Tien voor Nederland - Postzegelblog

Tien voor Nederland

4

spaarlamp.jpgDe postzegelserie ‘Tien voor Nederland’ met hierop typisch Nederlandse (gebruiks)voorwerpen heeft veel reacties losgemaakt. Sommigen zijn blij met de aandacht voor Nederlandse iconen, anderen stellen vragen over de gemaakte keuzes. Graag geef ik wat  achtergronden bij de totstandkoming van deze serie. Wellicht helpt dat een aantal vragen beantwoorden.

Laat ik beginnen met te zeggen dat het geen nieuw fenomeen is. Sinds 2003 is het met de introductie van de persoonlijke postzegel voor iedere persoon of bedrijf mogelijk een eigen postzegel te maken, met hierop een logo, een product of reclameboodschap. Maar ook bij reguliere emissies werken we bij de productie van zegels al vele jaren samen met derden.

de.jpgEen mooi voorbeeld is de zegel die we 15 jaar geleden ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Philips hebben uitgegeven. Maar ook de zegel ter gelegenheid van het 250-jarig bestaan van Douwe Egberts uit 2003 is een goed voorbeeld. Vorig jaar verscheen ter gelegenheid van de Olympische Spelen in samenwerking met Atos Origin een postzegel met hierop een schaatsende Ard Schenk en Yvonne van Gennip. Afgezien hiervan zijn er legio voorbeelden van zegels die in coproductie worden gemaakt, zoals de Kinderpostzegel, de Goede Doelenzegel en de Rembrandtzegel.

Het belangrijkste uitgangspunt voor de keuze van onderwerpen bij reguliere emissies is geen commerciële, maar een ontwerptechnische. Onze postzegels kenmerken zich door een sterke design traditie en beelden meestal typisch Nederlandse onderwerpen uit. De zegel die werd uitgegeven bij de geboorte van Prinses Amalia of de Vincent van Gogh zegel zijn hier voorbeelden van. Voor het design maken we gebruik van ontwerpers die hun sporen ruimschoots hebben verdiend, zoals Karel Appel maar we maken ook ruim baan voor jong talent. Een mix van onderwerp, momentum en ontwerp zijn het uitgangspunt bij de emissie van nieuwe postzegels. TNT Post heeft in dit geval gekozen voor typisch Nederlandse symbolen die op een mooie, moderne manier konden worden vormgegeven. Symbolen dus die door hun design of vorm opvallend zijn.

ard-schenk-cmyk-v2.jpgBetekent dit dat bedrijven hebben betaald voor de postzegel? Als een serie postzegels tot stand komt in samenwerking met een bedrijf, vragen wij de betrokken bedrijven een vrijwillige bijdrage. Dit kan enerzijds gaan om een bijdrage aan de productiekosten in het geval een bijzondere productietechniek wordt toegepast. Bijvoorbeeld de geur van koffie op de Douwe Egbertszegel of bewegende schaatsers op de Olympische zegels. Ook kunnen wij bedrijven vragen een vrijwillige bijdrage te leveren voor het afdekken van promotiekosten. Dit is ook gebeurd bij de emissie van de ‘Tien voor Nederland 2007’. Bij deze zegels hebben bijvoorbeeld Heineken en Unox een vrijwillige bijdrage geleverd aan de promotiekosten. Maar ook de bedrijven die géén gehoor hebben gegeven aan het verzoek om een vrijwillige bijdrage, zijn met hun product op de postzegel afgebeeld.

tulp.jpgKortom, bij de selectie voor de postzegelserie ‘Tien voor Nederland’ hebben we een keuze gemaakt uit symbolen die mensen herkennen als iconen van de Nederlandse samenleving. Tien iconen die stuk voor stuk een bijzonder aspect belichten van de Nederlandse volksaard en daarnaast geplaatst zijn in een onmiskenbaar Nederlandse achtergrond. Uiteraard beleeft iedereen de afbeeldingen anders en daarom voelt wellicht niet iedereen zich bij alle tien onderwerpen even betrokken.

Laat onverlet dat bij de keuze voor onderwerpen of thema’s voor postzegels altijd de grootst mogelijke zorg wordt betracht. Maar het blijft een wankele balanceeract tussen de belangen van het publiek, filatelisten en designwensen van TNT Post.

Peter Sorber, marketing manager consumentenmarkt TNT Post

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (4) Schrijf een reactie

    • dominick op 6 februari 2007 om 19:51

      wat heeft dit precies met mooi ned. te maken?

    • Rein op 6 februari 2007 om 21:53

      @Dominick

      Het zijn toch Nederlandse zegels en dat is heel mooi :)

    • Willem Hogendoorn op 6 februari 2007 om 21:54

      Hoe vrijwillig is vrijwillig? Leuk de achtergrondinformatie van Peter Sorber, waarvoor mijn dank, (waarbij de kop “Mooi Nederland” verwarrend is ivm de blokjes Mooi Nederland, maar dit terzijde). Als ik dit lees bekruip mij het gevoel van commercieel gekronkel. Bedrijven (DE, Heineken en Unox) worden gevraagd om een vrijwillige bijdrage o.a. voor promotiekosten. Ik geloof hier geen barst van. Kunt U het zich voorstellen? Dat moet dan als volgt gaan: : Geachte Heineken, Wij gaan uw naam op onze postzegel zetten. Wilt U zo vriendelijk zijn een bijdrage te storten in ons personeelsfonds voor ons jaarlijks uitje? Bij voorbaat dank, TNT. Onzin natuurlijk. Er wordt gewoon onderhandeld over de bijdrage van Heineken ivm het noemen van haar naam op de postzegel. Bedrijven als Heineken en TNT doen dit alleen maar op basis van een kosten/batenanalyse. Op zich vind ik daar niets mis mee, maar kom dan niet met een …verhaal over “vrijwillige bijdrage”.

    • Yackob op 7 februari 2007 om 04:08

      Economische belangen spelen beslist ’n rol om een product uit te dragen maar…., sedert wanneer is (bv) Mr. Heinenken zijn creativiteit kwijt en voelt TNT zich geroepen om als reclame-agent,vanuit z’n eigen Horizontalisering,(in postzegels)te fungeren….?????

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)