststukken.

  • 42 poststukken waren met de Decemberpostzegel 2008 gefrankeerd.
  • Zeven poststukken bezatten andere Decemberzegels: 4 x Decemberzegel 2007, 1 x Decemberzegel 2006 en 1 x Decemberzegel 1998. De poststukken waren alle afkomstig van verzamelaars, die wisten dat oude Decemberzegels zonder bijfrankering in deze periode waren te gebruiken.
  • Drie poststukken waren van onverwachte postzegels (in duo-uitvoering) voorzien: 100 jaar NBFV-postzegel, 300 jaar Joh. Enschedé-postzegel en Moerstaal-postzegel.
  • Zeven poststukken hebben geen afstempeling (of een deel-afstempeling) ontvangen. Dit komt of door onvoldoend opgeleide parttime postbodes, of door ongeïnteresseerde postlopers. Deze postzegels komen dus  voor hergebruik in aanmerking.

Regionale Stadspostpostzegel

Eén poststuk was gefrankeerd met een Stadspostzegel van 0,30 euro: Friesland Post uit Leeuwarden met een gefotografeerde postzegelafbeelding van een ooievaarsnest in de ochtendnevel nabij een vaart.

Op 14 december informeerde ik u al dat maar 8 % van de poststroom uit consumentenpost (post van particulier naar particulier) bestaat. TNT Post heeft bij deze tijdrovende en arbeidsintensieve consumentenpost (bij elkaar scharrelen uit 22.000 brievenbussen) alleen maar concurrentie van de regionale Stadspostbedrijfjes.

De ophef over de verhoging van 17 % van de Decemberzegel 2008 van 29 naar 34 eurocent in de Tweede Kamer van VVD en D66 en de pers is ten onrechte. Beide politieke partijen hebben alleen maar oog voor de binnenlandse arbeidsvoorwaarden van postbodes en in het geheel niet voor buitenlandse BTW-bepalingen/beperkingen voor TNT Post in Duitsland en Engeland, waardoor ons postbedrijf daar niet winstgevend kan werken. Dagblad Trouw (6/12) bericht daarom ook onomwonden: “VVD’er Charlie Aptroot blijkt de postmarkt niet te kennen, of in ieder geval verkeerd voor te stellen.”

Sandd en Selekt Mail hebben in het geheel geen belangstelling voor de arbeidsintensieve consumentenpost. Het is door hen niet kostendekkend uit te voeren! Beide postbedrijven zijn geïnteresseerd in de bedrijvenpost (92 %), die keurig op postcode gesorteerd aangeleverd dient te worden. Ze hebben hun oog dus laten vallen op de krenten in de pap van de lucratieve zakelijke bedrijvenpost.

Persoonlijke Postzegels

In mijn kerstpost kwam ook een aantal Persoonlijke Postzegels voor. Vandaar enige aandacht voor dit type postzegel. Voor mij persoonlijk zijn alle Persoonlijke Postzegels ‘tweede-keus-postzegels’, overeenkomend met de functie van een zee- en vrachtwagencontainers. Naast het strakke stramien van landsnaam en frankeerwaarde blijft ruimte over op de postzegel, die met een grote verscheidenheid aan (fotografische) afbeeldingen ondermaats wordt gevuld. De foto’s bezitten in het geheel geen artistieke uitstraling en/of creatieve waarde. Bovendien bestaat er geen relatie tussen de typografie en het Persoonlijke Postzegelonderwerp. Het zijn plaatjes en het blijven nietszeggende plaatjes.

Met de uitgave van de Persoonlijke Decemberpostzegels 2008 pakte TNT Post maar eventjes drie vliegen in één klap:

  1. op een laagdrempelige wijze aandachtschenken aan de 100-jarige KNBLO-NL.
  2. met deze Persoonlijke-voorbeeld-Decemberzegel de consument er op attenderen dat hij zijn wenskaarten met Persoonlijke Decemberzegels kan frankeren met een afdruk van een eigen digitale foto.
  3. Rode Kruis Postzegel-ondersteuning (verkapte Goede Doelenzegel?) van de jaarlijkse inzamelingsactie ‘3 FM Serious Request’. Is het ook een goede doelen-postzegeluitgave geworden?

