De gevarieerde ‘verwerking’ van een nieuwe postzegel

55

gestempelde-zoetermeer-200p.jpg

Verzamelaars én uitgevers zijn soms bijzonder creatief met pas uitgegeven postzegels. De postzegels worden op verschillende ‘poststukken’ geplakt en afgestempeld.

Nieuwe postzegels kunnen meteen ook op bijzondere, particulier vervaardigde FDC’s geplakt en afgestempeld worden, waarover de heer Van der Vet in een reactie op mijn artikel “Postzegelvel Mooi NL – Zoetermeer’ van afgelopen zondag, 1 juni, schreef.

friesland-400p.jpg

vandervet2.jpg

Ook prentbriefkaarten kunnen met afbeeldingen een postzegel veelzijdig visualiseren. De zwanenbloemen in het stadswapen van Zoetermeer hebben linksboven op een functionele wijze hun plaats ingenomen.

zoetermeer-2.jpg

Voor maximumkaartenverzamelaars zijn prentbriefkaarten met één afbeelding bruikbaar. Één deelfragment van de postzegelafbeelding krijgt een visuele ondersteuning van een ansichtkaart.

zoetermeer-1.jpg

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (nog geen stemmen)
Loading ... Loading ...
  • Delen:
  • Delicious
  • Hyves
  • Facebook
  • eKudos
  • MSN Reporter
  • NUjij
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Digg
  • Google
  • Windows Live Favorites
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (55) Schrijf een reactie

    • Dick Tjaden op 12 juni 2008 om 20:41

      Zelfs tussen aanhalingstekens vind ik de benaming ‘poststukken’ hier ongepast.

      Dick

    • Hanszelf op 12 juni 2008 om 20:50

      Een poststuk is volgens mij alles wat met de post kan worden verzonden. Waarom zou je geen plezier mogen beleven met verzamelen op je eigen manier, die rottige stukjes papier zijn al prijzig en menigvuldig genoeg.

    • J.H. Avis op 13 juni 2008 om 08:27

      De term zelfgefabriekte gegarandeerd niet echt gelopen MeerDagenEnvelop (MDE)lijkt mij meer op zijn plaats.
      Wederom een schoolvoorbeeld van een Echte Niet Gelopen Envelop, waarvoor TNT geen postale dienst hoeft te verrichten.
      Wat is creatief? Goed voor de Handel van TNT Post en (NVPH)-handelaren.
      Verzamelwaardig? Ach sommige verzamelaars laten zich gek maken. Helaas, ….

    • Theo op 13 juni 2008 om 11:03

      Indien men een (geldige) postzegel op de fotokant van een ansichtkaart plakt wordt deze dan netjes afgestempeld en bezorgd of krijg je dan problemen, strafport betalen, gevangenisstraf, stokslagen of bezoek van een TNT inspecteur bijvoorbeeld omdat er op de adreskant geen postzegel is geplakt?
      Wie, O, wie!!

      Theo

    • J.H. Avis op 13 juni 2008 om 12:25

      @Theo
      Nee, ja “mag” dan BTW betalen.

    • Dolores op 13 juni 2008 om 12:25

      @Theo volgens mij wordt ie netjes afgestempeld en bezorgd.

      Maar tis toch best leuk wat hierboven staat?
      Niet zo zuur doen heren, kaarten kunnen een leuke afwisseling zijn in je collectie. Zou m zelf waarschijnlijk gewoon op de achterkant doen, de postzegel, en op een tentoonstelling kan het niet heb ik begrepen.

      Voor een mooie eigengemaakt fdc (handgetekend, aquarel) heb ik weleens 12 pond geboden zien worden. En echt gelopen is wel zo leuk ja.

      Creativiteit en postzegels wordt denk ik vaak terzijde geschoven als niet-filatelistisch.(?) Toch gaan mi post en creatieviteit heel goed samen, omdat het in de post veelal draait om de vormgeving. Niet alleen hoe het ontwerp is, maar ook hoe een bepaald thema is uitgewerkt en hoe bepaalde ‘poststukken’ eruit zien. Denk maar aan de luchpostenveloppen met de randen, en de prioritystickertjes.

