Postzegel verliest aantrekkingskracht door hoge frankeerwaarde - Postzegelblog

Postzegel verliest aantrekkingskracht door hoge frankeerwaarde

12

vel-125-rembrandt-400p.jpg

Vanaf 1997 toont TNT Post op gezette tijden haar ´innovatief gezicht´. U zult zich ongetwijfeld afvragen: “Wat bedoelt Bate daarmee?” Wel vanaf 1997 verschijnen er zo nu en dan opvallende postzegels, waarvan het productieproces én het daarmee verbonden kostenplaatje erg afwijken van andere postzegels. De zegels bezitten iets extra nieuws, dat in ons land nog niet eerder is vertoond. Soms een enkele keer wel in een ander land.

Innovatieve postzegels met lage frankeerwaarden
De totale productiekosten van innovatieve postzegels zijn door een bijzondere bewerking en/of toevoeging hoger dan die van minder vernieuwende postzegels. In onderstaande tweedeling bezit de groep met een lage frankeerwaarde hogere ontwerp-, aanmaak- en/of drukkosten dan die met een hoge frankeerwaarde.

olymp-ringen-atos.jpgNog een andere opvallende bijzonderheid van deze splitsing is de rijkelijke aanwezigheid in / betrokkenheid bij het postzegelonderwerp van het financieel krachtige bedrijfsleven. De macht van het kapitaal van het Frans-Nederlandse IT-bedrijf Atos Origin is in dezen een opvallende bijzonderheid. Deze internationaal opererende firma heeft het zelfs klaar weten te spelen dat haar logo door extra sponsorgelden rechtsonder op de postzegel (nvph 2415/16) en linksonder op de ‘velrand’ is afgedrukt. Atos Origin sponsort ook de Olympische Winterspelen 2006 in Turijn met een inhoudsvolle ondertiteling ‘Worldwide IT-partner’.

Met financiële injecties is dus veel te bereiken, zelfs vooruitstrevend en vernieuwend vormgegeven postzegels!  Hierdoor kon TNT Post deze postzegels ook tegen het binnenlandse brieftarief van 0,39 euro uitbrengen.

1709.jpg

1997 Kraszegel met hart (nvph 1709): 80 cent

Noviteit? Bij tien postzegels bevinden zich onder de kraslaag verschillende teksten.
Medefinancier?   ????????

1773.jpg

1998 Verrassingszegels (1773/77): 80 cent

Noviteit? Vijf basiszegels en tien eventueel op te plakken stickers.
Medefinancier?  ????????

joh-enschede-240p.jpg

2003 300 jaar Joh. Enschedé (nvph2162/63): 0,39 euro

Noviteit? Het doorzichtteken (echtheidskenmerk op bankbiljetten) op vóór- en áchterkant van de postzegel.
Medefinancier? Joh. Enschedé

2164.jpg
2003 Zomerzegels 2003 (nvph 2164/69): 0,39

Noviteit? Door wrijving van de postzegel ontstaat een bloemengeur.
Medefinancier? Hoogstwaarschijnlijk het bedrijfsleven dat zich met bloemen bezighoudt.

2192.jpg

2003 250 jaar Douwe Egberts (nvph 2192/93): 0,39 euro

Noviteit? Door wrijving van de postzegel ontstaat een koffiegeur
Medefinancier? Douwe Egberts

2212.jpg

2003 Decemberzegels (nvph2212a/l): 0,39 euro

Noviteit? Door verwarming van thermochrome inkt wordt een tekst zichtbaar.
Medefinancier?   ????????

ard-schenk-240p.jpg

2006 Going for Gold (nvph 2415/16): 0,39 euro

Noviteit? Lenticulair drukproces waardoor bij het bewegen van de postzegel voor het oog de schaatser schaatst.
Medefinancier? Atos Orogin

bedreigde-dieren-240p.jpg

2006 Bedreigde dieren (nvph 2441a/l): 0,39 euro
Noviteit? Verborgen boodschap over de dieren, gedrukt in de bollen. Pas met een speciaal sjabloon zichtbaar
Medefinancier? Diergaarde Blijdorp in Rotterdam

bloemetjescadeau-240p.jpg

2007 Bloemetjescadeau (nvph 2500/09): 0,44 euro

Noviteit? Een wereldprimeur! Postzegels met verpakte bloemzaadjes.
Medefinancier? Hoogstwaarschijnlijk nogmaals het bedrijfsleven dat zich met bloemen bezighoudt

zegel1-180p.jpg

2007 Decemberkraszegels (nvph ???): 0,29 euro

Noviteit? De postzegel bevat een kraslaag mét of zónder lotnummer.
Medefinancier? De Lotto

