Verzamelt u ook al postwaardestukken? - Postzegelblog

Verzamelt u ook al postwaardestukken?

51

bk-5-pfennig-186-400p.jpgPostwaardestukken? Zoals briefkaarten, adreswijzigingskaarten en luchtpostbladen? Ja, postwaardestukken kunnen ook verzameld worden. Ze zijn zeer geliefd bij verzamelaars van bijzondere stempelafdrukken, omdat hierop de afdruk heel goed kan overkomen. Een postzegel geplakt op een kaart of envelop is altijd ietsje hoger dan het papier waarop deze is geplakt en een stempelafdruk kan dan onderbroken worden. Maar je kunt postwaardestukken ook verzamelen om die stukken zelf. Als aanvulling op de serie postzegels die gelijktijdig of in dezelfde periode verscheen, omdat ze meestal dezelfde afbeelding van die postzegels hebben.

5-pfennig-179-200p.jpg 10-pfennig-180-200p.jpg 20-pfennig-181-200p.jpg

Als voorbeeld drie postzegels uit het Duitsland van vlak voor 1900. In oktober 1889 verscheen een serie van zes zegels: 3 Pf, 5 Pf, 10 Pf, 20 Pf, 25 Pf en 50 Pf.

bk-5-pfennig-184-400p.jpg bk-5-pfennig-185-400p.jpg bk-5-pfennig-186-400p.jpg

Een briefkaart met dezelfde zegelafdruk van 5 Pf werd tegelijkertijd uitgegeven. De groene kleur van zowel de zegel als de briefkaart gaf aan, dat deze voor binnenlands gebruik was bestemd.

pw-10-pfennig-182-400p.jpg 

Ook postzegel van 10 Pf in rode kleur voor de frankering van brieven in het binnenlands postverkeer. Maar ook een briefkaart met 10 Pf verscheen in rode kleur, bestemd voor buitenland. Op de kaart werd dat ook duidelijk aangegeven door er de officiële Franse term op te vermelden: Carte postale en Union postale universelle.

pw-20-pfennig-187-400p.jpg 

Dan nog een postzegel van 20 Pf in blauwe kleur voor brieven naar buitenlandse bestemmingen. Deze postzegel werd echter ook gebruikt op een in 1889 in omloop gebracht postwisselformulier. Die 20 Pf. Was het toenmalige tarief voor postwissels.

pw-10-pfennig-182-400p.jpgEen verzamelaar heeft op 2 mei 1895 een postkantoor bezocht in Berlijn en heeft toen een setje postwaardestukken aangeschaft. Hij heeft de loketbeamte gevraagd deze postwaardestukken netjes te stempelen met het dagtekeningstempel. Daarbij is echter vergeten om de antwoordkaart die vastzat aan de dubbele briefkaart te stempelen. pw-20-pfennig-187-400p.jpgEen ook de postwissel van 10 Pf ontbrak. Deze postwissel werd in 1898 uitgegeven voor bedragen tot 5 Mark. Dat werd nog eens duidelijk aangegeven op de achterzijde van de postwissels die in 1900 verschenen.

Ook met moderne postwaardestukken kan men op leuke en eenvoudige wijze de postzegelverzameling uitbreiden. Een idee?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (51) Schrijf een reactie

  • Willem Hogendoorn op 24 mei 2007 om 11:43

    Zeker een goed idee. Daarnaast is het één van de 12 filatelistische elementen, waarbij je ook wat afwisseling in je verzameling kan krijgen. Onlangs tikte ik een Geuzendam Catalogus op de kop uit 1997, waarin alle postwaardestukken van Nederland en Overzeese Rijksdelen staan weergegeven. Leuk en leerzaam om die eens door te nemen. Weet iemand om de hoeveel jaar deze catalogus uitkomt?

  • Rein op 24 mei 2007 om 11:52

    @Willem

    PO&Po is keihard bezig om nog dit jaar een volgende versie van de Geuzendam te presenteren.

    Wat zijn trouwens die 12 elementen? :)

  • Rein op 24 mei 2007 om 12:09

    @Willem

    Even de website van Po&Po:

    http://www.po-en-po.nl/

  • Rein op 24 mei 2007 om 12:11

    @Cees

    Leuk idee om de zog. UPU-kleuren weer eens onder de aandacht te brengen!

    Moet toch ook lukken met Nederlandse postzegels en postwaardestukken?