      Maar ik ben het met u eens dat het juist dan zaak is kritisch te zijn en niet zomaar alles wat gemaakt wordt en er leuk uit ziet in je verzameling op te nemen, absoluut.

    • Theo op 13 juni 2008 om 13:14

      Mijnheer Avis heeft een eigenaardig antwoord gegeven op mijn bovenstaande vraag. Is mijnheer misschien de desbetreffende inspecteur??
      Theo

    • Theo op 13 juni 2008 om 13:18

      Lieve Dolores, Ik vroeg dit omdat ik graag wil weten of de volautomatische stempelmachine rekening houdt met de kant waar de zegel is geplakt.
      Ik kan mij nl niet voorstellen dat de machine oogjes heeft en zodoende de zegel “ziet”.
      Het gaat mij er om dat de zegel die aan de portretkant zit geplakt daadwerkelijk wordt afgestempeld!
      Theo

    • J.H. Avis op 13 juni 2008 om 13:32

      @Theo
      Wat een merkwaardig antwoord en opmerking. Dat is gewoon een kwestie van algemene kennis.
      Het antwoord is gewoon: neen

    • Dolores op 13 juni 2008 om 13:36

      Okeee Theo, sorry. Laat ik me nu laatst ongeveer hetzelfde hebben afgevraagd. Of ie geaccepteerd wordt. Ik ga het eens proberen en dan zet ik hier neer wat er gebeurd is.

    • Dolores op 13 juni 2008 om 13:47

      @Meneer Avis (ze zegt meneer tegen u) heeft u het weleens geprobeerd vraag ik me af? Anders heeft het weinig zin dat ik het nog een keer ga proberen denk ik.

    • J.H. Avis op 13 juni 2008 om 14:46

      @Dolores
      Ja, dat heb ik wel eens geprobeerd. De “volautomatische” stempelmachine probeert, als het goed is, de fosfor-balken te vinden. Daar komt het stempel terecht. De machine heeft “fosfor”-oogje.

    • Theo op 13 juni 2008 om 15:03

      Kijk, dat zijn nu duidelijke antwoorden mijnheer Avis. Bedankt hiervoor.
      Ik ga het ook eens proberen, heb reeds een mooie ansichtkaart liggen en een bijbehorende postzegel.
      Overigens is het mij ook gelukt om een brief te verzenden met daarop de Duitse Rembrandt zegel. Werd keurig afgestempeld op mijn huisadres bezorgd.
      Theo

    • Theo op 13 juni 2008 om 15:26

      Is er een regel of wet waarin vermeld staat waar een postzegel behoord te zitten.
      M.a.w. MOET een postzegel op een bepaalde plaats op een brief of kaart geplakt worden?
      Theo

    • Rein op 13 juni 2008 om 15:53

      @THeo

      de fosfor-oogjes zoals Jaap dat plastisch noemde zoekt in eerste instantie in de rechterbovenhoek naar een zegel en als daar niwets zit wordt de enveloppe een halve slag gedraaid en de eventueel daar aanwezige postzegel als de frankering gezien. De opzet- en sorteermachines gaan niet de enveloppe omkeren [van achteren naar voren] om ook daar naar zegels te zoeken. De zending dient dus als ongefrankeerd te worden beschouwd. Met alle consequenties voor de geadresseerde.

      Maar dat zal de freubelatist niet deren, die speelt graag met plaatjeszegels en niet met frankeerzegels……

    • Frabru2 op 13 juni 2008 om 16:04

      Very good maximum card

    • Rein op 13 juni 2008 om 16:05

      Freubelatelie met als voornaamste tak de maximafilie bestaat al ruim honderd jaar en is nu ook internationaal erkend door de filatelie in sensu stricto al was het maar om alle mogelijke soorten van verzamelaars te strikken.

      Zo is recent ook de prefabalbolatelie in Nederland volop omarmd als tegenwicht tegen die boosdoeners van een DIY zegelontwerpers die het filateliebouwwerk liefst met de grond gelijk willen maken…

      En, hoe paradoxaal ook, zelfs hopen dat TNTPost haar postzegelontwerpbudget volledig zal doen laten overhevelen naar de armlastige prefabalbanen die straks de volle 20% BTW gaan betalen…

    • Theo op 13 juni 2008 om 16:05

      En weer een serieuse bijdrage van een liefhebber, bedankt!
      Theo

    • Rein op 13 juni 2008 om 16:18

      @Theo

      je hebt het echt begrepen.

