Inventarisatie van actuele Persoonlijke Postzegelreeksen - Postzegelblog

Inventarisatie van actuele Persoonlijke Postzegelreeksen

25

Dit jaar werkt TNT Post intensief samen o.a. met de tijdschriftenbranche teneinde een tweetal Persoonlijke Postzegelreeksen aan de man/vrouw te brengen. In dit samenwerkingsverband heeft TNT Post naast de filatelist vooral twee geheel verschillende doelgroepen *) op het oog.


Met de nieuwste reeks ‘Bloemenpracht’ mikt TNT Post speciaal op bloemenliefhebbers (eerst op de Postex-tentoonstellingsdagen én vanaf 20 oktober landelijk). Met de reeks ‘De jaren 50, 60 en 70’ richt het postbedrijf (al vanaf 6 februari 2008) zich in het bijzonder op geïnteresseerden met een nostalgisch-historische instelling.



Persoonlijke Postzegels ‘Bloemenpracht’

Vanaf 20 oktober 2008 start TNT Post landelijk in samenwerking met het damesblad ‘Margriet‘ de uitgave van het eerste Persoonlijke Postzegelvelletje van een serie van 25 velletjes met aandacht voor bloemen, die stuk voor stuk door Janneke Brinkman-Salentijn zijn getekend/geaquarelleerd .

Het eerste velletje met daarop een bloemenafbeelding van Rembrandttulpen is voor de nominale prijs van 4,40 euro (voor tien dezelfde postzegels) op alle postkantoren te koop.

De 24 resterende velletjes zijn alleen in abonnement (2 velletjes per maand) tegen een meerprijs (7,50 euro per velletje) verkrijgbaar in combinatie met een bijbehorend kleurrijk en informatief bewaarblad.

De serie is gelimiteerd tot 5.000 velletjes per deelonderwerp. De totale aanschafprijs (in één jaar) bedraagt 4,40 + 24 x 7,50 = 184,40 euro.

De Rembrandttulpenpostzegel (die landelijk te koop is aangeboden) zal volgend jaar ongetwijfeld in de nvph-catalogus opgenomen worden, zoals dat ook met de Daf- Persoonlijke Postzegel is gebeurd.

Met de aquarellen toont de tekenares ons de verblindende schoonheid én intrigerende complexiteit van de kleuren- en vormenpracht in bloemen rondom ons. De foto met daarop biologe/tekenares Janneke Brinkman suggereert dat de fraai en sierlijk geïllustreerde postzegelafbeelding zojuist getekend is, omdat ze de bloem nog in de hand heeft. Inderdaad is het een suggestie. Een van de drie hierboven gereproduceerde postzegelafbeeldingen staat spiegelbeeldig op de cover van het boekje ‘Bloemen in waterverf’. Wat is de reden van deze beeldomkering op de postzegel?

In mijn beleving zijn dit de eerste Persoonlijke Postzegels met stijl en allure. Waarom zult u zich ongetwijfeld afvragen. Wel, op de drie afgebeelde postzegels nemen landsnaam, frankeerwaarde en muntaanduiding door het wit in letter en cijfer een weinig opvallende plaats in. De achtergrond van de bloem(en) strekt zich (bij vluchtig bekijken) ogenschijnlijk ook achter het tekstgedeelte uit, waarmee de bloem meer [leef]ruimte/milieu om zich heen krijgt.

Uitgiftedoel van de Persoonlijke Postzegel? De postzegel als aantrekkelijk verzamelobject (door aansprekende, specialistische onderwerpen) meer bekendheid geven aan buitenstaanders van de filatelie.

Persoonlijke Postzegels ‘De jaren 50, 60 en 70’  **)
Op 6 februari 2008 startte TNT Post in samenwerking met het blad ‘Plus Magazine’ de uitgave van het eerste Persoonlijke Postzegelvelletje van een serie van 75 velletjes met aandacht voor producten en momenten uit ‘De jaren 50, 60 en 70’ van de vorige eeuw.

Het eerste velletje met daarop de Daf-postzegel was voor de nominale waarde van 4,40 euro (voor tien dezelfde postzegels) op alle postkantoren te koop.

De 74 resterende velletjes zijn alleen in abonnement (2 velletjes per maand) tegen een meerprijs (7,50 euro per velletje) verkrijgbaar in combinatie met een bijbehorend kleurrijk en informatief bewaarblad. De postzegelafbeelding is steeds een deel van een persfoto (zie foto op het bewaarblad. Plaatjespostzegel!

