Het 11e prestigeboekje ‘Rembrandt 1606–2006’ - Postzegelblog

Het 11e prestigeboekje ‘Rembrandt 1606–2006’

88

prestigenboekje.jpg

In een notendop geeft het aantrekkelijk samengestelde en vormgegeven prestigeboekje ‘Rembrandt 1606 – 2006’ (de 11e editie) op een levendig aanschouwelijke en informatieve wijze body, gezicht én uitstraling aan de persoon Rembrandt en aan de gevarieerde viering van het Rembrandtjaar 2006.

Het boekje bezit:
1) in een aaneensluitende strip van drie geperforeerde/gegomde postzegels met afbeeldingen van moeder, vader en Titus;
2) een geperforeerde Nederlandse en Duitse Saskia-postzegel (de zegels zijn van elkaar gescheiden);
3) tweemaal naast elkaar, maar gescheiden, Hendrickje-postzegels;
4) idem aan 1: een strip van moeder, vader en Titus.

Op een aanbevelingswaardige manier worden de ‘postzegelminiaturen’ stuk voor stuk aanschouwelijk en levendig gevarieerd ondersteund:

moeder rembrandt 4.jpg vader rembrandt.jpg titus.jpg

1] door etsafbeeldingen van vader en moeder Van Rijn en de duo-afbeelding van het twee jaar getrouwde stel Rembrandt & Saskia.
2] door schilderijreproducties van de lezende Titus, van de rijk uitgedoste Saskia met rode hoed en van Hendrickje. Aantrekkelijk en bevallig in een deuropening staand. Hendrickje is met trefzekere, snelle verfstreken een voorbeeld van de late en grote Rembrandt.
3] door foto’s uit de musical ‘Rembrandt’ die vanaf 15 juli t/m 10 december in het Koninklijk Theater Carré op een imponerende wijze wordt vertoond. Met deze foto’s stapt Rembrandt letterlijk en figuurlijk op een levensechte wijze uit de lijst in onze wereld. Eigentijdse fotografische ondersteuning krijgen Rembrandt, Saskia en Hendrickje. Op de achterkant van het prestigeboekje staat een bijzonder aansprekende musicalfoto (tableau vivant) van Rembrandt & Saskia van het schilderij ‘Rembrandt en Saskia bij de tafel’ (1635).

duitse en nederlandse saskia.jpgDat Rembrandt mondiaal bekend is (in veel musea over de gehele wereld verspreid zijn werken van hem te vinden), is wijd en zijd bekend. Het internationale karakter van Rembrandts kunst wordt in dit boekje op een originele manier onderstreept door de aanwezigheid van twee geperforeerde Saskia-postzegels. Eén uit Nederland en één uit Duitsland!

De 6,45 euro postzegel met de ets van Rembrandt & Saskia is ‘afwijkend’ in het boekje terechtgekomen. Het is wél op het dikkere, 200 grams papier gedrukt, maar de op het papier zo tastbare lijnen zijn niet aanwezig! De dure plaatdruktechniek is achterwege gebleven. Offsetdruk is de plaatsvervanger geworden. Oók TPG Post let op de kleintjes! De naam Rembrandt op deze cinderellazegel (zonder perforatie, zonder gom en zonder een frankeerwaarde) heeft geen groene, maar een rode kleur. In deze uitvoering heeft de echte ets toch een smaakvolle ‘imitatie’ naast zich gekregen.

Dit elfde prestigeboekje heeft op een speciale en originele manier tóch iets tastbaars en blijvends aan het ‘Rembrandtjaar 2006’ toegevoegd. Voor velen een écht collectors item.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (88) Schrijf een reactie

    • johan op 16 juli 2006 om 18:05

      en ja hoor, alweer een gemiste kans voor TPG…
      Eindelijk de kans de verzamelaar eens ECHT waarde voor zijn dure geld te geven, door de ECHTE zegel van 6.45 in het prestigeboekje op te nemen, en wat doen ze: ze nemen hem wel op, maar zonder waarde, een echte nepper dus!

      o o o, wat laat TPG zich weer kennen, zakkenvullen noemen we dat in goed Nederlands!

    • Jan op 16 juli 2006 om 20:38

      Ik snap werkelijk niet waarom serieuze verzamelaars zich inlaten met deze rommel. Prestigeboekjes, alleen de naam al!! Dit heeft toch niets meer met (mogelijk) postaal gebruik te maken?

      Ik onderschrijf het commentaar van Johan dan ook van harte; prestigeboekjes zijn niets meer of minder dan ordinaire geldklopperij. Geen aandacht meer aan besteden dus en niet meer vermelden in de NVPH-catalogus.

    • Suze de Groot op 17 juli 2006 om 08:30

      Ja ik ben het hlemaal met jullie eens en heb de boekjes nu ook opgezegd

      Suze

    • jeffrey op 17 juli 2006 om 10:20

      Je krijgt wat je betaalt als je een Engels prestige boekje koopt, namelijk de frankeerwaarde aan postzegels plus meestal een heel mooi postzegelboekje. Waarom kan dat bij ons niet? Ik zou me nog kunnen voorstellen dat TPG een beetje wil verdienen aan de boekjes, maar meer dan het dubbele van de frankeerwaarde? Inderdaad,belachelijk!

    • Albert Haan op 17 juli 2006 om 14:35

      Voor mij nu ook een reden op op te zeggen.
      nl. een abo lopen op deze boekjes.
      Na een half jaar krijg ik het toegestuurt, 1 Boekje, met administratiekosten en BTW voor Euro 12,50 !!!!
      Ik kan me niet voorstellen dat collect club 2,55 euro administratie kosten heeft.
      Je krijgt het toegestuurt zonder postzegel (port betaalt)

    • peter op 19 juli 2006 om 15:20

      Ik vind het een zeer mooi boekje. Vooral dat je de hele schilderijen ziet waar de postzegels een uitsnede van zijn maakt het bijzonder. Ook het levensverhaal van Rembrandt was mij voor dit prestigeboekje niet bekend. Inmiddels in Geert Mak zijn boek Amsterdam ook veel over Rembrandt en het leven in Amsterdam gelezen.

    • Ton op 19 juli 2006 om 20:26

      Rembrandt en Walter Nikkels laten weer zien dat de grafische vormgeving in Nederland [aangezien van wat mindere postzegels in het verleden dan], aan de top staat ,maar vraag me wel af ,of dit boekje alleen maar is uitgegeven, om die vergankelijke musical te promoten, sneaky zijn ze ook bij tpg om de fregentie van de boekjes te vergroten van vier naar zes per jaar , DE beleidsmakers de snelle jongens ,enkel jaar bij de tpg en op naar een nieuwe baan , brengen de post naar de afgrond

    • Ton op 19 juli 2006 om 20:52

      Nog even over het verhogen van die prestige boekjes van vier naar zes het zijn er vijf ,sorry ,Karel Appel , Bedreigde dieren , Mooi Nederland , maar dan worden het er volgend jaar wel zes

    • jeffrey op 20 juli 2006 om 15:14

      Ik krijg vandaag het prestige boekje toegestuurd. Het ziet er weer fraai uit, maar het is inderdaad ook een reclamedrukwerkje voor de musical Rembrandt. Wordt dit boekje soms gesponsord? Zo ja, dan is de prijs helemaal schandalig. In vroeger tijden werden gesponsorde postproducten (zoals de Belgische publibel briefkaarten) verkocht tegen een lagere prijs dan de frankeerwaarde! Ik krijg het idee dat de verzamelaars gebruikt worden om de aandeelhouders van TPG te spekken. Op zich is dat niet erg, TPG is immers een commercieel bedrijf en geld verdienen is nu eenmaal een van de zegeningen van de vrije markt, maar zeg dan niet steeds dat de producten zo duur zijn vanwege de kosten of omdat er rechten, royalties of wat er nog meer te verzinnen is betaald moeten worden.

    • a.beglinger op 20 juli 2006 om 22:08

      Ja ja daar gaan we weer het kost weer wat altijd zeuren over de prijs koop een nvph nr 80 en vraag je af wat die gekost heeft in het jaar van uitgifte toen was de ptt nog niet commercieel een tientje was toen een vermogen en voor de gewone man niet aan teschaffen nu kan bijna een ieder de postzegels kopen op jaar basis misschien 200 eurootjes dan heb je fdc,s-jaarsets en misschien nog de mapjes erbij aan de prestige boekjes wordt ook verdiend men moet nl ook aan de handelaren leveren en zelfs btw betalen koop een liter benzine en vraag je af wie je daar meesponsord zeurpieten %kopers PS edison/denhaag rekent de normale prijs voor alle zegels die uit komen ook de prestige boekjes in abo geen verzendkosten dus goedkoper dan de tpg bellen naar die zaak !!!!!!

