Een echte Ali-zegel

13

clay-oostenrijk_bewerkt-1.jpgEerder deze week schreef ik een stukje ter gelegenheid van de 65ste verjaardag van Muhammad Ali. Ik constateerde daarbij dat er eigenlijk bar weinig postzegels van The Greatest waren verschenen. En wat ik al aan postzegels in beeld bracht, bleken – aldus de kenners – verre van  echte postzegels te zijn.

Trouwe en vooral attente Postzegelblogger Toon wees me op Oostenrijk. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik op zoek gegaan. En inderdaad, 14 januari 2006 is hij uitgegeven, de Oostenrijkse Muhammad Ali-postzegel. Een hele echte dus. En het zou me niet verwonderen wanneer het de enig echte Ali-zegel ter wereld is.

 

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (nog geen stemmen)
Loading ... Loading ...
  • Delen:
  • Delicious
  • Hyves
  • Facebook
  • eKudos
  • MSN Reporter
  • NUjij
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Digg
  • Google
  • Windows Live Favorites
PrintSchrijf een reactie

Gerrit Jan Hendriks is tekstschrijver en was van 2006 tot 2008 verbonden aan Postzegelblog.

Tags bij dit artikel

    Reacties (13) Schrijf een reactie

    • Drewes Veenstra op 19 januari 2007 om 16:53

      Dat had je gedacht Gerrit Jan! Wanneer je dit soort uitspraken wilt doen, zul je toch eerst ‘research’ moeten plegen. Het is nu eenmaal onvoorstelbaar hoeveel zegels er vooral na WOII zijn uitgegeven. Het viel dan ook te verwachten dat een bekende bokser als Muhammad Ali diverse malen werd uitverkoren om te worden afgebeeld op een postzegel en/of een blok.
      De Michel-Online-Katalog geeft 23 meldingen, maar dat klopt niet. De zoekmachine moet echt nog worden geperfectionneerd. Maar uit de lijst heb ik bij een vluchtige blik toch een stuk of tien zegels kunnen vinden. Veel van Afrikaanse landen. Er is zelfs een land, dat hem opnam in een grote serie met Beroemde figuren uit de 20e eeuw.

    • Gerrit Jan van Postzegelblog op 19 januari 2007 om 17:10

      Drewes, mijn ‘research’ is natuurlijk wel die van een leek. Gewoon via internet, dus geen toonaangevende filatelistische boekwerken enzo. Maar dan nog bevreemdt het me dat ik alleen maar van die namaak-zegels boven tafel krijg en zelfs die betrekkelijk recente Oostenrijkse Ali-zegel niet tevoorschijn komt. Met de opmerking daarbij dat ik een leger aan verschillende zoekwoorden inzet.

      Hoe dan ook: je hebt gelijk, beter en dieper zoeken levert in de regel meer op.

      Een vraagje tot slot: kun jij dan achterhalen of er in de USA een postzegel is verschenen ter ere van Muhammad Ali/Cassius Clay? Zou me verbazen, gelet op zijn dienstweigering.

    • Rein op 19 januari 2007 om 18:24

      @Drewes

      Afrikaanse landen of agentschappen in N.Y., Brussel of Parijs??

      Ik ben benieuwd welke echte postzegels je hebt kunnen vinden…. Laat eens zien.

    • hannie op 19 januari 2007 om 20:51

      interessant, deze conversatie…..
      ik blijf meelezen, fijn weekeinde allen….

