Tweesporenbeleid van TNT Post: postzegels mét en zónder gelaagdheid qua design! - Postzegelblog

Tweesporenbeleid van TNT Post: postzegels mét en zónder gelaagdheid qua design!

57

daf-gestempeld.jpg

Ondanks de drie bijdragen van Gerrit Jan wil ik toch op de uitgebreide postzegelvelletjesreeks terugkomen. Niet vanwege de omvang en het kostenplaatje, maar om de gedachte van TNT Post, die achter alle Persoonlijke Postzegels – in welke vorm dan ook (boekjes en velletjes) – schuilt. Kennis hebben van die achtergrondgedachte kán enkelen door grip op het (officiële én schaduw-) uitgiftebeleid van TNT Post te hebben, gevoelsmatig innerlijke rust geven.

Op de DAF-postzegel, de eerste Persoonlijke Postzegel uit de reeks ‘De jaren 50, 60 en 70’ staat een deel van de folder die bezoekers in de DAF-showroom in 1958 op de RAI ontvingen. Een fragment van de magnolia staat nog op de postzegel. De getekende illustratie is in een warm oord gesitueerd. Van de zeven getoonde DAF 600 op de RAI-verkooptentoonstelling bezaten er slechts twee een motor, de rest was nog motorloos.

TNT Post is op 7 februari 2008 een samenwerking met ‘Plus Magazine’ aangegaan om een reeks van 75 Persoonlijke Postzegelvelletjes uit te geven. Daarbij staan belangrijke producten en momenten uit de jaren 50, 60 en 70 van de vorige eeuw in de schijnwerpers. Per maand komen er twee velletjes uit (oplage 10.000 velletjes) met een bijbehorend kleurig geïllustreerd informatieblad en een doorzichtig plastic, waarin het velletje opgeborgen kan worden. In drie jaar is de reeks (die in een gratis verzamelalbum wordt gestoken) compleet *).

Het eerste onderwerp van de reeks is de DAF 600, die het feit herdenkt dat de eerste DAF 600 in de RAI (op 7 februari 1958) werd geïntroduceerd. Deze eerste Nederlandse auto sloeg in als een bom, maar liefst 3000 klanten plaatsten een bestelling. Zijn populariteit hing o.a. samen met de variomatic, oftewel het “pientere pookje”: een versnellingssysteem op basis van rubber riemen, dat schakelen overbodig maakte.

folder-400p.jpg

De getekende zwarte kaderlijnen geven de plaats aan, waar het velletje in een plastic hoes moet worden gestoken.

De oplage van dit eerste velletje wordt breed opgezet: 225.000 velletjes in combinatie met een gratis bewaarblad is voor de speciale introductieprijs van 4,40 euro op de meeste verkooppunten verkrijgbaar. Om zeker te zijn van een complete serie biedt TNT Post de mogelijkheid om een abonnement te nemen op deze nostalgisch getinte postzegelvelletjes voor 7,50 euro per velletje. Na drie afleveringen (zes velletjes) krijgt de abonnee een bewaaralbum cadeau. Een abonnement op deze reeks bestaat dus uit 75 velletjes á 7,50 euro in combinatie met een verzamelalbum en gratis toezending per maand van twee velletjes en twee infobladen.

TNT Post weet in het bedrijfsleven partners te vinden en ermee samen te werken, zoals Douwe Egberts en Philips dat hebben gedaan bij de ontwikkeling van het senseo-koffiezetapparaat. Samenwerkingspartner van TNT Post is bij de postzegelreeks ‘Beleef de jaren 50, 60 en 70’ het seniorenblad ‘Pus magazine’. Dit maandblad voor 50-jarigen en ouder is uit uitstekend op de hoogte met de interesses van haar abonnees. Deze inzichtelijke kennis met die van TNT Post maakt het mogelijk een Persoonlijk Postzegelvel een juist toegesneden vulling te geven. Door samenwerking komt dus specialistisch kennen en kunnen bij elkaar van beide partners.

hoogtepunten-20ste-eeuw-209-400p.jpg
Dit velletjes doet qua inhoud denken aan het velletje ‘Hoogtepunten uit de 20e eeuw’ (nvph 1842/51).

Een bijzonderheid van dit samenwerkingsverband is dat het ouderenblad al bestaande afbeeldingen uit archieven, stocks en fotoalbums weet te verwerven van de zakelijke partners van het postzegelonderwerp. Aldus is het niet moeilijk de beschikbare postzegelruimte van een passende vulling te voorzien (containervulling). Er komt in het geheel geen dure professionele ontwerper meer aan te pas. Hierdoor zijn de ontwerpkosten laag. Een nadeel is dat daardoor inhoud, vorm[geving] en functie van de postzegel niet op elkaar zijn afgestemd. De esthetische kwaliteitslat van de postzegel ligt laag. “Deze mindere vormgevingskwaliteit is ons bekend en is tevens de beperking van de Persoonlijke Postzegel”, aldus Arjan Jochems, markt manager Verzamelmarkt (als deel van de Consumenten Markt) van TNT Post.

DAF postzegel

Doelgroepen
Andere onderwerpen die in deze nostalgische reeks postzegels o.a. aan de orde komen zijn: [1] SRV-man, [2] Swiebertje, [3] the Beatles in Nederland, [4] de pettycoat, [5] tupperware en [6] de verloren WK-finale tegen Duitsland. Stuk voor stuk producten en momenten uit “de goede oude tijd” met een geïdealiseerd (en goed gevoel opwekkend) levenspatroon. TNT Post mikt met deze reeks postzegels op de ‘emotioneel geraakte’ ouderengroep (doelgroep) van 50-plussers en ouder, die over de nodige financiële middelen beschikt.

Ook TNT Post heeft ontdekt dat het postzegelverzamelen, zoals we dat gewend waren, achteruitgaat. De oude verzamelstructuren hebben hun tijd gehad en geldigheid verloren. Deze constatering kent twee oplossingsmethoden: afwachten (en de kop in het stand steken), of handelend optreden.

