Nieuw basisassortiment 2007 door tariefsverhoging - Postzegelblog

Nieuw basisassortiment 2007 door tariefsverhoging

14

44 cent.jpg

Door de invoering van de tariefsverhoging op 1 januari 2007 zijn naast ‘herdrukken’ van bestaande postzegels met een frankeerwaarde van 44 eurocent of hoger ook twee nieuwe postzegelseries uitgegeven. Tot dit basisassortiment behoort een serie met twaalf zegelafbeeldingen, die aandacht geven aan typisch Nederlandse gebruiksvoorwerpen ‘Iconen van Nederland’. De andere serie bestaat uit een tweetal ‘Zakenzegels 2007’.

Twaalf iconen van Nederland ‘Made in Holland’

De serie ‘Tien voor Nederland 2006’ met eigentijdse kunstwerken die een band met Nederland hebben, wordt logischer wijze vervolgd door de serie ‘Tien voor Nederland 2007’ met eigentijdse én klassieke super-Nederlandse/Hollandse gebruiksvoorwerpen en producten. Deze ‘iconen/symbolen’ (op de velletjes 10 voor Nederland, 5 voor Europa en 5 voor buiten Europa) bepalen mede de identiteit van Nederland naar buiten. Al deze gebruiksvoorwerpen zijn voor iedere Nederlander meteen herkenbaar.

Nederland10 Stamps def1.jpg

Tien voor Nederland 2007 (3.330.000 velletjes)
1. de gildeglazen van Andries Coupier (Royal Leerdam)
Met op de horizon Kunsthal, Euromast en hefbrug in Rotterdam
2. de Revoltstoel van Friso Kramer (Ahrend)
Met op de horizon het raadhuis van Hilversum, Sint Vituskerk en Oud-katholieke kerk
3, de Longneck (Heineken)
Met op de horizon Magere Brug over de Amstel en Amsterdamse grachtengevels
4. de Bugaboo kinderwagen van Max Barenburg (Bugaboo)
Met op de horizon Terschellinger vuurtoren Brandaris en herten op de Veluwe
5. de fluitketel van Lapin van Nicolai Carels (Hema)
Met op de horizon molens van de Zaanse Schans
6. de flessenlamp van Tejo Remy (Droog Design)
Met op de horizon de Haagse Ridderzaal en de skyline van oud Den Haag
7. de bakfiets (Fietsfabriek)
Met op de horizon een molenpark en de Domtoren met losstaande kerkgebouw van Utrecht
8. de spaarlamp
Met op de horizon een watertoren en de Van Nellefabriek met schoorsteen in Rotterdam
9. de rookworst (Unox)
Met op de horizon de Zeelandbrug over de Oosterschelde en een skûtsje.
10. de tulp
Met op de horizon een polderlandschap met daarin een molen, knotwilgen en koeien. Op de voorgrond een
7T-splitsing van sloten in het akkerland.

Europa 0,72 Stamp Side.jpg

Vijf voor Europa 2007 (prioritypostzegels, 1.145.000 velletjes)

Het postzegelboekje bevat vijf gelijke postzegelafbeeldingen.
11) de klapschaats van Gerrit Jan van Ingen Schenau (Finn Nederland)
Met op de horizon populieren en Zaanse Schans

Buiten Europa 0,89-stamps.jpg

Vijf voor buiten Europa 2007 (prioritypostzegels, 1.145.000 velletjes)

Het postzegelboekje bevat vijf dezelfde postzegelafbeeldingen.
12) de kaasschaaf
Met op de horizon het Bonnefantenmuseum, Sint Servaesbasiliek en Sint Janskerk in Maastricht

