Persoonlijke Postzegels: ´Mooi Heleen´ - Postzegelblog

Persoonlijke Postzegels: ´Mooi Heleen´

2

zegel4-200p.jpg

Blij verrast kijkt Heleen bij haar afscheid van haar werkplek op het hoofdkantoor van TNT Post in Den Haag naar het pseudo-postzegelvel ‘Mooi Heleen’ (in een veredelde fotocopy-uitvoering). Haar levensverhaal van een aantal jaren werken bij het Nederlandse postbedrijf heeft op een magnifieke manier in een beeldverhaal gestalte gekregen.

Inleiding
Er was eens een werkneemster op het Haagse hoofdkantoor van TNT Post, Heleen genaamd, die na een dienstverband van zeven jaren op het lumineuze idee kwam ergens anders te solliciteren. Heleen werkte niet alleen intern op het hoofdkantoor, maar ook extern bij een groot aantal postzegelpresentaties overal in het land.

dsc_0253kopie.jpg

Na het bekend worden van Heleens benoeming begon intern een aantal collega’s voorbereidingen te treffen voor een passend afscheid. Heleen die heel vaak met onverwachte ideeën nauw betrokken was bij de postzegelreeks ‘Mooi Nederland’ zou ook zo’n postzegelvel moeten ontvangen, waarin een aantal hoogtepunten van haar TNT Post-carriére nader belicht zouden moeten worden. Eén van TNT post-huisontwerpers kreeg een stel foto’s en de nodige informatie om een postzegelvel “Mooi Heleen’ vulling te geven.

mooi-heleen-400p.jpg

Postzegels
In dit beeldverhaal speelt Heleen als persoon tegen de achtergrond van het postzegelvel ‘Mooi NL – Den Haag’ (zij woont en werkt in Den Haag) de glorieuze hoofdrol. Op vijf verschillend vormgegeven postzegels staan er vier externe presentaties centraal en één interne activiteit.
1. Sesamstraatpostzegels (nvph 1692/93). Heleen is het centrale middelpunt tussen Bert en Ernie. Op het postzegelvel echter niet. De ontwerper heeft de foto verknipt: het linker gedeelte staat op de postzegel, het rechter gedeelte is boven de tweede postzegel terecht gekomen.

2. Mooi NL – Den Haag (nvph ??). Heleen laat halverwege de presentatie in het Haagse gemeentehuis de Haagse ooievaar van het wapenschild binnen, die daarna de aanwezigen laat genieten van het vel ‘Mooi NL – Den Haag’.

3. Scouting-postzegels (nvph ??). Op het hoofdkwartier van Scouting Nederland heeft Heleen nog juist vóór de postzegelpresentatie nog net even tijd met een aantal jonge scouts van gedachten te wisselen.

4. Teamwork. De welbespraakte Heleen zit niet alleen vol met inspirerende ideeën, maar weet ook in de samenwerking met anderen de handen letterlijk uit de mouwen te steken, zoals dat hier gebeurt bij het opvrolijken van brievenbussen.5. Tijdens de presentatie van de Carel Fabritius-postzegels (nvph 2285/94) werd deze foto in het Mauritshuis in Den haag gemaakt. Siemens Nederland (Heleens ex-werkgever) was in het kader van haar 125-jarig bestaan exclusieve sponsor van deze tentoonstelling.

Velrand
Op de velrand van de vijf postzegels is in de fotocollage aan verschillende personen en situaties uit Heleens werk en privé aandacht gegeven. Enkele BN’ers zijn opgevoerd, die een rol bij een presentatie van postzegels hebben gespeeld:
a. Yvonne van Gennip (linksonder) met het ingelijste postzegelduo ‘Going for Gold’ van de Olympische Winterspelen-postzegels (nvph 2415/16).

b. Daphne Deckkers, staande in blauwe jas, was betrokken bij de presentatie van de ‘Keuze van Nederland’, waar de velletjes het Nederlandse Wad (nvph 2170/71) en Land, lucht en water (nvph 2194/95) toebehoren.

c. Met opvallende rode hoed en zwarte baret Saskia en Rembrandt (nvph 2429/34) tijdens de try-out van ‘Rembrandt de Musical’ en postzegelpresentatie in Carré.

d. Umberto Tan (rechtsboven) met gestreepte sjaal, luisterde de presentatie van de eerste Nederlandse Persoonlijke Postzegel (nvph 2182/91) op.