  • Klaas op 9 juni 2007 om 20:23

    Beste Cees,

    De laatste tijd wat op stempel jacht geweest in de “omgeving”.
    Een stempel op een poststuk is het leukst natuurlijk.
    Op jacht naar het nieuwe stempel van TNT.
    Inmiddels de meest wonderbaarlijke tegengekomen.
    Door de medewerkers van TNT is me al toevertrouwd dat alle stempels in Nederland vervangen gaan worden.
    Door een chemische reactie van de stempel inkt en de lijm waarmee de letters op het kantelmechanisme zitten gaat het stempel schuiven.
    Wil je ook wat leuke stempels verzamelen, ga dan nu op pad.
    De prachtigste ommeletten en pannenkoeken zitten er nu tussen.
    Mooie voorbeelden zijn: Overveen-Bloemendaalseweg en Haarlem-Santpoorterstraat.

    Het lukt me helaas niet de afbeelding hierbij te zetten, jullie missen wat!

  • Jan Boon op 15 juni 2007 om 17:59

    Het verzamelen van Nederlandse briefkaarten is heel erg leuk. Rijke verscheidenheid, en op beurzen zeker nog volop, en met speurwerk, tegen redelijke prijzen verkrijgbaar. Persoonlijk verzamel ik nog steeds briefkaarten, mijn postzegelverzameling heb ik aan de wilgen gehangen.
    Als je wilt zien hoe een briefkaarten verzameling er uit ziet: kom in oktober naar de Postex, daar zullen twee collecties van mij te zien zijn.

  • Jan Boon op 15 juni 2007 om 18:22

    Voor de filatelistische elementen kun je trouwens even op de site van de Bond kijken http://www.nbfv.nl, in de sectie filatelistische vorming. Wat zijn trouwens zo de gedachten over de website van de Bond?

  • Rein op 15 juni 2007 om 20:16

    @Jan

    Je zit natuurlijk niet op complimentjes te wachten? Of toch wel?

    Als ik echter de sectie over de “12 filatelistische elementen” bekijk krijg ik de kriebels. In welke tijd leven we? Het is hoog tijd ze te herzien of op zijn minst ze eens elementair en structureel aan te pakken!

  • Jan Boon op 15 juni 2007 om 21:38

    @Rein,
    Natuurlijk niet, tenzij van de dan bevoegde jury ……
    Idd die albumbladen zijn niet echt sophisticated. Wellicht maakt Sjoerd Bangma eens een nieuwe set. Overigens is er in het kader van 100 jaar NBFV een verzameling uit iedere categorie uitgezocht voor nadere kennismaking. Informatie offensief zal binnenkort wel beginnen. Houdt de website van de NBFV in de gaten!!

  • Rein op 15 juni 2007 om 22:40

    @Jan

    ik heb het niets eens over hoe de 12 zijn uitgewerkt; ik heb het over hoe men in het z’n hoofd heeft gehaald om tot deze 12 elementen te komen! Laat Sjoerd daar eens over nadenken….

  • Jan Boon op 15 juni 2007 om 22:57

    Daar hebben een aantal filatelie experts grondig over nagedacht ;-)

  • albert Haan op 15 juni 2007 om 22:59

    Deze 12 Elementen komen voort uit de opleiding van de jeugd (midden 90 er jaren, vorige eeuw).
    Deze 12 Elementen zijn richtlijnen. Er zijn meer als 12 elementen in de filatelie. Het is gewoon een richtlijn om de beginnende let op dit: beginnende verzamelaar op weg te helpen.
    En bij het verzamelen “niets moet alles mag”.Let bij het verzamelen, tentoonstellen is weer iets anders

  • Jan Boon op 15 juni 2007 om 23:12

    ja, staan ook in die ABC boekjes …..

  • Rein op 15 juni 2007 om 23:22

    @Albert

    (midden 90er jaren, vorige eeuw)

    Ik mag dus al blij zijn dat het niet afkomstig is van de 90-ers [1890!]

    Misschien voor de jeugd nog wel acceptabel, maar ook daar heb ik m’n twijfel over…..

  • Rein op 15 juni 2007 om 23:23

    @Albert

    “En bij het verzamelen “niets moet alles mag”.Let bij het verzamelen, tentoonstellen is weer iets anders”

    Hoezo????? Zolang het past in de tentoonstellingskaders is er toch niets aan de hand?