    • willem hogendoorn op 21 juli 2006 om 17:11

      Ik ben het met Aad Beglinger eens dat een hobby geld mag kosten. Het verschil met vroeger is alleen het toen om echte postale producten ging en we nu teveel te maken hebben met maakwerkproducten, zonder enige postale betekenis en/of meerwaarde. Mijns inziens moet de handelaar deze ook boycotten en zich meer gaan toeleggen op de ECHTE filatelie.

    • Ben Kruse op 21 juli 2006 om 17:43

      Ik ben het geheel met Willem Hoogendoorn eens: de enige winnaar met al dat “filatelistisch maakwerk” is TPG Post. Met het geld van één jaargang Nederland kan ik een prima thematische verzameling opbouwen en wellicht wel méér dan een !
      Heb jij het monument van A. den Doolaard in Ohrid al gezien, Willem ?

    • aad b op 22 juli 2006 om 00:04

      Ja Ben en Willem dat is juist je kan thematisch verzamelen dat hoeft niet veel te kosten(daar gaan we weer ) er wordt natuurlijk veel afgepruts door vele ptt,s (ik las dat Gambia 50 euro per maand uitgaf) maar ook een thematische verzamelaar is afhankelijk van wat een ptt op de markt brengt je kan natuurlijk gaan boycotten maar daar kan de kachel niet van roken stel dat je alleen zegels op de markt brengt die de verzamelaar wil en je kijkt wat hij per jaar kwijt wil nu dan zijn we snel uit gezegeld wat wil je veel zegels voor weinig geld, of een paar zegels voor weinig geld, of veel zegels voor veel geld, of weinig zegels voor veel geld, alleen post zegels voor postaal gebruik (zijn ze toch in principe allemaal )( dus alleen langlopende in omloop brengen ben je gauw uitgekeken op trix) Voorbeeld Rep Suriname prachtige zegels zeer veel motief ligt totaal op zijn gat (te duur zeggen de mensen ) ok zeg ik dan vanaf 1975 zeer veel uitgegeven dure series soms wel 12 waarden omdat de series duur waren werd het met de nek aangekeken(geen postale betekenis)!!! ook door de zg motief verzamelaars nu 31 jaar later de zelfde zegels voor 1/10 van de prijs maar nog steeds met de nek aan gekeken ra ra hoe kan dat !!!Voorbeeld van Ben ik koop voor 200 euro een leuke thematische verzameling zelfs meerdere maar stel Rembrandt is het motief waar blijf je dan er is al een vermogen aan Rembrandt zegels uitgegeven wel of niet postal verantwoord (wie en waar legt de grens ) komt dat zegel van 6,45 niet in je verzamling voor dan !!Verzamel je koningshuizen denk dan eens aan die commonweath series die waren er al in 1937 neem alleen de frankeer zg postaal verantwoord hoe kijk je dan tegen de posthoorn(Duitsland) Juliana en face en de Konijnenburg series aan !!.Men gaat er aan voorbij dat de verzamelaars dit zelf gewild hebben jaren lang klagen nooit iets leuks nu komt de ptt met prachtige dingen en nu weer zeuren dat het commercieel is eens schreef ik in een stukje steek de hand in eigen boezem (Verenigingen zijn ten koste van de handel/scharrelhandel zelf in zee gegaan voor een paar procentjes winst ten goede voor de vereniging ,hebben zij de collect club binnen gehaald (paard van Troye ) het beloven van een gratis blad deed wonderen elke dag krijg ik een waas voor mijn ogen als er weer een klant voor weet ik hoeveel geld bij die zelfde ptt koopt en bij mij komt klagen dat het zo duur is veel van die mensen zijn voorgelicht door de bobo,s van hun vereniging (Philatelica)zij presteerde het in bij zijn van hun eigen leverancier om reclame te maken voor de collect club Op lossing verzamel wat je leuk vindt hoeft niet veel te kosten (liefs wel want de handel moet ook leven ) koop een kilo zegels week ze af heel voorzichtig en kom er dan achter dat er veel gom soorten zijn prachtge stempels nog mooiere tandingen en geniet van de verzameling die zo opbouwd kan worden koop dure albums dan komen de zegels prachtig uit en probeer die 250 000 abonnees van ptt om te turnen tot echte filatelisten (wat dat ook moge zijn )filatelie begint waar de catalogus eindigd (uitspraak wat duur is mag niets kosten en wat niets kost is te duur )a.beglinger

    • jeffrey op 22 juli 2006 om 10:55

      Ik geloof dat de heer Beglinger mij een zeurpiet vind omdat ik een opmerking plaatste over de prijs van het prestige boekje. Ik denk dat hij de strekking van mijn betoog niet heeft begrepen. Het zou me geen lor kunnen schelen als het boekje 20 euro zou kosten met maar een frankeerwaarde van 5 euro. Het gaat me om het feit dat TPG doet alsof de producten niet goedkoper kunnen zijn vanwege allerlei kosten. Bij de zegels van de voetballers ging het om de zgn Beeldrechten. Ik gun TPG en de aandeelhouders hun winst, maar lieg ons niet voor.
      Verder moet iedereen zelf bepalen wat hij koopt. In mijn geval is dat soms iets moderns, gewoon omdat ik de zegel/het boekje/stempel mooi vind en soms iets ouds. Wel denk ik dat TPG haar eigen glazen ingooit door zulke mooie zegels/boekjes te maken, maar die niet gewoon aan de loketten te verkopen als je één of een paar zegels nodig hebt. En het helpt al helemaal niet als baliemederkers zeggen dat je die dure zegels niet kunt gebruiken voor je aangetekende post. Maar wat wil je: op de meeste (alle?) servicepunten zijn de velletjes niet eens te koop! TPG doe daar eens iets aan.

    • aad beglinger op 22 juli 2006 om 11:37

      De prijs van het prestige boekje is niet hoog er zit frankeer waarde in btw en nog winst voor de handel die deze boekjes verkopen door de oplage kan de prijs laag gehouden worden(misschien kan Jeffrey mij een rekensommetje sturen wat het wel mag kosten!!,ik vraag me wel eens af of de mensen als ze iets kopen zich steeds maar afvragen wat er aan verdient wordt graag een ons kaas is kijken wat zou dat nu kosten winkelhuur /marktplaats energie kosten inpak papier en een vriendelijk gezicht jonge jonge wat een armoede Nederland op zijn kleinst PS beeldrecht is een grote onkostenpot denk aan de heer $truyken (er zit verschil in de collectclub en postkantoren bv )

    • Willem Hogendoorn op 22 juli 2006 om 16:34

      Verzamel wat je leuk vindt is mij uit het hart gegrepen Aad. En daarbij hoort dan dat je keuzes maakt, maar eigenlijk doe je dat je hele leven. Bij thematisch verzamelen vind ik persoonlijk het maken van keuzes gemakkelijker, omdat ik zelf bepaal wat ik in mijn thema wil hebben. Bij het landenverzamelen bepaalt de albummaker dat. Keuzes maken heeft niet alleen met geld te maken. Iets heel leuks of unieks mag best wat kosten. Ik kocht pas een Pigeongram (een soort sms-bericht maar dan per postduif), die in India verstuurd was middels een politie-postduif voor 30 euro. Veel geld? Ik had het er voor over, en de verkoper uit India had een extra maandsalaris. Momenteel zit in Macedonie, en vandaag kwam mijn Macedonische vriend langs, die “appels op postzegels” verzamelt. Ik had een postzegel van Karel Appel voor hem mee genomen en een stempel uit Appelscha. Dit gaf weer een hele nieuwe dimensie aan zijn verzameling, en ik heb (tijdens mijn vakantie) nog nooit iemand zo blij gezien.
      Vanuit een zonnig Macedonie, een filatelistische groet aan alle bloggers. En Ben, ik eet vanavond in hotel Millenium, waar het standbeeld van Den Doolaard staat. Ik hoop volgende week ook de initiatiefnemer Peter Bosse te ontmoeten. Tot horens.