      Voor mij is een postzegel zo’n stukje papier om een serieuze zending mee van A naar Beter te krijgen.

      Maar vooral een uiting van de combinatie van een vleugje postale romantiek met de innovatieve acte de presence van de grafische industrie. Voor dat laatste hoeft de postzegel zelfs niet in de buurt te komen van iets wat verzonden zou kunnen worden. Het volstaat dat het binnen het bereik komt van mijn minstens 10x vergrotende loep…

    • Dolores op 13 juni 2008 om 16:43

      Ik heb het gevraagd op het postkantoor en daar geven ze me weinig kans of beter gezegd geen, omdat de machine inderdaad niets leest en m er dan automatisch uitgooit ofzoiets…

      @Rein het wordt me nu niet duidelijk of je nu wel of niet enthousiast bent over freubelfilatelie en wat je daaronder verstaat. Ik weet inmiddels dat dat aan meestal aan mij ligt dat iets me niet duidelijk is, maar kan je deze feubelmooieplaatjes egocentrische ik gerichte freubelnepfilateloog het nog eens uitleggen? Als je bezig bent met druktechnieken lijken me maximumkaarten ook niet echt aan jou besteed, dat snap ik dan weer wel.

      @Theo wil je een maximumkaart waarschijnlijk met strafport?

    • Dolores op 13 juni 2008 om 16:44

      Je mag kiezen uit een ANWB zegel, of een groene zegel.

    • Dolores op 13 juni 2008 om 16:49

      Maximakaarten bedoel ik trouwens.

    • Theo op 13 juni 2008 om 16:54

      @Theo wil je een maximumkaart waarschijnlijk met strafport?

      Dat kunnen ze proberen natuurlijk maar het feit blijft wel dat ik wel degelijk de porto heb voldaan.
      Dat de zegel niet op de aangewezen plaats is geplakt is dan een bijkomstigheid.
      Theo

    • Dolores op 13 juni 2008 om 17:12

      Nee ik bedoel zal ik je een maximakaart sturen, alleen dan moet je misschien strafport voor lief nemen. Dan kunnen we gelijk zien of-ie geaccepteerd is. En daarna gewoon TNT bellen/op het postkantoor laten weten dat je de strafport niet betaalt.
      Ter testje bedoel ik.

    • Rein op 13 juni 2008 om 17:14

      @Dolores

      Inderdaad ben ik er niet enthousiast over en zag dit soort gefreubel liefst zo ver mogelijk geassocieerd van de filatelie. Dat geldt ook voor het behangen met postzegels e.d.

      Wat onverlet laat dat iedereen er reuze enthousiast over mag doen en dat ik best af en toe bewondering heb voor het enthousiasme van sommigen.

      Verder, heette het toch echt maximumkaarten en dat in een tijd dat niemand nog het bestaan van Maxima kende…

      @Theo

      dat jij de postzegel op een niet adequate plaats hebt zitten is geen bijkomstigheid. Je treinticket heb je ook niet onder je zolen zitten of je buskaartje ondersteboven of dubbelgevouwen laten afstempelen.

    • Ellen op 13 juni 2008 om 17:18

      Als de sorteermachine direct de zegel ziet is er niets aan de hand. Echter je hebt ook kans dat de postbode er bij bezorging een penstreek doorheen zet.

      En dan heb je dus geen mooie maximumkaart meer maar ook geen afgestempelde postzegel.

    • Dolores op 13 juni 2008 om 17:29

      @Rein, oh ja maximafilatefreubel en naximumkaarten zo was het…

      @Ellen, neu ik wil m afgestempeld hebben aan de voorkant, dat is eigenlijk het idee. Heb dat ook al gevraagd op het postkantoor maar ook dat doen ze niet, dat vind ik nu echt flauw. Een pennestreek had ik nog niet aan gedacht. Een afgevinkte maximumkaart…