  • Jan Boon op 15 juni 2007 om 23:38

    en in die nieuwe “bolle” kaders past een hoop! (zelfs letterlijk ;-))

  • Willem Hogendoorn op 15 juni 2007 om 23:50

    Voor de jeugd is het inderdaad wel aardig om met de 12 elementen te werken. Ze krijgen in ieder geval inzicht dat er naast de postzegel ook nog wat anders in de filatelie “te koop” is. De 12 elementen zijn wel aan revisie c.q. uitbreiding toe, zoals bv:
    element 13: achterdeuruitgiften
    element 14: hebbedingetjes
    element 15: barcode blasters
    element 16: canons
    en zo kunnen we nog wel even doorgaan, toch Rein?

  • Rein op 15 juni 2007 om 23:56

    @Willem

    Nee Willem!!!! We hebben er geen 100 nodig en zeker geen volledig overzicht van alle alle filatelistische lemma’s in een encyclopedie, maar wel een systematische indeling van hoofdgebieden; het is de systematiek die nu ontbreekt – het is gewoon een opsomming die als los zand aan elkaar hangt!

  • Cees Janssen op 16 juni 2007 om 07:39

    Rein,
    Indertijd ben ik ook betrokken geweest bij het samenstellen van 12 (niet DE 12) filatelistische elementen waarop de jeugdige verzamelaar kon letten als hij een verzameling ging samenstellen. We hadden toen meer dan 40 (!) elementen op een rijtje gezet en met opzet hebben we een structuur achterwege gelaten. We keken naar de meest voorkomende (en herkenbare elementen) en daarnaast naar enkele zeer bijzondere elementen.
    Doe jij eens een voorstel waarvan je vindt dat de jeugdige verzamelaar meer aanspreekt dan de huidige selectie van 12?

  • Rein op 16 juni 2007 om 11:49

    @Cees

    Beste Cees, die uitdaging wil ik best aannemen al was het maar omdat het niet klopt wat je schrijft dat het voor de jeugd is en niet ‘DE 12’

    Uit de cursus “Begeleiding Bij Filatelie” [toch niet speciaal voor de jeugd?]

    • In het eerste deel worden de 12 belangrijkste elementen van de filatelie besproken waardoor een globaal inzicht wordt verkregen in de materie.
    • Het tweede deel bestaat uit een oefenprogramma. Een gedeelte van de
    verzameling van de cursist wordt door hem / haar voorzien van zoveel
    mogelijk onderdelen uit het eerste deel en ondergebracht in een mini-
    verzameling.
    • In het derde deel worden alle elementaire begrippen uit het eerste deel nogmaals doorgenomen maar veel uitgebreider. Hierdoor ontstaat een
    overzichtelijk naslagwerk dat altijd ten dienste van de cursist zal blijven.
    In deze cursus worden 12 elementen doorgenomen, wat echter niet zeggen wil dat er niet meer te vinden zijn.

    De laatste regel houdt de deur een beetje open, maar meer ook niet ;)

  • Cees Janssen op 16 juni 2007 om 12:04

    Beste Rein, het was Jeugdfilatelie Nederland die het initiatief nam om een overzichtje te maken van een aantal ‘filatelistische elementen’. Dat dit lijstje door de ‘senioren’ is omarmd bewijst nmm dat het in een behoefte (dus niet alleen bij de jeugd) voorzag. Het was géén opzet om dit lijstje voor de gevorderde verzamelaar te bestemmen. Wellicht dat het raadzaam is om twaalf (we hebben niet gekozen voor 10, géén Tien Geboden)elementen specifiek voor de gevorderde verzamelaars samen te stellen? In elk geval hebben we indertijd een soort ‘handvat’gemaakt waar de jeugdige verzamelaar baat bij had. Dus de uitdaging blijft van kracht, ook al mag je dat vertalen naar de groep ‘volwassenen’. Ik ben benieuwd!

  • Jan Boon op 16 juni 2007 om 13:05

    Gents,
    Ik denk dat die 12 redelijk random gekozen elementen toch best wel een belangrijke bijdrage leveren bij het`zetten van de “volgende stap” door veel verzamelaars: het verlaten van het davo vakken vullen. Als zodanig leveren de elementen een bijdrage in de verdere ontwikkeling van de filatelie. Zijn de 12 elementen zaligmakend? Natuurlijk niet, maar het helpt wel.

