Postzegelreeks 'Jaren '50, '60 en '70' - Postzegelblog

Postzegelreeks ‘Jaren ’50, ’60 en ’70’

76

plus.jpgIn samenwerking met het maandblad ‘Plus Magazine’ brengt TNT Post een serie postzegels uit rond gedenkwaardige gebeurtenissen in de jaren ’50, ’60 en ’70. Elke maand verschijnen er twee nieuwe velletjes met tien postzegels á 0,44 eurocent in combinatie met een begeleidend verhaal.

In de september-maand staat op een van de beide postzegelvelletjes Brigitte Bardot.

De september-editie van ‘Plus Magazine’ introduceert met bijgaand artikel de filmster van weleer.

brig-bardot2.jpg

Welke abonnee van de postzegelreeks ‘Jaren ’50, ’60 en ’70’ wil mij per mail afbeeldingen sturen van een aantal velletjes en de daarbij passende achtergrondverhalen? Na de introductie van de reeks met tien Daf-postzegels in Eindhoven wordt er weinig ruchtbaarheid aan deze postzegels gegeven.
Bij voorbaat dank voor de medewerking. Mijn e-mailadres luidt: batehijlkema@hetnet.nl.

jaren-postzegels2.jpg

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (76) Schrijf een reactie

    • toon op 28 augustus 2008 om 08:10

      ik vraag me toch serieus af: zijn het wel postzegels? (NOOIT GEZIEN)

    • J.H. Avis op 28 augustus 2008 om 12:44

      @Toon
      Zijn alle zegels, die je nooit hebt gezien geen postzegels?
      Dat lijkt me geen maatstaf. Ik, heb duizenden nooit gezien.

    • toon op 28 augustus 2008 om 13:23

      @ Avis
      ik geloof dat Bate hetzelfde verschijnsel heeft. is er na het DAFJE eigenlijk nog wel iets verschenen? ik heb nooit wat gezien. of was het DAFJE maar een proefballonnetje van de post?

    • J.H. Avis op 28 augustus 2008 om 13:27

      @Toon
      Kijk o.a. eens op E-Bay. De meeste van deze persoonlijke postzegels uit de serie 50/60/70-er jaren worden er wel per stuk aangeboden.

    • Stewie op 28 augustus 2008 om 20:48

      Ik hoop dat er niets meer van die serie wordt uitgegeven. Ik vind het zonde dat verzamelaars daar geld aan uitgeven. Het is alleen maar geldklopperij al die persoonlijke zegels en persoonlijke (prestige) boekjes. En niet alleen in Nederland. Ook in andere landen hebben de postbedrijven de persoonlijke zegels ontdekt. Wees blij dat het in Nederland nog kleine velletjes zijn. In bijvoorbeeld Australië en Thailand zijn ze op A4-formaat. Waar moet je die in opbergen? Juist, in een duur album!

    • Johan W op 28 augustus 2008 om 22:18

      Deze zegels zijn wel leuk. Je hoeft natuurlijk niet alles compleet te hebben van deze serie. Dat is onzin. Als je één a4tje met 12 losse zegels hebt is dat bijv meer dan genoeg toch? Hele vellen is onzin. Gewoon een mix maken van verschillende typen persoonlijke zegels is het mooiste. Ze maken je verzameling onderscheidend en dus uniek zeker met eigen creaties. Voor mij de slagroom op de taart. Als je alles al hebt is het zoeken voorbij. Nu is het juist leuk om bepaalde typen pp zegels te zoeken. Soms een speld in een hooiberg. Er zijn zegels die maar één keer in de bijv. 5 jaar voorbij komen op heel het internet. En die je op beurzen niet aantreft. Geldklopperij zie je overal wel. Bij iedere hobby. Benzine in je auto gooien is ook geldklopperij. Die gedachte moet je dus loslaten. Wees creatief binnen jouw budget. Wat je nu koopt is over een paar jaar alweer oud en dus min of meer “uniek”. Zoek dus een balans in jouw verzameling. Een creatieve mix van klassiek en modern? En kijk eens rond op internet wat er allemaal is en hoe anderen het aanpakken. Er is vaak meer dan je denkt. Het is vaak meer geluk dan wijsheid om ergens tegen aan te lopen. Kenners zien gelijk of je ook een echte speurneus hebt. Wijk van de gewone paden af en speur naar apart materiaal in het postzegeloerwoud. Niet bepaald saai! Als je een heel vel hebt dan verkoop je 9 zegels zo dat je die ene gratis hebt voor je verzameling. Maar pas op! Soms zijn hele vellen zeldzamer dan losse zegels. Dus weet wat je uit elkaar trekt. Kennis is…… :)

    • Filajunkie op 29 augustus 2008 om 06:59

      Persoonlijke postzegels. ppffff wat een zonde van je geld. Je kunt die dingen zo zeldzaam maken voor je collectie als je zelf wilt. Je koopt simpel weg een vel met je eigen ontwerp en vernietig er 9 van zie het enigst bekende exemplaar. Wat een hype voor persoonlijke postzegels. Eens kijken als ze net zo gewild verzameld wordt over een jaartje of 10. Tegen die tijd zal verzamelaars wel een beetje wakker worden dat ze alleen TNT hebben gesponserd en een paar slimme semi handelaren. Ik ga weer eens op zoek naar echte postzegels welke dus gewoon aan het loket voor iedereen te koop zijn.

    • Corne op 29 augustus 2008 om 13:53

      Je kunt ook 1 PP zegel postfris bewaren en de overige 9 gewoon gebruiken voor het versturen van je post. Maakt het voor de ontvanger van de post ook leuk!

      En ja, hoe je het ook went of keert. PP zegels zijn natuurlijk ook ECHTE postzegels. Je kunt er gewoon je post mee frankeren en dan zorgt TNT post ervoor het bij de geadresseerde aankomt.

    • dolores op 29 augustus 2008 om 15:25

      Yep, mee eens. Je kan ook net even iets toevoegen aan je verzameling, net even datgene op pp zetten wat je mist in de uitgiftes van de TNT, of zoals gezegd een persoonlijk tintje toevoegen aan je post naar iemand.
      De prijs zou van mij wel iets leuker mogen, dat weerhoudt mij ervan om meer te doen met pp’s en dat vind ik jammer.

      Als je je eigen persoonlijke postzegel interessant weet te maken of onder de aandacht weet te brengen zou het over een aantal jaar nog best interessant kunnen worden voor mensen om pp’s te gaan verzamelen. Zeker als er een verhaal aan vast zit.