Wel, dat laatste heeft TNT Post onder leiding van de pragmatisch denkende en functionerende Arjan Jochems gedaan: “Hoe kan ik de aandacht voor de postzegel verbreden? Op welke manier kan ik een grotere groep mensen bij de postzegel betrekken? Welke doelgroepen zijn er (in de privé- en zakelijke markt) zoal, die in een postzegelonderwerp geïnteresseerd kunnen zijn te krijgen, zowel als opdrachtgever en als consument?” Naast de hierboven genoemde ’50-plussersgroep’ heeft TNT Post er al heel wat meer gevonden/ontdekt/blijkens de Persoonlijke Postzegelboekjes: [1] PSV, [2] Ajax, [3] Feyenoord, [4] Zonnebloem, [5] BZN, [6] VU, [7] Yin Yang Yo, [8] Totally Spies, [9] Herman van Veen. TNT Post komt al deze zakelijke partners/belanghebbenden tegemoet door hen op postzegels ruimte en/of aantrekkelijke faciliteiten te verschaffen (facilitaire dienstverlening).

Voor al deze onderwerpen bestaan er speciale groepen ‘aanhangers/supporters/geïnteresseerden’ die deze producten van TNT Post als hebbedingetjes (collector items) in hun bezit willen hebben. Gevolg? De TNT Post-toko krijgt door de meer op de individuele persoon gerichte betrokkenheid een breder scala klanten/afnemers in haar bestand, die voorheen maar amper weet hadden van het bestaan van een postzegel.

Tijden kennen tijden
De traditionele verzamelaar, die of chronologisch een (deel van een) land verzamelt, of al thematisch met postzegels omgaat, kan deze omslag van TNT Post bepaald niet waarderen. Met deze nieuwe insteek is het oude en vertrouwde voor hem/haar geheel zoek, Het traditioneel overzichtelijke en veilige is totaal verdwenen. De verzamelaar/filatelist komt ongewild in een groot spanningsveld terecht. Van hem/haar worden nu keuzes verwacht. Hij kan niet meer traditioneel volgzaam postzegels kopen en na verloop van tijd in een voordrukalbum opbergen. Hij/zij is ontspoord! Gevolg? Sommigen haken af, anderen maken er het beste van en gaan wél keuzes maken.

TNT Post, die de bakens verzet door de keuze van een tweesporenbeleid **), is zich bewust dat zij zich vervreemdt van de (oudere) verzamelaar/filatelist. Tijden kennen tijden, steeds met andere, eigentijdse invullingen, norm[erig]en en waard[ering]en! Het bestaan van dergelijke krachtenvelden is niet nieuw, is van alle tijden. Als je er midden in zit (als verzamelaar/filatelist), is wel even (gevoelsmatig en/of emotioneel) wennen geblazen.

De bakens verzetten
Door veranderingen in de markt hebben tal van winkeliers hun assortiment moeten veranderen of uitbreiden om toch van voldoende inkomen verzekerd te zijn. Hierbij denk ik o.a. aan de postzegelhandelaren die in de loop van de tachtiger jaren ook munten en bankbiljetten zijn gaan verkopen. Door het anti-rookbeleid van de overheid hebben tal van sigaren- en sigarettenwinkeliers hun assortiment uitgebreid met kranten, tijdschriften en snoep. Leven is overleven door aanpassen. Op tijd de bakens verzetten. Dit gebeurt niet alleen in de privésfeer, maar ook in de zakelijke markt.

Naar ik hoop kunt u door deze marktverkenning het tweesporenbeleid van TNT Post (enigszins) billijken. Het maken van keuzes tussen alle officiële emissies van TNT Post en alle schaduw-emissies van TNT Post (of een deel ervan, samenhangend met de thematische keus van de verzamelaar) kan door de achtergrondkennis misschien iets gemakkelijker te nemen zijn. Tot slot nog het volgende over keuzes maken in de filatelie: “Heeft u (destijds) ook moeite gehad portzegels links te laten liggen? Nee? Dan is keuze maken, waar u nu voor staat, ook een fluitje van een cent! Ik ben bijzonder benieuwd naar uw mening.”

*) Volgens de opzet van dit moment zijn deze velletjes alleen in abonnement verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen. Thematische belangstelling voor bepaalde velletjes stuit dus op problemen!

**) Officieel postzegelprogramma met vanuit design-oogpunt bekeken hoogwaardige postzegels én Persoonlijke Postzegels met een mindere gelaagdheid om nieuwe doelgroepen te bereiken.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (57) Schrijf een reactie

  • Bate Hylkema op 10 februari 2008 om 08:32

    Bij het samenstellen van deze bijdrage heb ik enkele detailpunten vergeten, die toch het vermelden waard zijn:
    1) Plus Magazine geeft per maand na de uitgifte van twee velletjes nadere inzichtelijke tijdsbeeldinformatie, waardoor de meerwarde van de postzegels ongetwijfeld vergroot wordt.
    2) De vooraankondigingen van Persoonlijke Postzegels is buitengewoon gevarieerd. Soms wordt men weken vooraf er al op geattendeerd per advertentie of artikel. Soms helemaal geen berichtgeving vooraf. “Wij houden van verrassingen”, aldus Arjan Jochems, de initiatiefnemer en begeleider van deze reeks.
    3) Ook de verschijningsdatum wil nog wel een variëren als er een filatelistische reden voor is als een ruilbeurs.
    4) Sommige Persoonlijke Postzegelboekjes laten zich goed verkopen (samenhangend met de grootte van de doelgroep) als die van BZN, Ajax, Feyenoord en PSV.
    5) Qua vormgeving is er bij de Persoonlijke Postzegel ook sprake van een tweesporenbeleid. Waarom naast een ‘dure’ ook een ‘goedkope’ variant wordt gebruikt voor de Persoonlijke Postzegel is me in het gesprek met Jochems niet duidelijk geworden.

