Mooi NL - Amsterdam - Postzegelblog

Mooi NL – Amsterdam

8

Mooi Nederland AmsterdamIn mijn bijdrage van vorige week heb ik u geattendeerd op ‘postzegel-verwantschap’ van Mooi NL– Coevorden. Wel de 38 deelonderwerpen van Mooi NL- Amsterdam zullen u ongetwijfeld voldoende ‘kapstokken’ geven er een groot aantal eerder uitgegeven postzegels aan te hangen. Als de verschillende ‘postzegel-combianaties’ ook nog van korte informatieve teksten worden voorzien, dan ontstaat er een aantrekkelijk beeldverhaal. Als bloglezer wens ik u hierbij veel genoeglijk kijk-, speur- en informatieplezier.



mooi-nl-amsterdam-400p.jpg
Klik op op het velletje Mooi Nederland Amsterdam voor een vergroting

a) Achter de IJburgbrug [1] staan een tweetal bouwkranen [2] die het bouwen aan de (toekomstige) nieuwbouwwijk IJburg illustreren.

b) Een viertal flamingo’s [3], rustig scharrelend in het water, staan voor Artis.

c) Twee roeiers [4] varend in een kano, verwijst naar de Amstel, de oorsprong van Amsterdam, waar tegenwoordig veel gekanood en geroeid wordt.

d) De kleine veerboot [5], varend achter het Centraal Station, verwijst naar het IJ, een ander belangrijk water voor de stad.

e) De twintig etages tellende woontoren [6] staat op de Rietlanden aan de Oostelijk Handelskade. Iedere woning heeft zicht op het IJ.

f) Het onderste deel van de Montelbaanstoren [7] was een deel van de middeleeuwse verdedigingswerken (1512). In 1606 plaatste Hendrick de Keyser er een achthoekige opengewerkte en decoratieve torenspits op.

nemo amsterdamg) Educatief centrum NEMO [8] in de vorm van een schip; hoogte 30 meter, tentoonstellingsgebouw over techniek en wetenschap.

h) Het vliegtuig [9] in de lucht verwijst naar de luchthaven Schiphol.

i) De twee wuivende personen [10] (Richerd Niessen [grafisch ontwerper o.a. van de Kinderpostzegels 2001] en ontwerpster Esther de Vries van de Mooi NL-postzegelvelletjes) verwijzen naar de historische haven, waar in vroeger eeuwen vertrekkende schepen naar de Oost werden uitgezwaaid. Dekschuiten of lichters brachten/brengen de lading van de grote zeeschepen naar de stad met zijn pakhuizen.

j) De Amsterdamse vlag [11] met de drie Andreaskruisen is aan de mast van een binnenschip [12] bevestigd. Dit vaartuig verwijst naar de belangrijke functie van Amsterdam ook als binnenhaven en als thuishaven voor veel binnenschippers.

k) Het Koninklijk Theater Carré [13] aan de Amstel met rijk versierde classicistische facade.

l) Grachtenpanden met een stenen boogbrug [14] op de voorgrond nabij de Prinsengracht.

m) Kledingzaak van Peeck & Cloppenburg [15] op de Dam.

n) Twee boodschappende Amsterdammers [16] in het paars. Ze lopen a.h.w. in het water. Een verwijzing naar Amsterdams bijnaam “Venetië van het Noorden”.

annefrankhuiso) In het achterhuis van het Anne Frankhuis [17] aan de Prinsengracht 263 leefde de Duits-Joodse familie. Frank met nog vier andere mensen twee jaar (6 juli 1942 – 4 augustus 1944) ondergedoken voor de Duitsers.

p) Schrijver Willem Frederik Hermans [18] met hond.

q) Achterkant van het Monument op de Dam [19], ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog opgericht.

r) De drie personen [20] (zelfstandige collega-ontwerpers van Esther de Vries die gezamenlijk een ruimte aan de Singel delen) in het groen, paars en rood worden de door de blauw gerokte persoon (Esther de Vries) gefotografeerd. Dit gearrangeerde viertal verbeeldt de jonge internationale fotograferende toeristen in Amsterdam.