      Zo laat ik mijn pp wel de wereld ingaan als: afgezeken door Bate, met hand en tand verdedigd door Dol *grijns*

    • Rein op 29 augustus 2008 om 18:02

      @Dolores

      De persoonlijke postzegels die je zelf kunt printen op de postkantoren in Rotterdam Weena. Den Haag Kerkplein en Nijmegen kosten slechts 6.00 per blok van 10 dus maar 1.60 boven de frankeerwaarde. Mag TNTPost dat vragen voor de faciliteit die ze bieden [Oki printer, schutblad van Ikio] of geven we gelijk af op TNTPost die onze portemenee wil leegroven???

      Ik weet dat jij nogal genuanceerd over deze zegels denkt, maar anderen op dit blog willen het liefst terug naar het uitgiftebeleid van PTTPost uit de periode vóór 1924!!!

      In die tijd hadden filatelisten – waren die er wel??? – niets te doen……

    • dolores op 29 augustus 2008 om 20:57

      @Rein dat is waar dat is een stuk goedkoper dan per pc, en de kwaliteit schijnt stukken beter te zijn. Nou ja die driekwart strippenkaart naar het weena combineer ik wel met een reisje multiculturele Rotterdamse markt, Willemshaven, of kubuswoningen. Meteen leuk onderwerp voor op pp!!

      Ik ben ook niet zo van hot naar haar rennerig voor een eerstedagsstempel of mooie uitgifte, maar vind het leuke aan deze hobby juist dat het meer mogelijkheden biedt dan alleen maar zitten wachten op een nieuwe uitgifte.

    • Filajunkie op 29 augustus 2008 om 22:39

      @ Corne
      Ik heb het niet over een zegel postfris en de rest gebruiken. Gezien het predicaat uniek betekend dat er maar 1 van kan zijn geef je dus 90% uithanden wanneer je deze voor frankering gebruikt, waarvan dus 100% kans bestaat dat deze in handen van verzamelaars komen. Dus niet uniek! Alleen heb je dan het enigste exemplaar postfris. En dat maakt een zegel nog niet uniek!

      @ Dolores
      Ik zou graag je pp afgezeken door Bate willen zien. Kan je gelijk laten zien of je PP’s interessant genoeg kan maken.
      Hoe dacht je om van alle PP’s de verhalen boven water te halen????

      @ Rein
      Ik mag dan wel postzegels voor 1924 verzamelen maar dit betekend niet dat ik naar het uitgifte beleid voor 1924 wil. Ik vindt alleen dat een postzegel op het postkantoor in de plaats waar je woont verkrijgbaar moet zijn en dus niet op een of twee kantoren in het land of ergens online bestellen.

    • dolores op 29 augustus 2008 om 23:35

      @Filajunkie, ik heb mn pp niet interessant gemaakt, dat heeft Bate gedaan!http://www.postzegelblog.nl/2008/06/page/3/
      Artikel:postzegel aantrekkelijker door meer persoonsgerichte onderwerpen.

      Verder wordt er nu voorbijgegaan aan een belangrijk aspect van de persoonlijke postzegel: deze is bij uitstek geschikt om niet-postzegelverzamelaars te interesseren voor postzegels. En Is het daar in deze hobby en op dit blog ook niet om te doen? Okee, dat de TNT ermee verdient is duidelijk, maar ‘tis maar wat je liever ziet: de TNT die minder rijk wordt, of de hobby promoten.

      Een paar mooie voorbeelden van het gebruik van de pp zijn op http://www.postzegelforum.nl te vinden.

    • Johan W op 30 augustus 2008 om 07:45

      Afgelopen jaren heb ik schitterende voorbeelden gezien van pp zegels. Natuurlijk is het een melkkoetje van tnt. Maar daartegenover staat dat de pp zegels in combinatie met internet de moderne aanjager zijn van de hobby. De mensen kunnen zelf ontwerpjes maken met de pc en zo zelf hun zegels laten maken. De oplagen zijn zo groot als je zelf wilt en het is relatief betaalbaar in verhouding tot de dure klassieke zegels. De postzegelboekjes en de 50/60/70 zegels zijn echte (marketing) doelgroepzegels. Super commercieel en soms voor een goed doel. Kijk maar naar de jetix boekjes en deze nostalgie zegels in samenwerking met het blad plus. Het leuke van deze producten is wel dat je nieuwe verzamelaars er bij krijgt. Daarom besteed ik ook extra aandacht aan de pp zegels op mijn website http://www.postzegelforum.nl De mogelijkheden zijn eindeloos, maar wees wel voorzichtig met zomaar plaatjes kopiëren van internet van bijv strips of bekende personen! (tnt krijgt daar klachten over en zal daarom extra maatregelen nemen) Wat je wel kunt doen is gewoon creatief zijn met bij ms paint of meer ingewikkelde programma’s om zelf ontwerpjes te maken. Ik heb al een hele reeks inmiddels overleden huisdieren op deze zegels staan van familie/mijzelf als herinnering. De zegels die ik over had zitten nu bij andere verzamelaars in de albums. Ik hoop dat er een keer een tentoonstelling komt van deze zegels. Ik spaar ook gewone zegels. Dat is de basis. De rest (pp zegels, fdc’s maximumkaarten, brieven, veldelen, doorlopers, mailerzegels, etc) geven de verzameling een persoonlijk tintje! Echt niet saai! Mijn familie moet me afremmen dat het geen kermis gaat worden met uitpuilende albums… hoezo verslavend! of saai…? Ga met de tijd mee…

      gr Johan

    • Rein op 30 augustus 2008 om 12:02

      @Stewie

      Er zijn persoonlijke postzegels en er zijn achterdeur-postzegels die door TNTPost worden uitgegeven – meestal in een voor een postzegel gebruikelijke oplage en verkrijgbaar bij de gebruikelijke verkooppunten van TNTPost.

      De achterdeurpostzegels hebben het uiterlijk (kader, tekst) van een persoonlijke postzegels, maar zijn het absoluut niet. Ze horen gewoon in het uitgifteprogramma thuis maar worden er via de achterdeur naar binnen gesmokkeld

      Bij de achterdeurpostzegels zitten tot dus ver 3 series die slechts via een abonnement compleet te krijgen zijn:

      – Rembrandt c.s. in 36 afleveringen thans via de Kon. Munt
      – Canon in 50 afleveringen thans via de Kon. Munt
      – Jaren 50 e.d. in 75 afleveringen – zie hierboven…

      Van deze 3 series is alleen de eerste aflevering te verkrijgen geweest via TNTPost – Rembrandt en Canon via een door TNTpost opgezette promotie-actie; de laatste als DAF gewoon via alle TNTPost verkooppunten verkrijgbaar.