De serie is gelimiteerd tot 10.000 velletjes per deelonderwerp. De totale aanschafprijs (in drie jaar) bedraagt 4,40 + 74 x 7,50 =  559,40 euro. De Daf-postzegel is in de catalogus opgenomen onder nvph-nummer 2563b

Tot nu toe zijn er al 14 velletjes verschenen:


The Beatles – Daf

SRV – Cruijff

Tupperware – Petticoat

Swiebertje – Solex

Lavet – Jan Janssen wint de Tour

Schoolmelk – Dolle Mina

Aard en Keessie – Ja zuster, Nee zuster

*) Filatelisten (waarvoor de Persoonlijke Postzegelvelletjes niet in eerste instantie worden uitgegeven) worden initiatiefrijker met betrekking tot de hoge aanschafprijs van Persoonlijke Postzegelvelletjes. Ze sluiten ‘georganiseerd’ een abonnement af, waardoor iedere ‘deelnemer’ één Persoonlijke Postzegel bestelt/krijgt. Op deze manier blijft de filatelist ‘compleet’ tegen het tiende deel van de prijs. Één Persoonlijke Postzegel van de historische reeks kost hem/haar daardoor maar 0,75 euro (en op termijn ook voor bloemenliefhebbers).

**) Familie Meulenbroek ten zeerste bedankt voor het versturen én beschikbaar stellen van de geïsoleerde postzegelafbeeldingen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Persoonlijke postzegels Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (25) Schrijf een reactie

    • dolores op 15 oktober 2008 om 17:16

      @ Bate, zeg nou eerlijk: als ik de ???-bloem erop had gezet was het een “inhoudsloos” plaatje geweest, of hoe jij het zo mooi kan zeggen. Wat maakt hier de “allure”?

      Dat de ??? bloem bizonder mooi uitpakt in het grijze kadertje, mee eens. De tekening van Janneke Brinkman zijn heel mooi, die van Marjolein Bastin overigens mi iets gevarieerder en “spannender”!

      Maar….gaat postzegels verzamelen een soort van Gooise-dames-aangelegenheid worden vraag ik me toch af bij dit soort acties van de TNT. 184 euro, poehpoeh. Zelfs met een hoop eurootjes in mijn bezit zou dat voor mij een reden zijn hier niet aan te beginnen.

    • dolores op 15 oktober 2008 om 17:20

      De ??? bloem lijkt wat op een klaproos. In die richting moet deze gezocht worden denk ik. Op wikipedia ofzo, of in een bloemengids.

    • Jacqueline op 15 oktober 2008 om 18:05

      De rode bloemen zijn Rembrandttulpen.

    • dolores op 15 oktober 2008 om 18:35

      Ik zat al te tobben met de bladen, die passen niet helemaal bij de papaversoort. Dank Jacqueline!

    • Bate Hylkema op 15 oktober 2008 om 20:26

      * Jacqueline bedankt voor je info. Ik las eergisteren wel iets over tulpen, maar kon niet vermoeden dat de Rembrandttulp zo’n afwijkende vorm zou bezitten. Inmiddels heeft Lia de bloemennaam al aangepast. Bedankt!
      * Dolores, ik heb overduidelijk vermeld dat deze Persoonlijke Postzegels vooral bestemd zijn voor doelgroepen buiten de filatelie. Een aantal filatelisten hebben zélf eigen initiatieven ontwikkeld om goedkoop aan deze postzegels te komen. Zie onder *) bijna aan het eind van de bijdrage.

    • dolores op 15 oktober 2008 om 21:03

      “Bate, ik voel me absolut niet achtergesteld of benadeeld door deze uitgifte, heb zelf iets met bloemen, illustraties, natuur op postzegel!!!

      Maar ik heb wel moeite met ineens de toekenning ´allure´, en dan nog uitgerekend van iemand die tot nog toe een broertje dood leek te hebben aan bepaalde uitgaves.

      Postzegel van allure voor de vrouw met allure blablablabla????

      Krijg een beetje visioenen de laatste tijd van burrelende prominenten in snobzegelland, en zou dit jammer vinden voor de onafhankelijkheid van de filatelie.