s) Het Koninklijk Paleis [21] op de Dam met classistische gevel moest de grootheid van de stad benadrukken. In 1648 ontworpen door Jacob van Campen en in 1655 in gebruik genomen als stadhuis van de stad. Het werd destijds beschouwd als het achtste wereldwonder.

t) Italiaans ijscokarretje [22] verwijst naar Italiaanse schoorsteenvegers en granitowerkers, die zich voor de oorlog al in Amsterdam vestigden en die vaak een beter bestaan konden opbouwen in een ijswinkel of door het venten van ijs door de stad.

u) De tramlijn 4 [23] verwijst door de tekst “Station RAI” op de blauwe achtergrond naar het expositiegebouw de RAI, dat door de vele reclameteksten niet op een postzegel kon worden opgevoerd.

v) De toren met klok in de Beurs van Berlage [24].

w) Renaissance bouwwerk de Westertoren [25] van 85 meter hoogte met klok, Amsterdams wapen en een deel van de Westerkerk; ontwerper door Hendrick de Keyser.

x) Wachtende voetgangster bij een verkeerslichten [26].

y) Gedeelte van de Prinsengracht [27] met woonboten en geparkeerde auto’s. De statige herenhuizen en grachtenpanden zijn een uiting van burgerlijke bouwkunst uit vroeger eeuwen.

rembrandttoren amsterdamz) Rembrandttoren [28].

aa) Munttoren [29] met een wapperende Nederlandse vlag.

bb) Twee Japanners [30] worden door een derde gefotografeerd.

cc) Het borstbeeld van Johnie Jordaan [31] staat op de Elandsgracht. De zanger legt een link naar de meest bekende volksbuurt van Amsterdam namelijk de Jordaan.

dd) Gele reclamezuil [32], een “Peperbus” genaamd, uit begin van de vorige eeuw met daarop een affiche met de tekst van een drietal bandnamen: Bauer, Coparck en Howtoplays. Een peperbus is een elektriciteitshuisje met aansluitingen voor huizen uit de buurt.

ee) In het ‘Schip’ [33] (wordt vanwege de vorm aldus genoemd) aan het Spaarndammerplantsoen stelt nu een museum de architectuurstroming van de Amsterdamse School tentoon. Vroeger was in dit meest expressionistische blok, dat tot drie monumentale volkswoningbouwcomplexen behoort, een postkantoor gevestigd.

ff) Arena, voetbalstadion [34] van de Amsterdamse voetbalclub Ajax.

gg) Eigentijdse bakfiets [35] die voor o.a. het vervoer van kinderen naar school zeer in trek zijn.

hh) Metro fly-over [36] met er onder een rijweg.

ii) Ajax-voetballer [37] in de tenuekleuren rood-wit zich warmlopend voor een wedstrijd in de Arena.

jj) Een weg onder een viaduct [38] waarover auto’s rijden.

Op het Mooi Nederland-velletje Amsterdam (onze hoofdstad kón niet ontbreken in deze reeks) is het respectabele aantal van maar liefst 38 herkenbare Amsterdamse beeldelementen opgevoerd, die betrekking hebben op historische, economische, culturele, religieuze, toeristische en toekomstige aspecten van de bedrijvige en multiculturele wereldstad Amsterdam. Achter sommige beeldelementen schuilt een verhaal, waardoor er inhoudelijk een gelaagd ontwerp is ontstaan.
Het was bepaald geen gemakkelijke en eenvoudige klus voor Esther de Vries om er een prachtig geslaagd en harmonisch geheel van te maken. Ze heeft in de voorbereidingsfase een uitgebreide, grondige en kritische ‘studie’ van de stad gemaakt. Daarna begon het eerste deel van de praktische uitvoering, namelijk honderden zwart-wit foto’s ná omvangrijke zwerftochten in de stad maken.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (8) Schrijf een reactie

  • Dolores op 15 juni 2008 om 15:42

    Oh dat is ook interessant het hele voorbereidingsproces. Waarom in zwart-wit als ik vragen mag?