      Alle achterdeur-uitgiften dienen dan ook gewoon netals de voordeur-uitgiften te worden opgenomen in een zich zelf respecterende verkooplijst van Nederlandse postzegels onder vermelding van de bij hierbovengenoemde series beperkte verkrijgbaarheid.

      Als postzegels komen al deze zegels gewoon in het briefverkeer terecht en vandaar in handen van [potentiele] postzegelveramelaars die terecht zullen willen weten hoe en waar ze deze zegels moeten plaatsen in hun collectie.

      Als het aan de NVPH en de KNBF zou liggen dan krijgen al deze personen het advies om de zegels maar gelijk in de prullemand te gooien wat het zijnn “geen zegels’…. Bullshit!

    • Jan1964 op 30 augustus 2008 om 12:14

      In de prullenmand horen ze sowieso niet thuis. Het zijn postzegels en een ondertype van de basispostzegel. Staat de DAF-postzegel onder eerdere uitgifte met hetzelfde frame in de nieuwe NVPH-catalogus. Rembrandt, Canon en Jaren 50, 60 en 70 horen als noot onder de basispostzegel.

    • Rein op 30 augustus 2008 om 16:42

      @Jan

      Wat is nu weer een basis-postzegel??? New-speak van de NVPH of heb je het zelf verzonnen.

      Het punten-portret van Peter Struycken geeft een basispostzegel??? Lekker makkelijk – hoeven we geen zegels meer van 5, 7.50, 10 gulden e.d. te sparen, want dat zijn toch allemaal maar ondertypes van de ene 65c? Om verschillen in de basis qua druk, tanding, raster maken we ons maar geen zorgen. Dat is ouderwets filatelistische kwatsch. Daar kan de NVPH toch echt geen ruimte voor inruimen, die is immers nodig voor de blauwe bid-prentjes….

    • Jan1964 op 30 augustus 2008 om 16:51

      @Rein
      Het onveranderlijke deel van de postzegel inclusief landsnaam en waarde-aanduiding.

    • Jan1964 op 30 augustus 2008 om 16:54

      Precies hetzelfde als bij die stickerpostzegels van een jaar of tien geleden. Het frame is de basispostzegel en dan kun je er een sticker inplakken. Bij de persoonlijke postzegel hetzelfde principe, alleen is er geen sprake van een sticker dat je erop plakt maar een plaatje dat aangebracht wordt. Je kunt dan een onderscheid maken tussen plaatjes die door de post zijn bedacht en door de besteller. De eersten zijn 100% posterijen-postzegel.

    • Rein op 30 augustus 2008 om 17:17

      @Jan

      En mogen dan de zog. 100% pesterijen-postzegels een ereplaats krijgen in de NVPH bijbel???

      En de door de besteller bedachte zegels niet????

      “Het onveranderlijke deel van de postzegel inclusief landsnaam en waarde-aanduiding.”

      Misschien kun je je aanmelden bij de redactiecommissie want je lijkt me wat kriteria te kunnen bedenken. Wat zij niet kunnen!

      Wat dcht je van een wisseling van koning Willem naar koningin Wilhelmina binnen dezelfde basis-postzegel??? Of van een kleurwisseling van 12c nar 12c kon. Juliana en face???

      Basis-principe voor het onderscheid maken bij postzegels is het totale beeld [plaatje, tekst] inclusief de druktechniek, kleur en beeld-variatie.

      Daar is de filatelie al ruim 150 jaar op gebaseerd. Daarbij komen dan de secundaire kenmerken van papier, luminescentie, tanding, gom, coating, rugbedrukking etc.

      Of de handel of verzamelaar gelukkig is met de recente ontwikkeling in de vormgeving en marketing van postzegels is een verhaal apart dat niets afdoet aan de elementaire begrippen in de filatelie. Dus kom niet aan met scherts-termen als basispostzegels….

      Newspeak, nowa mowa, kommilfo….

    • Jan1964 op 30 augustus 2008 om 17:26

      @Rein
      Hoe moeten de stickerpostzegels dan gecatalogisserd worden ? Postzegel 1 met 20 verschillende versies plus de versies die gebruikers zelf bedacht hebben ? Dan moet je ook alle Klussendorf en Frama-postzegels apart catalogiseren.

    • Jan1964 op 30 augustus 2008 om 17:32

      Ik vind het heel goed met dit te vergelijken
      http://www.atm-katalog.de/marken/nl/index.html

    • Rein op 30 augustus 2008 om 18:45

      @Jan

      je kunt het altijd in het absurde trekken. Bij de zegels die jij bedoelt is het duidelijk welke de postzegels zijn en wat er eventueel opgeplakt kan worden.

      Bij de persoonlijke postzegels en de achterdeur-postzegels zit de afbeelding onlosmakelijk vast in de zegel en zijn het allemaal frankeergeldigen verzamelwaardige postzegels. ALLE acherdeurpostzegels horen in een postzegelcatalogus elk apart te worden vermeld. De afbeeldingen zijn alle bekend bij TNTPost.

      Bij de persoonlijke postzegels – door jou en mij besteld – is er geen registratie van de diverse afbeeldingen – die via Cendris zou gekund hebben – en dan is het niet onredelijk om geen uitputtend overzicht te kunnen geven.

      Een druktechnisch gebaseerde onderverdeling is dan voldoende.

    • Jan1964 op 30 augustus 2008 om 19:14

      @Rein
      Dan ben ik het op zich met je eens. Ik zou ze alleen geen hoofdnummer geven.

    • J.H. Avis op 3 september 2008 om 20:02

      @Rein
      Gisteren globaal de nieuwe NVPH bijbel even 2009 doorgebladerd. Wat schetst mijn verbazing? De DAF-zegel heeft een Catalogusnummer gekregen en staat met foto afgebeeld. De Beatrix-zegels: weinig tot niets aan gewijzigd. Nog steeds een ramp dus. Verschillende druktechnieken: Wat is dat? Zie bijvoorbeeld het eerste Koninklijk Huis velletje. Nog steeds fout vermeld. Er zijn nog steeds zegels uit 2006 met als enige vermelding: E.G. onbepaald.
      Enne, zowaar bij de Mooi Nederland zegels worden nu zowaar twee tandingen onderscheiden.

      Verder maar even afwachten totdat de verkoopijst algemeen verkrijgbaar is.