Leegstra’s visie

Jochem Leegstra, oprichter en creative director van‘. . ., staat in Amsterdam’: “Het ontwerpbureau heeft een aantal gebruiksvoorwerpen geselecteerd dat de status van ‘Dutch icon’ heeft bereikt. Voorwerpen van vroeger en nu, die niet meer weg zijn te denken uit het Nederlandse en internationale landschap. Dit gaat verder dan een klomp en een molen. Denk aan de Heineken longneckfles of de Bugaboo kinderwagen, producten die wereldwijd gebruikt en herkend worden.
• Ontwerper en vormgever `Joachim Baan van ‘. . ., staat in Amsterdam’ is teruggegaan naar de essentie van
het voorwerp. Daarbij heeft hij de voorwerpen in het zo herkenbare Nederlandse landschap geplaatst op een iconische wijze. Dat betekent in de meeste gevallen van de zijkant. Alle voorwerpen zijn daarbij in silhouetvorm opgevoerd.
• De objecten worden stuk voor stuk getoond tegen een uniek Nederlandse horizon met daarin bekende
gebouwen en landschappen. Er is gekozen voor uitgesproken kleuren in spannende combinaties, zodat frisse helderheid ontstaat die herkenbaar is en aantrekkelijk voor alle generaties postzegelverzamelaars.
• Het uitgesproken kleurgebruik bevordert ook dat de postzegels op zichzelf kunnen staan én tegelijk bij
elkaar horen. In verticale zin wordt dit bewerkstelligd door een vertikaal kleurverloop. Waar de lucht van de ene postzegel blauw is, begint de ander met een blauw landschap. De verbindende eenheid wordt verder bevorderd door de horizontale lijnvoering (landschapslijn) die op alle postzegels doorloopt. Kleur en lijnvoering zijn ingezet om de eenheid van de serie te benadrukken.
• De eenheid wordt verder nog benadrukt door het liniëren van de hemel. Bij de tulp staan de lijnen diagonaal,
zodat die duidelijk overkomen als regen. Bij de spaarlamp en de flessenlamp heeft de liniëring de vorm van lichtstralen.”

Mijn subjectieve kijk

De afbeeldingen van de gebruiksvoorwerpen zijn niet als levensechte voorwerpen afgebeeld, zoals wij ze kennen en zien. Ze zijn vereenvoudigd, gestileerd en geabstraheerd met weinig detailleringen. De voorwerpen zijn van de zijkant om de meest kenmerkende vorm afgebeeld. Ze bezitten geen van de hoofdzaak afleidende onderdelen én kleuren. De voorwerpen (met kleurovergangen) zijn zakelijk en afstandelijk (clean/steriel) en tóch aansprekend sfeervol tegen een contrastrijke gekleurde achtergrond geplaatst. Gevoel en verstand (hart en hoofd) zijn beide op een voor mij aansprekende wijze bij de vormgeving nauw betrokken geweest.

Opvallende en opmerkelijke feiten

1) Opvallend en nieuw is de vermelding op een Nederlandse postzegel van de merknaam ‘Unox’ bij de leverworst. Ook de aanwezigheid van de firmanamen ‘Heineken’ bij de longneckbierfles, ‘Revolt’ bij de stoel en ‘Bugaboo’ (als eigennaam) van de kinderwagen is nieuw op de Nederlandse postzegel. Toch vraag ik me hierbij wel af waarom bij de spaarlamp de firmanaam ‘Philips’ ontbreekt en bij het gildeglas ‘Royal Leerdam’.Deze postzegelreeks geeft een promotie van het al maar meer vooruitstrevende en vernieuwende Nederlandse bedrijfsleven.
2) Deze postzegelserie zal door motiefverzamelaars worden gewaardeerd. In het Nederlandse landschap- en stedenschoon bevinden zich op de achtergrond tal van gebouwen en afbeeldingen die eerder op postzegels zijn afgebeeld.