Afgelopen jaar heeft TNT Post eerder efficiënt een aantal vliegen in één klap weten te vergaren:
a. introductie van twee verschillend vormgegeven Persoonlijke Postzegels
b. aandacht geven aan de 80-jarige NVPH en de 100-jarige NBFV.

Ik vind het nog steeds jammer dat beide jubilarissen met een dergelijke postzegeluitgave genoegen hebben moeten nemen en door TNT Post met een (minderwaardig) kluitje in het riet zijn gestuurd. Het zijn en blijven (met de KNBLO – NL postzegel) ondergeschoven kindjes. Jubilarissen verdienen dat écht niet.

De afzender van deze kerst- en nieuwjaarskaart is niet alleen een getalenteerde fotograaf, maar ook een initiatiefrijke filatelist en gespecialiseerde kenner van railvoertuigen. Dit hobby-trio heeft geresulteerd in bijgaande wenskaart met passende postzegelafbeelding (van de Persoonlijke Decemberpostzegel als frankeermiddel) van de Randstad Rail. Als de postzegel op de kaart zou zijn aangebracht en afgestempeld, dan was er een perfecte maximumkaart ontstaan. Immers de postzegelafbeelding wordt functioneel in een inzichtelijk en breder perspectief (omgeving) geplaatst. Het geheel is/blijft wel persoonlijk maakwerk.

Maximumenvelop

Een aantrekkelijke variant op een maximumkaart vormt bijgaande envelop, waarmee TNT Post haar dubbele kerst-  en nieuwjaarskaart naar haar binnen- en buitenlandse relaties heeft verzonden. De beeldondersteunende illustratie voor een postzegel van deze ‘maximum-envelop’ zou bepaald niet misstaan hebben op een maximumkaart. Deze speelse en opgeschoonde versie van het Decembervelletje 2008 van de ‘maximum-envelop’ geeft aan iedere postzegelafbeelding (van dit velletje) een uitstekende  beeldverruimende ondersteuning. Anders gesteld: “De postzegelafbeelding ontleent zijn functie aan de envelop-illustratie.”

Deze enveloppen zijn in de zakelijke bedrijvenpost te vinden. Een voorwaarde daarbij is wel dat een werknemer op de postkamer oog moet hebben voor de bijzondere combinatie van envelop-bedrukking en postzegelafbeelding. Zakelijke bedrijvenpost bezit feitelijk nooit een postzegel. Deze gefrankeerde poststukken geven aan een verzameling een uitstekende thematische uitbreiding.

Heeft u ook kerstpost ontvangen waar een filatelistische verhaal aan is verbonden? En wilt u uw verhaal delen op de Postzegelblog? Stuur het dan naar info(at)postzegelblog.nl

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Druktechniek Kerst Koningshuizen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (4) Schrijf een reactie

  • J.S. op 1 januari 2009 om 14:56

    @ persoonlijke postzegels

    Citaat: “Ik vind het nog steeds jammer dat beide jubilarissen met een dergelijke postzegeluitgave genoegen hebben moeten nemen en door TNT Post met een (minderwaardig) kluitje in het riet zijn gestuurd. Het zijn en blijven (met de KNBLO – NL postzegel) ondergeschoven kindjes. Jubilarissen verdienen dat écht niet.”

    1. Wederom iemand die met zijn hoofd in de wolken van de 19e eeuw leeft. Filatelie is (behoort te zijn) een reflectie van maatschappelijke en technische ontwikkelingen. Deze maken het heden ten dage mogelijk om iedereen die dat zelf wenst een postzegel met een zelf gekozen afbeelding te laten maken.Ik zou het zorgwekkend vinden als we in de 21e eeuw nog steeds op de voet van dergelijke 18e eeuwse, misplaatst verontwaardigde en door nostalgie aangestuurde denkbeelden filatelie zouden moeten bedrijven.

    2. Overigens zal de auteur ongetwijfeld van mening zijn dat ook pakketpostzegels, aangetekend postzegels etc. etc. Niet in de filatelistische wereld thuishoren. Zelfs niet als ze voorzien zijn van een fraaie afstempeling.