    • O J Kwats op 3 september 2008 om 23:29

      @J.H.Avis

      als NVPH nu eens een MASTER CLASS volgt bij Rein…, 2009 ’n “WONDERBAARLIJKE” catalogus ’t JUISTE licht doet schijnen in postzegelland

    • Rein op 4 september 2008 om 16:27

      Leve Janneke Brinkman!

      Per 20 oktober nieuwe zegels:

      http://www.jannekebrinkmansalentijn.nl/paginas/nieuws.htm

    • Jan1964 op 5 september 2008 om 06:25

      De Janneke Brinkman postzegel staat ook afgebeeld in “Er is post”. De Kinderzegels staan er ook in, de letters ONDERWIJS verdeeld over zes postzegels. Wipneus, Pim en Pinkeltje staan er nog niet in.

    • Stewie op 6 september 2008 om 03:20

      @ J.H. Avis

      Ik heb gisteren ook even de nieuwe NVPH bijbel 2009 doorgebladerd en ik vond nog een verassing naast de DAF-zegel!
      De 0-cent-zegel uit 1998 heeft een hoofdnummer gekregen! Net als de “Duitse” Saskia zegel begint dat nummer met een B. Die NVPH handelaren hebben zeker nog een stapel liggen waar ze (met een achteraf-nummertje na de automaatstroken) niet vanaf komen! Dan maar zo! (cat.w. 8,-)

    • Rein op 6 september 2008 om 10:39

      @Stewie

      als de SC doorbladert zul je nog meer grapjes zien. Het Sterrenboekje als Prestigeboekje en de redenering achter het gemankeerd opnemen van wat ze persoonlijke postzegels noemen op pag. 18.

      Wie UNTEA verzamelt zal helemaal versteld staan van de nieuwe inzichten bij de NVPH! Langlopende emissies worden voortaan per waarde chronologisch opgenomen!

    • Albert Haan op 6 september 2008 om 13:40

      Staan de papier soorten van de dienstzegels vermeld?

    • Stewie op 6 september 2008 om 14:04

      @ Albert Haan

      Nee! Die staan er weer niet in! De NVPH handelaren zijn nog bezig met het aanleggen van een voorraad van die zegels. Zodra ze er genoeg hebben worden ze in de catalogus opgenomen met een mooie cat.prijs waarmee ze weer wat kunnen verdienen!

      @ Rein

      Dat sterrenboekje zag ik er ook in staan. Waarom? Heeft de NVPH nog een voorraad liggen waar ze van af willen? Ik kan me niet meer herinneren dat de zegels daar echt in zaten. Destijds heb ik dit boekje bij het oudpapier gegooid! Net als vele andere Nederlanders denk ik.

    • J.H. Avis op 6 september 2008 om 16:25

      @ Albert Haan
      Albert toch…. De papiersoorten van de dienstzegels zijn van 1971 respectievelijk 1974. Die tijd is toch veel te kort om ze nu al, in 2009, in de catalogus op te nemen.

    • paul op 6 september 2008 om 20:44

      @J Avis, @A Haan
      maar in 1967, al véértig jaar geleden, waren de toenmalige handelaren en CatCom wel bij de tijd: Europa/CEPT op gewoon papier en Europa op fosforescerend papier staan gewoon in de Cat.
      Weliswaar elk met een hoofdnummer, dat dan weer in tegenstelling tot Juliana en Profil gewoon vs fosfor-papier zoals in hetzelfde jaren in omloop gebracht. Die werden dan weer met een b-nummer gecatalogiseerd.

    • Stewie op 6 september 2008 om 21:26

      De nummering van de NVPH daar is geen touw aan vast te knopen. Waarom krijgen de 6 verschillende kinderzegels een b-nummer en de zegels uit een velletje van 10 verschillende een hoofdnummer? En kijk eens naar de laatste jaren, steeds meer zegels hebben een b-nummer!
      En de zegels uit de strip-blokjes van de jaren 90, waarom moeten die MET ‘aanhangsel’?! En zo kan ik nog wel even door gaan… Neem nu de Michel. Die nummering toch is veel beter?!

    • Rein op 6 september 2008 om 23:09

      @Paul

      ze hebben in 40 jaar een hoop afgeleerd! Al die filatelistische kennis van jaren lang onderzoek waren ze spuugzat. Afbreken die handel! :)

      @Stewie

      Het gebrekkige onderscheid tussen blok en velletje [zelfs Michel snapt er de ballen van] hebben ze bij de NVPH als volgt geinterpreteerd:

      blok krijgt een eigen hoofdnummer – de zegels uit het blok slecht een sub-letter!
      velletje krijgt geen hoofdnummer [slechts een V-tje] en de zegels uit het velletje krijgen allemaal een hoofdnummer! Waarom een kinderzegel-blok nu een blok is en geen -velletje hebben ze ooit proberen uit te leggen, maar die uitleg is bij de reorganisatie [aparte bladzijden voor de velletjes eruit gooien] gelukkig verdwenen, maar het nonsense onderscheid wordt nog wel gehanteerd! Het schijnt iets met meer dan 6 zegels in een blok [dan dus een velletje] of meer dan de zelfde in een blok [dan dus een velletje] te moeten zijn…. Kan je het nog volgen??? Ik niet gelukkig!

      Alles is een blok zolang de zegels in het blaadje [Vlaamse term]
      “en bloc” worden verkocht [d.w.z. ze kunt ze niet los apart kopen]. Als het blaadje mag – officieel dus, niet wat de mevrouw van de Bruna wel doet soms – worden aangebroken en de zegels er los apart mogen worden verkocht dan is het een velletje!!

      Het laatste velletje van Nedelrand dateert uit 1967 toen uit een velletje van 5×2 zegels de zegels er apart uit konden woren verkocht: Amphilex!

    • O J Kwats op 7 september 2008 om 09:33

      @Stewie

      NVPH Catalogus…,’t blijft ’n jaarlijks avontuur.Veel word niet vermeld en van ’t vermelde, klopt veel niet. Amphilex was/is ’t laatste uitgebrachte vel! (zie ook de site van RvdB.