basis1.jpg

Zakenzegels 2007 met een symmetrisch netwerk

De ‘Zakenzegels 2007’ op rol van 100 (88 cent) of 200 postzegels (44 cent) worden gekenmerkt door een typografisch beeld waarin de frankeerwaarde domineert. Het ontwerp van grafisch ontwerper Hansje van Halem past in die traditie. Hij is uitgegaan van de vorm van de cijfers van de frankeerwaarde. Een bijzondere omstandigheid van de nieuwe postzegels is dat de waarde wordt uitgedrukt in twee dezelfde cijfers, 44 en 88 eurocent. Van Halem: “Vanuit de randen van het postzegelvak ben ik gaan experimenteren met lijnen die de twee vieren en achten als verdwijnpunt hebben. De lijnen bepalen de omtrek van de cijfers, die daardoor hun onregelmatige, individuele vorm krijgen.” Door de kleur lichtgrijs behoudt de uitgebreide structuur van de lijnen een open karakter en zijn de postzegels licht van toon.

De rest van het basisassortiment
De volgende zegels zijn ‘herdrukken’ van al eerder uitgegeven postzegelafbeeldingen:
• Koningin Beatrix frankeerzegels: 44, 67 en 88 eurocent;
• Tien voor de liefde 2007: 0.44 eurocent;
• Geboortezegel 2007: 0,44 eurocent;
• Rouwzegel 2007: 0,44 eurocent;
• Zakenpostzegels 2007 (rechthoekige velden): 0,44 en 0,88 eurocent;
• Bijplakzegels 2007: 0,03 eurocent.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (14) Schrijf een reactie

    • Dominick op 17 december 2006 om 14:01

      dit geeft weer een heel andere kijk op de op het eerste gezicht toch wat saai lijkende postzegels

    • J.H. Avis op 17 december 2006 om 16:29

      Ook nog verschenen
      Bijplakzegels 0,05 cent met TNT Post embleem.

    • paul van der ven op 18 december 2006 om 00:18

      @J.Avis
      Is er een vroegst bekende dag bekend van de 5 cent Nikkels met TNT post logo?

    • paul van der ven op 18 december 2006 om 00:21

      @Bate “Opvallend en opmerkelijk” sub 1)
      Het is Unox rookworst en Kips leverworst, als zijnde iconen van de Nederlandsche dis.

    • Jan op 18 december 2006 om 00:21

      Hm, waarom geen Evoluon bij de spaarlamp ? Of de lichttoren of de klok van Philips ? Er staat wel weer overmatig veel uit “Holland” op deze postzegels. De postzegels waren in een groter formaat mooier uitgekomen.

    • Jan op 18 december 2006 om 00:23

      Het beeld met het lampenmaakstertje hier in Eindhoven was ook wel leuk bij de spaarlamp.

    • Jan op 18 december 2006 om 00:28

      De combinatie kaasschaaf en Maastricht vind ik ook wat vreemd. De kaasschaaf is synoniem voor de zuinige Hollander terwijl Maasstricht juist de Bourgondische stad van Nederland is.
      Een Limburgse vlaai past er dan beter bij.

    • Rein op 18 december 2006 om 07:38

      @Jaap

      Wat dacht je van 11.12.2006?

      Dit zegel kwam gelijk met de 3c uit [Leiden Schipholweg), maar kon uiteraard al eerder verkocht zijn.

    • brian op 6 januari 2007 om 17:00

      woo wat mooie

    • brian op 6 januari 2007 om 20:59

      wat zijn die lelijk

    • Dominick op 6 januari 2007 om 23:41

      net waren ze nog mooi, hoe kan dat !!!!????????

    • Fiffin op 9 februari 2007 om 00:48

      Prachtig, prachtig!!!
      Alle lof voor de ontwerpen van Hansje van Halem.
      Eenvoudig en genieus doordacht. Een heuse aanwinst.

    • Heleen op 24 juni 2010 om 11:19

      zijn er regels voor als je de afbeelding van een postzegel in een publicatie als illustratie wilt gebruiken?

      groet Heleen

    • Lia Vieveen van Postzegelblog op 24 juni 2010 om 11:51

      @Heleen, als illustratie bij een verhaal is er geen probleem. Dat is citaatrecht.

      Bij gebruik in een commercieel product moet het auteursrecht wel worden geregeld met de rechthebbenden.

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)