Unieke ontwerp- en postzegelinformatie van Julius Vermeulen - Postzegelblog

Unieke ontwerp- en postzegelinformatie van Julius Vermeulen

3

Het lijkt soms zo eenvoudig. Een ontwerper, een briefing en als resultaat een postzegel. Dat dit niet zo is, kan ik jullie uit eigen ervaring bij PTT – , TPG –  en TNT Post vertellen. Maar wie dit continue met eigen ogen meemaakt, is Julius Vermeulen, adviseur visuele communicatie bij TNT Post. Hij is aanwezig bij de briefing, de eerste ontwerpen, de weg van aanpassingen, het finetunen en verbeteren en moet soms ook radicaal het roer omgooien. Julius Vermeulen gaat ons op de Postzegelblog verrassen met achtergrondverhalen en waar mogelijk uniek beeld. Maar voordat hij dat gaat doen wil ik hem eerst graag aan jullie voorstellen.

Julius was 14 jaar oud toen hij op een zondagavond bij zijn vader geroepen werd. De typografie van een boekomslag  moest ingekleurd worden. De posttrein van middernacht moest gehaald worden en mede daardoor was het een ongelooflijk spannende klus. In opperste concentratie probeerde hij de lettercurves zo goed en zo snel mogelijk te voorzien van blauw en rood. Nadat de klus geklaard was kwam een föhn er aan te pas om de verf te drogen waarna vader en zoon precies op tijd waren voor de nachttrein. Deze eerste ontwerpervaring van Julius betrof de omslag van Horrible Tango van Jan Wolkers en had zoveel impact dat hij vanaf toen zeker wist dat hij ontwerper wilde worden.

Julius Vermeulen (1953) ging grafische vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem studeren. In de jaren daarna werkte hij samen met Jurriaan Schrofer en Stephan Saaltink. Hij ontwierp boeken, catalogi en postzegels. Al  jaren begeleidt hij als adviseur visuele communicatie de ontwerpers die postzegels, brievenbussen, bedrijfskleding en gebouwen vorm geven voor TNT Post.

TNT Post heeft design en vormgeving altijd al hoog in het vaandel gehad. Maar in tijden van concurrentie en andere media zoals e-mail en internet is dit nog belangrijker.  Julius begeleidt, samen met nog één andere collega, zowel de interne- als externe vormgevers. De opdrachtgever krijgt hulp, waar nodig, bij het formuleren van de design-doelstellingen en de verdere briefing. De vormgever wordt begeleid in het gehele ontwerpproces: van het begrip voor de zakelijke doelstellingen, de beoordeling van de eerste schetsen tot aan de presentatie van de uiteindelijke ontwerpen en de aanpassingen aan aanvullende wensen.  Deze voortdurende interactie in de driehoek opdrachtgever-ontwerper-adviseur staat garant voor een optimale balans in het onvermijdelijke en tegelijkertijd noodzakelijke spanningsveld tussen opdracht en uitvoering, tussen gebondenheid en vrijheid.

Met enige regelmaat zal Julius zijn ervaringen, ofwel het verhaal achter het ontwerpproces met ons gaan delen. Ik kan jullie vertellen dat ik er trots op ben deze verhalen op de Postzegelblog te mogen plaatsen en wil Julius heel veel schrijfplezier toewensen!

Julius Vermeulen zijn eerste artikel verschijnt om 8.00 uur op de Postzegelblog.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Lia Vieveen was een van de twee oprichters van Postzegelblog. De liefde voor postzegels heeft ze van haar vader, internet is haar andere passie.

Tags bij dit artikel

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • dolores op 23 december 2008 om 17:26

    Welkom Julius! Vormgeving is me meer en meer gaan interesseren. Was dat eerst: de vorm – en niet te vergeten functie – van taal, nu zijn dat postzegels, soms kunst, tuinen, landschappen…niet dat ik er veel vanaf weet dus ik ben benieuwd naar je verhalen! groet, Dolores

  • Rein op 23 december 2008 om 19:44

    “TNT Post heeft design en vormgeving altijd al hoog in het vaandel gehad. Maar in tijden van concurrentie en andere media zoals e-mail en internet is dit nog belangrijker.”

    Voorgaande mag opgegaan zijn voor de PTT, maar na de naamsverandering was het hoog in de vaandel hebben al niet meer zo core-business. Het “nog belangrijker” klinkt meer als een “chucpa”.. [PL voor gotspe]

    De Dienst Esthetische Vormgeving waar Julius de laatste directeur van was werd geliquideerd niet alleen qua personeel maar ook qua archief en documentatie.

    Valt dat back-to-basics af te lezen aan wat we aan postzegels het laatste decennium hebben mogen beleven of is ternauwernood de uiterste krachtsinspanning van Julius en z’n maatje te herkennen?

    En past de low-budget, vast-kader postzegels logisch in dit stramien????

  • Jacqueline op 23 december 2008 om 23:19

    Hoe komt een postzegel tot stand? Tja, ik heb daar eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. En dan krijgen we op de Postzegelblog de achtergrondverhalen, het verhaal achter het ontwerpproces. Het eerste artikel van Julius ‘smaakt naar meer’. Leuk om te lezen hoe enthousiast en gedreven hij bezig is met het maken van een goede, nieuwe postzegel. Een oprecht verhaal van een gemotiveerde man die niet zomaar tevreden is met het eerste beste ontwerp. Interessant. Ik kijk nu al uit naar zijn volgende artikel.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)