    • Albert Haan op 7 september 2008 om 13:09

      Als je eenmaal een mancolijst hebt aangelegd van Nederland kun je deze elk jaar verranderen daar de NVPH nummers weer anders zijn.
      Neem bv enkele jaren geleden de boekjes en combinatie´s.
      Ik weet dat ik de michel katalogus met de NVPH katalogus niet vergelijken kan met de nummering en prijzen.
      Maar de ene NVPH en de ander NVPH dat begrijp ik niet.
      Zet een team van de NVPH en de Verzamelaar bij elkaar en laat deze tot een fatsoenlijke nummering en inhoud geven aan de NVPH katalogus.
      Ps. Laat het overzeese gedeelte weg. dan word de aanschafprijs weer onder de 20 euro(is 45 gulden!!!!!!, daar kun je mooie zegels voor kopen).
      En maak voor overzee een apparte katalogus.
      Dan word de Nederlandse weer iets handiger in formaat.
      Zie Michel, die splitssen ook.

    • Rein op 7 september 2008 om 14:12

      @albert

      “Zie Michel, die splitsen ook.”

      maar wel vóór en na 1945…

      Is dat geen idee???

    • Jan1964 op 7 september 2008 om 14:27

      @Rein en Albert
      De Fischer Polen is ook gesplitst. Het is een idee. Ieder jaar een echte gespecialiseerde NVPH-catalogus en om de drie jaar een soort aanhangsel met de postwaardestukken en bijgebieden.
      Of zoals de Finse LaPe en de Deense AFa om de zoveel jaar een echte gespecialiseerde catalogus en daar tussenin een kleine catalogus.

    • Wout Roosen op 7 september 2008 om 16:13

      Een goed idee dat splitsen, ik ben voor.
      En inderdaad, het prijsverschil, dat komt ten goede voor de uitbreiding van de verzameling. Een mieters idee dus!

    • Stewie op 7 september 2008 om 19:19

      Inderdaad een goed idee dat splitsen! De catalogus word elk jaar dikker en duurder door de vele zegels die Nederland en de Ned.Ant. uitgeven.
      Idee voor volgend jaar:
      Deel 1 Nederland 2010 voor 14,95.
      Deel 2 Overzee 2010 voor 9,95.

    • Albert Haan op 7 september 2008 om 23:26

      @ Jan 1964,
      Inderdaad de Poolse Fischer, dat is pas een speciale catalogus daar kan de NVPH een koekje van af snijden.
      En zeer zeker een handig formaat.
      @ Rein,
      Ook dat vind ik een mogelijkheid voor en na 1945.
      Dan komt ook het zg moderne materiaal tot z’n recht.
      Trouwens gebeurd op de traditionele en postgeschiedenis verzamelingen op tentoonstellingen ook al die splitsing van voor en na 1945.
      @stewie deel 1 voor 1945 7,50
      deel 2 na 1945 7,50 en deel 3 overzee 9.95. Ik geloof daar kunnen we alemaal mee leven. Hoera leve het Blog. Ideen te over.

    • Stewie op 8 september 2008 om 18:19

      @ Albert Haan,
      Splitsen in voor 45 en na 45 lijkt mij persoonlijk niet zo praktisch.

      Ik vind dat de NVPH serieus over splitsen moet nadenken. Mischien kunnen ze via een enquete in de Filatelie en/of op internet de mening van de verzamelaars vragen. Of ze kunnen samen met de KNBF (voorheen NBFV) eens een keer een bijeenkomst organiseren.
      Werken de NVPH en de KNBF eigenlijk wel een beetje samen? Of willen ze liever niets met elkaar te maken hebben?

    • Wout Roosen op 18 september 2008 om 17:48

      Mij lijkt de logische keus om de overzeese gebieden en Nederland apart te doen, niet alleen goedkoper maar ook lichter in gewicht als men een beurs bezoekt. Mijn tasje is al een keer gescheurd, lag de nieuwe aanwinst op de grond.

    • Albert Haan op 18 september 2008 om 19:30

      Nog geen reakties van de NVPH!!!!
      Hebben jullie na het uitbrengen van de nieuwe bijbel vakantie?
      De NVPH en de KNBF werken alleen maar samen op een grote beurs onder de naam GSE, over de samenstelling van de bijbel heeft de KNBF niets te zeggen.
      Dit is de club van filatelisten, waar de NVPH zich niets van aantrekt!?!?(de inhoud van de bijbel bedoel ik).
      Het enigste is dat de NVPH denkt, hoe krijgen we de centjes van de verzamelaar. Het is niets zo moeilijk, om aan andermans geld te komen!!!

    • Stewie op 18 september 2008 om 22:43

      Ze denken inderdaad alleen maar aan onze centjes! Elk jaar erger ik me weer aan die kunstmatig hooggehouden prijzen in de catalogus!
      Neem als voorbeeld het Rembrandt prestigeboekje. Tijdens die hype in 2006 bracht een boekje 50 euro op. Nu nog maar 14 of 15 euro, maar de catalogusprijs blijft hoog. In de nieuwe catalogus van 2009 staat hij op 58 euro!
      Kijkt de NVPH niet naar de marktprijs? Of kijken ze eerst hoeveel ze er nog zelf in voorraad hebben? Als ze de catalogusprijs bijstellen naar bijvoorbeeld een reëele 25 euro dan maken ze zeker geen winst meer. Terwijl ik zeker weet dat ze er 2 jaar geleden veel geld mee hebben verdient! De inkoopprijs was 9,95 en ze werden als warme broodjes verkocht voor 50,00. Als er 1 boekje verkocht werd dan hadden ze er dus bruto 5 terugverdient! Dus elk boekje dat ze nu nog verkopen dat is zeker 100% winst! Ook als het boekje 15 euro kost!

    • JHA op 19 september 2008 om 09:41

      De NVPH is duidelijk vooruitgegaan. Ze zijn niet (meer) in staat om een “klein” basisbeginsel goed uit te voeren.
      Het betreft de definities van de gehanteerde termen, zoals tanding, velletje en blokken. Neem bijvoorbeeld de definitie van stansen bij zelfklevende postzegels.
      Het is natuurlijk simpel:
      Slitten en stansen.
      De tanding van de verkrijgbare blokjes en mailers is geslit tot het dragerpapier en de in mapjes en jaarcollecties verkrijbaar gestelde zegels zijn (door)gestanst door het dragerpapier heen.
      De Beatrixzegels zijn niet gestanst of geslit, maar deze zijn soms doorgeperforeerd. Enige logica ontbreekt hier bij de NVPH.
      Ook een goede omschrijving van de begrippen velletje en blokje ontbreekt. Bijvoorbeeld de Amphilex-zegels uit 1967 (NVPH 886, 887 en 888) zijn gedrukt in velletjes van 10 stuks en o.a. de diverse kinder- en zomerzegels e.a. zijn gedrukt in blokken.
      Op bladzijde 18 wordt gesteld, dat de diverse persoonlijke postzegels nauwelijks te onderscheiden zijn. Het is ook hartstikke moeilijk om offsetdruk en rasterdiepdruk te onderscheiden. Ook de drukkerijen geven problemen. Zie bijvoorbeeld de “logische” NVPH nummers Ba t/m Be van 18 maart 2008. Deze zegels zijn gedrukt bij Wallsall in Engeland en niet bij Joh. Enschedé.
      En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.
      Ik word er zo moe van.
      Er is ook iets positiefs te melden. De twee KMA-zegels hebben een eigen Catalogusnummer gekregen: 1165a en 1165b. En dat al na dertig jaar.