    • J.van der Vet op 13 juni 2008 om 20:49

      Hallo, beste filatelisten, leuke discussie wordt er gevoerd. Wij van Filatelie Service, je weet wel, de uitgever van de 1000Jaar Zoetermeer eerstedag-enveloppe sturen aan Dick Tjaden, aan J.H.Vis en Rein een prachtige vierkleurendruk enveloppe met Zoetermeer-postzegel. En dan natuurlijk een echt gelopen enveloppe via TNT Post. Dus van A naar B. Even je adres naar ons mailen of bellen (079-3517054 of e-mail jvandervet@casema.nl) en we sturen het naar jullie adres. Op onze kosten. Natuurlijk met handgeschreven adresgegevens op de voorzijde van de enveloppe. Een hebbedingetje waar veel mensen blij mee zijn en plezier aan beleven.
      Enne, voel je je geroepen om ons ook te bellen of te mailen….de eerste tien aanmelders krijgen van ons ook zo’n enveloppe gratis. Doen hoor.

    • Theo op 14 juni 2008 om 14:53

      @Rein,
      Je dwaald een beetje af met jouw opmerking over treinkaartjes en buskaartjes die je ondersteboven kan afstempelen of onder je schoenen plakken. Waar slaat dat in hemelsnaam op. Hoe moet je nou een treinkaartje ondersteboven laten afstempelen, wist helemaal niet dat dit mogelijk is. Ik stam nog van de tijd van het kleine, oranje treinkaartje waarbij de conducteur de enige was die deze eventueel kon manipuleren, bv met zijn beroemde tang waarbij deze een ingedrukt cijfer achterliet op het treinkaartje. Dus, ik snap niet waar jij nu precies heen wilt.
      Overigens heb ik gisteren een oude enveloppe die was voorzien van een voorgedrukte postzegel van Nederlands Indië, 20 cent, blauw, naar rechts kijkende Koningin Wilhelmina, Nr. 159 en waar ik weer een 4tal postzegels tw. 5 cent groen, 7 1/2 cent rood, 12 1/2 cent blauw en 15 cent ultramarijn allemaal uit de periode 1926 – 1939, Koningin Wilhelmina heb geplakt. (wat overigens behoorlijk moeilijk ging omdat de gom een beeje was vergaan, maar wat wil je na ruim 70 jaar) aan mijzelf geadresseerd en op de bus gegooit om eens te kijken wat TNTpost hier mee omgaat. Nou, geen probleem dus, de envelopppe werd vanmiddag keurig in mijn brievenbus gedeponeerd, keurig afgestempeld. Vandaag heb ik een ansichtkaart voorzien van een (geldige) postzegel van 44 cent die op de fotozijde is geplakt op de bus gedaan, kijken wat TNT hier mee doet.
      Is toch hartstikke leuk om dat eens te proberen.
      Er zijn trouwens studenten met weinig centjes die i.p.v. een postzegel gewoon een waardeloze sluitzegel plakt en ook deze komen gewoon aan.
      De opmerking dat een postbode door niet afgestempelde een kruis o.i.d. met een balpen zet is volkomen uit de lucht gegrepen. Ik bestel nogal eens albums en andere postzegelaria bij de firma de Ruiter bv die deze keurig verpakt en daarop een stuk of 30 gulden- postzegels
      (aangetekend) verzend en nog nooit, echt nog nooit, werden deze afgestempeld en ook een postbode verkweet zich niet van zijn boeiende taak om de zegels ongeldig te maken, of dit nu op luiheid berust of een andere oorzaak heeft weet ik niet.

      Beste heer van der Vet,
      Ik houd mij aanbevolen voor de door u aangeboden enveloppen en zou deze zeer graag willen ontvangen.
      Ik heb reeds een mail naar u gezonden met mijn adresgegevens.
      Theo

    • Dolores op 14 juni 2008 om 16:29

      Ik heb gister een groene kaart met blaadjes aan mezelf gestuurd met de tekst “al dwarrelend ontstaan de mooiste ideeen”, en daarop, middenonder een groene postzegel geplakt nl de co2 groene bomen…ik heb dr geen goed gevoel over. Dan heb ik nog een “wat is het leven toch mooi” kaart, met een ANWB zegel waarvan de portzegel op de voorkant en de zegel met tekst op de plek voor de porto…sorry Theo hij is inmiddels vergeven, hier heb ik een ietsjes beter gevoel over. Maar ik moet toegeven dat deze spielerei leuk is voor een keertje of af en toe, maar interessanter lijkt me post sturen naar een rondtrekkend nomadenvolk, of de Russische toendra’s, en post daarvandaan krijgen, en dan toch gewoon spontaan en niet in scene gezet. Of hebben die tegenwoordig ook allemaal een pc?