    • aad b op 22 juli 2006 om 22:12

      Ja lekker op vakantie Willem leuk zo kontakt te hebben het is hier bloedje heet, in Macedonie wat moet een mens daar hebben ze daar postzegels met politie te paard en pijl en boog (lol)natuurlijk verzamelen wat je leuk vind en op bergsystemen zat realiseer je wel dat als men zo verzameld een zeer grote tak van het verzamelen verloren gaat de zg vakjes vullers zijn deze mensen er niet dan kunnen de album makers echt hun deuren sluiten je blijft natuurlijk altijd afhankelijk wat de diverse ptt in het verleden hebben uitgegeven commercieel of niet wil je dat ene zegeltje van interpol op een max kaart hebben want het stempel is zo leuk en bijzonder dan ga je er voor mag best wat kosten is hij verzonden dan heb je uniek exemplaar kijk dat is filatelie bedrijven (je kan je afvragen waarom het is uitgegeven een propaganda zegel voor de politie een algemene info over het politie werk of gewoon een commerciele aktie van een bedrijf ,ja en dan komt het probleem is het commercieel dan wil ik het niet meer maar is het 50 jaar oud dan ga ik twijfelen en nog ouder dan vallen alle vooroordelen weg zo werkt het , FDC,s Nederland hoogst oplage ooit gehaald ongeveer 600.000 oplage heden nog geen 40.000 wil ik fdc nummer 1 uitgegeven uit commerciele overwegingen dan betaal ik daar een slordige 1400 eurootjes voor wil ik een fdc uit de jaren 80 dan kun je die bij mij gratis ophalen allebei zijn om puur commerciele redenen uitgegeven wat ik hier mee bedoel is dat de tijd uitmaakt hoe je tegen bepaalde dingen aankijkt en niet vergeten postzegels zijn een promotie voor je land en ik dacht dat Nederland (op die voetbal troep na ) aardig bezig is geweest (de laatse jaren schitterende natuurzegels schilderijen en ga maar door .Aan alle anderen bloggers die commentaar hebben op het uitgifte beleid TPG/PTT andere landen maak eens een lijstje en publiceer dat hoe jij vindt wat er uit zou moeten komen(graag ook de bedragen) krijg je van mij een velletje MOOI Nederland Leiden met eerstedag tekenstempel PS als kind kreeg ik van die waardeloze(wist ik toen niet) zegels in een pakketje van af dat moment hebben postzegels mij gepakt en veel geleerd het verzamelen had mij gegrepen ik ben daar mijn ouders nog steeds dankbaar voor zo zal het jullie normaal gesproken ook zijn gegaan (leve de commercie in postzegelland)!!!!!!!!!!!

    • jeffrey op 23 juli 2006 om 11:34

      Vreemd toch dat de heer Beglinger nog steeds niet wil begrijpen dat de prijs van de postproducten mij niet zoveel kan schelen. Ik probeer het nogmaals uit te leggen: het gaat mij om het verkooppraatje eromheen, de uitleg die TPG zelf geeft over de prijs van bepaalde postproducten. Dat klopt gewoon niet. Winst maken vind ik ook geen vies woord en ik begrijp ook best dat voor niets de zon opgaat. Ook besef ik dat “vroeger”, wanneer dat ook geweest mag zijn, het beslist allemaal niet beter was en dat men toen ook probeerde geld te verdienen als dat kon. Dat neemt niet weg dat je nu wel eens het idee hebt dat het allemaal om geld draait en dat vind ik jammer.
      Wat ik ook heb geprobeerd duidelijk te maken is dat ik het zonde vind dat zulke mooie postzegels (en dat bedoel ik echt: veel Nederlandse zegels behoren tot de betere) nooit op een envelop of kaart komen, terwijl ze daar toch primair voor bedoeld zijn. Ik vind dit een gemiste kans, want zoals iemand al opmerkte: het is een visitekaartje voor ons land, maar toch ook een promotiemiddel voor TPG, waar het bedrijf zich niet voor hoeft te schamen.
      Ten slotte ben ik het eens met iedereen die schrijft dat je zelf moet weten wat je verzamelt, wat je eraan uitgeeft, dat je heel veel plezier kunt beleven aan “filatelie die verder gaat dan de catalogus”. Maar ik zeg het nog eens: ik vind het TPG onwaardig dat ze jokt over hoe de prijs van de postproducten tot stand komt, maar misschien valt dat wel gewoon onder de noemer “bedrijfsgeheim”. Wat mij betreft is hiermee de discussie gesloten.

    • Albert Haan op 23 juli 2006 om 12:04

      Iedereen moet kopen en niet kopen, verzamelen en niet verzamelen wat hij leuk, of niet leuk vind.
      Als ik een zegel zie van Stadpost Warschau en hij kost 5 ct en hij past in mijn verzameling doe ik dat.
      Zie ik een brief van dit zelfde en die kost 200 euro koop ok hem ook.
      Als die zegel van 5 ct niet in mijn verzameling past laat ik hem liggen.
      Mensen waar zijn we mee bezig. Met het sparen van postzegels toch?

    • peter op 24 juli 2006 om 09:31

      Het houdt de gemoederen goed bezig, of ligt het gewoon aan de temperatuur? Een ding is duidelijk voor een deel van de verzamelaars is het ook een zomer hobby.

      TPG Post vindt het ook belangrijk dat de bijzondere postzegels meer op de gewone post geplakt worden. De ontvanger van een brief waardeert de moeite die de verzender doet om de kaart of enveloppe mooier/persoonlijker te maken en dat versterkt de voorkeur voor post tov email etc. Daarom worden de 1300 Servicepunten nu gestimuleerd om ook bijzondere postzegels te gaan verkopen. En met succes. Vorige maand zijn er ruim 400 nieuwe Servicepunten bijgekomen die bijzondere postzegels verkopen. Die bij u in de buurt nog niet? Vraag er gewoon naar.

    • jeffrey op 24 juli 2006 om 11:11

      Hoera! Dit juich ik toe.

    • aad b op 24 juli 2006 om 13:26

      Prima die service punten een gewoon postkantoor (bestaan ze nog) heeft weinig bestaans recht meer wat verkopen ze er eigenlijk kantoorartikelen, telefoonkaarten,de rest zijn vaak bankzaken heeft niets meer met post van doen wat service punten betreft die gaan een probleem geven verkopen natuurlijk alleen voorverpakte zegels (resultaat) zeuren over de hoeveelheid die af genomen moet worden)kunnen natuurlijk geen voorraad houden op=op willen niet nabestellen veel te ingewikkeld en dat voor een handjevol postzegel verzamelaars nee het zijn de punten waar tpg post reclame kan maken voor hun producten in samenwerking met de koninklijke nederlandse munt (pure commercie)vorige week een aangetekend stuk moeten ophalen wachttijd 25 minuten leuk voor de postzegelhandelaar die zijn zegels wil ophalen.wordt vervolgt!!!!PS TPG vraagt nog vrijwilligers die voor niets willen werken en eventueel een ruimte gratis voor verkoop hebben jongens alles kost geld de service punten worden opgezet om geld te verdienen niet om postzegeltjes die je op een brief kunt plakken te verkopen (dat is een beetje meegenomen) maar zeker geen prioriteit! een zegel uitprinten gaat efficienter nu nog met cijfers en letters en over een paar jaar gewoon weer met een plaatje (zie spanje) al met al de discusie is nog niet gesloten !

    • jeffrey op 24 juli 2006 om 14:07

      Ik vraag me af wie degene is die nou de hele tijd zeurt? Volgens mij is het de heer Beglinger zelf. Hij heeft het steeds maar over de kosten die TPG moet maken en de efficientie die elk zichzelf respecterend bedrijf hoog in het vaandel heeft. Maar heeft hij er weleens over nagedacht hoeveel TPG verdient aan al die zegels die verzamelaars kopen? Het moeten miljoenen euros zijn. Voor niets gaat de zon op, is inderdaad waar, maar TPG zou nog raar opkijken als er echt een verzamelaars boycot zou komen. Ik ben daar heus geen voorstander van, want ik denk dat TPG een mooi bedrijf is waar we trots op kunnen zijn, maar we hoeven toch ook geen medelijden te hebben met het postbedrijf.

    • aad b op 24 juli 2006 om 22:11

      Medelijden dat dacht ik ook niet je zal toch eerst goed moeten lezen om de strekking van mijn betoog te begrijpen ik maak opmerkingen over de ervaringen die ik en anderen hebben met tpg ,die zijn niet best en het openen van services punten zijn bedoeld om geld te verdienen de winst die tpg maakt op het hele postzegel gebeuren is een zeer zeer klein gedeelde van de totale omzet/winst alle beetjes helpen maar heb echt niet de gedachte dat het geld verdienen in de postzegels zit anders zouden de frankeer automaten de internetzakelijke printers niet bestaan en zou alles met de postzegels gaan Port betaald is zo.n voorbeeld geen postzegel maar doodleuk wat letters klaar enig idee dat een kantoor met weet ik veel hoeveel post beter uit is met een printfrankering dan met postzegels plakken ga een beetje met de tijd mee en merk dat je niet kan blijven hangen in die postzegellikkerij,gaat de tpg in op wat verzamelaars willen dan is het snel over met de hobby want de 1 wil veel de ander weinig die een plaatje die weer niet laat ze lekker hun gang gaan en verzamel wat je leuk vind PS De collectclub heeft 250,000 klanten als er 50,000 afhaken is dat nog geen probleem met een zegeltje van 10 euro of nog een extra prestige boekje heb je dat zg verlies zo weer goed gemaakt .Het is wat anders als 50,000 mensen geen albums zouden kopen dan kunnen de fabrikanten hun deuren sluiten want dat tikt wel aan deze hebben geen antwoord op de verzamelaars dus een boycot naar de tpg heeft als effekt problemen met de album makers.wordt vervolgt?