  • Hans op 10 februari 2008 om 09:18

    Uit het aardige stukje van Bate:
    “Leven is overleven door aanpassen. Op tijd de bakens verzetten. Dit gebeurt niet alleen in de privésfeer, maar ook in de zakelijke markt.”
    Dat is nu precies wat sommige arme landen al jaren doen: postzegels uitgeven om de economie draaiende te houden. Sommigen zeggen: ten koste van de verzamelaar, anderen heten de diversiteit juist welkom.
    Zeker nu TNT-post dezelfde weg ingeslagen is – zegels uitgeven die zelden voor frankering gebruikt zullen worden – moeten we onze houding tegenover de landen die “we” in de ban gedaan hebben maar eens heroverwegen.

  • Rein op 10 februari 2008 om 12:06

    @Bate

    “Qua vormgeving is er bij de Persoonlijke Postzegel ook sprake van een tweesporenbeleid. Waarom naast een ‘dure’ ook een ‘goedkope’ variant wordt gebruikt”

    Niks geen 2-sporen beleid, gewoon een keuze uit twee typografische versies die ook qua kleur anders zijn. Dus een mogelijkheid om bij een bepaald onderwerp te “kunnen kiezen”…

    @Hans

    “Dat is nu precies wat sommige arme landen al jaren doen: postzegels uitgeven om de economie draaiende te houden.”

    Dit is nogal naief en dat klopt ook niet. Sommige geografische gebiedjes leven van de postzegel? Mischien San Marino? Voor Jersey, Guernsey e.d of het Vaticaan is het een leuke aanvullling op de inkomsten uit toerisme, maar zeker geen hoofdmoot.

    Al die andere 4e-wereld-gebiedjes – als ze al bestaan – kom je als postzegelverzamelaar tegen omdat er in New York of Parijs of Brussel of Madrid postzegelhandelaren actief zijn die met vage “functionarissen” uit die gebiedjes iets hebben afgesproken waarbij een deel van de inkomsten in hun zakken verdwijnt en de rest in de zakken van de groothandelaar in “postzegels”. Ze hebben niets van doen met postactiviteiten! Hooguit wordt in het land van ‘herkomst’ een enveloppe voorzien van zo’n zegel en een stempel zodat de authenticiteit verzekerd lijkt te zijn. Dit soort situaties kennen we van de jaren 1890-1900 resp. sinds 1960 bijna voortdurend. De georganiseerde filatelie kan er niets effectief tegen ondernemen afgezien van een banvloek op het opnemen in tentoonstellingen danwel het geven van goede informatie. Dat laatste lijkt men al lang te hebben opgegeven.

    Makkelijker is het om postadministraties van landen met echte postale activiteiten te ‘katten’ als ze naast de aandacht voor de filatelist ook nog aandacht hebben voor andere potentiele klanten.

    Dat laatste zien we hier op dit blog volop gebeuren en het is niet ver van het gebruik van de kreet ‘bananenrepubliek’….

  • johan op 10 februari 2008 om 13:32

    Als ik sommige oudere (plus tijdschrift doelgroep!) verzamelaars hoor praten dat postzegels verzamelen onderhand meer lijkt op belasting betalen omdat men zoveel uitgeeft en men het niet meer kan volgen. Buitenlandse verzamelaars willen nog maar 1 zegel ipv een boekje of velletje omdat het soms nogal duur is. De laatste jaren knaagt tnt direct of indirect toch wel heel erg aan de verzamelaar Nederland zijn/haar budget. Je bent zo honderden euro’s lichter. Wat je bij de vele nieuwe munten ziet is dat mensen munten kopen en die uiteindelijk in een bakje of la belanden. Big business dus. Als de omzet afneemt dan moet de winst en omzet ergens anders vandaan gehaald worden. Nieuwe doelgroepen dus. Die die boekjes kopen om ze in de la te leggen.
    Tnt wil wel boekjes verkopen maar het heeft niks meer te maken met het doel van een postzegel. (Die hoort op een poststuk te zitten en niet in een boekje)Tnt moet weer back to basic. Postzegels horen op LET OP!!! ALLE poststukken. Dan worden ze weer oa. door de jeugd van al die poststukken afgeweekt en verzameld. Dan ga je weer terug naar die goede oude tijd-gevoelens. Naar de 50, 60 en 70er jaren. Niet zoals nu met te dure korte-termijn-marketing-gedachte canon plakplaatjes van de jaren 50,60,70 die ik overigens wel af en toe koop. Nee tnt moet zelf de klok terugdraaien naar die tijd dat men massaal aan het filatelistenloket stond. Waar aandacht was voor de verzamelaar die zich nog klant voelde. Als ik vorig jaar zag hoe ze in Italië bij het filatelistenloket met klanten omgaan en maatwerk leveren dan moet tnt toch maar eens goed nadenken. TNT zal dus met een lange termijn visie moeten komen en zorgen dat postzegels op alle pakketten komen. Het beleid van de achterdeurzegels is echt een korte-termijnvisie om snel geld te harken nu het nog kan. Terwijl er op veel post niet eens meer een postzegel voorkomt. Dus kom niet met die marketing 50/60/70 bla bla ism plus-magazine. Nee draai zelf nou eens de klok terug naar een hoger service-niveau. En koffie dus in het postkantoor! Niet alleen naar korte-termijn winst en efficiency voor de shareholders. Zo draai je de trouwe verzamelaar de nek om. Kom nou eens met een lange-termijn visie. Gewoon serieus. Geen marketing bla bla. Zo dom zijn de meesten niet. Wat komt er na de canonserie/mooi Nederland/? De huisdierenserie? Nederland, een bananenrepubliek met veel uitgiften en steeds midner postzegels op poststukken… Waar is de tijd gebleven dat mijn opa zijn staf (zijn knuppel) op de balie van de abn bank legde en een zak met gulden postzegels meekreeg voor zijn kleinzoon? De plus-tijdschriften klanten zullen mij wel begrijpen. Mijn ma leest ze ook. Die kan je (verzamelt zelf ook)niet lijmen met jaren 50/60/70 plakplaatjes. Nee die willen liever terug naar die goede oude 50/60/70 tijd. Waarbij een postzegel gewoon op een poststuk hoorde. Is dat nou zo ingewikkeld?

    gr Johan
    http://www.postzegelforum.nl

  • aad b op 13 februari 2008 om 14:00

    Wat nu zo (jammer) is dat als ik als handelaar die spullen wil verkopen voor hoge verzendkosten kom
    een zg bewaar blad opsturen kost € 6,20 boven op de 7,50 per velletje,met andere woorden de handel wordt voor de zo veelste maal aan de kant gezet (zie ook de gratis v.duin uitgave.Men maakt duidelijk misbruik van de monopoli positie die men heeft .