    3. Uiteraard mag eenieder een eigen mening hebben. Het is echter een onvergeeflijke blunder indien organisaties die een sturende rol in de filatelie zouden moeten hebben (KBFV en NVPH) alle moderne ontwikkelingen denken te moeten en denken te kunnen blokkeren, zoals nu onmiskenbaar met (onder andere) de persoonlijke postzegels gebeurt.

    4. Persoonlijke postzegels zullen over enkele jaren ook in Nederland niet meer weg te denken zijn uit de filatelie en allen die nu dit gebied weghonen zullen zich tegen die tijd nog eens achter de oren krabben, waarom ze niet nu in dat verzamelgebied zijn ingestapt. De eerste persoonlijke postzgels zijn m.i. volledig vergelijkbaar met de traditionele eerste emissie-zegels. Ze markeren nieuwe technologische en bedrijfseconomische ontwikkelingen van de postverwerking (voor m.n. de particuliere markt). Dat geldt niet alleen in Nederland (dat internationaal bewonderenswaardig goed mee vooraan loopt dankzij TNT Post)maar ook internationaal. In alle landen waar persoonlijke postzegels zijn verschenen, worden die filatelistisch als volwaardig behandeld, behalve in ons Calvinistische Nederland.

    5. Persoonlijke postzegels zijn filatelistisch bijzonder interessant, onder meer vanwege de te onderscheiden papiersoorten, druktechnieken en printertechnologie voor de persoonlijke afbeeldingen. Bij de betreffende organisaties heeft men daar met stelligheid geen flauw benul van. Saillant detail: de NBFV zegel komt in tenminste vier verschillende technieken/varianten voor. Mogen die wel op een expositie worden tentoongesteld?

    6. Ik vind het gelet op de wijze waarop de KBFV (zo heten ze inmiddels) en NVPH omgaan met de filatelie en daardoor indirect met TNT Post eigenlijk veel te veel eer dat beide organisaties zijn vereerd met een persoonlijke postzegel in nota bene zowel een blokje van 10 zegels als in een (Persoonlijk) Prestigeboekje. Samen op 1 zegel of in 1 blokje met een spectaulair ontwerp van bijvoorbeeld de ontwerper van de NBFV-zegel zou m.i. al mooi genoeg geweest zijn. Afgezien nog daarvan kan men zich in gemoede afvragen wat de maatschappelijke relevantie van KBFV en NVPH is dat zij via TNT Post beiden een eigen postzegel voor hun julilea hebben gekregen. Het 80-jarig bestaan is bovendien ook nog een volstrekt gezocht jubileum voor een dergelijke uitgave. TNT Post is m.i. dan ook buitengewoon genereus geweest en krijgt kennelijk de spreekwoordelijke stank voor dank toe.

    MVG

    J.S.

    P.S. Indien u op de navolgende link klikt, kunt een een vrij compleet beeld verkrijgen van de grote variatie in persoonlijke postzegels in Nederland en dan gaat het bepaald niet om de plaatjes als zodanig: http://www.postman600.eu

  • O J Kwats op 1 januari 2009 om 21:11

    was dit nu: sluikreclame of, 2 vliegen in 1 klap!!!

  • johan op 1 januari 2009 om 23:30

    Mijn neefje staat ook op een postzegel. Dat is toch wel ietszeggend? :)

  • dolores op 2 januari 2009 om 01:31

    *zucht* wat anders zouden pp’s (gepersonaliseerde postzegels, de echte bedoel ik) dan moeten zijn behalve plaatjes? Er moet toch iets op die zegel staan?

    Is het dan pas goed als iemand er eentje maak met een mooie blauwe stip, precies in het midden en een zwamverhaal erbij?

    Dit is ‘m dan: de stip!

    Persoonlijke postzegels – de echte, dwz die die door de mensen zelf ingevuld zijn en niet door de TNT ingevuld zijn -zijn er een prachtig voorbeeld van dat creativiteit en filatelie prima kunnen samengaan.

    En dat gewone mensen, enkele uizonderingen daargelaten, zich dan niet meteen ontplooien tot Appel of Slania…daar zijn wij gewone mensen voor.

    Een uitstekende kans voor de filatelie, filatelisten of geinteresseerden om eens buiten de gebaande banen en hokjes van de filatelie te stappen me dunkt.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)