    • Drewes Veenstra op 20 januari 2007 om 12:33

      Mijn eerste reactie was gebaseerd op een zoekopdracht op de Michel-Online Katalog. Voor een snelle raadpleging wel handig, maar verder lastig te raadplegen. Ik vind het nog steeds geen succes.
      Voor een snelle zoektocht is ook de site http://www.freestampcatalogue.com aan te bevelen van Postbeeld. Je kunt zowel op thema als per land zoeken. Fraaie beelden en je hebt direct een redelijk goed eerste indruk wat er op de markt is voor een thema of een onderdeel daarvan. In dit geval Gerrit Jan, had je dus ook de zegel van Oostenrijk direct gevonden.
      Ik heb het lijstje van Michel nog eens opgevraagd. Volgens mij heeft Amerika verschillende bekende boksers afgebeeld, maar Muhammad Ali kennelijk nog niet.
      Deze vond ik in ieder geval bij Michel:
      Oostenrijk
      Fujeira
      Guinee
      Zaire
      Senegal (2x)
      Centraal Afrikaanse Republiek
      Nicaragua.
      Sommige landen staan thematisch niet hoog genoteerd. Maar we moeten wel beseffen, dat inmiddels ook veel Europese landen er wat van kunnen. En hoe komt het dat sommige landen zoveel zegels uitgeven? Kennelijk worden ze toch gekocht. Dus de verzamelaars houden dit hardnekkige euvel zelf in stand! Veel verzamelaars hebben nu eenmaal last van het kennelijk resistente compleetheidsvirus!!
      Hopelijk kan ik hiermee volstaan, want de deadline voor het volgende nummer van Filatelie is in zicht…

    • Rein op 20 januari 2007 om 13:47

      @Drewes

      Guinee
      Zaire
      Senegal (2x)
      Centraal Afrikaanse Republiek
      Nicaragua.

      Afgezien van Oostenrijk zijn het dus allemaal fantasie-producten verspreid door ‘agentschappen’ voor het goedgelovig verzamelaarspubliek…

      Wat je bedoeld met ‘thematisch hoog genoteerd’ is me niet duidelijk; die producten hebben niets met filatelie te maken en dat weten thematici ook wel ;)

      Slechte voorlichting is deels verantwoordelijk voor dat deze producten verkocht en gekocht worden!!

      En dan heb ik het niet over landen die geen landen genoemd zouden moeten worden, maar wel iets ‘filatelistisch verzamelwaardig ‘afleveren zoals Aland, Jersey e.d.

      “Sommige landen staan thematisch niet hoog genoteerd. Maar we moeten wel beseffen, dat inmiddels ook veel Europese landen er wat van kunnen. En hoe komt het dat sommige landen zoveel zegels uitgeven? Kennelijk worden ze toch gekocht. Dus de verzamelaars houden dit hardnekkige euvel zelf in stand! Veel verzamelaars hebben nu eenmaal last van het kennelijk resistente compleetheidsvirus!!”

    • Drewes Veenstra op 20 januari 2007 om 16:46

      Met ‘hoog genoteerd’ bedoelen we in de thematische filatelie uitgiften waarbij er tussen de afbeelding en het land van uitgifte een directe relatie bestaat. Dus dat zou een zegel van Mohammad Ali zijn, die door USA zou zijn uitgegeven.
      Uitgiften van landen over allerlei zaken waar ze geen enkele relatie mee hebben, worden dus lager aangeslagen.
      Maar begrijp me goed. Dan hebben we het dus over de regels en richtlijnen, die gelden voor verzamelingen waarmee deelgenomen wordt aan tentoonstellingen. Wat andere verzamelaars, de overgrote meerderheid dus!, in hun verzameling willen opnemen, maken ze zelf uit. En er zijn dus ook nog legio ´grensgevallen´. Maar dat vraagt teveel tijd en ruimte om uit te leggen. En dat weten de de meeste thematische verzamelaars ook wel.
      Waar jij op doelt met slechte voorlichting is mij niet geheel duidelijk.Heb je misschien het oog op handelaren, die minder kritisch zijn. Dat komt inderdaad voor.
      Met verzamelgebieden als Aland en Jersey heb ik minder moeite dan jij. Ze zijn lid van de UPU. Zie de ledenlijst op de website, waar ze met name worden genoemd. Dan denken de verzamelaars dat het wel goed zit. En eerlijk gezegd gedraagt een land als Aland zich zeer redelijk. Reden dat het dan ook favoriet is bij veel landenverzamelaars.
      Dan zijn er wel andere.
      En nogmaals. Zelfs thematische tentoonstellingsverzamelaars bezwijken ook wel voor de verleiding materiaal van ´grossiers in postzegels´ te kopen. Dan staat er op een zegel iets waar ze geen alternatief voor hebben. Het leven is niet altijd zwart/wit.
      Maar een feit blijft dat de consument deze overladen markt zelf in stand houdt.