  • Rein op 13 februari 2008 om 15:00

    @Johan

    Hoezo massaal voor de filatelieloketten? Waar dacht je dat rond 1967 al die zegels die zo volop door PTT verkocht werden aan verzamelaars naar toe gingen??? Naar het album, stockboek e.d. Dus ammenooit niet voor postale doeleinden ofwel frankering op brief. Alhoewel, 40 jaar later probeert men zo af en toe wel een voorraad overbodige zegels in die periode aangeschaft weg te plakken…

    M.a.w. er is in dat opzicht niets veranderd tussen PTT en TNTPost! Of eigenlijk toch wel, toen waren we nog klant en werden we met egards behandeld, nu mag je op een postkantoor niet eens meer een blik werpen op de voorraad postzegels – oekaze van hoger hand gepubliceerd in Balienieuws! Wisten onze bonobobos dat??? Hebben ze daar al iets van gezegd???? Of probeer op een kantoor als Heemstede met de nieuwe Wincor-Nixdorf automaat eens langer dan een paar minuten bezig te zijn. Dan krijg je het vriendelijke verzoek om de klanten van TNTPOst voor te laten gaan! Filatelisten zijn dus geen klanten meer dan TNTPost of Postkantoren BV of hoe klantvriendelijk ze zichzef ook durven noemen.

    Dat is wat er veranderd in 40 jaar!

    Nog steeds geld willen verdienen aan de postzegelverzamelaars zonder dat er een postale handeling tegenover staat, maar wel ons tot 2e of 3e rangs klant verklaren!

  • J.H. Avis op 13 februari 2008 om 15:25

    @ Aad B
    Monopolie-positie?
    Het komt mij voor, dat je nog immer niet door hebt, dat TNT Post de Momopolie-positie niet meer heeft. Ook sommige streekpost-bedrijven geven zegels uit. Tja, ze zijn wel een van de weinigen, die in Nederland postzegels uitgeven, zodat De Handel weer voorraad kan aanleggen. Met al die nieuwe uitgiften heeft De Handel weer meer keuze voor de klanten. Ze worden, dus, niet aan de kant gezet.
    Enne, dat Van Duin-boekje werd allen bij een besteding van euro 50,00 op de Postex 2007 en Loosdrecht 2008 gratis weggegeven. Ook de aanwezige Handel had daar met aanbiedingen met korting. Mogen ze dat ook niet?
    Tja, het doen van Aanbiedingen is duidelijk misbruik maken van de Monopolie-positie bij het in bezit hebben en aanbieden van een voorraad oude en nieuwe postzegels.

  • Rein op 13 februari 2008 om 16:13

    @Jaap

    Ze geven zelfs albumbladen van de DAF-zegels voor niks weg! Hier wordt duidelijk het monopolie van ons handelaren-congsi ondermijnt…. Daar gaat ons gekoesterde VOC-geest…

    Bovenaan zeeten op de agenda van ons tripartite overleg ASAP!

  • aad b op 13 februari 2008 om 19:47

    Ja iets gratis geven bij besteding van 50 euro aan zegels kan ik ook ,alleen is de waarde die ik weg kan geven hooguit 4% TNT geeft iets weg van 14,95 dat kan je als handelaar aan de postzegels 50 euro dus nooit verdienen .Wil ik de DAf velletjes met album blad opsturen dan kost dat minimaal € 6,20 heer Avis dus meer dan de frankeerwaarde er is dus sprake van MIS(bruik maken van een monopolie positie ,dat er andere partijen zijn die zegels uitgeven het zal wel ,maar daar heb ik niets mee .Het gaat om TNT die zijn gang maar gaat en de mensen in de filatelie in verwarring brengen ,zonder overleg ,zonder informatie, zegels worden de markt in geslingert,ook de catalogus makers krijgen grote problemen ,want het is toch prettig voor elke filatelist dat je de uit gegeven zegels ergens kunt terug vinden .Hoort het DAF velletje bij de reguliere uitgave of is het een tussendoortje weet u het nog ,dus niet mekkeren heer Avis TNT post bepaald en niemand anders dus MONOPOLIE.Wie verstuurd de spullen wie geeft de orders wie bepaald de winstmarge ,wie zorgt voor gebrekkige informatie en wie bepaald de frankeerwaarde van de postzegels juist DE MONOPOLIST TNT

  • cees prins op 13 februari 2008 om 20:25

    10 dafjes voor € 4,40 vind ik wel een marktconforme prijs……

  • Rein op 13 februari 2008 om 20:57

    @Aad

    De DAF is een volwaardige postzegel, die overal verkrijgbaar is waar de TNTPost haar zegels laat verkopen. Dus, eist de DAF zijn hoofdnummer op – met een oplage van 225.000 blokken = 2.250.000 zegels!!!!! – in de NVPH S.C. en dat zal elke handelaar/lid van de NVPH ook zo aan haar klanten brengen! Dat is de Info-Plicht van de Handelaar! Geen spelletje monopolie, geen spelletje mens erger je niet ! Of misschien toch wel dat laatste ;)

  • J.H. Avis op 14 februari 2008 om 12:12

    @Aaad B
    Het is inderdaad prettig als de filatelist de uitgegeven postzegels in de Catalogus kan terugvinden.
    Helaas, … De NVPH SC voldoet al jaaaaaaren niet aan die eis. De NVPH pretendeert bijvoorbeeld een Monopolie en copy-right op de nummering van de in Nederland uitgegeven postzegels. Daar hebben ze toch een zootje van gemaakt.
    Enne, om nu een postzegelvelltje, al dan niet met albumblad, als Basis Pakket te verzenden voor euro 6,20 lijkt me zwaar overdreven. Kan ook als Brievenbuspost worden verzonden. Geen wonder, dat De Handelaar niets of teweinig verdient. Je kunt de zendingen ook opsparen.
    Het is trouwens niet TNT, die de (winst-)marge van de Handelaar bepaalt. Hooguit de korting, die De Verzamelaar niet krijgt, die TNT aan zijn klanten en afnemers verleent.