    • O J Kwats op 19 september 2008 om 14:51

      De prijzen van jaren ’50 – ’60 – ’70 alsmede de Europazegels zijn terug gebracht. Vermelding van doorgestanst (zie o.a. Beatrix en etc. etc.)onbekend!! Waarschijnlijk òòk over 30 jr, kan men hierover nog FLINK verdienen alhoewel minder dan Rembrandtboekje

    • JHA op 19 september 2008 om 15:18

      Ach, Voor het eerst sinds 1963/1964 is de NVPH erachter gekomen, dat er bij (West) Nederlands Nieuw Guinea meer dan 18 UNTEA postzegels zijn uitgekomen. Stond natuurlijk al jaren in de Zonnebloemcatalogus, maar ja ….

    • Rein op 19 september 2008 om 15:38

      @Jaap

      de doffe ellende bij de UNTEA zegels is nu dat er opeens een chronologie wordt gehanteerd om de postzegels van 1 emissie in te delen [01.10.1962 en 01.11.1962] zonder dat dit in de verdere uitwerking enige ondersteuning krijgt – b.v. de zegels van 01.11 hebben een ander type opdruk of zo.

      Dat nieuwe principe toepassen op de Nedelrandse zegels bij b.v de Beatrixen zou een leuk beeld geven!!! Eindelijk de Walsall druk apart van die Johez druk… Maar nee, daar wordt er een grote hutspot van gemaakt zonder enige druktechnische kennis van zake!

      Er duiken dan opeens een 3e en een 4e emissie UNTEA op waarvan niet duidelijk wordt waar die is gedrukt? In Hollandia, in Haarlem, in Manokwari of in Sorong??? Enige autorisatie voor die zegels? Of ware er pintir Indonesiers die opeens wat onbedrukte vellen hadden laten aanrukken om die nog van de letters UNTEA te voorzien?

      Met overdrukken wordt over de gehele wereld de filatelie al geteisterd door slimmerikken die van de chaos gebruik maken om zegels van “overdrukken” te voorzien. En die slimmerikken bestonden er al ruim 100 jaar geleden want de filateloot was goedgelovig en aaangezien toen nog voornamelijk aanwezig onder de notabelen naast goed van geloof ook goed van kas.

      UNTEA is al jaren onder het monopolie van de Ver. Naties-Ver.Europa verzamnelaars. Krijgen we binnenkort ook een bijlage Europa-zegels in de S.C.?

    • Rein op 19 september 2008 om 18:34

      Uit de NVPH Website de nummers voor 2008:

      2550/59 10 voor Nederland

      2560 5 voor Europa

      2561 5 voor de Wereld

      2562 80 jaar N.V.P.H.

      2563a 100 jaar N.B.F.V.

      2563b DAF (DE JAREN ’50)

      2564 Mooi Nederland- Coevorden

      2565 Mooi Nederland- Sneek

      2566/7 Zomerzegels/Vergeet ze niet

      2568 Mooi Nederland- Heusden

      2569 Mooi Nederland- Amersfoort

      2570 CEPT- De brief

      2571/75 Jubilea

      2576 Mooi Nederland- Zoetermeer

      2577 Mooi Nederland- Verzamelvel

      2578 Grenzeloos Nederland

      Is de “Keuze van Nedelrand” nooit uitgegeven?????

      http://www.postzegelblog.nl/2008/03/02/postzegelontwerpwedstrijd-‘de-keuze-van-nederland’/

    • aad b op 19 september 2008 om 19:05

      De catalogus splitsen een onzalige gedachte ,resultaat zou zijn minder verzamelaars van overzee ,een scheve verhouding in oplage ,met resultaat toch een prijs verhoging voor beide delen .Voorbeeld de michel catalogus die voor europa al uit 7 delen bestaat a 44,00 euro per stuk .Het bijeen brengen van verzamelaars en handel en dan de catalogus samenstellen is helemaal uit den boze het is een handelaren catalogus en niets anders .Dat de prijzen niet de markt verhoudingen weergeven lijkt ook logisch niemand is in staat om een netto catalogus te maken ,het is in belgie geprobeert maar het is een drama geworden .Ik zou tegen de mensen zeggen probeer er zelf 1 temaken met netto prijzen ,mij kan je er een sturen aadbeglinger729@hotmail.com Voor de eerste reele prijslijst heb ik 10 euro over .

    • Rein op 19 september 2008 om 20:07

      Kijk dat is nu een nette afspiegeling van de houding bij de NVPH! Wel je in de Stichting Filatelie als gelijkgewichtig opstellen t.o.v. de KNBF, maar verzamelaars als gelijkwaardig beschouwen bij het maken van een postzegelcatalogus gaat veel te ver. Het moet per slot van rekening een prijslijst blijven….

    • JHA op 19 september 2008 om 22:33

      Bij NVPH 2562 wordt toch gesmokkeld bij de omschrijving van het velletje, of is het blokje?
      …. NVPH en Stamp Passion.
      Wordt hier 1 velletje\blokje bedoeld of ook de drie Stamp Passion velletjes (met andere druktechniek)?
      Nadere toelichting ontbreekt.
      Het is trouwens een zegen, dat de afbeeldingen e.d van de plastiekjes, ook wel mapjes genaamd, uit de catalogus zijn verdwenen.

    • aad b op 20 september 2008 om 11:56

      Rein ga eens op de inhoud in !Ik ben handelaar en verzamelaar en schrijf namens mij zelf ,en niet namens de NVPH..Ook u mag mij natuurlijk een reele prijslijst /catalogus sturen daar wil ik dan zelf 50 euro voor neerleggen .,hoeft niet in kleur, want die zal nooit overeenkomen met het orgineel !!

    • aad b op 20 september 2008 om 12:18

      JHA@ waarom een zegen dat de mapjes er niet meer afgebeeld in staan ,graag een nadere verklaring svp.