  • Dolores op 15 juni 2008 om 18:01

    Een mooi, uitgebreid zeer informatief stuk van je Bate. Met een mooi begin, en een leuk einde.

  • Bate Hylkema op 16 juni 2008 om 16:52

    Ontwerpster Esther de Vries is uitgegaan van zwart-wit foto’s, die ze vervolgens zo nauwkeurig mogelijk heeft ingekleurd. Deze methode is vergelijkbaar met de ‘kleurtechniek, waarmee destijds ook oude ansichtkaarten werden ingekleurd.

  • Dolores op 16 juni 2008 om 16:58

    Oh nee sorry geen kabouter, ik dacht dat het over de postzegels ging…oeps.

  • Dolores op 16 juni 2008 om 16:59

    En laat die hallicunerende paddo’s ook maar zitten…

  • Bate Hylkema op 16 juni 2008 om 17:02

    Bij deze beeldinformatie heb ik hulp gehad van een rasechte Amsterdammer, de heer Gerard Grootveld, die al fietsend en vergelijkend met een sterk uitvergroot velletje Mooi NL-A’dam zijn stad nog beter heeft leren kennen en waarderen.

  • Dolores op 16 juni 2008 om 17:03

    @Bate, dank voor je antwoord en neem me ajb niet kwalijk. Er lopen nu 3 onderwerpen tegelijk ik zit totaal onder de verkeerde te schrijven.

    Dan heb ik nog een vraagje daarover: is dat om zo goed mogelijke kleuren te krijgen, bruikbaar voor een ontwerp, of om een andere reden? Een antwoord heeft geen vreselijke haast hoor, maar ben gewoon benieuwd en kan er niks over vinden tot nog toe op internet.BvD!

  • Gerard op 16 juni 2008 om 19:28

    Beste Bate, dank voor je vriendelijke woorden.
    Al fietsend door de stad op een mooie zomernamiddag en avond heb ik zelf ook nog weer eens van dit moois kunnen genieten en daarom wil ik zelf ook nog wel even reageren, want ik vind het een alleraardigst exposé over de beeldelementen van het velletje. Interessant om te lezen. Een paar aantekeningen/aanvullingen wil ik echter wel nog plaatsen.
    Het bootje in het IJ niet zozeer een veerboot is, maar een watertaxi. Het bootje brengt je in de stad waar je maar naar toe wilt en zeker niet alleen op het IJ, maar dat kon je niet weten.
    De Japanners staan natuurlijk voor de miljoenen toeristen uit de hele wereld die jaarlijks de stad bezoeken.
    Het gebouw van Peeck en Cloppenburg huisvest ook Madam Tussaud dat voor toeristen ook een geweldige trekpleister schijnt te zijn, getuige de lange rijen die er altijd voor staan.
    De grachtenpanden zijn natuurlijk niet alleen bedoeld als een herinnering aan een burgerlijk bouwstijl in vroeger eeuwen, maar moeten vooral gezien worden als een uiting van de geweldige rijkdom die de Amsterdammers wisten op te bouwen in de Gouden Eeuw met de handel op de Rusland en de VOC.
    En ten slotte zou je nog kunnen zeggen dat de Rembrandttoren natuurlijk direct onze grootste schilder in herinnering roept, maar daarnaast is in de toren het hoofdkantoor van één van Nederlands grootste multinationals gevestigd, Philips; daarmee verwijzend naar het grote belang voor de nederlandse economie die de stad heeft. Ook de beurs van Berlage is hier trouwens een voorbeeld van.
    Het is mooi om trots op je stad te kunnen zijn en niet alleen om het verleden, want zoals je al een aantal keren hebt gezegd, de stad bouwt ook aan haar toekomst.
    Wie nog meer weet, mag het zeggen.
    Nogmaals dank voor je interessante uitleg!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)