    • Rein op 16 oktober 2008 om 06:59

      @Bate

      Deze postzegels hebbn alleen een kader met waardeaanduiding en landsaanduiding schijnbaar gemeen met persoonlijke postzegels. Netals de DAF en opvolgers zijn het gewoon uitgiften van onze TNTPost [wat voor schijnbewegingen ze ook maken om de filatelisten te vriend te houden]. Dolores en anderen maken persoonlijke postzegels met mogelijk nog veel meer allure…

      Trouwens het woord hangt samen met “loer” en “loeder” als lokmiddel, aas e.d En in die zin heeft TNTPost veel allure ;) :)

    • dolores op 16 oktober 2008 om 07:21

      Luren zit er ook in, van “iemand in de luren leggen”.

    • Bate Hylkema op 16 oktober 2008 om 08:43

      Dolores, het woord ‘allure’. Ook in het ‘Persoonlijke Postzegelland’ bestaan het spreekwoord “In het land der blinden is éénoog koning” en gradaties.
      Nog een Persoonlijke Postzegelvelletje (althans voor mij) met allure is een velletje uit het Zonnebloem Postzegelboekje (zie artikel ‘Tweede keus postzegels met één uitzondering’ (23 sept. 2007).

    • dolores op 16 oktober 2008 om 09:02

      @Bate, daar is iets gemaakt, dat maakt inderdaad meteen een groot verschil. En ook bij deze postzegel is duidelijk iets gemaakt.

      Helaas ben je bij de persoonlijke persoonlijke postzegel nogal aan handen en voeten gebonden….

    • JHA op 16 oktober 2008 om 21:25

      Deze tulpzegel is gewoon een TNT Post test voor de NVPH. Krijgt deze zegel een Catalogusnotering?
      Zo ja, eentje à la DAF zegel, een sub-nummer, of eentje à la Brouwerzegel, een hoofdnummer?
      De NVPH-logica zal het uitwijzen.

    • dolores op 17 oktober 2008 om 03:42

      Maar dan zou men niet tig velletjes gaan uitgeven. Ik vraag me af of de gemiddelde Margriet-lezer zo’n abonnement neemt. Een filatelist is er gek genoeg voor, maar je hebt ook agenda’s, kalenders en dergelijke van Janneke Brinkman. Dan neemt men toch 1 velletje af, niet een heel abonnement?

    • dolores op 17 oktober 2008 om 07:02

      Ach, tis gewoon weer eens best slim. Er kunnen een paar dingen gebeuren:

      *een aantal filateloten en andere malloten nemen een abonnement
      *een aantal mensen doet niks
      *een aantal denkt heej dat kan ik ook en gaat zelf aan de slag met de persoonlijke postzegel.
      *een aantal mensen denkt huh wat is dat, de persoonlijke postzegel, en maakt er niet nu, maar in de toekomst gebruik van
      *een aantal mensen neemt een paar velletjes af

      Hoe dan ook: dit zal best lopen.

    • JHA op 17 oktober 2008 om 22:07

      Het aardige van het Tulp-velletje is,at er op het velletje geen BARCODE staat afgedrukt. Alweer een Cataloguswaardige nieuwe variant. Het velletje wordt verkocht in een cellofaantje, vergezeld van een Reclame-kartonnetje. Hier staat wel een BARCODE op vermeld: 8 714341 053138. Dat kan het velletje op het Polstkantoor worden verkocht.
      Vanaf 20 oktober 2008 op het Postkantoor verkrijgbaar.
      Vanaf 17 oktober 2008 in de voorverkoop op de tiende Postex te Apeldoorn. Evenals drie verschillende POSTEX-velletjes.

    • paul op 19 oktober 2008 om 22:49

      Voor TNT zijn de velletjes met dit soort zegels gewoon te verkopen produkten, die voor hen hopelijk positief bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
      Het onderwerp van de zegel is van belang om de potentiële koper over te halen, te verleiden deze velletjes aan te schaffen. En in de moderne, geheel gesegmenteerde doelgroepenmarkt, kan je als aanbieder natuurlijk voor iedere groep iets anders te koop stellen.
      Mijns inziens klinkt het erg cliché, maar voor de Margriet-abonnees kiest TNT zegels met werk van Janneke Brinkman.
      De oplage van 5000 velletjes levert een omzet op van rond 925.000 euro. Dát lijkt mij nou weer erg laag afgemeten aan de marketinginspanning die gedaan moet worden om dit abonnement in de markt te zetten. Vanuit rendementspersepctief gezien: leveren dit soort zegeluitgiften wel geldelijke winst op voor TNT?
      Het levert waarschijnlijk wel goodwill op, van de abonnees op deze mooie zegels (ja, ik weet dat mooi subjectief is).
      Durft iemand van TNT inzicht te geven of dit soort series/abonnementen harde winst opleveren? Ik hoef niet te weten om welk bedrag het gaat onder de streep, maar ben erg benieuwd óf het een rood óf een zwart getal is. Op de miljardenomzet van de TNT-group is het een druppeltje, maar toch.