  • aad b op 14 februari 2008 om 15:39

    Helaas Avis geen brievenbuspost formaat te groot,en op sparen wie wil er wachten op zijn spullen als het gewoon te koop is bij TNT zonder verzendkosten.Dat de NVPH niet alles opneemt kan ik mij iets bij voorstellen ,maar we hebben het hier over een velletje dat overal te koop is ,en dat niet in het programma boekje van TNT Collectclub staat .Ik vind dat de verzamelaar het recht heeft om te weten welke oplage de alle uitgegeven zegels hebben ,en waar ze tekoop zijn ..Anders blijft er altijd een vervelende smaak hangen van dingen die uitverkocht zijn en plotseling weer door TNT op de markt gegooid worden ,Wat de catalogus betreft het merendeel der uitgegeven zegels zijn opgenomen in dit boekwerk de doorsnee verzamelaar heeft daar dus meer dan genoeg aan ,de doorgewinterde specialist kan zelf voor aanvulling zorgen ,publiceren in ons maandblad etc..Wat de winstmarge betreft die wordt bepaald door TNT en niemand anders ,het is toch te gek dat ik in mijn winkel 0.50 ga rekenen voor een zegel van 0,44 die overal tekoop is .Ik heb ook geen moeite met de vergoeding die men geeft ,maar met het scheve verhaal van gratis weggeven bij aankoop 50 euro postzegels ,dit kan ik niet en kost mij op den duur klanten die wachten op de volgende beurs en sparen zo 14,95 uit zo simpel is het .

  • Hans op 14 februari 2008 om 21:45

    Weet iemand of deze postzegels ook online te bestellen zijn? En zo ja: waar?

  • Bate Hylkema op 14 februari 2008 om 22:54

    Hans, je kunt zoals ik in het (te lange) artikel heb geschreven bij de Collect Club in Groningen in abonnement bestellen.

  • Rein op 14 februari 2008 om 23:47

    @Aad

    De oplage van de DAF is bekendgemaakt door TNTPost: 225.000 blokken! Beter lezen s.v.p.

    Waarom zou een handelaar een courant zegel in z’n assortiment willen hebben? Daar valt toch niets aan te verdienen? Dus wel of niet in huis halen maar wachten met verkopen tot de zegel niet meer courant is! En als dat betekent dat jarenlang geinvesteerd moet worden in dood geld dan niet aanschaffen en dus ook geen service bieden aan de anderhalve klant die niet meer in staat is om naar het postkantoor te gaan EN ook geen extra euro wil betalen voor jouw service….

    Je bent filantroop of je bent het niet ;)

    En mocht onverhoopt de prijs van de AvD boekjes de pan uit rijzen, dan nog koop je hem in bij het opkopen van geliquideerde collecties… Want daar zit toch de (terechte) winstmarge van een handelaar.,.,

  • aad b op 15 februari 2008 om 11:57

    Rein ,mijn zaak is (groot) geworden door levering nominaal ik klaag niet over de vergoeding door TNT maar over de handels wijze van het gratis hier en gratis daar weggeven van artikelen die de lading die aangekocht is niet dekken ,zou de winstmarge op postzegels voor mij ongeveer het zelfde zijn als TNT dan kan ik ook de boel gratis weggeven ,en mijn (TNT) klanten behouden .De oplage staat inderdaad overal vermeld ,maar ik als handelaar weet officieel niets maar dan ook helemaal niets ,het lijkt mij toch wel dat wil men meer verkopen(dat is de doelstelling uiteindelijk) de handel wordt voorgelicht over het uitgave beleid.

  • Jan Boon op 15 februari 2008 om 12:32

    Tja, een ieder verzamelt wat hij of zij leuk vindt: flippo’s, filmsterplaatjes, pikachu kaartjes, voetbalplaatjes, albert heijn zegels, air miles en ook nostagische TNT velletjes. Nix op tegen, moet een ieder zelf weten, alleen met filatelie heeft het niet zo veel te maken, geeft natuurlijk ook niks. Wie heeft nu nog oog voor edb’s en edk’tjes? Ook zo’n vergankelijk verzamelgebied. Mijn zoon heeft overigens nog een comlete set flippo’s in de aanbieding.

  • J.H. Avis op 15 februari 2008 om 16:44

    @Aad B.
    En ik maar denken, dat postzegels bedoeld zijn om een brief, kaart, pakket e.d. mee te frankeren. Dat de handel er op inspringt om postzegels aan verzamelaars te verkopen, dat is hun goed recht. Maar om daarom nu te gaan kankeren op TNT Post?

  • Jan Boon op 15 februari 2008 om 17:03

    TNT Post verkoopt postzegels niet meer op het postkantoor, straks verkoopt SHELL benzine alleen nog maar in abonnement.

  • cees prins op 15 februari 2008 om 17:09

    Als ik er maar een album bijkrijg om die benzine in op te bergen…….

  • Jan Boon op 15 februari 2008 om 17:53

    Ja, met vier wielen ;-)

  • aad b op 15 februari 2008 om 18:23

    Avis niet willen begrijpen is ook een kunst .

  • J.H. Avis op 15 februari 2008 om 21:47

    @B
    De “kunst” om te blijven kankeren op TNT Post is, helaas, groter!

  • Jan Boon op 15 februari 2008 om 22:17

    Ze maken d’r ook wel een janboel van …

  • cees prins op 15 februari 2008 om 22:49

    Voor mensen die het wel leuk vinden, persoonlijke, achterdeur,voordeur en tussendeurpostzegels :

    http://groups.msn.com/GGPPGebruikersGroepPersoonlijkePostzegels

    groet en welkom daar.

  • aad b op 16 februari 2008 om 11:16

    Avis en terecht tis uiteindelijk mijn boterham die ik verdedig, met alle middelen die beschikbaar zijn .En dat is wat anders dan het tot vervelens toe de catalogus aan te pakken ,zonder met een oplossing te komen .

