Hoe betrokken is TNT Post bij de Persoonlijke Postzegel(boekjes)? - Postzegelblog

Hoe betrokken is TNT Post bij de Persoonlijke Postzegel(boekjes)?

3

logo nvphlogo_nbfv.jpgCollega-blogschrijver Gerrit Jan heeft op 26 december voor u al het een en ander over de nieuwe Persoonlijke Postzegels met de jubileum-aandacht voor de Nederlandse Bond van Filatelisten Verenigingen (NBFV, 110 jaar) en de Nederlandsche Vereeniging van Postzegelhandelaren (NVPH, 80 jaar) uit de doeken gedaan. Toch zijn er nog enkele facetten overgebleven die nog enige aandacht verdienen.

nvph-zegel-leeg-190p.jpg zegel-leeg-nvph-190p.jpg

Overeenkomst en tegenstelling tussen oude en nieuwe Persoonlijke Postzegels

Persoonlijke postzegelDe afbeelding/vulling (door een zakelijke/persoonlijke opdrachtgever/aanvrager ingezonden) van een Persoonlijke Postzegel werd bij alle tot nu toe uitgegeven zegels rondom omgeven (ingeklemd/ingesnoerd) door een paars gekleurd en gestreept vierzijdig kader. Bij dit ‘gesloten ontwerp’ is slechts 41½ procent van het postzegeloppervlak bestemd voor ingezonden persoonlijke afbeelding.

Bij de twee nieuwe Persoonlijke Postzegel-ontwerpen zijn de kaders anders van opzet en ondersteunt de afbeelding op een meer aanvaardbare wijze. Onnodige decoratieve toevoegingen (opsmuk) zijn achterwege gelaten. De nieuwe kaders (tweezijdig gevuld met landsnaam, muntaanduiding en cijfer) omsluiten in L-vorm een afbeelding. Bij dit ‘open ontwerp’ is iets meer ruimte voor de ingezonden persoonlijke vulling uitgetrokken, namelijk 56,3 procent van het gehele postzegeloppervlak.

Overdenkingen bij een ‘ingetogen’ en een ‘opvallend kader

Vormgever en letterontwerper Max Kisman heeft twee geheel verschillend ogende kaders ontworpen:
1. Ingetogen kader: de neutrale en onopvallende dubbellijnige letter [dynamitica] met wit in de ‘letterruimte’, treedt niet op de voorgrond op de eender gekleurde witte postzegelrand/achtergrond.

2. Opvallend kader: de met kleur gevulde, vette letter [quickstep] treedt als verschijning duidelijk op de voorgrond.

3. TNT Post hoopt (volgens mij) op betrokken wijze met de eminente kaderontwerpen (wissellijsten ! !) van de talentvolle Max Kisman de afbeelding/vulling (inhoud) van de Persoonlijke Postzegel glansrijk te kunnen compenseren.

Postzegel nvph 2285

4. Waarom de tekst met monumentale letters van de kadervulling nog zo groot moet zijn, is me een raadsel. Er bestaan meerdere Nederlandse postzegels, waarbij landsnaam en muntaanduiding in een bescheiden lettergrootte is aangebracht. Zie daarvoor o.a. de Carel Fabritiuszegels (nvph 2285/94).

5. Ik kan me heel wel voorstellen dat beide versies van de nieuwe Persoonlijke Postzegels horizontaal en verticaal in de toekomst gebruikt zullen worden. Of er ook kleurveranderingen in de letters doorgevoerd zullen worden, betwijfel ik ten zeerste.

6. Tot slot nog de volgende overdenking over het nieuwe kader van een Persoonlijke Postzegel. Het kader met z’n monumentale lettervulling doet me denken aan een autotruck, die de ‘boodschappen’ (van verschillende zakelijke opdrachtgevers) als lading in een container kan vervoeren. Deze ‘boodschappen’ komen enigszins overeen met ‘goede doelen’, waarop zakelijke aanvragers/opdrachtgevers ons als kopers van Persoonlijke Postzegelboekjes willen attenderen.

