Mooi NL Gouda: Een lust voor het oog - Postzegelblog

Mooi NL Gouda: Een lust voor het oog

7

zegelgouda.jpg

Twee ontwerpers van het grafische Bureau Overburen hebben aan de hand van twee geheel verschillende invalshoeken het heden en verleden van Gouda weten te verbinden en te karakteriseren. De werkelijkheidsweergave van de postzegel is van een andere categorie als van die van de velrand. De ene is die van een geromantiseerde sprookjeswerkelijkheid en de andere die van een echte realistische werkelijkheid.

velgouda.jpg

De twee invalshoeken
1. De kaarsen- en kaasstad Gouda (gelegen in het lage, groene weidegebied van de Randstad) is in de middeleeuwen (in 1272 al stadsrechten) op een kruispunt van waterwegen (veenriviertje De Gouwe en de Hollandse IJssel) ontstaan. In de loop der eeuwen is dat veranderd in drukte, omvang en verscheidenheid. In het midden van het velletje staat deze centrumfunctie van Gouda centraal: [1] tweebaans verkeersweg,[2] riviertje De Gouwe, [3] vierbaans-spoorwegviaducten.
2.  Een ander uitgangspunt van de centrumfunctie van Gouda, waarop het ontwerpbureau Overburen (Joost Overbeek & Jeen Berting) zijn aandacht op heeft gericht, is die van de eeuwenoude kaashandel en kaarsenindustrie. Links van het stadhuis op de postzegel brandt een zachtroze kaars. Het licht geeft aan de hele zegelafbeelding een geromantiseerde gloed. Op de voorgrond van de postzegel zijn glanzend gouden kazen hoog opgestapeld.
Het kleurovereenkomstige van de kaas (kaaskleur) en kaars (kleur van het licht) in combinatie met de naamgeving van Gouda (gouden glans van het heldere water van het veenriviertje De Gouwe of de dam in De Gouwe [Gouwe dam, Goudam]) speelt de goudgele kleur bij het ontwerpersduo gevoelsmatig een overheersend relationele en bindende rol. Passend bij deze kleuroverweging zijn de gele trompet narcissen en gele vlinder (naam?) als vertegenwoordigers van de natuur opgevoerd. Door deze gekleurde bril gezien (expressieve benadering/visie) geeft het ontwerpbureau een geheel eigen, subjectieve kijk op de stad Gouda.

Het dagelijks leven in een stedelijk leefmilieu
In een dergelijk stedelijk leefmilieu (narcissen en vlinder als natuurelementen [geheel rechtsonder] ondersteunen in kleur het goudgeel),  wonen (nieuwbouw links van het raadhuis; hiermee wordt het heden verbeeld), bouwen (gotische raadhuis uit 1450), geloven (Gouwekerk met vieringtoren tegenover de Grote of Sint-Janskerk [in de autospiegel]), werken (kaashandel, kaarsenindustrie), leven (wasgoed hangt rechts van het raadhuis) en recreëren (badeend in een sloot, rechts vooraan van het raadhuis en geheel rechts op het velletje badende kinderen en plezierjachten in De Gouwe) eeuwen aaneen de inwoners van Gouda.

Gouda is rijk aan opvallende (historische) monumenten:
• Het stadhuis (op de postzegel) uit 1450 is een van de oudste stadhuizen van ons land. Het gebouw valt op door de vele spitse pinakels en torentjes in de bouwstijl van de Vlaamse gotiek.
• De neo-gotische Gouwekerk (geheel rechts, driebeukige kruiskerk, 1902/04) heeft op de kruising van langen dwarsschip een 80 meter hoge zes-hoekige houten spits. Daarmee domineert deze katholieke kerk sinds een eeuw in hoogte de toren van de hervormde Grote of Sint Janskerk.

