Kinderzegels 2008: ‘Laat kinderen leren’ - Postzegelblog

Kinderzegels 2008: ‘Laat kinderen leren’

8

kindzegel2008-1.jpgToen ik via het kwartaalblad ‘Er is post’ van TNT Post zonder nadere informatie kennismaakte met de áfbeeldingen én typografische vérbeeldingen van de nieuwe kinderpostzegels 2008 vroeg ik me meteen af: “Welke rol spelen de tot hoofdletters gepromoveerde ‘personen’? Een begeesterde leergierigheid kwam bij de afbeeldingen ook nog bij me op, maar dat de hoofdletters onderwijzers verbeelden was voor mij een ontdekking.

Als u onderstaand artikel doorneemt en op u laat inwerken, zult ongetwijfeld met andere ogen naar de nieuwste editie van de kinderpostzegels zien. Aantrekkelijk lees- en kijkplezier toegewenst.”

kindzegel-vel2.jpg

De kinderzegelactie ‘’Voor kinderen door kinderen’ van de Stichting Kinderzegels Nederland’ (SKN) staat dit jaar in het teken van ‘Laat kinderen leren’. TNT Post heeft in samenspraak met SKN de schrijfster/tekenares Harriët van Reek gevraagd de nieuwe kinderpostzegels te ontwerpen.

letterdromen-van-do.jpeg

De keus was dit jaar bijzonder makkelijk, omdat het pas verschenen boek ‘Letterdromen met Do’ van Harriët (met de prijzen Zilveren Penseel 2008 en Best Verzorgde Boek 2008) mooi aansloot bij het kinderzegelonderwerp. Het boek geeft een verbeelding van de fascinatie van de schrijfster voor de letter zelf.

kindzegel-detail-400p.jpg

Thema’s ‘Onderwijs voor iedereen’ en ‘Laat kinderen leren’ zijn op de zes kinderenpostzegels met de hoofdletters ‘O’, ‘ND’, ‘ER’, ‘W’, ‘IJ’ en ‘S’ op een aanstekelijke wijze visueel verbeeld en uitgewerkt. Op de kinderzegels speelt een kind met letters. Door ermee te spelen leert het kind de letters kennen. De hoofdletters verbeelden de onderwijzers, die het kind aanmoedigen en helpen de letters te leren. Leren schrijven en lezen is het begin van het onderwijs.

In mijn bijdrage van enkele dagen geleden heb ik u al geattendeerd op het speelse contact tussen letter & kind, of kind & letter bij het aanvankelijke leesonderwijs op de basisschool. Van de schrijfletters waarmee het kind speelt, wist ik de ‘o’, ‘’n’, ‘d’, ‘r’,’w’, ‘ij’ en ‘s’ te vinden. De ‘e’ gaf mij een probleem. ‘Ten einde raad’ heb ik contact met Harriët opgenomen (zij is de enige die exact weet waar je moet zoeken). Van haar ontving ik bijgaande mail, die ik (onder hartelijke dankzegging voor haar medewerking) hierbij plaats.

“Bate, ik zal je iets vertellen over de kleine ‘e’. De ‘e’, dat kleine krulletje heeft tijdens het ontwerpproces al die tijd meegekeken, zitten op de hand van de grote ‘E’.  Totdat de ‘R’ opeens zijn ene been naar achteren omhoog stak, de ‘E’ de voet van de ‘R’ beetpakte en het kleine eetje van de hand van de ‘E’ sprong, op de grond terecht kwam en razendsnel in broekzak van ‘E’ kroop. Letters kunnen watervlug zijn. Voordat je ‘t in de gaten hebt zijn ze zoek of gaan op de verkeerde plekken staan. Dat kleine eetje heeft me dus een poets gebakken zou je kunnen zeggen. Het zit daar lekker in die broekzak en lacht in zijn vuistje om al die mensen die de ‘e’ zoeken en niet kunnen vinden. Dat er dan twee kleine ’s-jes’ zijn, is dezelfde wijsheid.”

Bloglezers, u weet hierbij ook meteen dat Harriët niet alleen een talentvolle tekenares is, maar door bovenstaande bewoording ook een boeiende schrijfster.

Nogmaals hartelijk dank voor je medewerking.

1262.jpg1265.jpg

In 1982 zijn op de Zomerzegels (nvph 1262/65) cijfers tot bloemige cijfers gepromoveerd. Op deze manier krijgt de typografie een meerwaardige uitstraling.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Kinderpostzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (8) Schrijf een reactie

  • Bate Hylkema op 13 september 2008 om 11:44

    Nog enkele aanvullingen:
    * In het getekende en geschreven kinderprentenboek ‘Letterdromen met Do’ van tekenaar/schrijfster Harriët van Reek, waarin tekst en illustraties elkaar over en weer harmonisch ondersteunen, is Do de hoofdpersoon. Zij is de hele dag bezig met het maken van letters. Do gaat daar zo in op dat ze er ook ’s nachts van droomt en er de meest fantastische avonturen mee beleeft.

    Nog andere kenmerken van Harriët?
    * door het weglaten van details en het ontbreken van perspectief doen de tekeningen (in zachte kleuren) bedrieglijk kinderlijk aan;
    * tekeningen zitten vol grapje;
    * de verhalen zijn absurdisch van karakter en zitten vol onverwachte associatieve wendingen;

  • Bate Hylkema op 13 september 2008 om 12:19

    Tot slot nog het volgende:
    * Harriëts vascinatie voor de letter zélf blijkt ook overduidelijk uit de letters van de drie woorden op de velranden. Iedere letter is tot een individuele ‘persoon’ verheven.
    * Alle ‘personen’ beschikken over hoofden, die levendig verschillende kanten opkijken.
    * Van beide Á’s’ van ‘LAAT’ verschillen de standbenen.
    * De ‘R’ van ‘KINDEREN’ (zelfs met een oog) loopt.
    * Harriët weet niet alleen met weinig woorden, maar ook met weinig gedetailleerde letters veel informatie én levendigheid op te voeren.

  • dolores op 13 september 2008 om 16:35

    Wat leuk. Vind de letters van het alfabet en hoe deze worden uitgebeeld door illustratrices tot op de dag van vandaag boeiend.

  • dolores op 13 september 2008 om 20:35

    @Bate, even zeiken: het is fascinatie, en vaccineren (inenten)

  • Frank op 13 september 2008 om 20:42

    @ Dolores: Dan staat het er toch goed?

  • Rein op 14 september 2008 om 00:07

    @Frank

    * de verhalen zijn absurdisch van karakter en zitten vol onverwachte
    associatieve wendingen;

    Bate Hylkema zei op 13 september 2008 om 12:19:

    Tot slot nog het volgende:
    * Harriëts vascinatie voor de letter zélf

    Hoe zo??? Het staat er toch goed???

    Absurd of absurdistisch, maar absurdisch????

  • Frank op 14 september 2008 om 00:11

    @ Rein: nou zie ik het ook staan, in de reacties dus. Dank je!

  • Bate Hylkema op 14 september 2008 om 09:10

    Het laatste woord van het mailtje van Harriët met daarin de info over het ‘eetje’ moet niet zijn wijsheid, maar eigenwijsheid.
    Harriët bedankt voor je ondersteuning.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)