Innovatieve postzegels met hoge frankeerwaarden
De resterende vier, minder met het bedrijfsleven verbonden postzegelonderwerpen als [1] Einde guldentijdperk, [2] Rembrandtherdenking, [3] Predikaat Koninklijk en  [4] Vereniging Rembrandt bezitten door het thema internationaal de nodige bekendheid.

Omdat deze onderwerpen voor het bedrijfsleven niet de vereiste publicitaire aantrekkingskracht als exclusief promotie-artikel bezitten, heeft TNT Post de verzamelaar/filatelist (ongevraagd) tot ‘medefinancier’ van de aanmaakkosten van deze emissies verheven/gebombardeerd door de postzegels van het frankeertarief van aangetekende zendingen te voorzien! Of hij deze ‘financiële betrokkenheid’ op prijs stelt, is twijfelachtig.

zilveren-zegel_178.jpg

2001 Twee gehalveerde guldens (nvph 2009): 12,75 gulden

Noviteit?  Deze zilveren postzegel (als wereldprimeur) is geslagen bij de Koninklijke Nederlandse Munt
Medefinancier? Verzamelaar/filatelist

zegel-240p.jpg

2006 Rembrandt (nvph 2434): 6,45 euro

Noviteit? Plaatdruk op 200 grams papier.
Medefinancier? Verzamelaar/filatelist

200-jaar-koninklijk-400p.jpg

2007 200 jaar Koninklijk (nvph ???): 6,45 euro
Noviteit? Een dun laagje écht goud is door de ‘embossing-techniek’ voelbaar op de in reliëf uitgevoerde postzegel. Medefinancier? Verzamelaar/filatelist

rembrandt-240p.jpg

2008 Vereniging Rembrandt (nvph ???): 6,65 euro

Noviteit? Niets extra’s, afwijkends  of bijzonders opgevoerd!
Medefinancier? Verzamelaar/filatelist

Bedenkingen
Met de laatste emissie, namelijk die van de Vereniging Rembrandt, heb ik een probleem: “Waarom is deze emissie van het hoge frankeertarief van 5,65 euro voorzien, terwijl dit postzegelblokje geen extra bewerking of bijzondere toevoeging heeft ontvangen?”

1] Ik kan me niet voorstellen dat dit blokje een verkapte bijslagpostzegel voor de Vereniging Rembrandt is.

2] Ook is het ongeloofwaardig dat 6,65 euro de verkoophandeling door het efficiënt functionerende TNT Post-bedrijf van slechts één postzegel moet bekostigen.

3] Of is op het laatste moment pas duidelijk geworden dat een extra toevoeging of een bijzondere bewerking niet verwerkelijkt kon worden en dat men ten einde raad tot een normaal (niet duur) aanmaakproces is overgegaan?

Of de laatste veronderstelling opgaat, kan ik moeilijk beoordelen. De transparantie van de samenwerking van TNT Post met het bedrijfsleven bij postzegeluitgaven (Persoonlijke Postzegelboekjes en innovatieve postzegels) neemt voor de buitenwereld mondjesmaat toe. Hopelijk betracht TNT Post naar aanleiding van deze bijdrage openheid en geeft de bloglezer onomwonden inzichtelijke informatie.

Vanwege de hoge frankeerwaarde zijn er meermalen afkeurende op- en aanmerkingen geplaatst, die in gekuiste vorm er inhoudelijk ongeveer als volgt uitzien:

1] Voor hetzelfde bedrag kun je normaal gesproken meer nieuwe postzegels kopen;

2] de hoge frankeerwaarde heeft geeft de filatelie een negatieve uitstraling;

3] de  verzamelaar/filatelist krijgt bij deze emissie geen waar voor zijn geld;

4] TNT Post strijkt het bedrag van niet voor frankering gebruikte postzegels (die in een verzameling terecht komen) zelf op.