  • J.H. Avis op 16 februari 2008 om 11:36

    @B
    Ach, oplossingen zijn de laatste jaren reeds voldoende aangedragen. Alleen, het constant kankeren op de marge, die TNT Post aan de “handelaren” verleent. Dat irriteerst en niets met filatelie te maken.

  • aad b op 16 februari 2008 om 12:01

    Niemand heeft commentaar op de marge heer Avis beter lezen ,ik vind die marge prima ,maar het gaat over,ach ik stop er mee horende en ziende blind ,het heeft geen zin ,ik geef me over .

  • Albert Haan op 16 februari 2008 om 17:37

    Wat is postzegelen verzanelen leuk.
    Weer eneige uren over mijn boeken en catalogus gezeten.
    Zonder dat “gebreusel”van die bloggers.

  • Robert op 18 februari 2008 om 16:03

    Gelijk heb je Albert. Je kunt genoeg plezier aan je verzameling beleven hoor, ook in de toekomst. En kijk nu eens goed naar die emissies van TNT Post. Die zijn toch van wereldklasse qua vormgeving en druktechnieken?

  • J.H. Avis op 18 februari 2008 om 16:55

    @Robert
    Daar ben ik mee eens.Een feest met druktechnieken, tandingen, fosforbalken, enz. Da’s nou het recht van de “Monoplist”.
    Dat maakt de filatelie nou zo leuk.

  • Rein op 18 februari 2008 om 17:01

    Op 18 maart verschijnt het blokje “Keuze van Nederland” met 2×5 verschillende keuze-ontwerpen van den ollander binnen het nieuwe oranje-tekst kader. Is dit nu een voordeur- of achterdeur-uitgifte??? Dit is dus al weer de 3e laagdrempelig ontworpen emissie van Nedelrand – fila-jubilea; DAF; Keuzes. Bij de laatste krijgen we wel te maken met een andere drukkerij: WSP = Walsall Security Printing in offset met een andere tanding [?]

  • Rein op 18 februari 2008 om 17:14

    Oplage 376.000 blokken; tanding 13:13 1/4 – althans bij een afmeting van 30x40mnm is slechts mogelijk:

    horizontaal:
    19 tanden = 12.666
    20 tanden = 13.333
    21 tanden = 14.000

    verticaal:
    26 tanden = 13.000
    27 tanden = 13.500
    28 tanden = 14.000
    29 tanden = 14.500

  • Jan Boon op 18 februari 2008 om 19:39

    @Rein is duidelijk de tandarts onder de filatelisten ……

  • J.H. Avis op 18 februari 2008 om 20:00

    Het worden dus gewoon lift-postzegels.
    1e, 2e en 3e verdieping.
    Drukkerij naar keuze.

  • cees prins op 18 februari 2008 om 20:40

    Blijft de vraag of het interessant is om een abo op deze zegels te nemen.
    De start is groots, doch daarna 10.000 velletjes??!! dat is een zeer kleine oplage. Of zouden er gewoon meer worden bijgedrukt als de belangstelling geoot is? Rembrandtboekjes effect.

    Wie het weet mag het zeggen.

    ook op :
    http://groups.msn.com/GGPPGebruikersGroepPersoonlijkePostzegels/_whatsnew.msnw

    Cees

  • cees prins op 18 februari 2008 om 20:41

    groot

  • aad b op 19 februari 2008 om 12:04

    Cees Prins wat maakt het nu uit hoeveel er van gemaakt worden ,tgaat toch om de lol dus hoe meer afwijkingen en oplage hoe beter ,geen catalogus meer nodig ,men zoekt het zelf maar uit ,want info krijg je niet dat is het recht (Avis) van de monopolist .Al jaren worden de oplages van fdc,s postzegelmapjes en zegels niet in het nvph boekje gezet (reden geen info) ook de werkelijk verkochte aantallen staan nergens vermeld (moet je in het bedrijfsleven(kleine middendstander elk jaar voorrraad tellen ) is proberen voorraden achterhouden Nee een ondoorzichtig bedrijf .Maar ja het schandaal in Duitsland waait straks deze kant op (ben benieuwd) Rembrandt Prestigeboekjes affaire)

  • J.H. Avis op 19 februari 2008 om 15:20

    @Aad Beglinger
    Het tekent natuurlijk de metaliteit van de NVPH handelaar. Waarom heb je in helmelsnaam een correcte catalogus nodig, Laat staan dat je als NVPVH opdrachtgever c.q. betaler weet hoeveel enveloppen je bestelt en betaalt. Natuurlijk geeft de NVPH geen voldoende info prijs. Bedrijfsgeheim? De oplagecijfers van de bijzondere postzegels staan al sinds jaar en dag op de presentatiemapjesermeld.

  • aad b op 19 februari 2008 om 18:26

    Avis ,ik mag aannemen dat de info naar de handel toe niet via de pzm moet gaan ,en bij de toeslag zegels staan geen aantallen vermeld,ook de werkelijk verkochte aantallen zijn nergens vermeld en daar gaat het natuurlijk om ,als je als verzamelaar denkt dat je iets bijzonders hebt van een kleine oplage ,dan is het erg sneu dat er dan weer een een golf op de markt verschijnt.Bedrijfs geheim ?Wat is de oplage van de postzegel mapjes wat is de oplage van de jaar pakketten is de inhoud van deze map.pakketten meegeteld u mag het zeggen .

  • Rein op 20 februari 2008 om 10:40

    @aad

    Bij een organisatiegraad van 0,0 en een ledental [na verwijderen van doubletten] kom je op zo’n 20.000 filatelisten in Nederland. Elke oplage boven de 50.000 van nieuwe zegels is meer dan zat [postfris, FDC, evt. gebruikt] en het maakt echt niets meer uit of de oplage groter is (bijna altijd wel en dan hoeft TNT ook niet het achterste van haar tong te laten zien]. Bij de jeugdsentiment zegels is de oplage 10.000 blokken ofwel 100.000 zegels. De TNTPost mensen hebben verzekerd dat er niet meer worden bijgedrukt ook al zou het aantal abonnees de pan uit rijzen…

    De echt interesaante zegels qua “zeldzaamheid” vind je bij de [semi-] permanente zegels die misschien wel een redelijk grote oplage hebben maar waarvan bijna niemand postfris materiaal heeft. Denk aan de Huwelijks-zegels van 1999, de L-fosfor bij Vermeer. De grootste voorraad Huwelijks-hangboekjes zat bij een handelaar: 25 stuks ofwel 1.250 zegels; daarnaast misschien nog eens evenveel verspreid over het land. Dat soort dingen krijg je niet per abonnement – noch bij Collect noch bij de NVPH-leden.