Een aantal ‘attributen’, waar Heleen intern (en ook initiatiefrijk) nauw bij betrokken was, heeft ook met het TNT Post-werk te maken:
– Een speciaal uitgevoerde rode trailer (geheel linksonder) heeft in 2002 een promotietour door ons land gemaakt tijdens de uitgifte van de Provinciepostzegels (nvph 2065/76).

– De oranje brievenbus met uitpuilende bloemen heeft in de reclame van de Bloemetjescadeau-postzegels (nvph 2500/09) een rol gespeeld.

– De zilveren Verrassingspostzegel (nvph 2009) was een van Heleens ‘top-presentaties’.

Ook zijn er enkele afbeeldingen uit de privésfeer op de velrand terecht gekomen:
• Heleen (met blauw kapsel tijdens een afdelingsuitje) als trambestuurster wordt door haar beide kinderen omringd.

• Geheel rechts (boven de schouder van Rembrandt) de ideeënrijke Heleen met een onbekende persoon.

• “Bij gezelligheid moet door jong en oud op ‘niveau’ met mate gespeeld, gedronken en gerookt kunnen worden”, aldus Heleen.

• Naast het inspannend werk geeft lichtvoetige lectuur Heleen verstrooiing, rust en inspiratie.

• Met de tekst ‘Under construction’ wordt de renovatie van Heleens huis verbeeld.

wedstrijd.jpgPersoonlijke Postzegels: “Wereldberoemd op de vierkante centimeter?”
In mijn beleving zijn de vijf postzegels van het velletje Mooi Heleen pas échte Persoonlijke Postzegels. Het hele postzegelbeeld is met activiteiten van Heleen gevuld. Géén storende bijzaken, zoals dat steeds weer het geval is met de echte, vermaledijde Persoonlijke Postzegels met een (herhalende, horizontaal gestreepte, paars gekleurde) kader-wissellijst in combinatie met een binnenkader in het wit.

Nader uitgewerkt in oppervlaktecijfers:
• postzegelformaat … 4,1 x 3,0 = 12, 3 vierkantecentimeter
• wit veld mét postzegelafbeelding … 3,4 x 2,5 = 8.5 vierkantecentimeter
• postzegelafbeelding … 2,6 x 2,0 = 5,2 vierkantecentimeter

Uit bovenstaande cijfers zijn met gemak de oppervlakten te bepalen van
• het paarse kader: … 12,3 – 8,5 = 3,8 vierkantecentimeter
• het witte kader … 8,5 – 5,2 = 3,3 vierkantecentimeter
• totaal van beide kaders … 3,8 en 3,3 = 7,1 vierkantecentimeter

Conclusie
A. Van de gehele postzegel wordt maar liefst 58½ procent (7,1 : 0,123) ingenomen door een nietszeggende, zo langzamerhand oervervelende en keeluithangende kaderdecoratie.

B. Hier hangt ogenblikkelijk mee samen dat voor de postzegelafbeelding maar 41½ procent van de gehele postzegel beschikbaar is. Op iets meer als twee-vijfde-deel van de totale postzegeloppervlakte staat maar een postzegelafbeelding!!!

Ongeloofwaardig én onvoorstelbaar!
“Ontwerp zélf de postzegel waar heel Nederland voor kiest!” is naast “Wereldberoemd op de vierkante centimeter” de gecombineerde slogan, waarmee TNT Post in ‘Er is post!’ haar postzegelontwerpwedstrijd aankondigt.

Voor het winnende postzegelontwerp wordt maar een bijzonder klein gedeelte van de postzegel [41½ %] uitgetrokken. Volgens mij is het ongeloofwaardig dat “heel Nederland daarvoor kiest”. Je maakt met de beperkte ruimte bepaald niet de “leukste en mooiste postzegel van Nederland”, maar wél “de gekste”!

Voor mij is het ook onvoorstelbaar dat TNT Post op 18 maart 2008 hiervoor zal kiezen. De beleidsmakers van TNT Post kunnen dit de winnaar niet aandoen. Het postbedrijf zal de winnende postzegel toch niet tot een ondergeschoven kindje willen ‘promoten’?

De winnaars van de postzegelontwerpwedstrijden kregen in 1999

kerst.jpg

(nvph 1856/75 [Decemberzegels 1999] en 2003 (nvph

wad-150pkopie.jpg

2170/71 [Nederlandse Wad]

landluchtwater-300pkopie.jpg

en 2194/95 [Land, lucht en water] toch ook de hele ruimte van de postzegel tot hun beschikking?
Beleidsmakers van TNT Post: “Geef de winnaar niet alleen een aantrekkelijke prijs, maar ook een onbeperkte ruimte.” voor het bekroonde ontwerp!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (2) Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)