    • Jan1964 op 21 januari 2007 om 08:40

      Het blad van de Ålandse postzegelvereniging meldde dat het aantal abonnees bij de filatelistische dienst in Mariehamn de laatste jaren van 80.000 naar 40.000 is teruggelopen. Ålandse postzegels worden ook tegen zeer lage prijzen op veilingen verhandeld.

    • Jan1964 op 21 januari 2007 om 08:44

      PS : Een lid van het parlement van Åland heeft vragen gesteld over deze terugloop. Hij zoekt de terugloop in de commercialisering en het hogere aantal postzegels op Åland (hoger dan in de beginperiode).

    • Rein op 20 februari 2007 om 01:34

      @Rein

      Mohammed Ali op postzegels?

      Bij de dubieuze Afrikaanse landen is er – bij nader inzien – 1 van die wel enig recht van uitgifte had en wel Zaire! Een briefstukje met toch wel echt gebruikte zegels zette me op het spoor…

      Zijn we vergeten dat op 30.10.1974 in Kinshasa (Zaire) Mohammed Ali aantrad tegen George Foreman en toen voor de 2e keer de wereldtitel verkreeg?

      De wedstrijd was in eerste instantie voor 25.09.1974 gepland, vandaar de serie met 5 zegels (1, 4, 6, 14, 20K) en de geplande datum.

      Foreman raakte bij de trainingen geblesseerd en de wedstrijd werd uitgesteld. Na de muntwijziging verscheen vanaf 20.02.1975 een aangepaste serie – met nog een foute datum ‘24-9-74′ weggewerkt – van wederom 5 zegels (0.01, 0.04,0.06, 0.14 en 0.20). Waarom is de datum van 30-10-74 er niet op gekomen???

      http://www.xs4all.nl/~dziewon/fila/various/Moh_ali.jpg

      Voor de wedstrijd zelf:

      http://www.answers.com/topic/the-rumble-in-the-jungle

    • Irène op 28 mei 2007 om 13:35

      Hallo, kan er iemand mij ook zeggen of die zegels wat waard zijn heb er drie op een brief uit Zaire van 0,20z en met datum 25-09-74 .
      Groetjes

    • Rein op 28 mei 2007 om 18:22

      @Jan1964

      Rein zei op 8 mei 2007 om 18:25:

      Vandaag bij het Maandblad een reclame-folder cadeau van de “Alandse posterijen”. Een jaarset kost maar liefst 23 euro!!!! En ze geven je de mogelijkheid je eigensteeigen postzegel laten maken…. Voor nog geen 35 euro krjg je er 24 en nog wel zelfklevend! Geen geld en dat voor zegels van een populier verzamelgebied dat tot de dwergen gerekend dient te worden.

      Want: Aland is een autonome en gedemilitariseerde eiland-provincie halverwege de Oostzee tussen Zweden en Finland. Het heeft een Zweedstalige bevolking van 27.000 en een unieke eilandenzwerm van meer dan 6.500 eilandjes en ’skerries’.

      De eerste postzegel was van 1 maart 1984, terwijl pas in 1993 Aland een postadministratie werd vanonder de Finse vleugels uit….

      Welk Nederlands dorp met niet meer dan 30.000 inwoners heeft voldoende budget om een reclame-folder te verzenden aan in ieder geval de 30.000 Maandblad abonnees?

      Stop met Nederland verzamelen! Ga voor Aland! Het scheelt je minstens 25 euro op jaarbasis!

      Rein zei op 28 mei 2007 18:22

      En dan klagen over een terugloop van 80.000 naar 40.000. Als al die 27.000 inwoners weer een abonnement nemen :)

    • Rein op 28 mei 2007 om 22:05

      @Irene

      Heb ik de datums niet goed op een rijtje? 0.20 was toch van 1975???

      Of het iets waard is of niet het is tenminste een ‘echte’ Ali zegel!

    Schrijf een reactie