    • jeffrey op 25 juli 2006 om 07:40

      De hoogste tijd voor iets anders. Er moet nog een Posthoorn gemaakt worden, het jeugdblad van Jeugdfilatelie Nederland dat tegenwoordig in het Maandblad Filatelie verschijnt. Beslist de moeite waard om eens te lezen (en zeker niet alleen voor de gevorderde filatelist).

    • JHA op 25 juli 2006 om 16:23

      Ik mag hopen, dat bij toekomstige prestigeboekjes TPG/TNT Post een cursus spellling en stijl
      Nederlands en, in voorkomende gevallen Duits, gaat volgen. De hoeveelheid spellings- en taalfouten is een een aanfluiting voor het “Prestige”van TPG/TNT Post. Je had toch mogen hopen, dat, gezien het verleden, TPG/TNT Post dit onderhand toch wel zou hebben gedaan. Neen dus! Zucht …..

    • erik boeré op 26 juli 2006 om 00:32

      En bij al dat positieve en negatieve commentaar ontbreekt de belangrijkste conclusie: de Duitse zegel in het boekje is een ware sensatie omdat deze afwijkt van de reguliere Duitse zegel (boekjeszegel is gedrukt op gewoon papier, met L-vormige fosforband) en met een oplage van 25.000 nu wel eens gewoon in alle basissupplementen van Duitse fabrikanten zou kunnen komen. Leuk nieuwtje voor al die verzamelaars die het boekje ‘rommel’ noemen en het vast ook niet gekocht hebben.

    • Rein op 28 juli 2006 om 00:05

      Het duurde wel even voordat men wakker werd! Hoe staat het met de Duitsers?
      Als die dit door hebben dan heeft eenieder in deze discussie-lijn spijt als haren op z’n/haar hoofd geen Rembrandt-prestigeboekje gekocht te hebben! Afgezien natuurlijk van Erik en ondergetekende die niet de schijn hoeven op te houden dat plezierig verzamelen en commercieel inzicht uitstekend samengaan….

    • erik boeré op 28 juli 2006 om 01:16

      Laatste gerucht (van een Duitse handelaar die de Duitse post heeft gebeld voor opheldering): De zegel is zonder medeweten van de Duitse post gemaakt en een ‘onrechtmatige uitgave’. Maar het lijkt wel de kift te zijn. Kan me toch niet voorstellen- maar als het wel zo is hebben we óók een hele bijzondere emissie. (Een Nederlandse zegel met foute landsnaam?) Het lijkt er eerder op dat iemand bij de Duitse post steken heeft laten vallen en/of geen snars verstand van filatelie heeft. Overigens zullen alle Duitse bladen de komende maand aandacht aan dit toch wel bijzondere fenomeen schenken. Het wordt hoe dan ook een ‘klassieker’ in de filatelie. Ik heb vandaag nog wat proberen na te zoeken maar, afgezien van een meeloper Europa van Cyprus is het de grootste na-oorlogse rariteit!
      Overigens zijn een paar Duitsers op e-bay actief en proberen ook bij de handel aantallen te kopen.

    • jeffrey op 28 juli 2006 om 08:42

      Pfoeh! Ben ik even blij dat ik toch nog zo’n boekje gekocht heb.

    • Jan op 28 juli 2006 om 10:40

      Het laatste bericht van de heer Boeré verbaast me niet. Zelf was/ben ik ook erg benieuwd of het hier om een officiële uitgave van de Deutsche Post gaat. Ik heb de vraag maar eens voorgelegd aan de redactie van Michel. Meer in het bijzonder heb ik de vraag gesteld of de “Duitse zegel uit Nederland” opgenomen gaat worden in de Michel catalogus. Zodra ik antwoord heb, wil ik dat best met jullie delen.

    • aad b op 28 juli 2006 om 10:45

      Ja Ja Jeffrey erg blij zeker toch maar gekocht (dus toch maar de tpg gespekt )jonge jonge tis dat ik een riem om heb anders zakte mijn broek af !!!!

    • Jan op 28 juli 2006 om 10:50

      Ik had nog niet op de “plaats reactie” knop gedrukt of ik kreeg een reactie van Michel. Voor de volledigheid geef ik jullie het volledige antwoord hieronder:

      ++ begin bericht ++

      Sehr geehrter Herr Haak,
      inzwischen liegt uns eine offizielle Stellungnahme der Deutschen Post vor, aus der wir wörtlich zitieren:

      “Am 15. Juli 2006 gab die niederländische TPG Post ein Briefmarken-Heftchen heraus, das das Briefmarkenmotiv “400. Geburtstag Rembrandt” aus dem offiziellen Jahresprogramm 2006 für Sonderpostwertzeichen der Bundesrepublik Deutschland beinhaltet.
      Es handelt sich hierbei um einen nicht autorisierten Nachdruck durch die holländische Post. Die Marke entspricht nicht den deutschen Produktions- und Sicherheitsstandards. Sie kann daher nicht als Postwertzeichen bezeichnet werden, sondern ist eine Vignette. Diese Vignette ist nicht frankaturgültig und wird deshalb auch nicht gestempelt.”

      Sollten sich keine neuen Erkenntnisse ergeben, werden wir in den MICHEL-Katalogen darauf hinweisen und die niederl. Version nicht eigens katalogisieren.

      ++ einde bericht ++

    • Erik Boeré op 28 juli 2006 om 11:20

      Er is ondertussen grote consternatie bij de TNT. Er wordt druk overleg gevoerd de zaak te regelen. Er is nu een uniek object ontstaan: een boekje met een VERVALSING van een postzegel van een andere postdienst. Waarschijnlijk is de zaak met de Duitse posterijen tijdens de borrel geregeld. Toen het resultaat er was ontstond er paniek. Misschien is het besluit niet door de juiste geautoriseerde persoon genomen. Ik kan me voorstellen dat de Duitse post nu een zondebok zoekt. Ik kan me ook voorstellen dat de Duitse handel/verzamelaar zich gefrustreerd voelt en de post op deze zaak zijn gaan aanspreken.
      Michel spreekt van een vignet- maar Michel schrijft op zijn site ook de zegel nog nooit gezien te hebben, dat wordt nog een verrassing! Ook lijkt het geen definitief standpunt te zijn, Michel houdt een slag om de arm. Ook is al bekend dat er op zijn minst ‘facultatieve’ voordrukbladen komen.
      Onderussen is er vanuit de Duitse handel grote belangstelling. Op e-bay worden boekjes tot 20 euro weggekocht door een duitse handelaar die heel goed op de hoogte is van de discussie. Deze handelaar probeert er ook 500 te kopen op de Nederelandse markt bij de handel. dat zal een hele klus worden. er zal- als de Duitse posterijen volhoudt- wereldwijd enorm veel publiciteit rond dit boekje ontstaan. En menig Duitse verzamelaar zal dit unieke boekje in zijn verzameling op willen nemen.
      Misschien is de verkoop gisteren ook stilgelegd omdat de zegel ‘illegaal’ is en de duitse post met maatregegelen heeft gedreigd. dan zou het boekje wel eens veel schaarser kunnen zijn dan we nu al denken.(en het was al een magere 25.000).
      We moeten nog even geduld hebben om een definitief ‘stempel’ op de zegel te drukken…..Ik volg het op de voet en zal blijven berichten.

    • Erik Boeré op 28 juli 2006 om 11:30

      Overigens is het argument van Michel dat de zekerheidskenmerken ontbreken en dat het daarom geen geldige postzegel is, bullshit! Kijk maar eens naar Michel 1583y, het beruchte Koblenz zegeltje, waarvan een deel van de oplage is gedrukt op papier ZONDER FOSFOR. Staat toch wel degelijk levensgroot in de Michel en alle duitse albums. huiswerk over doen, Michel! Wat is dat dan? ook een vignet?