    • Theo op 14 juni 2008 om 16:38

      Dolores, dat laatste lijkt mij ook erg leuk maar kom maar eens aan een adres. En zou je een adres hebben bemachtigd dan kan je nog pech hebben dat de geadresseerde weer is vertrokken, nomadenvolk hé.
      En idd, je hebt volkomen gelijk dat de, zoals jij die noemd, spielerei voor een keer leuk is maar om zoiets regelmatig te doen????
      Theo

    • Dolores op 14 juni 2008 om 16:49

      Wedden dat die nomaden gewoon laptops hebben…

    • Bate Hylkema op 14 juni 2008 om 19:50

      Afstempelmogelijkheden van maximumkaarten.
      1) Stop de prentbriefkaarten (met aan de voorzijde geplakte postzegel)in een gefrankeerde envelop (met afzenderadres) en stuur die naar TNT Post Filatelie, t.a.v. de heer Dekker, Postbus 30051, 9700 RN Groningen. Na een week ontvangt u keurig afgestempeld uw maximumkaarten met de datum van de eerste dag van uitgifte.
      2) Bedek een deel van de voorzijde van een prentbriefkaart met papier (waarop het eigen adres is geschreven), zodat de nog af te stempelen postzegel zichtbaar blijft. Stuur deze kaart in een gesloten en gefrankeerde envelop naar het postkantoor van het gewenste stempel met het verzoek de postzegel met kaart af te stempelen. De stempeldatum is níét de datum van eerste uitgifte van de postzegel.
      3) Reis op de dag van uitgifte met uw met postzegels beplakte prentbriefkaarten naar de plaats van afstempeling.

    • Dick Tjaden op 14 juni 2008 om 20:44

      Er is niets nieuws onde de zon. Zie deze briekaart van meer dan 100 jaar oud.
      http://home.planet.nl/~tjade020/ebaypics/adres.jpg
      http://home.planet.nl/~tjade020/ebaypics/achter.jpg

    • Dolores op 14 juni 2008 om 22:13

      Dat is leuk, ga ik toch eens gebruik van maken, thanx.

    • Theo op 15 juni 2008 om 11:27

      Zo Dolores, dat weten we nu ook weer, hoeven we geen rare fratsen meer uit te halen om onze kaarten a/d voorkant netjes te laten afstempelen.
      Kost echter wel weer een extra postzegel maar dat moet je er natuurlijk voor over hebben.
      Zijn er verder nog leuke bijzonderheden om iets orgineels te doen??
      Theo

    • Rein op 15 juni 2008 om 12:00

      @Theo

      als ik Bate goed begrijp zit de extra attractie bij deze freubelarij er voor een deel in dat je leuke reizen ervoor moet maken. Zo zie je nog eens wat van de wereld. En laat je treinkaartje goed afstempelen!

    • Dolores op 15 juni 2008 om 14:36

      @Theo, ik ben toch benieuwd hoe het afloopt met de inmiddels opgestuurde kaarten.

      @Rein, steek niet de envelop in het stempelapparaat en laat je treinkaartje voorzien van een eerste dag stempel bedoel je? Hihi…

    • Theo op 15 juni 2008 om 15:11

      Ach Rein, het schijnt dat je op dit moment goedkoper met de trein dan met de auto kan reizen, ook al omdat de treinkaartjes niet extra duur worden.
      En Dolores, waarschijnlijk zullen de kaarten morgen wel bezorgd worden, tenminste als de postbode stipt op tijd werkt en onze kaarten niet of verliezen of elders bezorgen.
      Vooral dat laatste gebeurd nog al eens!
      Maar ik ben zeer benieuwd.
      Theo