Stiefmoederlijke bejegening van Persoonlijke Postzegels door TNT Post
TNT Post voert met de stiefmoederlijke bejegening van haar ondergeschoven kindje, de Persoonlijke Postzegel, een schaduwemissiebeleid (voor filatelisten moeilijk aanvaardbaar). Rein karakteriseert het meermalen in postzegelblog-reacties treffend als “een concurrerend emissiebeleid”, achtergesteld van minder goed allooi én gehalte. De filatelist wordt er zo langzamerhand steeds meer spuugzat van.

A. Maar een klein gedeelte van een Persoonlijke Postzegel is voor een persoonlijke/zakelijke afbeelding/vulling beschikbaar (eerste versie 41,5 % en tweede versie 56,3 %). De ‘druk- en verkooptechnische verzorging’ (begeleiding, coördinatie, verkoop en voorraadrisico) van de postzegel en dit postzegelgedeelte besteedt TNT Post geheel uit aan het extern werkende, grafische bedrijf Rekafa Special Products uit Venlo. De betrokkenheid van TNT Post is hierbij dus nihil. De Persoonlijke Postzegel ontstaat dus onder supervisie van een gedeelde verantwoordelijkheid!

B. TNT Post speelt alleen maar een bemiddelende rol bij de drukopdracht van de Persoonlijke Postzegel tussen het grafische bedrijf uit Venlo en de drukkerij Joh. Enschedé. TNT Post is in ons land immers de enige opdrachtgever die postzegels mag laten drukken met de landsnaam ‘Nederland’. De meeste Persoonlijke Postzegels zijn bijna alle in Persoonlijke of Zakelijke Postzegelboekjes (variant op het Prestigeboekje) uitgegeven tegen het enorm hoge bedrag van 9,95 euro. Na de nodige telefonische gesprekken is me duidelijk geworden dat 2,40 euro bij de aanvragende zakelijke partner van de prestigeboekjes terecht komt. De Persoonlijke Postzegels uit deze boekjes (verzamelaarsitems !!) worden slechts zeer zelden voor frankering gebruikt.

C. De hierna volgende informatie uit ‘NBFV-mededelingen van het Bondsbestuur’ (20-11-07) is tekenend voor de invulling van het persoonlijke/zakelijke afbeeldingsgedeelte van de Persoonlijke Postzegel: “Paul Walraven (lid van het NBFV-hoofdbestuur) is geen professioneel ontwerper. Hij heeft zich zijn leven lang met grafische vormgeving bezig gehouden. De nieuwe 100 jaar NBFV-postzegel heeft hij ontworpen.”

C-1. Bovenstaande aanhaling is niet alleen specifiek voor de NBFV-postzegel, maar ook algemeen geldend voor alle tot nu toe uitgegeven Persoonlijke Postzegels (en/of die t.z.t. nog zullen worden uitgegeven). De invulling van de kleine ruimte van deze postzegels moet weinig kosten. Als gevolg hiervan worden ‘ontwerpers’ uit eigen kring van de persoonlijke/zakelijke aanvrager/opdrachtgever gevraagd het ontwerp uit te voeren. Deze ‘ontwerpers’ maken daarbij meestal gebruik van bestaande foto’s en afbeeldingen uit het stock en/of archief van de zakelijke aanvrager/opdrachtgever. Medewerkers van het grafische bedrijf Refaka uit Venlo ‘begeleiden’ deze ‘ontwerpers’. Het gevolg van deze (voor Nederland ongebruikelijke) ontwerproute betekent dat de Persoonlijke Postzegel tot een nietszeggende plaatjespostzegel (zonder de gebruikelijke meerwaarde) is verworden. Bij het het ontwerp van dit type postzegel ontbreekt niet alleen de getalenteerde ontwerper, maar ook de professionele begeleiding van de vormgevingsbegeleiders van TNT Post, de heren Julius Vermeulen en Antoine Achten. Het is dus bepaald niet verwonderlijk dat door de ‘creaties’ op de Persoonlijke Postzegels de zegels betiteld worden als “achterdeur postzegels”, “B-merk postzegels”, “tweede keus postzegels” en/of “uitstralingsloze postzegels”.
app1223-240p.jpgzegelnbfv-200p.jpg

C-2. Drie NBFV-onderscheidingstekens sieren de ruimte van de Persoonlijke Postzegel.” De onderscheidingstekens stellen gestileerde vliegende (post)duiven voor (elkaar gedeeltelijk overlappend vóór een half bewolkte lucht) in de kleuren goud, zilver en brons, afkomstig van het embleem van de Bondsspelden. De Bondsspeld (draagspeld in goud, zilver of brons) is hét ereteken van de Bond voor personen die zich voor de filatelie en haar organisaties verdienstelijk hebben gemaakt.