    • Jan op 28 juli 2006 om 11:53

      Voor de goede orde: Michel heeft het standpunt van de Deutsche Post weergegeven. Hoofdargument is hierbij dat het om een niet-geauthoriseerde nadruk gaat door de Nederlandse posterijen gaat. De vergelijking met de Koblenz-zegel gaat derhalve om die reden reeds mank.

    • Erik Boeré op 28 juli 2006 om 12:24

      Maar daarna betoogt Michel (of de post) dat het de echtheidskenmerken (fosforpapier) mist en dat het daarom geen postzegel KAN zijn. En dat is flauwekul. De 80 cent Beatrix zonder fosfor (en de Koblenz zegel) zou dan ook geen postzegel KUNNEN zijn. ik kan me niet voorstellen dat deze zegel zonder enig overleg is ‘nagedrukt’. Er moet toch enige vorm van overeenstemming over zijn geweest. Het besluit is wellicht op verkeerd niveau genomen- en daar lijkt de Duitse post zich nu achter te verschuilen. Kennelijk acht men dat argument dan ook niet krachtig genoeg, vandaar dat het argument van de veiligheidskenmerken er ook bijgesleurd is. Overigens: Het zou mij niets verbazen als het gecompliceerde Nederlandse boekje eerder geproduceerd is dan de Duitse zegel. En wat is dan de NAdruk?

    • Erik Boeré op 28 juli 2006 om 12:31

      Ik heb vanmorgen nog een aanwijzing gekregen dat de verkoop of toewijzing van de Rembrandt zegels voortijdig is stilgelegd en dat er minder boekjes in omloop zijn dan de 25.000. Degenen die een abonnement afsloten konden nog boekjes krijgen (tot 50 stuks) in het kader van hun abo, ook nadat de gewone verkoop was stop gezet. Deze toezeggingen lijken echter ingetrokken of opgeschort te zijn. Dit duidt er dus op dat gisteren in de loop van de dag dit probleem zich gemanifesteerd heeft.

    • Jan op 28 juli 2006 om 12:47

      De motivering van de Deutsche Post is op z’n minst ongelukkig te noemen.

      Ik kan me evenwel niet voorstellen dat het ontbreken van de echtheidskenmerken de doorslaggevende reden is (geweest) om de “Nederlandse Duitse zegel” (vooralsnog) niet als postzegel aan te merken. Als dat onverhoopt wel zo zou zijn, dan ben ik het helemaal met de heer Boeré eens: met dat kul-argument kunnen we heel veel wel gecatalogiseerde afwijkingen wel uit de catalogi gaan verwijderen. Daarom denk ik dat de cruciale vraag in dezen blijft: is er namens de Deutsche Post nu wel of geen toestemming gegeven, bevoegd dan wel onbevoegd, om deze “Duitse” zegel in het Nederlandse boekje op te nemen. Het echte antwoord op deze vraag zou nog wel eens op zich kunnen laten wachten ….

    • paul van der ven op 28 juli 2006 om 14:39

      Ik kan me moeilijk voorstellen dat één van beide postautoriteiten niet op het juiste bevoegdheidsniveau toestemming heeft gegeven aan de uitgifte zoals die er nu ligt. Het hele proces van vaststellen van het onderwerp, ontwerpstadia, drukken, tot de eerste dag van verkoop doorloopt vele maanden. Er zijn veel personen bij betrokken. Het proces heeft meerdere momenten waarop alles met elkaar afgestemd en geaccordeerd wordt.
      En er is toch ook een ouderwets soort prestige aan een gezamenlijke emissie van twee buurlanden. Dat zou moeten inhouden dat er nog een extra onderlinge afstemming plaatsvindt.
      Overigens, ik heb vanochtend gewoon nog een boekje aan het loket van een postkantoor (dus niet servicepunt o.i.d.) gekocht.

    • paul van der ven op 28 juli 2006 om 14:43

      Reactie op Jeffrey’s posting van 20 juli: het boekje wordt niet gesponsord (althans in deze context), juist Kon.TPG Post is de sponsor. In dit geval is TPG hoofdsponsor van Kon.Theater Carré. Het staat netjes en duidelijk zichtbaar vermeld op de binnenkant van de achterkaft.

    • bate hylkema op 28 juli 2006 om 16:14

      Enkele feitelijke gegevens over de ‘Duitse’ Saskia-postzegel van TPG Post uit het prestigeboekje ‘Rembrandt’:
      1) De Nederlands-Duitse postzegel (gedrukt door Joh. Enschedé) bezit een L-vormige fosforbalk. De échte Duitse zegel (van een Duitse drukkerij) is geheel op foforiserend papier gedrukt.
      2) De Nederlands-Duitse postzegel en de échte Duitse postzegel bezitten verschillnde tandingen.

      In de komende weken zullen de Nederlandse en de Duitse posterijen ons ongetwijfeld nader informeren.

    • Erik Boeré op 28 juli 2006 om 18:01

      Het Duitse beeldmateriaal is netjes door de Duitse posterijen aan Johan Enschedé overgedragen, volgens een ingewijde. Einde discussie, Michel!!!!!

    • frans strijbos op 28 juli 2006 om 18:27

      Ooit zei een verzamelaar op bejaarde leeftijd dat zegels van rond 1900 nog eens waardevol en zeldzaam zouden worden.Hiermee aangevend dat moderne zegels waardevol zijn voor de uitgever en zelden voor de verzamelaar.
      Ps lieve verzamelaars, verzamel wat je leuk vind of anders stop ermee

    • jeffrey op 28 juli 2006 om 19:04

      Beste meneer Aad, al op 20 juli meldde ik dat ik het prestige boekje had ontvangen en naar aanleiding daarvan is de hele discussie tussen ons gestart. Ik verzamel namelijk al heel lang prestige boekjes, omdat ze thematisch zo goed bruikbaar zijn. Maar voor we de hele discussie weer opnieuw beginnen wil ik aan Paul van der Ven vragen wat hij bedoeld met “het boekje wordt niet gesponsord (althans in deze context)”.

      PS Bate, je zult wel blij zijn dat jouw stuk zoveel stof tot praten geeft!

    • Johan Schaminee op 28 juli 2006 om 19:57

      1. De Duitse Post laat zich wel van een zeer slechte kant zien met het op de website van Michel geciteerde commentaar op de Nederlandse Saskia zegel in het Prestigeboekje (zie: http://www.michel.de/index_aktuelles.htm)
      2. Kennelijk probeert de Duitse Post over de ruggen van TPG (TNT) Post en Johan Enschede Security Printers (JESP) haar eigen handen schoon te wassen voor de Duitse verzamelaars, die in grote getale mis zullen grijpen als het om de Nederlands Duitse zegel gaat!
      3.

    • Andries Bergervoet op 28 juli 2006 om 20:09

      Er wordt wel heel veel gepraat over een paar zegels. TPGPost heeft de landenverzameling verziekt vanwege extra zegels en al die toeslagen. Is thematisch nog leuk als je EUR 6,45 moet betalen voor een blokje Rembrandt in karton? Bekijk mijn tweetalige CD- Rom ” Rembrandt op Postzegels /on Stamps” en dan ziet men een unieke,internationale,wereldwijde collectie Rembrandtzegels,FDCs, maximumkaarten en poststukken.een lust voor het oog en nog nooit eerder vertoont!!

    • Johan Schaminee op 28 juli 2006 om 20:11

      (vervolg)
      3. Het komt mij voor dat de Duitse reactie niet alleen erg zuur is, maar bovendien als smaad en laster jegens TPG en JESP gekwalificeerd moet worden. Immers men mag gevoeglijk aannemen (en uit goed ingelichte bron is mij zulks ook bevestigd) dat TPG en JESP (nota bene een van de toonaangevende drukkerijen van postzegels en waardepapieren met opdrachtgevers van over de gehele wereld) een dergelijke uitgave niet tot stand (kunnen) brengen en ook niet zullen uitgeven zonder uitdrukkelijke medewerking en toestemming van de Duitse Post. Zoals Eric Boere terecht opmerkt: einde verhaal!
      4. Uiteraard moet de Duitse Post dit zelf ook weten. Wellicht echter dat men andere motieven heeft met deze publieke aanval in de rug van zowel TPG als JESP. Dat men daar belangen bij heeft lijkt evident: tenminste 50.000 georganiseerde Duitse verzamelaars moeten het gaan stellen met een restant van de maximaal circa 30.000 Nederlandse Prestigeboekjes Rembrandt. Wat is er handiger dan die Duitse zegel daarin als slechts een vignet af te doen? Daarmee lijken de problemen voor de Duitse Post uit de wereld.
      5. Blijft echter dat de totstandkoming van deze uitgave evident met medewerking en toestemming van de Duitse Post heeft plaatsgevonden. Er is dus onmiskenbaar sprake van een echte Duitse postzegel, uitgegeven door TPG Post (dat is volgens mij internationaal een unicum) en gedrukt door JESP. De Duitse verzamelaars zullen zich dan ook geen rad voor ogen laten draaien door deze wel erg doorzichtige en bovendien gratuite manouevre van de Duitse Post.
      6. Ik mag verder hopen dat met name TPG Post zich niet door deze chicanes op een fout spoor laat zetten en haar consistente uitgiftebeleid ten aanzien van dit Prestigeboekje geen afbreuk zal doen. Zwichten voor roddel en achterklap past TPG immers niet!