    • Theo op 18 juni 2008 om 12:26

      Nou Dolores,
      Kreeg zojuist de door mij vorige week geposte ansichtkaart, met de postzegel voorop, in de bus.
      Niet afgestempeld uiteraard maar ook geen strafport, dus helemaal niets, nada.
      Beetje raar vind ik dat omdat normaal gesproken als er geen postzegel op zit je geheid strafport krijgt opgelegd.
      Heb jij jouw kaart al weer retour gekregen.
      Overigens kreeg ik maandag de door Dhr.van der Vet aangeboden enveloppe keurig in de bus.
      Heer v/d Vet, bedankt hiervoor alleen was het jammer dat de zegel in Den Haag was gestempeld en niet in Zoetemeer.
      Theo

    • Dolores op 18 juni 2008 om 17:23

      @Theo, Oh das mooi! maar er zat wel een postzegel op, dus terecht geen strafport. Ik heb nog helemaal niets ontvangen….nu zijn ze hier een beetje eigenwijs en foutenneukerig…ben dus des te benieuwder.

    • Theo op 19 juni 2008 om 12:35

      Afwachten dan maar.
      Vandaag kreeg ik trouwens weer iets eigenaardigs in de brievenbus.
      Ik had wat postzegels gekocht op Ebay die maar niet werden bezorgd ondanks dat de verkoper de zegels netjes op 9 juni had gepost.
      Vandaag kreeg ik de enveloppe binnen met daarop een tweetal decemberzegels 1989 (nr.1439)die niet waren gestempeld.
      In plaats daarvan zat er een sticker op de enveloppe van TNTpost met de mededeling “Frankering gecontroleerd”.
      Had ik nog nooit gezien.
      Iemand??
      Theo

    • Dolores op 19 juni 2008 om 17:30

      @Theo, jawel. Al eerder stond deze sticker op http://www.postzegelforum.nl geloof ik, en ik kreeg er vandaag dus ook 1, echt waar.

      De twee kaarten zijn niet gelijktijdig gepost, maar beiden vandaag aangekomen. Ik heb ‘m dus met die sticker ‘frankering gecontroleerd’ gekregen en een jawel, pennestreek door de plek waar de zegel hoort te zitten. De andere kaart is keurig afgestempeld op de achterkant, daar waar ik de zegel met de ANWB tekst “vanouds….gestuurd” had geplakt. En de zegels aan de voorkant zijn geen van beiden afgstempeld.

      Achterkant is overigens niet afgestempeld met het Rotterdam stempel wat hier geloof ik gebruikelijk is, maar met TNT poststempel en stempel ‘postcode gewoon even doen’, maar volgens mij gebeurt dat vaker…?

    • Theo op 20 juni 2008 om 14:18

      Het gaat het er maar vreemd aan toe bij onze TNTpost. De automatische frankeermachines doen geloof ik ook niet wat zij zouden moeten doen nl frankeergeldige zegels stempelen. In plaats daarvan stempelen ze alles wat op de brief of kaart is geplakt en dat zal toch niet de bedoeling zijn.
      Overigens had ik de heer v/d Vet op de hoogte gebracht en bedankt voor het verzenden van de speciale Zoetemeer enveloppe waarbij alleen de afstempeling niet helemaal juist was. I.p.v. een stempel van Zoetemeer was de enveloppe zoals gemeld in Den Haag afgestempeld en vandaag heeft de heer v/d Vet dat weer goedgemaakt met eenzelfde enveloppe maar nu wel gestempeld in Zoetemeer. Wat een service en uiteraard een zeer leuke geste van hem. Nog bedankt daarvoor.
      Theo

    • Theo Broekema op 26 juni 2008 om 13:24

      Omdat het versturen van ansichtkaarten per gewone post met een postzegel aan de voorkant niet gaat omdat deze gewoonweg niet afgestempeld worden ben ik maar verstandig geweest en heb de 2 ansichtkaarten (Martinitoren) met daarop uiteraard een postzegel met de Martinitoren aan de voorkant verzonden aan de heer Dekker in Groningen. Deze belde mij met de mededeling dat de bewuste stempel vernietigd zou zijn?? en dat hij er een mooi, groot ander stempel van Groningen zou gebruiken. Dat gesprek was afgelopen maandag maar heb mijn kaarten nog niet weer ontvangen. Even afwachten dan maar.
      Theo

    • Dolores op 26 juni 2008 om 15:59

      Ah wat leuk, ik heb hier ook een stapeltje liggen maar ben er nog niet aan toegekomen deze te versturen. Stempelt de heer Dekker ook “grapjes” af? Zwart-wit kaart ingekleurd met een zeer eigenwijs meisje erop, de tekst: “Hoe het ook zij, ik ben tegen”, en de Eurozegel. Hij kan een grapje toch wel waarderen eeeh afstempelen he?