    • aad b op 20 september 2008 om 12:22

      Rein@ Keuze van Nedelrand is inderdaad nooit uitgegeven (lol)

    • JHA op 20 september 2008 om 18:16

      @Aad B
      De mapjes hebben niets met Filatelie te maken. Het zijn enkel doorzichtig plastic hoesjes, gevuld met een zwart plastic insteekkaartje en een kartonnetje met informatie over de postzegels in het desbetreffende mapje.
      Deze informatie van PTT\TPG\TNT Post is blijkbaar nimmer of althans onvoldoende doorgedrongen tot de samenstellers van de NVPH Catalogus. Er staat o.a. infomatie op vermeld over de oplage, al dan niet in eerste instantie, van de desbetreffende postzegels. Helaas, .. deze informatie staat pas sinds 2008, al dan niet gedeeltelijk, in de NVPH 2009 Catalogus vermeld. In veel voorliggende jaren staan dit dit, meer, vermeld. Maar ja, dat is nu eenmaal de Sewrvice van de NVPH. Daarbij zij, helaas, opgemerkt, dat er in de loop der jaren ook veel foutieve informatie over o.a. de tandingen e.d. op staat vermeld. Het enige leuke aan sommige mapjes is, dat met name sommige doorgestanste postzegels een ander tanding-formaat hebben dan de zegels in de blokjes en/of mailers. Dit jaagt de Verzamelaar dan wel weer op een onnodige kostenpost van vijftig (50) eurocentjes. De hoesjes en kaartjes flikkert hij meestal weg. De aparte rubriek is nu verdwenen. Nu de Mapjes zelf nog, aangezien deze weinig tot geen postale functie hebben, laat staan een postaal of filatelistisch doel dienen.

    • JHA op 20 september 2008 om 18:18

      Ik bedoel natuurlijk, dat de informatie over de oplage NIET, meer, in de NVPH Cataogus staat vermeld.

    • Stewie op 20 september 2008 om 20:38

      Inderdaad, de hoesjes en kaartjes worden weggeflikkert! Dat doen veel verzamelaars en vooral ook veel handelaren!

    • aad b op 21 september 2008 om 12:33

      JHA en Stewie wat een onzin wordt hier uitgekraamt enig idee hoeveel mensen mapjes verzamelen ,enig idee hoeveel davo importa albums er worden verkocht ,er wordt geschreven dat mensen mapjes kopen om ze daarna weer weg te gooien ,zal kunnen gebeuren, voor sommige verzamelaars die de uitgestanste zegels los moeten hebben of een weken van de kaart ,voor de rest zijn het de echte mapjes verzamelaars die ze kopen .Dat men meer moet betalen voor een verpakking lijkt mij ook normaal .Postzegels hebben niet alleen een postaal doel maar zijn ook een reclame/info object wat een land te bieden heeft aan cultuur etc . Door het afhaken van verzamelaars oa door vergrijsing is het aantal zegels /mapjes wat op de markt komt erg groot ,de zegels los en ook uit de mapjes worden dan ook massaal weggeplakt voor frankering .Dat mapjes dan gesloopt worden lijkt mij daarom ook logisch .Een ieder is vrij om te verzamelen wat hij wil de een in een (duur) voordrukboek de ander in de schoenendoos ,de een losse zegels de ander in de mapjes of wat voor verpakkiing dan ook .Het afgeven op een catalogus is net zo iets als afgeven op de politiek omdat men niet doet wat men (indivudueel ) wil .

    • Rein op 21 september 2008 om 14:40

      @Aad

      In de politiek kan men om de zoveel jaar de incompetente figuren wegstemmen [dat er dan weer andere voor in de plaats komen :) ], met de catalogus-makers kunnen we niks aanvangen – nou ja, een koopstaking!!!

    • JHA op 21 september 2008 om 16:47

      @Rein
      de koopstaling is al ingezet. Zie oplage van de blauwdrukken
      2005 18.000
      2005 20.000 (werden gedeeltelijk weggegeven op de Postex).
      2006 18.000
      2007 18.000
      2008 13.000

      @Aaad B
      Sinds wanneer is verzamelen van postzegels afhankelijk van de omzet van DAVO, Importa e.d?

      PS Dit is, uiteraard, een uniek genummerde reactie al a NVPH (nr. RJHA.)

    • JHA op 21 september 2008 om 16:56

      @stewie
      De kaartjes en hoesjes worden misschien nu wel heel erg schaars. Worden ze al op E-Bay aangeboden?
      Een nieuw verzamelgebied. Hoeraa!

    • JHA op 21 september 2008 om 17:40

      Er heeft trouwens nog een Speciaal Wonder plaatsgevonden.
      De 1e druk van de Overijsselzegel heeft een eigen Cattalogusnummer gekregen: 2074 a.
      Een nog groter wonder is de toelichting:
      Postfrisse zegelsvan deze oplage zijn beperkt verkocht (5.000 stuks), de zegels op de 1e Dag- envelopppen zijn altijd van dit type. Op bladzijde 455 staat de oplage van de 1e Dag-enveloppen vermeld: 52.430 stuks.
      Dit levert dan een logische prijsnotering in de catalogus op:
      Postfris euro 5,00
      Gestempeld euro 2,00.

    • aad b op 21 september 2008 om 20:02

      Rein @ volgens mij zijn er verschillende wisselingen in de cat commissie geweest ,.Het grootste gedeelte van het bestuur is gewisseld .Stewie@ ik geef alleen maar aan dat er duizenden mensen mapjes verzamelen ,dat davo en vrienden daar dan albums voor gemaakt hebben lijkt mij logisch . JHA@ En de opmerking dat de mapjes schaars zullen worden laten we maar voor wat het is ,wie kent niet de hype uit de jaren 70/80 van de gom soorten in boekjes ,wordt niet meer over gerept ,daar was ooit een speciaal catalogus voor uitgegeven terziele gegaan door gebrek aan belangsytelling ,waar is de rooy/Hali gebleven opgedoekt door gebrek aan belangstelling .De beter weters kunnen elk moment in actie komen door mij een catalogus /prijslijst te leveren met juiste prijzen ,maar tot nu toe zwijgt men in alle talen ,en gaat men zelfs niet op de inhoud in .

    • JHA op 21 september 2008 om 20:51

      @Aad B
      Het blijkt, dat er bij de “Handel” nvoldoende kennis bestaat over gomsoorten. Deze worden voornamelijk onderscheiden bij de Rolzegels. Dat was geen hype uit de jaren 70/80. Dat is zelfs de NVPH ter ore gekomen. Zie de Specialiteiten Catalogus.