  • albert Haan op 16 juni 2007 om 23:10

    Ik vind dat die Rein het verzamelen toch wel een beetje in het belachelijke maakt.
    God wat kan die man negatief doen over onze hobby, het ergste is toch wel dat het zijn eigen hobby betreft.
    We zijn niet allemaal geintereseerd in rastertjes links of stipjes rechts. Een postzegel is een postzegel.
    Zo kan ik het ook de mensen kwalijk nemen als ze een postzegel kopen of ruilen om naar de achterkant te kijken, net als of die kant leuker is als de voorkant.
    Een postzegel moet gebruikt worden waarvoor hij dient, om te frankeren. dan kan hij verzamelt wordenal dan niet op een poststuk als hij mooi afgestempeld is.
    Rein laat in elk geval je vreselijke negatieve verhaaltjes hier op dit blog achterwege en maak meer reclame voor onze mooie hobby.
    Hierbij een alternatief voor je 12 elementen: 1)Raster links
    2) raster rechts
    3)raster naar onder
    4)raster naar boven enz. enz.

  • Jan Boon op 16 juni 2007 om 23:40

    Het leuke van de filatelie hobby is de veelzijdigheid: de een verzamelt thematisch, de ander postwaardestukken, Rein rasters en stipjes.
    Laten we ophouden met elkaar voortdurend het leven zuur te maken, jaten we blij zijn dat er nog zoveel mensen plezier aan hun hobby beleven.

  • albert Haan op 17 juni 2007 om 11:22

    Gelijk heb je

  • Rein op 17 juni 2007 om 13:12

    @Albert

    Hoe zo vreselijk negatief?

    Van mijn 9 postings op dit onderwerp is er 1 uitgesproken kritisch/negatief en 1 uitgesproken enthousiast [Cees, UPU]; de rest is matig neutraal… Ofschoon, ik verheug(de) op de komst van de nieuwe Geuzendam :)

    Ik ben nogal kritisch over de 12 geboden – d’accord- , maar neem tegelijk de uitdaging aan om met een alternatief te komen. Wat is dan het probleem Albert?

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 13:25

    @Rein,
    Long time no see, smaken de sigaren nog steeds goed? Ik heb de eerste teksten voor de nieuwe Geuzendam gezien, de opzet wordt behoorlijk veranderd. De nummering gaat volledig op de kop geheel volgens de meest recente inzichten en onderzoekingen. Met name de nummering van de Nederlandse briefkaarten wordt aangepast. Bijvoorbeeld: het eerste formulier met de later bijgeplaatste waardeindruk krijgt zijn eigen hoofdnummer, gelijk de blauwe buitenlandkaart met bruine omranding. Deze kaarten hebben dezelfde status. Voor degene voor wie dit allemaal abacadabra is: kom naar de Postex in oktober. Nadere bijzonderheden op http://www.postex.info

  • Rein op 17 juni 2007 om 13:27

    @Jan

    Ben jij van de generatie van m’n vader? Die was een verstokt sigarenroker! Ik heb nooit gerookt, hooguit meegerookt ;)

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 13:38

    Het is eigenlijk best jammer dat het verzamelen van postwaardestukken (briefkaarten) niet meer zo populair is. Dit is een zeer aantrekkelijk verzamelgebied, briefkaarten vertellen een heel verhaal. Vroeger (19e eeuw, begin 20e eeuw) werden briefkaarten heel veel gebruikt, ook voor zakelijke post. Zo’n beetje te vergelijken met de e-mail van tegenwoordig. Er zijn tijden geweest dat er wel 12 verschillende, “normaal te gebruiken” briefkaarten aan de loketten verkrijgbaar waren, bijvoorbeeld rond 1915:
    lokale kaarten (met en zonder scheidingslijn)(1,5 cent)
    lokale kaarten met betaald antwoord (ook weer in 2 varianten)
    binnenland kaarten (2,5 cent, 2 varianten)
    binnenlandkaarten met betaald antwoord (2 varianten) en buitenlandkaarten, ook weer met en zonder scheidingslijn en met betaald antwoord.
    Als je dan ook nog eens in aanmerking neemt dat de kaarten nogal eens wijzigden door aanbevelingen van de Wereldpostvereniging en opmerkingen vanuit het “publiek” dan is de verscheidenheid aan kaarten snel verklaard.
    We kennen ook nog de zogenaamde “particuliere” briefkaarten: een verhaal apart. Als ik voice krijg op het blog wil ik daar met alle plezier ook wel eens een stukje aan wijden …….