      Maar goed, die stempels worden dus vernietigd, das best zonde. Is dat om misbruik tegen te gaan?

    • Theo Broekema op 26 juni 2008 om 17:03

      Dat denk ik toch wel Dolores. Die man is allang blij dat hij wat te doen heeft denk ik, soort ambtenaartje.
      Ja, dat de stempels worden vernieigd na bewezen diensten vind ik erg vreemd.
      Maar er is wel meer vreemd bij TNTpost, ja toch?
      Theo

    • J.H. Avis op 26 juni 2008 om 19:32

      @Theo B.
      Ach wat is vreemd?
      Het verkopen van doosjes met Rolzegels met op de achterzijde Reclame voor het gebruik van Frankeermachines? Oftewel een ontmoediging van het gebruiken van de net aangeschafte postzegels?
      Is dat vreemd? Om gebruik van het net aangeschafte product te ontmoedigen?
      Tja, zal wel Handel van TNT Post zijn.

    • Thomas Roesner op 13 maart 2009 om 13:33

      Hello,

      sorry for writing in English.

      Over the last 2 weeks I got about
      5 letters from the Netherlands with
      a sticker “Frankering Gecontroleerd”.
      The sticker was out over the metered red postage print and over canceled stamps.
      1 of them was delivered by the private
      German postal service “CITIPOST Göttingen”.

      Any idea ??

      Best regards
      Thomas

    • Albert Haan op 13 maart 2009 om 19:30

      Het word toch tijd dat het personeel van TNT een cursus gaat volgen :”Hoe plak ik stikkers op een enveloppe”.
      En “Hoe erger ik de filatelist”.
      Deze stikker (als hij over de zegels is geplakt)zal ik in elk geval niet opnemen als een van de 12 elementen (postaanduiding).
      Lia kun je dit probleem niet bij TNT naar voren brengen. Jij bent nog een van de weinige die de weg weet.
      Alvast bedankt, namels alle postzegel en stempel verzamelaars.

    • JHA op 14 maart 2009 om 15:15

      Het personeel van TNT Post krijgt niet voor niets een loonsverlaging van 15%.

    • dolores op 14 maart 2009 om 15:54

      @ Thomas Roesner, we saw that sticker before, it means “postage is checked”. If we can reach them, we will urgently advise TNT to develop a course for its personnel: “how to put a sticker properly on a cover”.

      I don’t know about the cittipost Gottingen, did the envelope came from a village at the border with Germany?

      Best regards, Dolores

    • Thomas Roesner op 16 maart 2009 om 14:29

      >I don’t know about the cittipost >Gottingen, did the envelope came from a >village at the border with Germany?

      Hi Dolores,

      thank you for your answer !

      No these letters came from Hotels all around the Netherlands (as we plan a round trip later this year), from Zeeland over Amsterdam to Rotterdam etc.
      And my location is also not near the border to NL (250 kms I would calculate). No it’s for sure not just a “border area” practise of TNT. About 95% off all replies from NL were delivered by the local private postal service “CITIPOST GÖTTINGEN”. Only for the “Frankering Gecontroleerd” labels the rate is lower (2 of 6 came via the CITIPOST, 4 via the usual Deutsche Post)

      I’m still looking for details about this
      FRANKERUBNG GECONTROLEERD label.

      Best regards
      Thomas

    • Rein op 16 maart 2009 om 17:27

      @Thomas

      Should you be part of the Twin Cities Leiden-Göttingen excursion?? Someday? Let me know!

    • dolores op 17 maart 2009 om 04:01

      @Thomas, I can unfortunately not give you a 100% clear answer, but I have the impression that they use the sticker to mark mail that has a feature which makes it necessary for the employee to secure or to prove that the postage is checked.

      I got it for example when I put the stamp at the front site of a postcard. It could therefore not be canceled and then somebody put the sticker at the backsite. In your case it probably has something to do with the fact that it is citypost.

      So a sticker put by the post employee to prove he or she checked the postage, that’s what I think.

    Schrijf een reactie