    • aad b op 21 september 2008 om 21:13

      JHA ja helemaal waar dus de opname in de specialiteiten catalogus is dus niet zo gek ,je kan je alleen afvragen ,hoeveel verzamelaars er zijn van de gom varianten ,mijn klanten hebben massaal afgehaakt om dat het net zoals met engeland ondoenlijk is geworden onderscheid in alle types te maken ,zeker omdat de liefhebber vergrijst en hij de pvdac1of2 gom en vvde1cm gom niet meer kan onderscheiden .Daar het gros van de verzamelaar de makkelijk weg zoekt en zijn hobby ook aan anderen wil laten zien voldoet men met de plaatjes ,waar het uiteindelijk ook om gaat .De druktechnieken is een andere catagorie verzamelaars die met alle respect met meer dan 1 hand te tellen zijn .TNT groningen heeft een kleine 200.000 verzamelaars geregistreerd staan daar zullen slechts weinigen iets om de gom geven ,maar ze gaan voor het plaatje .Een ieder is natuurlijk vrij om te bepalen hoe en wat hij/zij wil verzamelen ,Ik vind bijvoorbeeld een gom verzameling helemaal niks ,er is weinig spannends aan te ontdekken ,van mij mag die gom eraf ,hij brengt alleen maar schade aan de zegel teweeg (zie de beroemde zelfklevers) en de zg arabische gom .De hype was in de jaren 60/70 te beginnen met de boekjes 1H en verder, de varianten van boekje 6 deden de deur voor de meeste verzamelaars dicht omdat de prijzen de filatelistische pan uitsprongen .

    • JHA op 21 september 2008 om 22:08

      @Aad B
      De varianten inzake 1H enz. betroffen kafvarianten en geen gomvarianten en de varianten van boekje 6 betroffen de (reclame)-tekst varianten.
      Dus niet de gom.

    • aadb op 22 september 2008 om 12:39

      JHA@ ik kan je vertellen dat er zeer veel verschillende gomsoorten te vinden zijn bij de boekjes v.a 1H en verder(staat ook duidelijk beschreven in de Rooy/Hali) ,dat daarbij ook nog kaft verschillen zijn maakte het voor de doorsnee verzamelaar helemaal lastig .Maar nogmaals een ieder verzameld maar hoe die wil ,en als iets niet in een catalogus verschijnt ,maak er dan een op je eigen gespecialiseerd gebied .

    • Stewie op 22 september 2008 om 20:06

      @ JHA
      De eerste druk van de Overijssel zegel staat postfris voor 5 euro genoteerd. Terwijl er maar 5000 zijn verkocht. Van die 5000, hoeveel postfrisse zegels zijn daar nog van over? Is 5 euro dan niet een beetje een lage notering? Of doet de NVPH dat expres, een lage notering? Dan kunnen ze eerst de zegel lekker goedkoop inkopen en over een paar jaar met veel winst verkopen! Over 5 jaar staat dit zegeltje mischien wel voor 50 euro in de catalogus!
      Dat is ook gebeurd met nummer 1720B en het velletje daarvan. Hieronder volgen daarvan een aantal noteringen:
      2002: postfris 0,65. gest 0,25. velletje 6,50.
      2003: postfris 5,00. gest 1,00. velletje 50,00.
      2005: postfris 12,00. gest 5,00. velletje 120,00.
      2007: postfris 13,50. gest 5,00. velletje 135,00.
      Tot en met 2002 waren deze zegel postfris en het velletje nergens te krijgen. Toen de cat.prijs omhoog schoot hadden alle NVPH handelaren deze zegel en velletje ineens in voorraad!
      Gestempeld zijn ze makkelijk te krijgen, ik heb er genoeg. Ga maar eens met een uv-lamp door een dubbeltjesboek of door kilowaar, dan heb je ze zo!

    • aad b op 22 september 2008 om 22:05

      Stewie@ het eerste wat je leert in zaken is goedkoop inkopen en duur verkopen .En zit jij ff goed je hebt er genoeg maar wil ze natuurlijk niet verkopen want uitgaande dat de handelaren straks ook genoeg hebben springt de prijs de pan uit ,alleen moeten we nog wat afnemers zien te vinden ,maar helaas met hoge prijzen vind je die niet !

    • Rein op 22 september 2008 om 23:15

      @Aad

      “goedkoop inkopenm en duur verkopen”

      Het eerste wat je kennelijk als handelaar en NVPH-lid leert is mogelijk interessante zaken niet gelijk in de catalogus zetten en/of te koop aanbieden doch er eerst genoeg van in- of opkopen zolang praktisch niemand er iets van weet [tenzij die het Maandblad leest].

      Je zou je eigen glazen eens in kunnen gooien…

    • Rein op 22 september 2008 om 23:30

      @ad

      “ik kan je vertellen dat er zeer veel verschillende gomsoorten te vinden zijn bij de boekjes v.a 1H en verder”

      Hoe herken je dan als de doorsnee verzamelaar het al lastig vindt???

      Gele gom, witte gom, rozige gom, blauwige gom; al of niet met vlekjes of streepjes! OK, je moet wel een microscoop hanteren om die vlekjes of streepjes te zien, dat is niet voor iedereen weggelegd…. Kleur van gom? Blijft die goed? Vinden de zilvervisjes ze lekker?

      Moet toch maar weer eens de nieuwste editie van Hali/de Rooy kopen. Welke heb jij in de aanbieding? 2007?

      Hoezo hype??? Andere teksten bij boekje 6 en 9? Deed PTT Post om ons te pesten! Het was nog in die goeie ouwe tijd tussen Amphilex 67 en Amphilex 77 dat iedereen dacht dat je miljonair kon worden met postzegels in het groot verzamelen. Daar is de Stichting Filatelie rijk mee geworden. En wat ging er later van naar Afinsa???

    • Rein op 22 september 2008 om 23:41

      @Bate

      dit hoort toch echt allemaal tot jouw onderwerp – de jaren 50,60 en 70!

      Die goeie, ouwe filatelie kan niet kapot tijd! Al die postzegels die iedereen postfris kocht in 100-voud en later aan die Spaanse en Portugese beleggers werden versleten… Als je geen verstand heb van filatelie moet je ook niet in gaan beleggen. Triest, enorm triest. Aan de straatstenen niet meer kwijt te raken. Terecht wil de handel nu geen eigentijdse zegel meer inslaan, dood geld daar wordt niemand blij van….

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)