De 'waterrad' stempels van Beieren - Postzegelblog

De ‘waterrad’ stempels van Beieren

3

De eerste postzegel van Beieren werd uitgegeven op 1 november 1849. Deze vierkante zegel in zwart was ontworpen door Peter Hasseney en gegraveerd door Franz Max Josef Seitz. De zegel had de waarde van 1 Kreuzer. Ze werden gedrukt in de Universiteitsdrukkerij van München. Later volgden andere waarden in hetzelfde ontwerp van 3 Kreuzer, 6 Kreuzer, 9 Kreuzer, 12 Kreuzer en 18 Kreuzer.

Later volgden alle waarden in gewijzigde kleuren. De zegels werden op de brieven gestempeld met een plaatsnaamstempel. Dat gebeurde vanaf 1 november 1849 tot 31 juli 1850.

Daarna werden nieuwe stempels in gebruik genomen in de vorm van een waterrad waarin alleen een nummer was opgenomen. Dit nummer correspondeerde met een bepaald postkantoor. Een hele lijst met nummers ontstond van 1 augustus 1850 tot 20 november 1856. Van nummer 1 tot en met nummer 603.

Maar in november 1856 besloot de PTT van Beieren om alle nummerstempels terug te vragen om ze opnieuw te gaan verdelen. De eerste alfabetische volgorde was door het steeds toenemende aantal postkantoren danig door de war geraakt, vandaar dat een nieuwe alfabetische lijst werd gemaakt, waarbij nog drie kantoren werden toegevoegd. De nieuwe verdeling werd doorgevoerd vanaf 1 december 1856 tot 9 maart 1869. In de periode dat de nummerstempels niet beschikbaar waren, van 21 november tot en met 30 november, werd opnieuw het plaatsnaamstempel gebruikt om de zegels te stempelen. De reeks nummers liep van nummer 1 tot en met nummer 606.

In de periode van 1 december 1856 tot en met 9 maart 1869, werden 185 vervangende stempels geleverd voor kantoren die het stempel bijvoorbeeld door slijtage hadden ingeleverd. Alleen was het model van het waterradstempel gewijzigd. In verzamelkringen wordt het eerste model het gesloten waterradstempel genoemd. Dit omdat het nieuwe model een open waterrad was geworden.

Maar in die periode gebeurde er nog meer. In totaal kwamen nog 315 kantoren bij, zodat de reeks werd uitgebreid van nummer 607 tot en met nummer 922. Deze stempels werden vervaardigd in het nieuwe, open waterradmodel. Nummer 921 en 922 werden niet meer in gebruik genomen, zodat in totaal 920 nummers bestaan. Vele verzamelaars beschouwen het als een sport om alle nummers bij elkaar te krijgen en ook nog de daarbij behorende naam van het kantoor waar de stempels zijn gebruikt. Een lijst met nummers en kantoornamen is te vinden in het boek ‘Die Mühlradstempel von Bayern’, geschreven door Erich Stenger in 1915. Dit boek wordt nog altijd beschouwd als het standaardwerk op dat gebied. Jammer alleen, dat de nummers van heel veel stempelafdrukken niet herkenbaar zijn.

Als u van puzzelen houdt en daarbij graag gebruik maakt van postzegels is dit een mooie gelegenheid! Puzzelt u ook graag? Misschien komt u dan wel de zeldzaamste afdrukken tegen, de nummers 35, 894, 899, 905 en 908 tot en met 920. Alle stempelafdrukken zijn in zwarte inkt, maar er bestaan ook afdrukken in blauwe kleur, erg zeldzaam. En de rode kleur komt alleen voor bij de nummers 345 en 370. Superzeldzaam. Succes!!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Duitsland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • toon op 9 december 2008 om 08:24

    Die puzzelaar moet wel een erg dikke beurs hebben om die zegels in eigen verzameling te hebben. Ik puzzel ze wel bij elkaar met de afdrukken in de catalogi van de diverse nationale en internationale veilingen. Ben ik nog een tijdje mee bezig!

  • jacques Van de Winkel op 10 december 2008 om 22:26

    ik heb een postwaardestuk dat zo te zien gelopen heeft en dat is gestempeld met een gesloten waterradstempel. Op het stuk is ook gestempeld: GB WERBESCHAU 30.6.7-8N München 1912.
    Het waterrad is 16 mm diameter i.p.v. de oude stempel van 19 mm.
    Is het stempel in 1912 opnieuw gebruikt of is het een vervalsing?In het stempel staat het nummer 51

  • Cees Janssen op 11 december 2008 om 07:51

    Jacques, nummer 51 behoorde bij de eerste verdeling tot het kantoor DEINING. Het gebruik was van 1 augustus 1850 tot 20 november 1852. Bij de herverdeling werd nummer 51 toegekend aan het kantoor BOBINGEN. Dit kantoor gebruikte het stempel vanaf 1 december 1856 tot 9 maart 1869. Daarna werd het stempel ingenomen en niet meer gebruikt. Uiteraard kan ik uit je omschrijving niet opmaken of het stempel ‘echt’ is of een ‘vervalsing’. Maar het is in elk geval géén afdruk van het originele stempel.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)