C-3. Bij de NBFV-jubileumzegel kunnen toch een vraag ter overdenking gesteld worden: “Dekken de drie gestileerde (post)duiven [figuurlijke afbeelding], vliegend in een puur natuurlijke omgeving [letterlijke afbeelding] wel op een aanvaardbare wijze alle leden van de verschillende verenigingen? De afbeelding (vulling) van de NBFV-zegel zou op een uitstekende wijze een jubilerende (landelijke) duivenvereniging kunnen vertegenwoordigen.

cat-2008-nvph-200p.jpg zegelnvph-150p.jpg

D. De berichtgeving van TNT Post over de afbeelding/vulling van de Persoonlijke Postzegel is ondermaats en/of slecht/nihil. Namen van ‘ontwerpers’ worden in het geheel niet gegeven. Over de afbeelding wordt inhoudelijk weinig of niets vermeld. De ontwerper van de NBFV-postzegel heb ik via internet weten te achterhalen. De ontwerper van de NVPH-postzegel heb ik niet kunnen traceren. Hij zal hoogstwaarschijnlijk in de drukkerij van de NVPH-Speciale Catalogus 2008 te vinden zijn, omdat het titelblad grote overeenkomst met de zegelafbeelding vertoont. Achter het goudomrande hart (met de tekst “80 jaar NVPH”) bevindt zich een postzegelcollage van oude en nieuwe, kris kras door elkaar liggende postzegels.

E. Of het hart wel het juiste symbool is voor de postzegelhandelaar en zijn beroepsorganisatie is twijfelachtig. Een marktkraampje zou passender geweest zijn. Het hart op de cover van de Speciale Catalogus 2008 verbeeldt overigens op uitstekende wijze wél die van de consument.

Morgen krijgt dit artikel nog een vervolg met:
• Doel en functie van het neven-emissiebeleid van TNT Post
• Postscriptum

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (3) Schrijf een reactie

    • Rein op 13 januari 2008 om 21:09

      @Bate

      “De ‘druk- en verkooptechnische verzorging’ (begeleiding, coördinatie, verkoop en voorraadrisico) van de postzegel en dit postzegelgedeelte besteedt TNT Post geheel uit aan het extern werkende, grafische bedrijf Rekafa Special Products uit Venlo.”

      Is dit echt zo????? Alleen de Voetbalclubs liepen bijna uitsluitend via Primera [onderdeel van TNT?] en de latere prestigeboekjes werden overwwegend door TNTPost verkocht.

      Graag wat meer info!

    • Marcel op 20 januari 2008 om 17:41

      @ Bate

      Ja dit is echt zo, nee Primera is geen onderdeel van TNT.

      M Haumann
      Rekafa Special Products BV

    • Johan op 20 januari 2008 om 18:35

      Primera verkoopt vele voetbalthema-producten, dus die boekjes pasten wel in het assortiment lijkt me? (misschien een proef vanwege de afwijkende verpakking?) Primera is gedeeltelijk van en sigaretten/igarenfabrikant? LEES:De toenmalige sigaretten fabrikant Rothmans (nu Britisch American Tobacco) die onder andere de merken voert zoals Caballero en Barclay, kerftabaksfabrikant Niemeyer (nu ook onderdeel van Britisch American Tobacco) die bekent is van de Samson en Javaanse jongens, en sigarenfabrikant Agio besloten tot oprichting van de verkoopformule: Primera.
      Deze 3 fabrikanten stopten veel geld in het oprichten van deze formule. Er werd gekozen voor een Coöperatie. Wel werd besloten dat 40% van de aandelen bij de industrie bleef en dat 60% van de aandelen werd toegewezen aan de winkeliers. Deze verhouding is tot op heden ongewijzigd gebleven. Waren er in het oprichtingsjaar 1991 nog slechts 8 leden, nu 15 jaar later zijn dit er ruim 350.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)