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 13:40

    Heet je vader ook Rein dan?

  • Rein op 17 juni 2007 om 14:07

    @Jan

    We heten al 3 generaties lang “Reinier Cornelis” – in zekere zin al 4 generaties [De eerste R.C. leefde van 1810-1865, was ooit verloofd met Truitje Toussaint, werkte samen met E.J. Potgieter e.a. voor De Gids]; zijn zoon heette Charles René en ging na pa’s dood naar Indië, woonde enige tijd in bij Conrad Busken Huet; C.R.’s zoon was weer een R.C. en die werkte ondermeer op de Plantentuin in Buitenzorg; zijn zoon [mijn vader] was ook een R.C. [filius] en ondergetekende dan de 4e R.C. [filius2]. Afgezien van enkele ontdekking [Galeopsis pubescens in Asselt] geen carrière in de botanie gemaakt ;)

  • Rein op 17 juni 2007 om 14:17

    @Jan

    Briefkaarten waren nog lang een uitstekend correspondentie-middel. De contacten tussen mij en Jan Dekker liepen in de periode circa 1966 bijna uitsluitend via briefkaarten!

    Vroeger konden mensen nog schrijven in een redelijk leesbaar handschrift. De Nederland-Indië correspondentie tussen de diverse BvdB generaties in de periode 1920-1940 is uitstekend te volgen en allemaal handgeschreven. Pas na 1945 begint de luiheid toe te slaan; schrijfmachineschrift en een tig-tal doorslagen die nu nauwelijks meer te ontcijferen zijn. ;)

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 14:22

    @Rein,
    Hej je al die briefkaarten bewaard? Verzamel je zelf ook nog briefkaarten?
    Jn

  • Rein op 17 juni 2007 om 14:26

    @Jan

    Ik ben een bewaarderig typ; mijn vrouw klaagt hemelschreiend ;)

    Natuurlijk verzamel(de) ik ook briefkaarten…. Met zo’n mentor kwam je daar niet onder uit. Dankzij Jan D. is die druktechniek-tik van mij pas echt tot ontwikkeling gekomen. Ook bij de briefkaarten Juliana en profil b.v. zijn de rastertjes uiterst belangrijk voor een catalogisering!

    Oei, oie, ik moet uitkijken met wat ik schrijf om lieve Albert niet op z’n tenen te trappen :)

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 15:25

    @Rein,
    Je kunt altijd je vrouw nog de deur uit doen om wat meer plaats te scheppen ;-)
    Heb je gepubliceerd over de rastertjes bij de Juliana en profil briefkaarten? Lijkt me wel interessant …..

  • Rein op 17 juni 2007 om 15:45

    @Jan

    Ooit in een concept tekst voor het Handboek Nederland….

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 15:54

    Heb je dat stukkie toevallig nog?

  • Rein op 17 juni 2007 om 16:43

    @Jan

    HPN is een stukje onverwerkt verleden ;)

    In mijn optiek [of ideologie als je wilt] kent de filatelie 3 onderdelen:

    – thematisch

    – posthistorisch en

    – druktechnisch

    Alle 3 zijn voor mij even belangrijk en kunnen ook gemengd voorkomen, alleen zal ik in de praktijk – mijn tijd is beperkt – me voornamelijk bezig houden met de druktechniek.

    Als je zo’n onderdeel gaat uitdiepen moet je dat goed doen en gebruik maken van de reele mogelijkheden die iemand heeft. Bij de druktechniek gaat het om simpele hulpmiddelen: goede ogen, loupe, lineaal, UV-lamp, wat gezond verstand en achtergrond-informatie over de techniek zelf.

    Als ik zie hoe weinig gebruik wordt gemaakt van dit alles bij het bestuderen van 19e eeuwse 1e emissies of zie b.v. hoeveel verschillende kleuren blauw worden onderscheiden bij deze series, dan wil het er bij niet in dat een grondiger aanpak bij recentere emissies in het belachelijke getrokken wordt of geheel genegeerd.

    Het uitzoeken van b.v. alle plaatfoutjes bij een 1e emissie is net zo filatelistisch als het vinden van alle cylinderkenmerken bij een hangblokje Beatrix 67c.

    Fundamentele research bij moderner materiaal wordt stelselmatig genegeerd en/of geridiculiseerd bij de georganiseerde filatelie of dat nu geldt voor de postzegelhandel [met de NVPH-catalogus], de bond [met een tentoonstellingsbeoordeling] of een HPN [met een vol accent op de ontwerp- en beleidstechnische aspecten van het tot stand komen van postzegels].