    Nog zeldzamer zijn de aangetekend, garantiepost, expresse en pakket postzegels die gewoon een categorie postzegels zijn zoals de luchtpost – vaak van meer postale waarde want bij de luchtpost-zegels ging het meestal om filatelistsch geinspireerde uitgifte cq Sperr-werte tbv deviezen-inkomsten [15, 25gld]. Bovengenoemde postzegels zijn postfris i.h.a. slechts nog op de vingers van 2 handen te tellen. Iedereen negeert ze – de NVPH voorop !! – en denkt daarmee de verzamelaar een dienst te bewijzen. Dat laatste is natuurlijk wel typisch Nedelrands want als je kijkt wat er in de UK [of Duitsland of Frankrijk of de USA] aan gespecialiseerd materiaal wordt aangeboden dan zit de Nederlandse filatelist nog wel in de peuterspeelzaal van de filatelie.

    De NBFV – na 40 jaar geleden nog geinvesteerd te hebben in de diepgang via studiegroepen – komt nu niet verder dan volledig gokken op de aantrekkingskracht van thematisch verzamelen en het vias tentoonstellingen verspreiden van die evangelie… Halleluja! 100 jaar en evenveel paaseieren te zoeken!

  • aad b op 20 februari 2008 om 13:59

    Rein .Prima stuk .

  • aad b op 20 februari 2008 om 14:17

    Rein : Vraag de uitgifte van 18 maart is een velletje keuze van Nederland ,volgens collect internet info zelfklevend ,volgens info uit denhaag een gewoon velletje met een kader van persoonlijke postzegels 2008 ,zie kader NVPH zegels ,toch worden deze zegels integenstelling tot de NVPH en NBVF zegels niet als persoonlijk gezien .!!

  • Rein op 20 februari 2008 om 14:46

    @Aad

    Het persbericht heeft het over papier: normaal met fosforopdruk en gomming: synthetisch. Dus niets zelfklevend. Opvallend is wel dat ze gedrukt zijn in het Verenigd Koninkrijk en niet in Haarlem. Alles wat de laatste tijd uit Walsall komt is tot dus ver zelfklevend!

    Het bijvoeglijk naamwoord “persoonlijk” komt in dit persbericht niet voor! Mijns inziens terecht, maar niet erg consequent van TNTPost….

  • aad b op 20 februari 2008 om 14:56

    Okee bedankt voor de info we wachten maar af.

  • H .vd Linde op 4 maart 2008 om 23:35

    Eris iemand die praat over oplages ;nou
    die is veeeeeel te groot 16 miljoen verz
    is toch wel veel

  • Rein op 5 maart 2008 om 13:17

    Maar hoeveel verkooppunten houden we over???

    zie ANP bericht vandaag:

    De banen van in totaal 2400 werknemers verdwijnen in de komende vijf jaar. TNT en ING willen gedwongen ontslag ,,tot het minimum beperken”, zo zei directielid Bart Schlatmann van ING. Het gaat om de laatste zelfstandige postkantoren in Nederland. Het aantal werd de laatste jaren al teruggebracht van ruim tweeduizend vestigingen naar de huidige 250.

    ING reserveert een bedrag van 87 miljoen euro om de afvloeiing van het personeel te betalen. Volgens een woordvoerder van vakbond CNV Dienstenbond zal TNT ongeveer ook zo’n bedrag beschikbaar stellen.

    ,,Dit is een zeer moeilijke boodschap voor de mensen. Ze gaan een totaal onzekere periode tegemoet in de komende vijf jaar. We zullen proberen gedwongen ontslag te voorkomen”, zei de woordvoerder van CNV.

    De vakbond BVPP, naar eigen zeggen de grootste vakbond binnen Postkantoren BV, is geschokt door de sluiting van de postkantoren. ,,Deze maatregel komt als een donderslag bij heldere hemel”, aldus de bond, die net als CNV gedwongen ontslag zal proberen te voorkomen.

    Om de dienstverlening aan consumenten op peil te houden, zal TNT de komende jaren nog eens 750 verkooppunten in winkels vestigen. Dat zijn er nu 1850. Verder handhaven ING en TNT 550 verkooppunten in winkels.

    ING bouwt de komende jaren, zoals eerder bekendgemaakt, vestigingen van de Postbank om tot ING-kantoren. Het gaat om 283 vestigingen. Het bedrijf trekt voor deze operatie 175 miljoen euro uit. Eerder werd al bekend dat met het verdwijnen van het merk Postbank in totaal 2500 banen verloren gaan. Bron: ANP

  • Arie op 23 februari 2009 om 18:27

    Schandalig dat de NVPH deze persoonlijke postzegel-series niet opneemt in de catalogus!

    Is het luiheid? Is het domheid?

    Ik koop in ieder geval de catalogus niet meer als deze series niet worden opgenomen, als alle verzamelaars dit zouden doen moeten ze er wel op terugkomen, dan dwingen we ze gewoon!

  • Arie op 23 februari 2009 om 18:33

    Overigens mist de NVPH catalogus nog wel veel meer dan de persoonlijke postzegel-series alleen, denk aan het totaal ontbreken van doorgeslitte zegels, een mailer dezelfde waarde geven als 50 losse zegels, een prestigeboekje dezelfde waarde geven als 9 a 10 losse postzegels uit het boekje, een compleet vel dezelfde waarde geven als losse postzegels hieruit…slaat als een l.. op een drumstel!