    • JHA op 20 oktober 2008 om 13:33

      Na informatie op het postkantoor bleek het Artikelnummer van het Rulpen-velletje 468 te zijn. Aldus de Kassa-display. Het Artikelnummer staat niet op het velletje of het begeleidende infomatieblaadje afgedrukt.

    • Albert Haan op 22 oktober 2008 om 01:24

      Waarom deze bloemen niet als losse velletjes verkocht?
      Moeten er dasn ook nog zonodig dure bewaarbladen erbij, die niemand verzamelt.
      Hoe heet het over enkele jaren? net als de eerste dagbladen enandere albums vol met dure bladen waar een of twee zegels op zitten? KAPITAAL VERNIETIGING

    • Stewie op 22 oktober 2008 om 18:58

      @ Albert Haan
      Het begint op een album van Edel-Collecties te lijken! :)

    • JHA op 24 oktober 2008 om 09:10

      De NVPH logica werkt nog:

      “Er is sinds kort ook een serie “Janneke Brinkman” zegels. Deze zegels worden middels een damesblad aangeboden. Ook dit betreffen persoonlijke zegels, die buiten het kader van de N.V.P.H. catalogus vallen”.
      Aldus de NVPH web-site. Het is de NVPH uiteraard ontgaan, dat de postzegels gewoon op het Postkantoor verkrijgbaar zijn. Evenals de DAF-zegels.

    • Rein op 24 oktober 2008 om 10:00

      @Jaap

      Over de DFA-zegels:

      ” De Commissie heeft uiteindelijk besloten deze zegel als subnummer parallel met de NBFV op te nemen. Wat nog niet automatisch wil zeggen dat soortgelijke emissie in de toekomst op eenzelfde manier worden gecatalogiseerd. Catalogisering op een logische maar voor de verzamelaar en handelaar ook werkbare methode is een complexe zaak geworden, en zal zeker nog vele discussie binnen en buiten de Cataloguscommissie leiden. ”

      Wat een zelfkennis van de NVPH niet waar?…

    • Rein op 24 oktober 2008 om 10:02

      En er zijn scheuringen binnen de partij:

      “FRANS BAUER EINDELIJK OP DVD-ROM!
      Tja, Frans Bauer staat al op de nodige CD’s en DVD’s. Maar nu staat Frans ook op de 2009 DVD-ROM van de N.V.P.H.!

      Het betreft hier het speciale Frans Bauer boekje dat door TNT post is uitgegeven en dat werd geïntroduceerd tijdens de succesvolle Stamp Passion beurs in Den Bosch.

      Frans Bauer bevindt zich in goed gezelschap van o.a. B.Z.N., Herman van Veen en Majoor Bosshardt.

      Deze postzegelboekjes bevatten zogeheten persoonlijke zegels. Deze worden niet opgenomen in de papieren catalogus. De complete boekjes hebben nu dus wel onderdak gevonden op de DVD-ROM.”

      En erkenning dat TNTPost de boekjes heeft uitgegeven!

      Ga zo door Erik!

    • Rein op 24 oktober 2008 om 10:04

      Nog meer zelfkennis en door enquete verkregen:

      WAT IS DE BELANGRIJKSTE REDEN DE CATALOGUS TE KOPEN?
      Overzicht van de nieuwe zegels
      Nieuwe prijzen
      Bron van informatie over postzegels
      Er zit een blauwdruk in
      Staat interessant in de boekenkas

    • dolores op 24 oktober 2008 om 10:49

      Mijn boeken staan niet maar liggen, zoveel zijn het er. Hebben ze geen rekening mee gehouden….

    • JHA op 24 oktober 2008 om 11:31

      @Rein
      Eindelijk een Quiz.
      De Catalogus staat natuurlijk interessant in de Boekenkast.

    • Stewie op 24 oktober 2008 om 15:20

      Mijn NVPH catalogus staat in mijn boekenkast naast ‘Het Kapitaal’ van Karl Marx! :)

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)