    • Rindert Paalman op 28 juli 2006 om 23:07

      Hoezo heeft de Duitse Post geen toestemming gegeven voor opname van de Duitse zegel in het prestige boekje? Flauwekul! Natuurlijk moet ze van de hoed en de rand hebben geweten. Deutsche Post gaf zelf een officieel Ersttagsblatt uit met zowel de Duitse als de Nederlandse zegel en de respectievelijke eerstedagafstempelingen. Oplage zo’n 175.000 ETB’s. Prijs 0.85 eurocent. Als het om een gemeenschappelijke uitigifte gaat, plakt de Duitse Post de zegel van het ‘andere’ land er gratis bij. Heel sympathiek, dat moet gezegd.
      Daarnaast verscheen er een vierzijdig Erinnerungsblatt met een blokje van vier Duitse zegels en de Nederlandse zegel, met wederom de respectievelijke eerstedagafstempelingen. Oplage ongeveer 40.000. Prijs 4.50 euro. Deutsche Post zal een en ander toch wel hebben kort gesloten met TPG Post, mag ik aannemen. Misschien is de Nederlandse zegel op de Duitse bladen ook wel afwijkend. Ik vermoed namelijk dat hij apart is gedrukt. De Duitse Post zal ‘m toch niet uit het blokje van vijf Rembrandtzegels hebben gescheurd? Dat zou een dure grap worden.

    • erik boeré op 28 juli 2006 om 23:09

      Johan Schaminée schrijft het uiterst correct en bevestigt wat ik ook eerder heb verwoord. Het feit dat het drukmateriaal door de Duitse Post moet zijn overhandigt (en volgens insiders is overhandigt) aan JESP is ook het sluitend bewijs. Ik heb zojuist een uitgebreide e-mail gezonden naar Michel die tot nu toe slaafs de Deutsche Post volgt. Duitse verzamelaars die niet blij zijn dat ze straks veel geld kwijt zijn moeten maar klagen bij de Duitse post die waarschijnlijk een historische blunder heeft begaan waar nog lang, lang over gepraat wordt. Dat krijg je met veel marketingmensen die geen verstand en gevoel voor filatelie hebben. Ik heb het een week geleden al een ‘classic’ genoemd- dit verhaal gaat de kronieken in als een absolute filatelistische thriller. Daar verbleken de dubbele koetjes en de Franse roodborstjes bij.

    • paul van der ven op 29 juli 2006 om 11:51

      re sponsoring in deze context: ik bedoelde daarmee ‘sponsoring in de context van de musical’. TPG meldt duidelijk sponsor te zijn van Carré. Daaruit haalde ik dat de musical dus niet sponsor van het boekje is.
      Ik had mijn standpunt of inzicht kunnen verduidelijken door toe te voegen niet op de hoogte te zijn van het feit of er andere sponsors van het boekje bestaan. Ik vermoed van niet: ze hadden dan wel naamsvermelding gekregen in het boekje.

    • paul van der ven op 29 juli 2006 om 12:34

      Foto onder UV-licht van de Duits-Duitse en Nederlands-Duitse zegels: Kurtel schrijft op ebay: “Meine Rembrandt Heftchen sind auch heute angekommen *freu*. Von der Zähnung und vom Druck her unterscheiden sich beide Marken kaum. Die deutsche Variante scheint mir etwas kräftiger in der Farben und mit einem etwas rötlicheren Farbton zu sein. Außerdem kann man bei der niederländischen Variante den Phosphorstreifen auch im Tageslicht erkennen. Unter UV wird´s dann allerdings sehr deutlich: http://666kb.com/i/ag6yw1eay7xc16yce.jpg
      De duitse zegel heeft UV-reactie over het hele oppervlak (‘Gestrichenes, weißes, fluoreszierendes Postwertzeichenpapier DP 2’, bron DeutschePost.de), op de nederlands-duitse zegel lichten de L-vormige balken op. De kleur op Kurtels foto voor de L-balk op de ned. zegel lijkt blauw, de achtergrond paars. Bij mij licht de L-balk geel op onder UV, de rest van het blad blijft grauwwit. De paarszweem op de foto lijkt me een artefact bij het fotograferen.

    • Thijs Prins op 3 augustus 2006 om 11:05

      Erik bedankt voor je reactie.

    • Thijs Prins op 3 augustus 2006 om 11:32

      Vandaag nog 3 boekjes in Burgum (Friesland) op het postkantoor weten te bemachtigen.
      Ze zijn dus nog wel mondjesmaten te krijgen.

    • Henk Salet op 24 augustus 2006 om 13:46

      Het lijkt er niet op dat er veel mensen zullen zijn die het Rembrandt Prestigeboekje weer willen omruilen. Dat is net zo iets als de loterij aanbiedt dat je het lot, waar de hoofdprijs op gevallen is, weer kunt omwisselen voor het aankoopbedrag van het lot!

    • Eric de Wolff op 27 augustus 2006 om 12:43

      Pas na mijn vakantie medio augustus drong de consternatie rond het prestigeboekje echt goed tot me door.

      Gelukkig heb ik een abonnement op die krengen (afgesloten na Going for Gold!) Misschien wat ver gezocht, maar misschien is er sprake van een complot tussen de Duitse Post en TPG om het ´prestige´ van deze filatelistische goudhaantjes op de op te vijzelen. Wie weet wel een gesponserd complot! Anno 2006 moet een dergelijke farce toch niet voor kunnen komen, zeker niet gezien de moderne communicatie van deze tijd? Momenteel doen de boekjes zo´n 60 euro (6x aanschaf! en ca. 20x nominaal), belachelijk natuurlijk.

      Overigens staan bij mij in Scheemda buiten de borden met posters daarin van de prestigeboekjes nog braaf op de stoep van het postkantoor. Binnen wordt desgevraagd aangegeven, dat er geen voorraad is en ja, ergens in een memootje vond de jonge dame een notitie, dat de boekjes terug moesten. Het bord blijft buiten gewoon op de stoep staan.

      Enfin ik hoop, dat deze unicum een unicum blijft, want de posterijen moeten niet te ver gaan in het financieel tegen zich in het harnas jagen, van postzegelverzamelaars, die elk jaar toch al dieper in hun buidel moeten tasten……

    • aadb op 27 augustus 2006 om 13:00

      Ja ja en toch nog even naar binnen gaan om te vragen of er nog voorraad is ,die zelfde tpg heeft nu gezorgd dat je boekjes wat meer waard zijn dan nominaal fijn dat je bij de TPG een abonnement hebt genomen (dat was misschien de opzet) en de postzegelhandelaar is/was weer een klant kwijt,het aan schaffen van die (krengen)momenteel het mooiste boekje wat op de mark is )kwestie van smaak,natuurlijk doet terecht zo,n hoge prijs veel vraag weinig aanbod (let straks even op de prijs van de andijvie ook zo,n komplot om het veel telaten regenen!!(lol)gr een gefrustreerde handelaar

    • jacob op 27 augustus 2006 om 13:10

      AADB,

      je vergeet de prijs van Aardappelen!!!!
      Slaapzakken zullen ook wel stijgen a.k.week wegens uitgifte van Pr.12 en 13.

    • aadb op 27 augustus 2006 om 13:16

      Slaapzakken niet nodig kan je bij mij allemaal gewoon bestellen voor tpg prijs dus!!!

    • jacob op 27 augustus 2006 om 13:30

      AADB,

      bedoel jij…,je hebt die ETB met FDC stempel al in HUIS????????