5] een postzegel verliest zijn aantrekkingskracht door een hoge frankeerwaarde.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (12) Schrijf een reactie

    • Dolores op 29 juni 2008 om 14:41

      Interessante benadering.
      Wellicht is de hoge waarde van deze postzegels de noviteit?

    • Rein op 29 juni 2008 om 14:51

      @Bate

      de zegels met een normale frankeerwaarde die je noemt hebben geen sponsor [afgezien van de lenticulaire zegels]. of ga je ook beweren dat de zegels tbv ANWB, NS, KNVB, 4-daagse, Rijksmuseum, PTT-museum etc ook allemaal zijn gesponsord??? Ietsje minder vals suggestief svp!

    • Rein op 29 juni 2008 om 14:53

      @Bate

      Het Lotto zegel zag er m.i. anders uit! met een kraslaag ofzo…

      Verder werden zegels gesponsord door Dick Bruna, JK Rowlings enzovoorts,,,,

    • Rein op 29 juni 2008 om 14:57

      @Bate

      de hoge nominale waarden voor de bijzondere zegels sinds 2001 hebben steeds de waarde van een aangetekende brief – hiermee smokkelt TNTPost een schijnbaar aanvaardbare postale noodzaak binnen, die eigenlijk in strijd is met het streven om voor dit soort zendingen slechts de track&track postzegels te gebruiken. Dat heet dus gewoon clevere exploitatie. Duidelijk van wie en voor wie!

    • Dolores op 29 juni 2008 om 17:27

      @Rein, dus toch een noviteit!? Maar moet een postzegel perse een (technische)noviteit hebben om interessant te zijn. (dat is niet wat Bate zegt, maar ik vraag me dat af).

    • Dolores op 29 juni 2008 om 17:40

      De ANWB, NS zegels ed zijn toch ook gesponsord?

    • Rein op 29 juni 2008 om 18:57

      @Dolores

      Ik geloof er niets van dat Douwe Egberts sponsort, noch JOHEZ noch de ANWB (1983). Bate zuigt lekker lang uit zijn duim. In 1939, 1964 en 2005 hadden we de NS, in 1959 KLM enzo….

      Wat wel zinnig is kijken of bedrijfslogo’s e.d. op de zegels danwel op de velranden staan.

    • J.H. Avis op 30 juni 2008 om 08:03

      Het is al sinds jaar en ag de gewoonte, dat TNT Post voor diverse basistarieven een aparte frankeerwaarde uitgeeft. Zie bijvoorbeeld de Juliana zegel van hfl. 0,62 in 1958 (NVPH nr. 631). Het eigenlijk een voortzetting van een oude traditie. Het is eigenlijk vreemd, dat dit de laatste jaren niet meer heeft plaatsgevonden. Pak de tarievenlijst en bekijk of de uitgegeven postzegels een functionele waarde hebben.
      Ik snap derhalve de discussie over de “hoge” nominale waarde niet, Het is inderdaad wel vreemd, dat TNT Post Track & Trace zegels e.d uitgeeft en daarnaast ook nog postzegels met een gelijkwaardige nominale waarde. Dat is dubbel en lijkt mij weinig functioneel. Dat riekt naar Handel.

    • Albert Haan op 5 juli 2008 om 17:38

      Wordenal onzer postzegels gefinanciert door de verzamelaar?
      Hoeveel zegels verdwijnen niet in een album, waarvoor het eigenlijke doel niet gebruikt word, namelijk een handeling (bezorgen van een brief) door TNT?

    • ik op 4 oktober 2008 om 17:02

      Hoeveel Kost Die 200jaar koninklijk zegel Groetjes Amandaa

    • ik op 4 oktober 2008 om 17:03

      wat is de catologuswaarde van de zegel 200 jaar koninklijk?? Groetjes amanda

    • bronsgeest op 24 januari 2011 om 21:50

      ik ben lid van de collect club en krijg normaal gesproken eind van het jaar de jaarcollectie ,maar er is 20-12 geld van mijn giro afgescheven ,maar heeft niets ontvangen ,maar ik begrijp door de verhuizing heb ik niet doorgeveven mijn nieuw adres het was jan de hartogplein 22 leiderdorp 2353LL het kan zijn dat het naar jullie is terug gestuurd mijn nieuwe adres is zuidre kruis 50 2163ah lisse het ordernummer was 0804746460,fact.20-10 1217-in 244 ik hoop dat jullie goed zijn geinvoormeerd

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)