Rode Kruis-postzegels 2007 - Postzegelblog

Rode Kruis-postzegels 2007

13

afbeelding3.jpg

Zonder veel omhaal van woorden trachten de ontwerpers Peter Matthias Noordzij en Bas Smidt van ontwerpbureau TEFF (The Enschedé Font Foundry) met ‘hun’ Rode Kruispostzegels 2007 ons te wijzen op onze medeverantwoordelijkheid: “Steun door aankoop van een Rode Kruis postzegelvelletje het Nederlandse Rode Kruis dat dit jaar haar 140-jarige jubileum viert.” Op een aansprekende en indringende wijze wordt door geen van de hoofdzaak afleidende bijzaken financiële steun en daadwerkelijke vrijwilligershulp van ons gevraagd.

rodekruis.jpg

De uiterlijke verschijning
Op een concrete en originele manier ‘spelen’  Peter en Bas met twee heel gewone, alledaagse Nederlandse woorden ‘wij’ en ‘jij’. Voor één enkele persoon (waar je tegen spreekt) wordt het persoonlijke voornaamwoord ‘jij’ gebruikt en voor een groep personen (waar je zelf ook toe behoort) het persoonlijke voornaamwoord ‘wij’.
Vóór het in velletjesgrote krantenkopletters uitgevoerde woord ‘wij’ zijn drie postzegels geplaatst met daarop het uit kleine letters opgebouwde woord ‘jij’.

rode-kruis.jpg        zwitserse-vlag.jpg

Op het velletje en op de drie postzegel staat het beeldmerk in het rood van de Rode Kruis-organisatie. De stichter van het Rode Kruis is de Zwitserse bankier Henry Dunant. Hij koos de Zwitserse vlag als logo van de organisatie, maar verwisselde de kleuren van het kruis en met die van het achtergrondveld.
Aan de onderkant van het velletje staat een informerende tekst: “140 jaar het Nederlandse Rode Kruis”. De jubilerende Nederlandse organisatie telt 33.000 vrijwilligers, 610.000 leden en 103.000 geregistreerde geldgevers.

De achterliggende ‘innerlijke’ zeggingskracht
De niet mis te verstane boodschap van dit Rode Kruis-verhaal luidt: “Jij als persoon bent (als koper van het bijslagvelletje en vrijwilliger) nodig voor het Nederlandse Rode Kruis en de samenleving. Het woord ‘jij’ is een ‘boodschaponderdeel’ van ‘jij’ plus ‘jij’ plus ‘jij’ die samen ‘wij’ vormen.

De postzegels zijn ook als individuen op te vatten. Het hele postzegelvel stelt de Rode Kruisorganisatie en/of onze samenleving voor. Het geheel is opgebouwd uit delen.
Het rode kruis vervult hierbij een dubbelrol. Het betekent naast het logo ook ‘plus’.  Met een optelling van een groot aantal ‘giften’ (bijslaggelden) kan het Rode Kruis hulp bieden en/of in gezamenlijkheid een oplossing voor problemen zoeken. Vele kleintjes maken één grote. Het Rode Kruis kan ook blijvend functioneren door als jonge vrijwillige hulpverlener bij het Rode Kruis in dienst te treden als hulpverlenend ‘deel’ in een groter deel.

“Waarom zo overduidelijk een appel doen op jongeren?” Wel het Rode Kruis denkt: “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.” Het imago dat het Rode Kruis alleen maar uit oudere ‘medewerkers’ bestaat, wil de organisatie o.a. met dit postzegelvelletje doorbreken. Enkele de jongeren aansprekende vormgevingsfacetten willen hen aansporen er als vrijwillige hulpverlener bij te komen werken.

verpleegkundigen.jpgGeheel rechts op de velrand, in verticale stand, verbeelden een Rode Kruis-verpleegster en -verpleger op een actief dynamische wijze het 140-jarige samenwerkingsverband of samenbindend verband  van Nederlandse Rode Kruis. Hún ‘band’ wordt op een originele manier gesymboliseerd door verband. Dit beeldmerk (speciaal voor het 140-jarige jubileum ontworpen) is van een ander ontwerperscollectief.

Specifieke boodschap voor jongeren
De woordkeuze ‘jij’ in plaats van het meer formele ‘u’ werkt drempelverlagend (bezit een ‘leeftijdoverbruggende functie) en spreekt jongeren aan. Jongeren beginnen in tegenstelling tot ouderen direct met ‘jijen en jouen’ (tutoyeren). De abstracte, grafische benadering met de woorden ‘jij’ en ‘wij’ komt overeen met de snelle, directe en stoere vormtaal van de jeugd. Het lichtblauw van de letters verwijst naar de spijkerstofkleur (denimblauw) van de kleding van de jongeren. “Met het ontwerp willen we vooral de jeugd aan spreken en hen zo bij het veelzijdige werk van het Nederlandse Rode Kruis betrekken”, aldus Peter Matthias Noordzij.