    Misschien dat dit een beetje mijn “venijn” verklaart als ik vleugjes van conservatieve filatelie “ruik”…

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 17:02

    @Rein, (en @Cees)
    Alles binnen de filatelie is het waard om bestudeerd te worden, dus zeker ook wat jij noemt “fundamenteel onderzoek” aan modern spul.
    Overgens moet mij van het hart dat ik de tentoonstellingsreglementen (van de FIP dus) soms wat ridicuul star vind. Ben enige keren “beloont” met puntenaftrek omdat ik teveel posthistorische kenmerken in een postwaardestukken verzameling opgenomen had. En laten we wel zijn, als je briefkaarten laat zien is het best wel eens verhelderend om iets over de afstempelingen te vertellen, zeer leerzaam, maar …. posthistorie. Volgens mij wordt dat in een gewone klassieke verzameling veel eerder geaccepteerd. Wellicht een een lezer van het blog met een jury achtergrond hier eens op regeren? Cees, jij jureert toch wel eens?

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 17:03

    oops: beloond

  • Rein op 17 juni 2007 om 17:09

    @Jan

    tikfoutjes maak je hier veel sneller dan in een “normale” correspondentie.

    Ik had het laatst over “boetbal” maar gelukkig tik jij nog geen ‘beboond” in…

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 17:30

    of “babooned” ;-)

  • Rein op 17 juni 2007 om 19:30

    @Jan

    Kende je m’n vader??? Via het Herbarium?

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 19:35

    @Rein,
    Denk het niet, ik ben chemicus, van de flora & de fauna heb ik niet zoveel verstand ;-)

  • Rein op 17 juni 2007 om 19:54

    @Jan

    En de sigaren dan?

  • Jan Boon op 17 juni 2007 om 21:02

    Om een of andere reden dacht ik dat jij sigaren rookte …..

  • Matthieu op 9 februari 2009 om 14:27

    HALLO,
    LEES AUB!

    Ik heb een briefkaart van nederland gevonden van 0,55 ct.
    opzich niet raar zei het niet zo dat de afbeelding van Beatrix er niet op staat!

    wie heeft hier meer kennis van of interesse in?

    wie zou mij hier iets meer over kunnen vertellen?

    bellen mag op 06-41492580

    ALVAST BEDANKT!

  • Cees Janssen op 9 februari 2009 om 14:43

    Matthieu, de kaart is eerder gemeld: In de catalogus van veiling 170 (nov. 2002) van de Overijsselse Postzegelveiling B.V. worden aangeboden en afgebeeld briefkaart G306 zonder Beatrix-kop (helaas zonder nadere typeaanduiding ) en een briefkaart G 306c zonder de ultramarijn-druk, dus uitsluitend Beatrix-kop en fosforbalk. Misdrukken komen dus voor.

  • Matthieu op 9 februari 2009 om 14:46

    hallo,
    bedankt voor de reactie!

    is er ook enig idee wat de waarde is van zo’n kaart?
    deze heeft trouwens wel de fosfor balk.

  • Cees Janssen op 9 februari 2009 om 16:25

    Nee, van de veilingopbrengst heb ik geen idee, maar dat is natuurlijk wel na te gaan bij de betreffende veilinghouder. De fosforbalk is in het drukproces van de briefkaarten een aparte drukgang, dus staat los van de afbeelding van de zegelafdruk.

  • Albert op 21 oktober 2014 om 20:41

    Allereerst complimenten met de site..
    Mijn vraag betreft briefkaarten van de PTT..
    Ik heb onlangs wat automaten gekocht,
    o.a. Postzegel, briefkaart en geldwisselautomaat.
    Nu wil ik ze opknappen en voorzien van
    postzegels en briefkaarten.
    De automaten zijn vanaf ’63 volgens mij..
    Weet u welke briefkaarten er in deze automaat zaten,
    en zijn die nog in de originele staat te verkrijgen ?
    En werden die dan vaak gewisseld, per jaar bijv ?

    En welk postzegelboekjes er gebruikt werden ?
    Ik heb 2 postzegelautomaten, en 1 daarvan maakte gebruik van postzegelboekjes, en de ander een postzegelrol ?
    Zijn die ook nog te verkrijgen ?

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)