Het verhaal achter Double Dutch - Postzegelblog

Het verhaal achter Double Dutch

6

doubledutch.jpgHet ontstaan van een kunstwerk kán op tweeërlei wijze tot stand komen. De ene keer krijgt de kunstenaar van een opdrachtgever het verzoek een kunstwerk te maken, een andere keer bepaalt een ervaring van de kunstenaar zelf het ontstaan van een kunstwerk. Bijgaande ‘levenservaring’ heeft de zielenroerselen van een kunstenaar dermate intens geraakt dat een kunstwerk is ontstaan.

waspoederVanaf 1999 is Berend Strik enkele jaren in een woonwijk van Brooklyn nabij de Williamsbridge in New York woonachtig geweest. Hier woonde hij voornamelijk tussen mensen uit de Dominicaanse Republiek en orthodoxe Joden, Polen, Afro-Americans en Italianen. In een plaatselijk winkel was de waspoeder in busverpakking ‘Old Dutch Cleaner’ met de neventitel ‘Chases Dirt’ te koop. Op de gele achtergrond van het etiket van de bus draaft op de rand van de rood gekleurde tekststrook een voorovergebogen dame in Nederlandse klederdracht op rode klompen met een stok in haar hand. Door houding en gebaar straalt ze op een bijzonder actieve en betrokken manier uit dat stof en vuiligheid uit haar omgeving moet verdwijnen. Properheid rondom is het doel.

Berend Strik als Nederlander daar geïsoleerd wonend tussen geheel andere culturen en nationaliteiten kwam door de illustratie van het wasmiddel in aanraking met zijn eigen Nederlandse identiteit. De behoefte van de kunstenaar dit tot uitdrukking te brengen, resulteerde in een aantal kunstwerken o.a. ‘Double Dutch’ en ‘Going Dutch’. Dit laatste werk in geborduurde uitvoering op linnen toont een ietwat andere setting. De dames in klederdracht rennen door een Afrikaans landschap.

double-dutch Afrikaans landschap

Met bovenstaande achtergrondinformatie tracht ik de lezer te laten ervaren welke (levens)omstandigheden, inspirerende toevalligheden en persoonlijke zielenroerselen van de ontwerper een aanzet kúnnen zijn tot het creëren van een kunstwerk. Hierbij is bepaald geen sprake van plagiaat. De waspoederillustratie was slechts het ‘vertrekpunt’ voor de kunstenaar. Hij heeft op een geheel individuele, onafhankelijke en speels creatief-artistieke wijze met de afbeelding ‘gespeeld ’ en verheven en meerwaardig vormgegeven. Deze beschrijving plaatst de postzegel in het hier en nu, in de huidige wereld rondom ons. Hiermee wordt de postzegel een eigentijd ‘gebruiksmiddel’. Ze kán door bovenstaande achtergrondinformatie een spaakmakend en ogenopenend voorwerp voor velen worden.

Hopelijk ontdekt u na lezing van het voorgaande ook dat in iedere postzegelafbeelding een subjectief fragmentje ‘zielenaftreksel’ van de ontwerper aanwezig is. Inzichtelijke kennis daarvan maakt dat de mogelijkheid aanwezig is door ‘intuïtief aanvoelen’ met een postzegelafbeelding in kontact te treden! Een postzegel is bepaald geen afstandelijk, levenloos en buitenaards object dat zonder binding met ons en met ons leven bestaat. Jammer genoeg wordt een postzegel (met zijn omvangrijk inhoudelijke zeggingskracht) nog voortdurend zakelijk en onbetrokken in de filatelistische pers opgediend én behandeld!

De titel ‘Double Dutch’ lag voor Strik voor de hand. Er bestaat in de Engels sprekende landen een gelijkluidend spreekwoord. “He speaks double dutch” betekent iemand kraamt onzin uit, spreekt onbegrijpelijke dronkenmanstaal. De letterlijke betekenis gaat terug naar de 16e en 17e eeuw toen Nederlandse zeelieden Engelse kroegen meermalen stomdronken verlieten. ‘Dutch’ in Engelse samenstellingen heeft vaak een negatieve betekenis: “Dutch courage”= helemaal niet dapper; “Going Dutch”= ieder betaalt voor zichzelf, het heeft te maken met gierigheid en zuinigheid. De negatieve betekenis heeft te maken met de Engelse Oorlogen in het verleden tussen ons land en de Engelsen. En dan niet te vergeten: “A Dutch treat” = helemaal geen verrassing, of iets waarmee je niet verwend wordt.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Nederland Beren



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • R.W.Asser op 9 maart 2006 om 13:33

    TPG Klantenservice adviseerde mij deze postzegelblog op te zoeken. Aanleiding: mijn klacht/bezwaar/protest/verdriet over de ongehoorde prullaria die TPG Post met deze laatsts serie zegels produceerde. Ik ben vanaf mijn jonge jaren verzamelaar geweest, met belangstelling voor mooie ontwerpen. De laatste jaren viel het al niet mee. Maar het kon blijkbaar nog erger. Triest ook voor Berend Strik c.s.

  • Hinke op 4 september 2006 om 15:06

    Wat een zure reactie – ik vind het zowel prijzenswaardig dat TPG Post moderne kunst onder aandacht brengt door middel van postzegels als dat een postzegelliefhebber zich zo verdiept in de achtergrond van een van die kunstwerken.

    Wat u mis vindt aan de postzegels en het werk van Berend Strik C.S. blijft overigens totaal onduidelijk.

  • Jan Prygoda op 4 september 2006 om 16:41

    En ik maar denken dat het het stokvangen van de Ted de Braakshow was…

  • Johan op 4 september 2006 om 18:58

    Je moet een beetje met de tijd mee gaan… De zegels zijn best aardig alleen alles bij elkaar is het niet goedkoop.

    Johan / postzegelforum.nl

  • aadb op 4 september 2006 om 19:21

    Waarom moet alles toch steeds goedkoop zijn !!!!

  • Johan op 29 november 2006 om 20:08

    Waarom moet alles zo duur zijn? :)

    Er is trouwens een leuke misdruk (stansfout) van deze zegel. Staat op mijn website. :)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)