Het naar de achtergrond wijkende blauw geeft aan het sterk op de voorgrond tredende rood een frisse, krachtige en opvallende uitstraling. De dieptewerking die door deze tegengestelde kleurwerking is ontstaan, staat bekend onder de noemer kleurperspectief.

Tot slot
De typografisch uitgevoerde Rode Kruis-woordspeling doet dus op tweeërlei wijze op een abstracte en indringende wijze (met woord en kleur) een beroep op het gezamenlijke, het medemenselijke ‘wij-gevoel’ van de Nederlander. Het Rode Kruis kan het immers niet alleen!

Bijzonder vermeldenswaardig is het feit dat deze gelegenheidspostzegels in de Österreichische Staatsdruckerei GmbH gedrukt zijn. Reden? Kan Joh. Enschedé door de vele opdrachten deze drukopdracht vanwege de deadline niet meer uitvoeren? Of is de Oostenrijkse drukkerij goedkoper?
De oplage van deze emissie bestaat uit 337.500 postzegelvellen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (13) Schrijf een reactie

    • Dolores op 15 juli 2007 om 13:19

      Een ander soort persoonlijke postzegel la maar zeggen.

    • Rein op 15 juli 2007 om 13:40

      @Bate

      Welke vellen??? Postzegelvellen als newspeak term voor een blokje met 3 zegels, die je niet los uit het ‘bloc’ kunt kopen! Overigens is het woord “blok” vanuit het oer-Nederlands doorgedrongen in alle westerse talen en niet omgekeerd :)

    • Dolores op 15 juli 2007 om 13:48

      @Rein,

      Wat heb jij toch met Bate en blokken?

    • Rein op 15 juli 2007 om 13:51

      Het een is oud-Fries en het ander oud-Hollandsch :)

    • Dolores op 15 juli 2007 om 14:45

      Aha oud-entiek dus!

    • cees prins op 15 juli 2007 om 19:28

      Als je de postzegels die je uitgeeft nog met een heel verhaal moet expliceren aan de natie waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig. Populair doen, wij en jij hebben er niets aan. Beter is het met een goed ontwerp te komen. Anders kun je zulke uitgiften beter achterwege laten.

    • Dolores op 15 juli 2007 om 21:42

      Deze postzegel heeft anders wel enige uitleg nodig vind ik anders had ik m niet begrepen.

      En enige betekenis verbinden aan een postzegel vind ik nu juist wel leuk.

      Dus maak van jij en wij nu gewoon ik, en spreek niet voor mij, en wat zij ervan vinden weet ik niet.

    • Dolores op 15 juli 2007 om 22:34

      Een goed ontwerp, daar ben ik het wel mee eens.

      Maar wat is een goed ontwerp?
      En zouden symbolen dan ook niet meer kunnen? En nieuwe nog onbekende dingen? En een nieuwe kunstenaar? Hoe moet dat dan?

      Maw postzegels zonder verhaal, dat lijkt mij niks. Dan blijft er weinig over.

    • Ton op 17 juli 2007 om 09:04

      Ga deze postzegels met plezier kopen hij doet mij ook aan een ander uitgave denken , ben er nog niet achter welke , en misschien is dit wel de laatste Rode Kruis zegel met toeslag , als de/een concurent in de toekomst het contract van het bezorgen in handen krijgt.

    • Frank op 17 juli 2007 om 20:22

      Volledig eens met Ton. Ik vind het een prachtzegel. Ouderwets goed. Toen ik het ontwerp enige tijd geleden voor het eerst in Collect zag staan, deed deze mij direct denken aan die andere prachtige Rode Kruiszegel van Crouwel uit 1978 (bij nader inzien blijkt dat wel mee te vallen, maar toch).

    • H.Boumans op 21 juli 2007 om 01:01

      Frisse kleuren met het rode kruis wat er toch goed uitspringt.
      Eenvoudig maar toch veel zeggend.

    • Harrie van de Belt op 16 april 2010 om 19:37

      Is dit onderwerp nog wel actueel?

    • Lia Vieveen van Postzegelblog op 16 april 2010 om 20:17

      @Harrie, als je op zoek bent naar informatie over de Rode Kruispostzegels uit 2007 wel.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)