  • Jan Kanbier op 13 april 2009 om 12:31

    Het lijkt mij interessant om met zoveel kennis een groep op te richten en een meta-analyse naar de oplage cijfers van Nederlandse Postzegels te doen. De scoop kan dan verbreed worden naar uniformiteit in te geven/gewenste info voor de verzamelaar.
    Als groothandelaar erger ik me al zo’n 30 jaar aan de prijsvorming van postzegels in Nederland. Zonder oplagecijfers is het eigenlijk allemaal gebakken lucht.
    Als voorbeeld ook maar nog eens de plaatfouten NL die hier sterk ondergewaardeerd zijn. Laat staan de continue zéér vage NVPH cat. De terughoudendheid en het beschermende karakter van deze club is écht niet meer van deze tijd. Openheid en opschalen naar zoveel mogelijk info zou de NVPH sieren.

    Gooi het maar eens in de groep

    Met philatelistische groet,

    Jan Kanbier
    Philatica

  • O J Kwats op 13 april 2009 om 13:59

    In Arnhem kopen wij nu de postzegels bij: Co op, Plus, Spar, A-H supermarkt.

    5 en 10 voor Nederland, “Denk groen, etc”, zijn onbekend of: inkoop niet mogelijk wegens, kleinschalige afname!!

  • John Bontenbal op 21 mei 2010 om 12:43

    Ook ik heb het gehad met de TNT postzegeluitgifte. Ik wilde graag een postzegels van het Nederlandse voetbal kopen bij mij op het postkantoor en moest er nu al een toeter en een half staatslot bij kopen. (Collect Club)Gewoon een leuke aktuele postzegel kopen (om bijvoorbeeld op een kaart te plakken!) is er niet meer bij. We zijn dus inderdaad een postzegelstaat geworden! Maar ja, de juffrouw van TNT Post Service zei ook al dat alles toch al meer en meer digitaal wordt verzonden!!! Ja, dat denk ik ook als je niet eens meer een kaartje kan versturen, met daarop een aktuele zegel. Ik geef het op!!

  • aadb op 21 mei 2010 om 15:43

    Het openen van een simpel filatelistisch loket zou het al wat gemakkelijker maken .Er worden daar dan gewoon losse series verkocht uit velletjes van 50 of honderd .Dan komen de blokjes van 4 en paartjes weer terug en zijn we weer bij af . We gaan zelf onze eerstedagenveloppen weer plakken ( een groot gedeelte van de verzamelaars prutste maar wat af maar wat geeft dat de kassa moet rinkelen )Dan gaan we gewoon weer stempelen en een toendertijd ambtenaar aan het werk zetten !.We dachten ook niet meer in de rij te hoeven staan want 1 velletje van 10 schiet lekker op en de klant zien we dan voorlopig niet meer terug .Helaas de vlieger ging niet op want we staan nog steeds in de rij de nummerator doet zijn werk . Dat was een verbetering ware het niet dat er eerst 5 werkende waren maar nu 2 en een z.g manager een in het leven geroepen (slavendrijver) die vanuit de leerboeken verteld hoe een en ander moet gaan . De man/vrouw met ervaring op de werkvloer heeft het nakijken want ervaring daar zit men niet op te wachten en is te duur . Zijn we een postzegelstaat geworden met een uitgifte van pak em beet 150 euro per jaar valt dit nogal mee er zijn landen die een veelvoud uitgeven .Ach en die juffrouw van klantenservice weet waarschijnlijk niet eens wat postzegels zijn ,maar reageerd vanaf een scherm op de antwoorden die ze moet geven op dit soort vragen .Wordt het te moeilijk dan verwijzen we u naar het volgende menu wat bestaat uit 5 keuze.s mocht u moeten wachten dan kunt u luisteren naar ongevraagde muziek uit de top 40 .Hebben we geen muziek voorhanden wat het wachten prettiger moet maken dan zegt de computerstem het aantal wachtende is …en de wachttijd … Dit gesprek (was het maar waar ) kost …. per minuut .Ik ben blij dat ik postzegels verzamel voor mij is dat de vlucht uit het keuze menu .!

  • Albert Haan op 22 mei 2010 om 21:17

    Word lid van een postzegelvereniging, die zorgt (als het een goede vereniging is, en ik neem aan dat ieder vereniging dat is), dat je de nieuwe zegels krijgt, per stuk of in aantal dat je wenst.
    Een zg nieuwtjes dienst, kost geen cent meer. Alleen het lidmaatschap van de club.
    Althans zo is dit bij ons geregeld (Eerste Kerkraadse Philatelisten Vereniging).

  • adriaan beglinger op 23 mei 2010 om 04:34

    Albert@ Voor de nieuwtjes van nederlandse zegels heeft het lid de vereniging niet meer nodig ,makkelijker is een abo bij de collectclub .Daar kan je van alles krijgen de bijeenkomsten die je nu hebt moeten het van een interessante lezing ,het ruilen (haha) van zegels ,een veilinkje,en wat gemopper op het uitgifte beleid van tnt hebben .Het beste zou zijn het totale ledenbestand naar collect overteschrijven zodat ze daar weten wat er onder de verzamelaars leeft ,
    en ze daar kunnen inspelen op de behoeftes die er zijn .Ik denk daarbij aan de verzamelaar die de nieuwe uitgifte van een ander land wil hebben .Het moet toch mogelijk zijn voor een collectclub om voor een 4% winst wat mannetjes en vrouwtjes aan het werk te zetten die dit alles voor de leden doen . De motief /thema verzamelaar zou met de wereldwijde connecties van tnt zijn voordeel kunnen doen .Het mooiste van dit alles is dat bij besteding van …. euro,s een weegschaal ,een puntenslijper,een loupe ja zelfs een weerstation met toeter verkregen kan worden wat wil een mens nog meer .Om het met inmiddels ergelijke reclame slogan te onderstrepen IK ZEG DOEN TOCH !!!!!

  • Cees op 23 mei 2010 om 20:02

    Die weegschaal is best handig….wat ik met zo’n toeter moet, geen idee.
    Liever gewoon wat korting op je bestelling en geen “fratsen” bij nieuwe postzegels.
    Zelf koop ik gewoon wat “leuk” is in mijn beleving en om te gebruiken voor verzending van post…..

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)