      Groet

    • jacob op 27 augustus 2006 om 13:32

      p.s. bedoel die drieluik

    • Eric de Wolff op 27 augustus 2006 om 13:43

      Als er buiten een groot bord staat op 25 augustus met daarop pontificaal het prestigeboekje Rembrandt, terwijl ik toen ook al wist, dat die boekjes op 4 augustus uit de handel waren genomen en je bent een verzamelaar of… je wilt nog even meeliften op de hausse, dan vraag je natuurlijk binnen even wat de bedoeling is een product aan te prijzen, dat niet meer mag worden verkocht. Op het Grunnigerland, zoals Scheemda, gaat e.e.a. nu eenmaal wat trager en zou het me niet hebben verbaasd, dat ze nog gewoon werden verkocht. Ik kom regelmatig op eBay de kreet: “Uitverkocht bij TPG” tegen, terwijl de aangeprezen producten bij ons nog gewoon te koop zijn (b.v. 5x2c NVPH 2034a was dit jaar nog gewoon op voorraad voor € 0,10 per velletje….

    • J.H. Avis op 27 augustus 2006 om 13:55

      Welke Nikkels 0,02?

      Met een I-vormigoe fosforblak of met een L-vormoge fosforbalk?

    • Eric de Wolff op 27 augustus 2006 om 14:08

      De V2034A Zelfklever, volgens mij is daar maar één versie van. Overigens zijn ze nú niet meer te koop..

    • aadb op 27 augustus 2006 om 14:30

      Jacob ik bedoel alle nog uittekomen prestige boekjes kan je bij mij gewoon bestellen voor tpg prijs ,incl verzendkosten dus geen slaapzakken nodig gewoon op tijd bestellen!!wat die etb,s betreft is besteld nog niet aangekomen !!gr aadb PS geldt ook voor Mooi Nederland met eerstedagtekenstempel van de plaats waar ze uit komen en postfris alleen hiet 0,50 verzendkosten !!

    • Johan Schaminee op 20 september 2006 om 13:24

      1. In Duitsland blijft “der Fall Rembrandt” hot news. In de nieuwste uitgave van DBZ is sprake van “eine neue Stellungname” en een redactioneel commentaar. Dit blijkt uit de inhoudsopgave op internet. ( http://www.d-b-z.de/ ) Wellicht kan iemand die het blad zelf heeft nadere informatie verschaffen. Duidelijk is echter dat dit thema nog lang niet afgerond is. Mijn verwachting is nog steeds dat uiteindelijk moet worden erkend door zowel DP als Michel dat de Nederlands Duitse Saskiazegel wel degelijk als een Duitse postzegel moet worden aangemerkt. Die zal dan uiteraard ook in de Michel catalogus als zodanig opgenomen moeten worden. Duitse filatelisten zullen vervolgens hun gram halen bij Michel en DP, die immers de verzamelaars gewoon vals hebben voorgelicht!

      2. In dit verband wijs ik nog even op het feit dat de firma Sieger, de grootste Duitse postzegelhandelaar (voor Duitsland) onlangs 15.000 prestigeboekjes Rembrandt van TPG heeft gekocht. Deze firma is gegarandeerd NIET geinteresseerd in een vignet van de Duitse zegel en evenmin in een Nederlands prestigeboekje, TENZIJ daarin een bijzondere variant van een DUITSE postzegel is opgenomen!

    • Drewes Veenstra op 20 september 2006 om 13:59

      Gisteren heb ik nummer 19/2006 van de DBZ ontvangen. In de rubriek Meinung geeft redacteur Werner Rittmeier commentaar onder de titel “Mitgefangen, mitgehangen’. Het commentaar is een pagina groot, inclusief de tekst van twee verklaringen.
      Geef me je E-nmail adres Johan en ik maak een scan en stuur je het als bijlage (JPG.bestand) toe.

    • Rein op 20 september 2006 om 15:55

      @Drewes

      graag ook een scan!

    • Charles Voetelink op 20 september 2006 om 18:17

      Ook in de Michel Rundschau een opmerkelijk stukje van Herr Slaby, dat niet direct betrekking op de “Saskia” zegel betrekking lijkt te hebben, maar toch weldegelijk hierop van toepassing lijkt te kunnen zijn:

      “Es gibt Marken, deren Status nicht von vornherein offenkundig ist und manchmal erst lange nach dem Erscheinen der stucke im Handel in Zusammenarbeit zum beispiel mit der Landespost und dem Weltpostverein geklart werden kann. Ob man solche Marken,auch wenn die Post sie letztendlich anerkennt, auch in die Sammlung aufnimmt, ist noch eine ganz andere Frage”.

      Dat klinkt in ieder geval alweer heel anders dan :
      Es handelt sich aber keineswegs um eine „Rarität für die Deutschland-Sammlung“ zoals dhr Slaby eerder schreef ….

    • Johan Schaminee op 20 september 2006 om 20:01

      1. Dank aan Drewes Veenstra voor de snelle toezending van de tekst uit de laatste DBZ.

      2. Uit het betreffende artikel blijkt dat de DP 650.000 abonnees heeft voor nieuwe Duitse postzegeluitgaven. Dat zegt meteen alles over de door DP gepredikte status van vignet. Ik heb het al in juli en begin augustus als grote waarschijnlijkheid uitgesproken. De langzaam doorsijpelende feiten wijzen allemaal en steeds duidelijker in deze richting.

      3. Ook in Duitsland is men uiteraard niet van gisteren. De redacteur van het betreffende artikel trekt exact dezelfde conclusies en wijst er fijntjes op dat de oplage ineens wel erg veel hoger bleek dan 30.000 stuks, waarbij die aanvullende oplage toch nog een druppel op de gloeiende plaat betekent voor de Duitse markt. Ook wijst hij erop dat het wel erg onwaarschijnlijk is dat TPG de intentie heeft gehad om iets anders te drukken dan een echte postzegel en dat zulks bij gemeenschappelijke uitgaven met Duitsland ook bepaald niet ongebruikelijk is! Het valt hem bovendien ook op dat er geen enkele toelichting door TPG is gegeven over de feitelijke totstandkoming van de als vignet aangemerkte zegel.

      4. Het citaat van Herr Slaby (Michel), geplaatst door Charles Voetelink beschouw ik als een vervolgzet in de strategie van DP en Michel om de onhoudbaarheid van hun vignetverhaal te omzeilen en zich alvast in te dekken om deze ECHTE postzegel ook in de toekomst niet in de catalogus als postzegel op te nemen. De vraag blijft hoelang verzamelaars in Duitsland en Nederland zich door dit soort volstrekt doorzichtige trucks voor de gek laten houden. Het is volstrekt duidelijk: de Nederlands Duitse Saskia is een Postzegel en daarmee een zeer schaarse variant van de Duits Duitse Saskia zegel.

      Wie roept er als eerste dat de keizer in zijn nakie loopt???!!!

    • Emilio op 20 september 2006 om 20:12

      Dit zijn alweer hele boeiende ontwikkelingen …

      @Drewes en/of anderen die in het bezit zijn van dit artikel …

      Is het mogelijk om het artikel ergens op het web te plaatsen, zodat eenieder het kan lezen?

      Alvast bedankt voor de moeite!!

    • Drewes Veenstra op 21 september 2006 om 13:14

      Misschien op Filadorado? Ik heb er geen mogelijkheden voor.

    • Charles Voetelink op 21 september 2006 om 19:37

      @emilio
      Nu op Filadorado onder Documenten : DBZ3

      http://groups.msn.com/Filadorado/

    • Emilio op 21 september 2006 om 20:49

      Allemaal bedankt.

      Het lijkt mij een goed en kritisch artikel. M.i. wel verrassend omdat DBZ vooralsnog (van wat ik heb mogen lezen) het standpunt van DP AG en Michel volgde.

      Ben benieuwd wat dit, samen met de interesse die Sieger creëert gaat betekenen …

    • Albert Haan op 21 september 2006 om 22:19

      Hoe komt de fa. Sieger aan 15.000 boekjes?
      Zijn die bij TPG na 4 augustus gekocht?
      Wie word er weer rijk? de Handel!
      wie word er weer arm? de verzamelaar !!

    • Eric op 21 september 2006 om 23:06

      De verzamelaar heeft altijd een keuze, evenals de handelaar. Verzamelaars worden niet armer, maar slechts minder snel rijk, dan ze vaak willen. Handelaren daarentegen verrijken zich vaak door aan te geven hoe zeldzaam iets is of worden gaat, zonder dat daar soms een wetenschappelijke onderbouwing aan ten grondslag ligt. En zoals ze in Engeland zouden zeggen… at the end of the day, it is just a piece of paper. M.a.w. laat je de kop niet gek maken.

    • Charles Voetelink op 22 september 2006 om 14:00

      @Eric
      Ik denk dat er inmiddels al ruim voldoende onderbouwing is…… is dit helemaal aan je voorbijgegaan ?