nvph-238.jpg • De Grote of Sint Janskerk (in de autospiegel als een terugblik op oude tijden in zwart-wit opgevoerd) is
het langste kerkgebouw van ons land en bezit de wereldberoemde Goudse glazen (glas-lood ramen), die o.a. door de gebroeders Crabeth zijn vervaardigd. Door de geringe aanhang van de Calvinisten in de stad ging de Beeldenstorm in 1566 de stad voorbij. De ramen bleven daardoor behouden (zie nvph 238/39).
nvph-239.jpg• Over de Gouwe zijn een viertal spoorwegviaducten geslagen. Twee daarvan zijn op de postzegel zichtbaar.
Op de voorgrond staat de derde Gouwe-spoorbrug.. Deze viersporige hefbrug (1989) bezit vier opvallende ronde  betonnen heftorens.
• Het bejaardenhuis Sint Josef Paviljoen (aan het einde van de tweebaansweg) is om zijn poortgebouw opgevoerd. Auto’s kunnen nu bij wijze van spreken doorrijden.
• In deze Gouda-collage, waarin een onverwachte herindeling van de openbare ruimte heeft plaatsgevonden, is de lucht ‘gevuld’ met enkele beeldelementen: twee vlaggen (geheel links) van de stad Gouda en de provincie Zuid-Holland, een windturbine en een drietal zeevogels.

Tot slot
Nadat Joost en Jeen van mijn evaluatie over het velletje Mooi NL Gouda op de hoogte waren gesteld, kreeg ik van hen aanvullende en completerende informatie nog toegeschoven: “Wij proberen op de postzegel een soort geromantiseerde sprookjeswerkelijkheid te laten zien, die enigszins uit cliché’s is opgebouwd als tegenhanger van de ‘echte’ werkelijkheid op de velrand (al het afgebeelde buiten de vijf postzegels). Hiermee tonen we aan dat niet alleen de eerste historische clichématige werkelijkheid het begrip ‘mooi’ vertegenwoordigt, maar dat ook een tweebaansweg door de polder rondom Gouda, of een spoorbrug over De Gouwe ‘mooi’ en typisch Nederlands is. Om eenheid van plaats, tijd en handeling op de postzegel te realiseren en te benadrukken, laten we het verleden nog eens weerspiegelen in een spiegelend element.”

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (7) Schrijf een reactie

    • Willem Hogendoorn op 7 februari 2007 om 13:52

      @ Geromantiseerde sprookjeswerkelijkheid: had dan een afbeelding van de (wereldberoemde) Goudse kaarjesavond (waarbij het hele stadhuis met kaarjes verlicht is) geen betere idee geweest?

    • Rein op 8 februari 2007 om 12:06

      @Willem

      je krijgt van Goudse kaas toch geen
      ‘caries’??? Of moet ik dat zien als ‘verlichting’ van je gebit :)

    • bate hylkema op 8 februari 2007 om 14:27

      Gisteren heb ik tijdens de presentatie van de Mooi NL-zegels in het magnifieke Goudse stadhuis met beide ontwerpers van gedachten kunnen wisselen. In mijn bijdrage heb ik over een autospiegel geschreven. Beter is de omschrijving ‘achteruitkijkspiegel’, waarmee je in dit specifieke postzegelontwerp ‘achteruit-in-het-verleden’ kunt kijken.

    • aad b op 8 februari 2007 om 21:19

      Wat een vreselijke kleur is de inkt van mijn printer op krijg ik ook zoiets!,en al die verhalen van de ontwerpers die maken van een bruine hoop nog iets bijzonders !!!(lol) er zijn ook van dit soort zonnebrillen te koop maakten zo vroeger op tel sell reclame voor ,en zo kijkt een ieder door zijn eigen gekleurde bril !!

    • Ad Bruijstens op 15 februari 2007 om 18:46

      De 2-baans autoweg staat in spiegelbeeld afgedrukt. De auto’s rijden dus nu links ipv.rechts. Slordig!!

    • Charles Voetelink op 17 februari 2007 om 10:45

      @ Ad Bruijstens
      Je hebt gelijk, misschien moet je de “echte realistische werkelijkheid” van “Bureau Overburen” wel in een spiegel bekijken ;)

    • toon op 17 februari 2007 om 15:46

      ter aanvulling op de Goudse glazen en postzegels: kijk eens op mijn website
      http://people.zeelandnet.nl/acoomens/gouda.htm
      of klik op mijn naam hierboven.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)