      Er is bovendien helemaal geen “wetenschappelijke” onderbouwing nodig, want een ieder met gewoon gezond boerenverstand kan op zijn klompen aanvoelen dat een zegel met een oplage van 25.000, 30.000 maar ook 45.000 niet toereikend is. Niet voor niets is er een dubieus spel gaande.
      1)Duitse Post verklaarde de zegel onder druk van een boze klantenschare ongeldig.
      2)Michel heeft zeer lang door bewuste foutieve en misleidende berichtgeving de aankoop ontmoedigd.
      3)TPG blijkt (tussentijds ?) een hogere oplage te hebben gemaakt 45.000 ipv 25.000 zeer waarschijnlijk ten behoeve van de Duitse handel.
      4)Sieger komt vervolgens met een aanbieding welke ruim onder het op dat moment geldende prijsniveau ligt.Is dit om de marktprijs te drukken, of om een brede acceptatie op de Duitse Markt te bewerkstelligen ?

      All because “it is just a piece of paper” … ?

      Niet iedere “verzamelaar” kan helaas ook een filatelist genoemd worden,deze markt lijkt zich nu echter wel volledig naar dit type “verzamelaar” te richten.

      Het zou betekenen dat uitsluitend ten behoeve van dit soort “verzamelaars” een moderne filatelistische rariteit geen bestaansrecht meer heeft wanneer Albumfabrikanten en Catalogusmakers deze zegel om deze reden zouden weren, en of “de verzamelaar” en “de Filatelie” hierbij uiteindelijk wel gediend zijn is zeer de vraag.
      Ik ga er zelf echter vooralsnog van uit dat er objectief en serieus op basis van feiten en juiste argumenten over deze uitgifte geoordeeld zal worden. Blijken zal dus of er dus ook in de toekomst plaats zal zijn voor bijzonderheden die iets extra toevoegen aan een verzameling, of dat “de verzameling voortaan beperkt zal blijven tot datgeen wat standaard door TPG wordt geleverd aan “de verzamelaar”.

      Laat je de kop niet gek maken, maar steek dus ook je kop niet in het zand !

    • Johan Schaminee op 22 september 2006 om 16:00

      @ Charles
      @ Erik Boere

      1. Ik onderschrijf graag het laatste betoog van Charles. Niet de catalogusmaker of de postadministratie kan dicteren wat filatelistisch verzamelwaardige zegels zijn. Dat bepalen filatelisten zelf, zonodig op individuele basis, want wie kan mij in dat verband iets dwingend opleggen.

      2. Feit is overigens wel dat de invloed van catalogusmakers erg ver kan reiken. Om even wat dichter bij huis te blijven: Hoe kan het gros van de Nederlandse verzamelaars / filatelisten weten dat er heel interessante varianten van de COUR zegels in de jaren 1970 zijn verschenen op respectievelijk violino papier en profespapier? Deze zegels zijn letterlijk doodgezwegen in de nvph catalogus. Ik volsta hier nu met een enkel voorbeeld, maar zo zijn er vele andere voorbeelden te noemen. Wellicht is deze Rembrandt affaire een goede aanleiding voor de cataloguscommissie van de nvph om ook eens in de eigen tuin wat achterstallig onderhoud te plegen!

      3. Om terug te keren naar Rembrandt: het is m.i. volstrekt evident dat er een aanzienlijke samenspanning heeft plaatsgevonden tussen DP, TPG, Michel en Sieger, waarbij de laatste ontegenzeglijk als winnaar (What’s in a name??!!!) uit de bus lijkt te komen. Deze firma komt in een gespreid bedje van een enorme marktpositie die in Nederland is opgebouwd en hoeft alleen maar aan zijn koopwaar te laten ruiken. Voor de door Sieger gehanteerde prijs vliegen ze als broodjes de deur uit en is het een kwestie van zeer eenvoudig en zeer royaal cashen. Met dank aan DP TPG en Michel. De Nederlandse handel zal wel geen bedankje krijgen.

      4. Uiteindelijk is een en ander echter m.i. in het voordeel van allen. Immers Sieger verkoopt niet 20.000 of iets minder vignettenboekjes aan Duitse verzamelaars. Dit is dan ook een verdere opmaat naar de erkenning van de Nederlands Duitse zegel als echte postzegel. Galbraker Michel kan proberen wat hij wil, dit feit komt uiteindelijk gegarandeerd als zodanig boven tafel! At the end of the day it’s not just a piece of paper: it’s a (very special) STAMP ! Bovendien wordt er mer Euro 40,00 wel een dijk van een bodem in de markt gelegd wat de prijs van dit speciale boekje betreft.!

    • eric op 22 september 2006 om 17:07

      Mijn genoemde complottheorie van 27 augustus (zie verderop in de blog) van het populairste Nederduistere stukje papier lijkt nu toch verdere onderbouwing te krijgen?

    • Emilio op 24 september 2006 om 09:56

      Is al iets bekend over of de boekjes van Fa. Sieger druktechnisch afwijken van de in Nederland gekochte boekjes?

      Maw moeten we Sieger wat helpen met zijn verkopen?

    • Charles Voetelink op 18 oktober 2006 om 17:40

      Voor de liefhebbers : http://nl.msnusers.com/Filadorado/Documenten/Michel%20Rundschau%20Rembrandt.jpg

      Herr Slaby bepaalt nu zelfs ook voor Nederland wat postzegels zijn…

    • Johan Schaminee op 18 oktober 2006 om 18:38

      Wat te denken van dit bericht over een nooit officieel uitgegeven postzegel in Duitsland: http://www.michel.de/index_aktuelles.htm

      Over meten met twee (of meer) maten kun je met Michel een aardige discussie opzetten. Maar wellicht dat men zo verblind is door de toorn van enkele (groot)handelaren en zo onder de indruk van het angstzweet van Deutsche Post dat de meervoudige spagaat van Michel daardoor te verklaren valt!

    • Rein op 18 oktober 2006 om 20:21

      @Johan S.

      Michel lijkt nu ook te weten – met terugwerkende kracht – wat een blok wel of niet is ;) Hoe zat het met onze Efteling???

      Aktuelle Meldungen aus der MICHEL-Redaktion:

      10.10.2006 – Block oder Heftchenblatt?

    • Charles Voetelink op 18 oktober 2006 om 20:43

      @Johan,

      Zij die geen fouten durven onderkennen veroorzaken vaak de grootste schade…

      Jammer dat Michel op deze wijze haar reputatie te grabbel gooit en niet op posthistorische en filatelistische aspecten,maar op basis van een ego, een ongeloofwaardige verklaring, en op basis van niet goed onderzochte en willekeurig gebruikte argumenten te werk gaat.

      Merkwaardige redenatie van Michel :
      Door de berichtgeving van de Nederlandse Post wordt dit “vignet” nog geen postzegel, terwijl door berichtgeving van Duitse Post deze Postzegel wel tot een “vignet” werd ?

      We wachten rustig af ..

    • george beglinger op 19 oktober 2006 om 14:18

      weet niets van postzegels , maar weet wel dat aad beglinger er heeeeeeeeeeel lang mee bezig is :-) dag aad !!

    • J.H. Avis op 19 oktober 2006 om 19:56

      @Voetelink
      Nu maar hopen, dat de vele fouten en onvolkomenheden in de “Speciale” NVPH Catalogus eens gecorrigeerd en aangepast worden. Het zichzelf CatCom noemende gezelschap is al sinds jaar en dag niet in staat om de fouten te verbeteren. Dit ondankss het feit, dat de juiste gegevens o.a. in het Maandblad Filatelie zijn gepublceerd.

      >
      Ik wacht, al jaren, in grote spanning af. Elk jaar weer een teleurstelling.

    • Charles Voetelink op 19 oktober 2006 om 22:14

      @ J.H. Avis
      U laat kennelijk geen kans onbenut om af te geven op de NVPH catalogus heb ik gemerkt …. Wellicht zou u het ook eens met een wat positievere benadering kunnen proberen ?

      Wij verwelkomen het natuurlijk ten zeerste wanneer u eens een lijst zou sturen van al uw ergernissen en onvolkomenheden,ik ben echter bang dat het desondanks elk jaar weer voor u nieuwe teleurstellingen zal blijven opleveren daar dit onvermijdelijk is.

      Ik wacht,met eveneens grote spanning, op uw lijst met “verbeteringen” en ik hoop dat u mij hierin niet teleurstelt.

    • Charles Voetelink op 21 oktober 2006 om 13:39

      Gibbons Stamp Monthly is verschenen, met hierin een artikel over de “Saskia” zegel.

      “German”Stamp now Valid only in Holland

      Voor geinteresseerden te lezen op “Filadorado” http://groups.msn.com/Filadorado/ onder Publiciteit

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)